Zmiany w tymczasowej polsko-niemieckiej komunikacji sąsiedzkiej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1923.116.929

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 stycznia 1924 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 30 października 1923 r.
o zmianach w tymczasowej polsko-niemieckiej komunikacji sąsiedzkiej.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie osób, bagażu i towarów oraz usidlania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) oraz art. 438 polsko-niemieckiej Konwencji Górnośląskiej (Dz. U. R. P. z r. 1922 № 44, poz. 371) zarządza się w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Kolei Żelaznych z dnia 23 grudnia 1922 r. o wprowadzeniu tymczasowej polsko-niemieckiej komunikacji sąsiedzkiej (Dz. U. R. P. z r. 1923, № 5 poz. 28).

A. W par. 1 rozdz. lii:

a)
w ust. 3) skreśla się, słowa:

"jeżeli przewoźne oblicza się na podstawie taryfy dla "górnośląskiej komunikacji sąsiedzkiej" albo "komunikacji związkowej pomiędzy stacjami okręgu dyrekcyjnego Katowice przez okrąg dyrekcyjny Opole i resztą Niemiec".. aż do "stacji odprawy celnej pomiędzy Śląskiem Górnym polskim i niemieckim";

b)
ust. 6) po słowach: "(zob. rozdz. IV Postanowienia taryfowe)" uzupełnia się:

"w komunikacji przez polski Śląsk Górny oblicza się przewoźne:

aa) w kierunku Niemcy-Polska: do i od pierwszej granicy Państwa pomiędzy niemieckim a polskim Śląskiem Górnym;

bb) w kierunku Polska-Niemcy: od i do ostatniej granicy Państwa pomiędzy polskim a niemieckim Śląskiem Górnym".

W komunikacji ze stacjami zarządzanych przez Polskę kolei, leżących na obszarze W. M. Gdańska, przez przejście Malbork (Marienburg Westpr.) obowiązuje jako granica- niemiecko-gdańska Granica Państwa pod Malborkiem (Marienburg Westpr.) - Simonsdorf, przez inne przejścia - Granica Państwa polsko-niemiecka

W ostatniem zdaniu ust. 6) skreśla się słowa: "lub na stacji, na której odbywa się przekartowywanie".

c)
w ust. 7) skreśla się słowa: "w komunikacji przez polski Śląsk Górny bierze się za podstawą przy obliczaniu przewoźnego zamiast granicy stację przejściową pomiędzy polskim Śląskiem Górnym a resztą Polski (rozdział V C tej taryfy)".

B. W par. 1 rozd. IV A otrzymuje ust. 4 następujące brzmienie:

"4. Przy obliczaniu należności przewozowych i innych opłat stosuje się następujące taryfy:

a) w komunikacji pomiędzy Niemcami: (łącznie z niemieckim Śląskiem Górnym) i Polską (z wyłączeniem polskiego Śląska Górnego):

1) w Niemczech: (łącznie z niemieckim Śląskiem Górnym) niemieckie taryfy wewnętrzne i niemieckie taryfy związkowe,

2) w Polsce: (włączając w to i linje polsko-górnośląskie, czyli za łączną odległość linji polskiego Śląska Górnego i reszty Polski) polska taryfa ogólna na przewóz towarów, zwłok i zwierząt",

b) w komunikacji pomiędzy Niemcami i stacjami zarządzanych przez Polskę kolei, leżących na obszarze W. M. Gdańska,

aa) w Niemczech (łącznie z niemieckim Śląskiem Górnym) taryfy, podane w pozycji a)-1);

bb) w Polsce taryfy polskie, a na obszarze W. M. Gdańska obowiązującą na tym obszarze taryfę

c) przy przejściu przez stacje graniczne Rawicz-Wehrse przewoźne oblicza się oddzielnie za linję od Rawicza do granicy Państwa pod Rawiczem (pod Wehrse), stosując podwojone opłaty polskiej "Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt", przypadające za 10 kilometrów.

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 listopada 1923 r.
1 § 1 zmieniony przez § 2 rozporządzenia z dnia 31 grudnia 1923 r. (Dz.U.24.7.69) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1924 r.