Zmiany w przepisach o budowie i ruchu na kolejach żelaznych, obowiązujących w okręgach dyrekcyj kolei państwowych w Poznaniu, Gdańsku i Katowicach.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1926.116.673

Akt jednorazowy
Wersja od: 22 grudnia 1926 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 23 października 1926 r.
w sprawie zmian w przepisach o budowie i ruchu na kolejach żelaznych, obowiązujących w okręgach dyrekcyj kolei państwowych w Poznaniu, Gdańsku i Katowicach.

Na mocy art. 4, punkt 7 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. № 57 poz. 580) oraz art. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Komunikacji (Dz. U. R. P. № 97, poz. 567) zarządza się co następuje:
W przepisach o budowie i ruchu na kolejach żelaznych (Dz. U. Rz. N. z r. 1904 № 47), obowiązujących dotychczas w okręgach dyrekcyj kolei państwowych w Poznaniu, Gdańsku i Katowicach, wprowadza się następujące zmiany i uzupełnienia:
1)
§ 54 punkt 5 oznaczonych przepisów otrzymuje brzmienie następujące:

Skład pociągów towarowych nie powinien przekraczać norm poniżej wskazanych;

a)
w pociągach towarowych na hamulcach zespolonych:
na linjach znaczenia pierwszorzędnego:na linjach znaczenia drugorzędnego:
przyszybkoścido50 km./g.- 150 osiprzyszybkoścido 55 km./g.- 120 osi
""od51 do 65 km./g.- 120 osi
b)
w pociągach towarowych na hamulcach ręcznych:
na linjach znaczenia pierwszorzędnego:na linjach znaczenia drugorzędnego:
przyszybkoścido35 km./g.- 150osiprzy szybkości do 35 km./g. - 120 osi
""od36do50km/g.- 120osi
"""51"55"- 100"
"""56"60"- 80"

Jeżeli w składzie pociągu towarowego znajdują się czteroosiowe wagony typu amerykańskiego należy przy obliczaniu powyższej dopuszczalnej ilości osi w pociągu, liczyć każdy taki czteroosiowy wagon jako trzyosiowy.

2)
§ 55 p. 3 przepisów o budowie i ruchu na kolejach żelaznych uzupełnia się w końcu ustępem następującym:

"Przy ustalaniu ilości hamulców czynnych w pociągach idących na hamulcach ręcznych należy hamowany (obsadzony) wagon czteroosiowy typu amerykańskiego liczyć za dwie czynne osie hamowane"

3) 1
§ 56 oznaczonych wyżej przepisów otrzymuje brzmienie następujące:

W końcu pociągu pasażerskiego idącego na hamulcach zespolonych w granicach dopuszczalnego składu (§ 54 p. 4) pod warunkiem odpowiedniej ilości hamulców czynnych (§ 55 p. 9) mogą być doczepiane wagony, nie włączone do hamulca zespolonego, w ilości następującej:

na linjach znaczenia pierwszorzędnego:na linjach znaczenia drugorzędnego:
przyszybkości pociągudo35 km./g.- 30osiprzyszybkości pociągudo35km./g.- 30osi
""od36do50km/g.- 20osi""od 35 do 50"- 20"
"""51"60"- 12"
"""61"80"- 6"
Przy szybkości pociągu ponad 80 km./g. wagony takie nie mogą być doczepiane.Przy szybkości pociągu ponad 50 km./g. wagony takie nie mogą być doczepiane.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 grudnia 1926 r.
1 § 1 pkt 3 zmieniony przez obwieszczenie z dnia 14 grudnia 1926 r. w sprawie sprostowania błędu (Dz.U.26.124.724).