Zmiany i uzupełnienia Taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1924.82.793

Akt jednorazowy
Wersja od: 23 września 1924 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI
z dnia 15 września 1924 r.
w porozumieniu z Ministrami: Skarbu, Przemyślu i Handlu oraz Rolnictwa i Dóbr Państwowych o zmianach i uzupełnieniach Taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.

Na mocy art. 9 ustawy z dnia 12. czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. № 57, poz. 580) zarządza się co następuje:
W części II Taryfy towarowej polskich kolei żelaznych "Postanowienia taryfowe" (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 136, poz. 1134) wprowadza się zmiany następujące:

W punkcie 15 w wierszu drugim po wyrazach "w punkcie 16" dodaje się "i 17".

"W wykazie opłat dodatkowych wprowadza się do punktu 5 "Opłaty za załadowanie i t. d." zmiany następujące:

w wierszu szóstym ust. a) skreśla się się słowa "lub przy przejściu na kolej o innej szerokości toru";

ust. b) uzupełnia się nowym punktem: "3) za klatki do przewozu zwierząt, od sztuki - 1.000 gr.";

w "Uwadze" skreśla się w wierszu drugim słowa "Przeworsk-Dynów", zaś wysokość opłaty zmienia się z 6 na 9 groszy.

Punkt 16 "Opłaty za dezynfekcję" uzupełnia się nowym ustępem: "g) za dezynfekcję klatki do przewozu zwierząt - 200 gr.".

W części III Taryfy towarowej "Nomenklatura i klasyfikacja towarów" (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 136, poz. 1134) wprowadza się zmiany następujące:

W grupie 32 "Wyroby masarskie" dodaje się w tytule grupy znak gwiazdki*), a w rubryce "Uwagi" zamieszcza się uwagę następującą:

"*) Przy przewozie wyrobów masarskich świeżych na żądanie nadawcy, wyrażone w liście przewozowym, pociągiem, osobowym, przewoźne oblicza się według klasy przesyłek pośpiesznych, podwyższonej o 50%".

W grupie 41 "Materjały drzewne" wstawia się nową pozycję n):

"n) Deszczułki rezonansowe i klawjaturowe - I - III".

W grupie 55 "Kamienie i t. d." poz. c) uzupełnia się nazwą "i kamień ałunowy".

W grupie 70 "Pierwiastki chemiczne i t. d." w poz. b) "kwas siarkowy i t. d." klasa VIII dla przesyłek wagonowych zmienia się na kl. IX".

W grupie 128 "Baraki i t. d." dodaje, się w tytule grupy: "oraz rusztowania", a ponadto wprowadza się nową pozycję c):

"c) rusztowania rozebrane, używane, oraz klamry, kadzie do gaszenia wapna, sita, narzędzia rzemieślnicze i inne przybory, służące do budowy, używane ..... II - VII"

W części V Taryfy towarowej "Taryfy wyjątkowe" (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 52, poz. 531) wprowadza się zmiany następujące:

W tar. wyj. № 7 na przewóz rud w p. 3 "Warunki stosowania" skreśla się słowa: "z zaznaczeniem w liście przewozowym: "do zużycia wewnątrz Państwa Polskiego".

W tar. wyj. № 9 na przewóz nasion i № 12 na przewóz nawozów w p. 3 "Warunki stosowania" wykaz organizacyi, uprawnionych do wydawania zaświadczeń uzupełnia się nazwą: "Narodna Torhowla we Lwowie".

W tar. wyj. № 14 na przewóz łodzi w p. 3 "Warunki stosowania" w wierszu drugim po słowach "Warszawskiego T-wa Wioślarskiego" wstawia się: "Gdańskiego Klubu Wioślarskiego".

Skreśla się wyjątkowe taryfy № 9-a na przewóz żyta, № 19 na przewóz mąki, tudzież № 21 i 26 na przewóz nasion.

W tar. wyj. № 24 w p. 1 "obszar ważności" po słowie: "Katowice" dodaje się słowa: "Kraków - Bonarka, Kraków - Podgórze".

W tar. wyj. VI, VIII, XV, XVII i XXVI w p. 2 "Opłaty" dodaje się w końcu zdania następujące: "Opłaty do st. Gdynia - port oblicza się w wysokości równej opłacie do st. Gdynia".

W tar. wyj. VII, XXI i XXII w p. 2 "Opłaty" dodaje się w końcu zdanie: "Opłaty od st. Gdynia - port oblicza się w wysokości równej opłacie od st. Gdynia".

W tar. wyj. VI! na przewóz rudy w tytule taryfy dodaje się po słowach "cynku i ołowiu" wyrazy "i siarki".

W tar. wyj. VIII na wywóz materjałów drzewnych w p. 2 "Opłaty" dodaje się w ust. a) po słowach "podkładów kolejowych" wyraz "sleeprów".

W tar. wyj. XVII na wywóz soli p. 2 "Opłaty zmienia się w sposób następujący:

"2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na terenie w m. Gdańska:

a) przy przesyłkach do Gdańska, Gdyni i Zemgale - według kl. F.

b) przy przesyłkach do innych punktów granicznych - według kl. IX.

Wprowadza się nowe taryfy wyjątkowe:

"TARYFA WYJĄTKOWA XXX.

Na przewóz ryb (z gr. 25).

1. Obszar ważności. Z Gdańska i Gdyni do wszystkich stacyj kolei polskich.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki tak drobne, jak i wagonowe, zwyczajne lub pośpieszne ryb z pozycyj a, b, c i d z gr. 25 oblicza się według klas taryfowych, podanych w tej grupie, za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze w m. Gdańska. Opłaty od st. Gdynia-port oblicza się w wysokości równej opłacie od st. Gdynia.

TARYFA WYJĄTKOWA XXXI.

Na wywóz zagranicę soli potasowych i azotniaku (z gr. 74).

1. Obszar ważności. Ze stacyj Kałusz, Stebnik, Jaworzno i Chorzów do wszystkich stacyj granicznych oraz do Gdańska.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze w m. Gdańska:

a) za sól potasową (kainit) - według kl. wyj. F.

b) za azotniak - według kl. IX.

3. Warunki stosowania. Przesyłki powinny być nadawane za listami przewozowemi komunikacji międzynarodowej, oprócz przesyłek do Gdańska, Zemgale, Niegorełoje, Szepietówka i Wołoczyska, przy których stosuje się listy przewozowe wewnętrzne".

W tablicy opłat przewozowych do taryf wyjątkowych w końcu uwagi, oznaczonej **) dodaje się nowe zdanie następujące:

"**) Przy przesyłkach materiałów drzewnych, dłuższych niż 7 m. i załadowanych do 2 lub więcej wagonów, przewoźne oblicza się najmniej za 10.000 kg. od każdego zajętego wagonu".

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 października 1924 r.