Zmiany i uzupełnienia taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1924.77.752

Akt jednorazowy
Wersja od: 31 sierpnia 1924 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI
z dnia 27 sierpnia 1924 r.
o zmianach i uzupełnieniach taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.

Na mocy ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. № 57, poz. 580) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa i Dóbr Państwowych zarządza się co następuje:
W części II Taryfy towarowej polskich kolei żelaznych "Postanowienia taryfowe" (Dz. U. R. P. z 1923 r., № 136, poz. 1134) wprowadza się zmiany następujące:

W p. 8 dodaje się zdanie: "a pociągiem osobowym pośpiesznym - według klasy dla przesyłek pośpiesznych ze zwyżką 50 proc".

W p. i 7 wprowadza się nową pozycją: "k) koks i miał koksowy oraz torf, proszek i ściółka torfową (z gr. 47)".

W p. 24, w wierszu drugim zdanie: "lecz z tego tytułu nie mogą oni rościć sobie prawa do zwrotu kosztów" zastępuje się nowem: "i wówczas kolej otrzymuje przypadające jej opłaty za naładowanie lub wyładowanie w wymiarze połowicznym".

W "Wykazie opłat dodatkowych" wprowadza się zmiany następujące:

W p. 5 "Opłaty za załadowanie i t. d." opłaty podane w ust a): 7, 5 i 12 gr. zmienia się na "12, 6 i 18 gr.". W ustępie b) tegoż p. 5 wprowadza się do ustępu 1) po słowach: "do drzwi wagonowych" pozycję: "za koryta do przeładowania zboża zsypem".

W części III Taryfy towarowej "Nomenklatura i klasyfikacja towarów" (Dz. CI. R. P. z 1923 r., № 136, poz. 1134) wprowadza się zmiany następujące:

W gr. 2 "Nasiona" pozycje: a) i b) klasę taryfową dla przesyłek wagonowych zmienia się z "VI" na "V". W pozycji c) skreśla się słowa: "jak", "koniczyna", "lucerna", "esparceta" "i t. p.", a dodaje się nową pozycję: "d) Inne nasiona pastewne, jak: koniczyna, lucerna, esparceta i t. p. II-IV".-

W gr. 3 "Ziemniaki" klasy taryfowe dla przesyłek wagonowych zmienia się z "VIII" i "VII" na "VII" i "VI".

W gr. 29 "Jaja" klasę taryfową dla przesyłek wagonowych zmienia się z "V" na "IV".

W gr. 56 "Piasek i t. d." w poz. b) po słowach "fajansowa biała" dodaje się "glina mielona".

W gr. 65 "Wyroby z żelaza i t. d." w poz. c) dodaje się określenie'- "oraz kopalniane".

W gr. 80, poz. a) po słowie: "Ciechocińska" zamieścić słowo: "Czerniewicka".

W części V Taryfy towarowej "Taryfy wyjątkowe" (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 52, poz. 531) wprowadza się zmiany następujące:

W taryfie wyjątkowej № 4 na przewóz kamieni i t. d. w uwadze po słowach "adresowane do hut" dodaje się "fabryk karbidu, fabryk sody".

W taryfie wyjątkowej № 6-b na przewóz węgla w ust. 2 "Opłaty" klasa "B" zmienia się na klasę "C".

W taryfie wyjątkowej № 6-d na przewóz miału węglowego w ust. 2 "Opłaty" dodaje się zdanie: "Przy załadowaniu miału do wagonów krytych i przewozie na odległość powyżej 400 km. opłaty powyższe obniża się o 10 proc.

W taryfie wyjątkowej Na 12 na przewóz nawozów sztucznych, w ust. 3 "Warunki stosowania" wykaz organizacyj, uprawnionych do wydawania świadectw, uzupełnia się nazwą "Związek Zachodnio-polskiego przemysłu cukrowniczego".

W tar. wyj. № 24, p. 1 (obszar ważności) dodaje się jako stacje nadawcze (w porządku alfabet): Bogucice, Mikołów i Rybnik.

W tytule tejże taryfy wyjątkowej № 24 po słowach: "i drutu" dodaje się: "poz. a) b) i c) z gr. 65)".

W taryfie wyjątkowej VI na wywóz węgla, w ust, 2 "Opłaty" zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie następujące: "Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się według klasy E tablicy opłat przewozowych do taryf wyjątkowych.

W taryfie wyjątkowej XV na wywóz zboża, w list. 1-m "Obszar ważności" włącza się stacja: "Gdańsk-Weichselbahnhof i Legetov".

W taryfie wyjątkowej XX na wywóz cegły i t. d. tytuł taryfy uzupełnia się nazwą: "kamienia surowego i łupanego" (z gr. 55) oraz żwiru (z gr. 56).

Wprowadza się nowe taryfy wyjątkowe:

TARYFA WYJĄTKOWA № 27.

(Obowiązuje od 15 września do 15 listopada 1924 r.).

Na przewóz ziemniaków świeżych (z gr. 3).

1.
Obszar ważności. Od wszystkich stacyj kolei polskich do stacyj Sosnowiec, Dąbrowa i Będzin oraz do wszystkich stacyj okręgu Katowickiego.
2.
Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się według klasy F tablicy opłat do taryf wyjątkowych.

TARYFA WYJĄTKOWA XXVI.

Na wywóz węgla drzewnego (z gr. 44).

1.
Obszar ważności. Od wszystkich stacyj kolei polskich do wszystkich stacyj granicznych oraz do Gdańska i Gdyni.
2.
Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się według klasy IX za całą odległość przewozu, nie wytaczając kolei na obszarze w m. Gdańska.

TARYFA WYJĄTKOWA XXVII.

(Obowiązuje do 31 grudnia 1924 r.).

Na tranzytowy przewóz jaj (z gr. 29).

1.
Obszar ważności. Od granicy Państwa pod stacjami: Stołbce, Zdołbunów i Podwołoczyska do granicy Państwa pod stacjami: Kaczory, Drawski Młyn, Zbąszyń, Leszno, Makoszowy i Zebrzydowice oraz do Gdańska-Neufahrwasser.
2.
Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze w. m. Gdańska, według klasy V.
3.
Warunki stosowania. Obliczenie według podanej w p. 2-m taryfy zniżonej dokonywa się po udowodnieniu wywozu zagranicę przez jednego nadawcę najmniej 100 wagonów jaj w okresie miesięcznym (30 dni) przez wszystkie wymienione w punk. 1-ym stacje graniczne. W zależności od tego za przewóz tranzytowych ładunków jaj przewoźne pobiera się na stacji nadania, a przy przewozach do Gdańska - także w Gdańsku, według taryfy klasy IV za całą odległość przewozu. Dla otrzymania różnicy pomiędzy klasą IV, a V powinien nadawca złożyć Dyrekcjom kolejowym, w obrębie których znajdują się stacje wywozu jaj zagranicę, dowody stwierdzające fakt przewozu tej ilości jaj, która niezbędna jest dla danego okresu do uzyskania zniżki (t. j. wtórniki listów przewozowych, względnie listy przewozowe przy należnościach przekazanych). Dyrekcje te po stwierdzeniu wyjścia odnośnych przesyłek zagranicę i sprawdzeniu, czy każdy nadawca przewiózł wymaganą ilość wagonów jaj, przesyłają odnośne dowody Dyrekcji, w której uiszczono przewoźne, celem wypłacenia nadawcy przypadającej z rachunku kwoty.

TARYFA WYJĄTKOWA XXVIII.

Na tranzytowy przewóz wyrobów żelaznych (z gr. 65) i maszyn (z gr. 66).

1.
Obszar ważności. Od granicy Państwa pod Zebrzydowicami i Chebzie do granicy Państwa pod stacją Śniatyń - Załucze.
2.
Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się według kl. V.
3.
Warunki stosowania. Przewóz powinien być dokonany za listami przewozowemi bezpośredniej komunikacji rumuńsko-czeskosłowackiej lub rumuńsko-niemieckiej tranzytem przez Polskę.

TARYFA WYJĄTKOWA XXIX.

(Obowiązuje do 31 grudnia 1924 r.).

Na tranzytowy przewóz zboża w ziarnie i roślin strączkowych (z gr. 1).

1.
Obszar ważności. Od granicy Państwa pod stacją Śniatyn-Załucze do granicy Państwa pod stacjami: Kaczory, Drawski Młyn, Zbąszyń, Leszno, Makoszowy i Zebrzydowice, oraz do Gdańska-Neufahrwasser - Freibezirk - Weichselbahnhof - Zollinland - Holm - Kaiserhafen.
2.
Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze w m. Gdańska, według kl. VI ze zniżką 20%.
3.
Warunki stosowania. Obliczenie według podanej w punk. 2 taryfy zniżonej dokonywa się po udowodnieniu wywozu zagranicę przez jednego nadawcę, a przez wszystkie wymienione wyżej stacje graniczne najmniej 150 wagonów w okresie miesięcznym (30 dni). W zależności od tego za przewóz tranzytowych ładunków zbożowych przewoźne pobiera się na stacji nadania, a przy przewozach do Gdańska - także w Gdańsku, według taryfy kl. VI za całą odległość przewozu, a 20%-owe potrącenie wypłaca .następnie nadawcy ta dyrekcja kolejowa, w obrębie której znajduje się wejściowa stacja graniczna. Dla otrzymania tej kwoty powinien nadawca złożyć dyrekcjom kolejowym, w obrębie których znajdują się stacje wywozu zboża zagranicę, dowody, stwierdzające fakt przewozu tej ilości zboża, która niezbędna jest dla danego okresu do uzyskania zniżki (t j. wtórniki listów przewozowych, względnie listy przewozowe przy należnościach przekazanych). Dyrekcje te, po stwierdzeniu wyjścia odnośnych przesyłek zagranicę i sprawdzeniu, czy nadawca przewiózł wymaganą ilość wagonów zboża, prześlą odnośne dowody dyrekcjom, w których uiszczono przewoźne, celem wypłacenia nadawcy przypadającej z rachunku kwoty.

W uwadze drugiej do tablicy opłat przewozowych taryf wyjątkowych, oznaczonej **), skreśla się w wierszu pierwszym wyrazy "oraz koksu i miału koksowego" natomiast też same wyrazy wstawia się w wierszu 4 tejże uwagi, po słowach: "z gr. 42".

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 września 1924 r.