§ 2. - Zmiany i uzupełnienia taryfy towarowej polskich kolei żelaznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1924.43.455

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 czerwca 1924 r.
§  2.
W części II tejże Taryfy "Postanowienia taryfowe" wprowadza się zmiany następujące:

W p. 18 w wierszu trzecim ustępu a) skreśla się słowa "drobnicowych, pół- lub" oraz zdanie ostatnie od słów "O ileby" aż do końca.

P. 67 otrzymuje brzmienie następujące:

"67. A. Srebro, złoto i platynę, monety i pieniądze metalowe i papierowe, papiery wartościowe, dokumenty, kamienie drogocenne, perły prawdziwe oraz wyroby złote, srebrne i platynowe przewozi się wyłącznie jako przesyłki pośpieszne i tylko pociągami osobowemi. Przewoźne oblicza się za wagę, rzeczywistą przesyłki, najmniej jednak za 1.000 kg. według opłat dla przesyłek pośpiesznych, podwyższonych o 100 %. Za przewóz tych kosztowności, na żądanie nadawcy, wyrażone w liście przewozowym, pociągiem pośpiesznym, przewoźne to podwyższa się o 50 %.

B. Następujące cenne przedmioty: kosztowne tkaniny z czystego jedwabiu, aksamit i tiul jedwabne (oprócz gazy jedwabnej młynarskiej), dywany kosztowne (np. dywany wschodnie oryginalne, gobeliny i t. d.), futra kosztowne w skórkach, błamach lub gotowe, mianowicie: bobry, foki, gronostaje, karakuły, kuny, lisy srebrzyste i niebieskie, łasice kanadyjskie, skunksy, sobole, szenszyle i wydry, pióra strusie i marubucie, rajery i olejek różany - przewozi się wyłącznie jako przesyłki pośpieszne według opłat dla przesyłek pośpiesznych" podwyższonych o 50 %. Za przewóz tych kosztowności, na żądanie nadawcy, wyrażone w liście przewozowym, pociągiem osobowym, przewoźne to podwyższa się o 50%, a pociągiem pośpiesznym o 100%".

W p. 70 ustęp pierwszy otrzymuje brzmienie następujące:

"70. Za przedmioty długości ponad 7 m., nadawane jako przesyłki półwagonowe, t. j. o wadze 5.000 kg. i wyżej, przewoźne oblicza się według taryf obowiązujących za wagę rzeczywistą przesyłki, najmniej jednak za 4.000 kg. od każdego zajętego wagonu według rubryki a) właściwej klasy wagonowej. Za całowagonowe przesyłki tychże przedmiotów przewoźne oblicza się również za wagę rzeczywistą według taryf obowiązujących, najmniej jednak za 7.500 kg. od każdego zajętego wagonu według rubryki b) właściwej klasy wagonowej".

P. 90 uzupełnia się zdaniem: "Za przewóz próżnych wagonów prywatnych, oznaczonych znakiem (w) i zaliczonych do taboru jednej z kolei polskich, opłaty się nie pobiera".

W p. p. 96 i 97 opłaty 15 i 20 groszy od osi i od kilometra podwyższa się do 30 i 40 groszy, a najmniejsza należność do 60.000 groszy.

W p. 98 w II Wykazie opłat miejscowych nazwy stacyj: "Podgórze - Płaszów" i "Podgórze-Wisła" zmienia się na "Kraków-Płaszów" i "Kraków Wisła".

W p. 99 norma zwyżki "50%" zmienia się na "25%", a zdanie drugie ustępu pierwszego otrzymuje brzmienie: "Za przewozy drzewa opałowego oraz za przewozy, dokonywane według taryf wyjątkowych (część V Taryfy), przewoźne oblicza się bez zwyżki opłat". W związku z tem skreśla się zdanie ostatnie tegoż ustępu pierwszego.

"W wykazie opłat dodatkowych" w p. 5 "Opłaty za załadowanie i t. d." w ust. b) p. 1) po słowach "pomosty przenośne" dodaje się "za zapory i zagrody przy przewozie zwierząt żywych".

W p. 7 tegoż Wykazu "Opłaty za przetrzymanie wagonu i t. d." w Uwadze 1 do działu II słowa: "Państwowy Urząd Naftowy" zmienia się na: "Mininisterstwo Przemysłu i Handlu".