Zmiany i uzupełnienia taryfy towarowej polskich kolei normalnotorowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1925.100.708

Akt jednorazowy
Wersja od: 30 września 1925 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI
z dnia 25 września 1925 roku
wydane w porozumieniu z Ministrami: Skarbu, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa i Dóbr Państwowych o zmianach i uzupełnieniach Taryfy towarowej polskich kolei normalnotorowych.

Na mocy ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. № 57, poz. 580) zarządza się co następuje:
W taryfie towarowej polskich kolei normalnotorowych (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 117, poz. 1061) wprowadza się zmiany i uzupełnienia następujące:
A.
We "Wstępie", w rozdz. II, w ustępie ostatnim po wyrazie "przewoźne" dodaje się: "dla przesyłek, kierowanych przez Tarnopol".
B.
W części II Taryfy "Postanowienia taryfowe":

w p. 7 ust. A zwyżka przewoźnego w pociągach osobowych zmniejsza się z 50% do 25%, a w pociągach pośpiesznych-ze 100% do 50%;

w tymże p. 7 ust. B poz. f) uzupełnia się słowami: "bite zwierzęta domowe";

w p. 8 zwyżka przewoźnego w pociągach pośpiesznych zmniejsza się z 50% do 25%;

w p. 17 wykaz towarów uzupełnia się pozycją: "płatki ziemniaczane (z gr. 3) ";

w p. 26 w wykazie towarów z grupy 61-ej po wyrazie "cementowe" dodaje się: "azbestowo-cementowe";

p. 36 uzupełnia się zdaniem: "Za opakowanie, zaopatrzone w trwałe cechy i adres właściciela i przewożone w stanie próżnym pod naładunek, przewoźne oblicza się odrazu według stawek, podanych w p. 34";

w p. 64 w zdaniu o obliczaniu przewoźnego za przesyłki pół- i całowagonowe (Dz. U. R. P. z 1925 r. № 64, poz. 451) słowa "za podwójną zaokrągloną wagę przesyłki" i "za podwójną wagę" zmienia się w obu wypadkach na "za zwiększoną o 50% wagę przesyłki";

w p. 67 ust. B w zdaniu ostatniem zwyżka przewoźnego w pociągach osobowych zmniejsza się z 50% do 25%, a w pociągach pośpiesznych - ze 100% do 50%;

w p. 96 w I-m wykazie opłat miejscowych p. A "Przewoźne stacyjne" podnosi się opłaty z 900, 1.100, 750 i 900 groszy na 1.500, 1.800, 1.000 i 1.500 groszy.

C.
W części III Taryfy "nomenklatura i klasyfikacja towarów":

w gr. 7 "Owoce" w poz. b) skreśla się odsyłacz 3), natomiast w poz. f) (Dz. U. R. P. z 1925 r. № 43, poz. 301) dodaje się słowo: "świeże", a przy kl. II dodaje się odsyłacz 3);

w gr. 22 "Zwierzęta" w uwadze 2) podwyżka opłat w pociągach osobowych zmniejsza się z 50% na 25%, a w pociągach pośpiesznych - ze 100% na 50%, w uwadze zaś 11) po słowach: "świnie lub owce" dodaje się słowa: "albo też drób i ptactwo domowe, żywe";

w gr. 25 "Ryby", w gr. 26 "Pszczoły" i w gr. 27 "Nabiał", w uwagach 1, 2 i 3 podwyżka opłat w pociągach osobowych zmniejsza się z 50% na 25%, a w pociągach pośpiesznych-ze 100% na 50%;

w gr. 28 "Miód i wosk" w tytule skreśla się wyraz "pszczeli", a pozycje towarów otrzymują brzmienie:

a)
wszystkie przedmioty tej grupy, oprócz niżej wymienionych I - III
b)
miód i wosk sztuczne II-IV;

w gr. 31 "Mięso" w uwadze 6) po słowie "świeże" dodaje się "oraz bite zwierzęta domowe";

w gr. 35 "Skóry surowe" kl. V (Dz. U. R. P. z 1925 r. № 43, poz. 301) zmienia się na kl. VI;

w gr. 36 "Skóry garbowane" w poz. a) klasy II i IV zmienia się na I - III;

w gr. 46 "Papier" poz. d) uzupełnia się nazwą "i taśmy telegraficzne";

w gr. 49 "Ropa naftowa" w poz. b) po słowie "gazolina" dodaje się "oczyszczona", a poz. c) uzupełnia się zdaniem: "oraz gazolina surowa, adresowana do rafineryj";

w gr. 56 "Piasek" w poz. b) po słowach "fajansowa biała" dodaje się: "glina mielona do odbarwiania", a po słowie: "okrzemkowa" dodaje się: "i borowinowa";

w gr. 61 "Cement" w poz. b) dodaje się w końcu w nawiasach "(eternit) ";

w gr. 64 "Inne metale" w poz. c) dodaje się w końcu: "oprócz wymienionych w gr. 69";

w gr. 66 w uwadze 4) słowo "maszyn" zmienia się na: "przedmiotów gr. 66", słowa "z maszynami" na: "z temi przedmiotami", słowa: "danej maszyny" na: "danego przedmiotu" i słowa "składowych maszyn" na "składowych tych przedmiotów";

w gr. 69 "Artykuły przemysłu elektrotechnicznego" w poz. c) po wyrazie: "przewodniki" dodaje się "drut miedziany i krzemobronzowy";

w gr. 70 "Pierwiastki chemiczne" poz. a) uzupełnia się słowem: "oczyszczona", a kl. IV zmienia się na kl. III, natomiast wprowadza się nową pozycję: "aa) Siarka surowa w bryłach-II-VI;

w poz. k) tejże gr. 70 skreśla się zdanie "wapno szare (proszek drzewny albo octan wapnia) ", natomiast w poz. I) po słowie "glinu" dodaje się "i potasu", a w końcu pozycji wstawia się zdanie: "oraz octan wapnia (wapno szare, proszek drzewny) ";

w poz. m) tejże gr. 70 po słowie "bisulfat" dodaje się: "z wyrobu sztucznego jedwabiu (odpadki ługu sodowego) ";

w gr. 71 poz. c) uzupełnia się nazwą: "smoła kurnaronowa";

w gr. 74 "Nawozy", w poz. c) skreśla się nazwę "siarczan potasu";

w gr. 85 "Len" w poz. b) kl. VII zmienia się na VI;

w gr. 97 "Ubrania" pozycje towarów otrzymują brzmienie:

"a) wszystkie przedmioty tej grupy, oprócz niżej wymienionych I-III

b) stare umundurowanie niezdatne do noszenia II-V";

w gr. 100 "Obuwie" pozycje towarów otrzymują brzmienie:

"a) wszystkie przedmioty tej grupy, oprócz niżej wymienionych I-III

b) stare podarte obuwie, niezdatne do noszenia II-V";

D.
W części V "Taryfy wyjątkowe":

Tar. wyj. № 4 na przewóz mąki ulega zawieszeniu.

W tar. wyj. № 8 na przewóz materjałów drzewnych, w uwadze do p. 2 "Opłaty" skreśla się słowa: "i przewożonych na odległość powyżej 300 km."

Tar. wyj. № 10 na przewóz węgla uzupełnia się uwagą następującą:

"Uwag a. Czasowo, do 31 grudnia 1925 r., przy przesyłkach węgla, nadawanych na odległość powyżej 400 km., przewoźne obniża się o 10% z tem, iż opłata zniżona za 410 km. rozciąga się wstecz, aż do spotkania z opłatą według klasy wyj. E".

W tar. wyj. № 15 na przewóz szlaki i t. d., w p. 1 "Obszar ważności" skreśla się zdanie: "oprócz stacyj granicznych (z wyjątkiem st. Zduny) " (Dz. U. R. P. z 1925 r. № 43, poz. 301), a w uwadze do tejże tar. wyj. № 15 skreśla się słowa: "przy przewozie na odległościach powyżej 200 km." oraz skreśla się słowa: "z tem, iż opłata zniżona za 210 km. rozciąga się wstecz, aż do spotkania z opłatą według wyj. kl. G".

W tar. wyj. № 20 na przewóz superfosfatu w p. 1 "Obszar ważności" przy st. Brzezie dodaje się: "n/O".

W tar. wyj. № 21 na przewóz lnu, w punk. 2 "Opłaty", w poz. b) kl. VIII zmienia się na IX.

W tar. wyj. № 23 na przewóz łodzi sportowych p. 3 "Warunki stosowania" uzupełnia się w końcu słowami: "i Sekcji Turystyczno-Wioślarskiej Stanisławowskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego".

W tar. wyj. II na wywóz jarzyn i nasion, wp. 1 "Obszar ważności" skreśla się słowa "oprócz stacyj granicznych" (Dz. U. R. P. z 1925 r. № 43, poz. 301), a dodaje się w końcu: "oraz do st. Gdynia i Gdańsk-Neufahrwasser, Kaiserhafen, Olivaer Tor i Holm". Pozatem p. 3 "Warunki stosowania" uzupełnia się zdaniem: "a do st. Zemgale, Niegoriełoje i Szepietówka, oraz do Gdyni i Gdańska - za listami przewozowemi wewnętrznemi".

W tar. wyj. V na przewóz ryb p. 1 "Obszar ważności" uzupełnia się słowami: "i punktów granicznych".

Tar. wyj. VI otrzymuje brzmienie następujące:

"TARYFA WYJĄTKOWA VI.

Na przewóz jaj (z gr. 29).

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj kolei polskich do wszystkich punktów granicznych oraz do st. Gdynia-port i Gdańsk-Neufahrwasser, Kaiserhafen, Olivaer Tor i Holm.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze W. M. Gdańska:

zaodległośćod1 do 150 km.- według kl. IV,
"""151 do 200 "- według jednakowej opłaty 195 gr. za 100 kg.,
""powyżej 200 km.- według kl. V.

Opłaty do st. Gdynia-port oblicza się w wysokości równej opłacie do st. Gdańsk-Neufahrwasser.

3. Warunki stosowania. Przesyłki powinny być nadawane za listami przewozowemi komunikacji międzynarodowaj, oprócz przesyłek do Gdańska i do Gdyni oraz do st. Zemgale, przy których stosuje się listy przewozowe wewnętrzne. Przy przesyłkach do Gdyni i Gdańska przewoźne oblicza się początkowo według normalnej kl. IV za całą odległość przewozu i dopiero, po złożeniu dowodu o dokonanym wywozie przesyłki zagranicę (przez okazanie konosamentu lub zaświadczenia urzędu celnego) przy jednoczesnem przedłożeniu pierwotnego listu przewozowego, będzie zwracana różnica opłat pomiędzy opłatą pobraną, a należną według niniejszej taryfy wyjątkowej".

W tar. wyj. VII na wywóz materjałów drzewnych tytuł uzupełnia się słowami: "oraz drzewa opałowego z gr. 42)". W zależności od tego w p. 2 "Opłaty" ust. b) po słowach w nawiasach: "poz. c) i d)" dodaje się: "z gr. 41) lub drzewa opałowego [poz. a) i b) z gr. 42]". W uwadze do tegoż p. 2 skreśla się słowa: "i przewożonych na odległość powyżej 300 km.".

Uwaga IV do tejże tar. wyj. VII (Dz. U. R. P. z 1925 r. № 64, poz. 451) otrzymuje brzmienie:

"Uwaga IV. W razie udowodnienia wywozu drzewa celulozowego (papierówki) i kopalnianego lub drzewa opałowego przez jednego nadawcą lub na imię jednego odbiorcy w ilościach: a) najmniej 10.000 ton miesięcznie (30 dni), lub 120.000 ton rocznie (12 miesięcy) - osoba uprawniona otrzymuje zwrot 10% uiszczonego za odległość kolei polskich przewoźnego, b) najmniej 300.000 ton rocznie (12 miesięcy) lub 450.000 ton w okresie 18 miesięcy-osoba uprawniona otrzymuje zwrot 15% uiszczonego za odległość kolei polskich przewoźnego.

W razie udowodnienia wywozu przez jednego nadawcę lub na imię jednego odbiorcy: a) drzewa nieobrobionego w ilości najmniej 5.000 ton miesięcznie lub 60.000 ton rocznie, b) drzewa obrobionego, podkładów i sleeprów, słupów telegraficznych i telefonicznych, klepek beczkowych i fryzów, oraz desek fornierowych sklejanych lub niesklejanych w ilości najmniej 3.000 ton miesięcznie lub 36.000 ton rocznie - osoba uprawniona otrzymuje zwrot 10% z uiszczonego za część kolei polskich przewoźnego.

W razie udowodnienia wywozu przez jednego nadawcę lub na imię jednego odbiorcy drzewa obrobionego, podkładów i sleeprów, słupów telegraficznych i telefonicznych, klepek beczkowych i fryzów, oraz desek fornierowych sklejanych i niesklejanych w ilości ponad 120.000 ton w okresie rocznym (12 miesięcy) - osoba uprawniona otrzymuje zwrot 15% uiszczonego za odległość kolei polskich przewoźnego.

W tym celu osoba uprawniona powinna złożyć jednej z Dyrekcyj, w obrębie których znajdują się stacje nadania, dowody stwierdzające fakt przewozu w terminie wskazanym odpowiedniej ilości drzewa (wtórniki listów przewozowych przy opłacie zgóry lub listy przewozowe przy należnościach przekazanych). Dyrekcja ta, po stwierdzeniu wyjścia podanej ilości drzewa zagranice" wypłaca osobie uprawnionej 10% względnie 15% uiszczonego za część kolei polskich przewoźnego.

Przy rocznych i półtorarocznych normach wywozu, powyższe potrącenia procentowe mogą być wypłacane osobie uprawnionej po upływie każdego miesiąca za ilości drzewa, wywóz których w ciągu tego okresu został udowodniony-o ile osoba ta złoży odpowiednie zabezpieczenie lub przedstawi żądane gwarancje".

W tar. wyj. IX na wywóz celulozy i tektury p. 1. "Obszar ważności" otrzymuje brzmienie: "Od stacyj Włocławek i Sosnowiec do wszystkich punktów granicznych oraz do st. Gdynia-port i Gdańsk-Neufahrwasser, Kaiserhafen, Olivaer Tor i Holm", a w p. 2 "Opłaty w końcu dodaje się zdanie: "Opłaty do stacji Gdynia-port oblicza się w wysokości równej opłacie do st. Gdańsk-Neufahrwasser".

W tar. wyj. X na wywóz węgla, w p. 1. "Obszar ważności" słowa: "do Gdyni" zmienia się na: "do Gdyni-port", w p. 2 "Opłaty" słowa: "do stacyj Gdynia i Gdynia-port" zmienia się na: "do stacji Gdynia-port" i w p. 3 "Warunki stosowania" słowa: "do Gdyni" zmienia się na: "do Gdyni-port".

W tar. wyj. XI na przewóz rudy w p. 2 "Opłaty" kl. F zmienia się na kl. G, a zdanie drugie od słów: "Przy załadowaniu" - skreślanie. Tenże p. 2 uzupełnia się uwagą:

"Uwaga. W razie równoczesnego nadania przez jednego nadawcą lub na imię jednego odbiorcy najmniej 300 ten rudy przewoźne obliczone według taryfy niniejszej zmniejszy się: przy przesyłkach z Podwołoczysk i Zdołbunowa o 10%, a przy przesyłkach z Gdyni i Gdańska o 15%".

W tar. wyj. XIX na wywóz żelaza p. 1 "Obszar ważności" uzupełnia się stacją nadania "Stryj".

W tar. wyj. XX na wywóz cynku, w tytule taryfy po wyrazie "siarkawego" dodaje się "i siarkowego". W zależności od tego i w p. 2 "Opłaty" po wyrazie "siarkawego" dodaje się "i siarkowego";

w tymże p. 2 "Opłaty" kl. V, ustaloną na wywóz cynku i ołowiu, zmienia się na kl. VI.

W tar. wyj. XXII na wywóz gliceryny i t. d., w tytule taryfy po słowach: "bieli cynkowej" dodaje się słowo: "litoponu", p. 1 "Obszar ważności" uzupełnia się stacją nadania "Rozdzień", a przy st. "Brzezie" dodaje się "n/O". W p. 2 "Opłaty" poz. d) uzupełnia się nazwą "litopon".

W tar. wyj. XXII, XXIII, XXVII, XXXV, XXXVIII w końcu p. 2 "Opłaty" dodaje się zdanie następujące:

"Opłaty do stacyj Gdynia i Gdynia-port oblicza się w wysokości równej opłacie do stacji Gdańsk-Neufahrwasser.

W tar. wyj. XXVIII, XXXIV w końcu p. 2 "Opłaty" dodaje się zdanie następujące: "Opłaty od stacyi Gdynia i Gdynia-port oblicza się w wysokości równej opłacie od stacji Gdańsk-Neufahrwasser".

Tar. wyj. XXIX na wywóz cukru (Dz. U. R. P. z 1925 r. № 43, poz. 301) otrzymuje brzmienie następujące:

"TARYFA WYJĄTKOWA XXIX.

Na wywóz cukru rafinady, mączki i kryształu oraz cukru surowego żółtego (poz. a) i b) z gr. 17).

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj kolei polskich, oprócz stacyj granicznych (z wyjątkiem st. Zduny), do wszystkich punktów granicznych oraz st. Gdynia - port, Gdańsk - Neufahrwasser, Kaiserhafen, Olivaer Tor i Holm.

2. Opłaty. a) Przewoźne za przesyłki całowagonowe od wszystkich stacyj, oprócz wymienionych niżej w ustępie b), oblicza się za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze W. M. Gdańska:

1) za cukier rafinadę, mączkę i kryształ:

za odległość od 1 do 150 km. według klasy III,

za odległość od 151 do 190 km. według jednakowej opłaty, 238 gr. za 100 kg.,

w odległość powyżej 190 km. według klasy IV.

2) za cukier surowy-według kl. IV.

Opłaty do stacji Gdynia-port oblicza się w wysokości równej opłacie do stacji Gdańsk - Neufahrwasser.

b) Przewoźne za przesyłki całowagonowe cukru rafinady, mączki, kryształu i cukru surowego od niżej wymienionych stacyj do st. Gdynia - port oraz Gdańsk - Neufahrwasser, Kaiserhafen, Olivaer Tor i Holm, oblicza się według opłat następujących:

od stacjiOpłata z 100 kg
Białośliwie156gr.
Gniezno288"
Gostyń289"
Kościan275"
Nakło202"
Opalenica193"
Środa262"
Szamotuły162"
Witaszyce354"
Września275"
Zduny314"

3. Warunki stosowania. Przesyłki powinny być nadawane za listami przewozowemi komunikacji międzynarodowej, oprócz przesyłek do stacyj Zemgale, Niegoriełoje i Szepietówka oraz do Gdyni i Gdańska, gdzie stosuje się listy przewozowe wewnętrzne. Przy przesyłkach do Gdyni i Gdańska przewoźne oblicza się początkowo według taryfy kl. III za całą odległość przewozu i dopiero po złożeniu Dyrekcji Gdańskiej w terminie 4-miesięcznym dowodu o dokonanym wywozie za granicę celną (przez okazanie konosamentu lub zaświadczenia urzędu celnego) przy jednoczesnem przedłożeniu pierwotnego listu przewozowego, będzie zwracana różnica opłat pomiędzy opłatą pobraną, a należną według niniejszej taryfy wyjątkowej".

Tar. wyj. XXX na wywóz węgla (Dz. U. R. P. z 1925 r. № 43, poz. 301) otrzymuje brzmienie następujące:

"TARYFA WYJĄTKOWA XXX.

Na wywóz węgla kamiennego i koksu (z gr. 47).

1. Obszar ważności. Od ładowni i stacyj kopalnianych węglowych do st. Gdynia-port oraz do Gdańska-Neufshrwasser, Kaiserhafen, Holm, Olivaer Tor lub Westerplatte dla dalszego wywozu morzem.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się: za węgiel po 650 gr., a za koks-po 750 gr. od tony za całą odległość przewozu od kopalni do portu, nie wyłączając kolei na obszarze W. M. Gdańska.

3. Warunki stosowania. Wagony załadowane węglem lub koksem powinny być przez poszczególne kopalnie skierowywane do odnośnych stacyj sortowniczych, ustalonych dla każdej grupy kopalń w porozumieniu z Dyrekcją Kolei Państwowych, w ilościach niezbędnych do sformowania z łącznych przesyłek węgla i koksu no danej stacji sortowniczej całkowitego pociągu. Ilości te określa dla każdej grupy kopalń Dyrekcja Kolei Państwowych. Przewoźne oblicza się początkowo według tar. wyj. X, po złożeniu jednak Dyrekcji Gdańskiej, nie później niż w okresie 4-miesięcznym po dokonaniu przewozu, dowodu o wywozie drogą morską (przez okazanie konosamentu lub zaświadczenia urzędu celnego) przy jednoczesnem dołączeniu pierwotnych listów przewozowych, osoba uprawnień; otrzymuje bezzwłocznie zwrot 75% prowizorycznie obliczonej różnicy opłat pomiędzy opłatą pobraną a należną według niniejszej taryfy wyjątkowej zwrot zaś pozostałych 25% należności dokonywa się po ostatecznem sprawdzeniu obrachunków.

Czas wolny od postojowego przedłuża się dla wagonów, przybywających do załadowania na okręt, do 3 dni.

Uwaga. Opłaty według niniejszej taryfy stosuje się również do ilości węgla i koksu, załadowanego w porcie na statek na potrzeby własne, po przedstawieniu odnośnego zaświadczenia kapitana statku, jak również do przesyłek węgla i koksu, przeładowanych w Tczewie na statki rzeczne lub morskie, po udowodnieniu wywozu odnośnych ilości węgla i koksu za granice celną drogą morską".

W tar. wyj. XXXVII na wywóz rudy (Dz. U. R. P. z 1925 r. № 53, poz. 363) p. 1 "Obszar ważności" uzupełnia się zdaniem: "oraz do st. Gdynia-port i Gdańsk-Neufahrwasser, Kaiserhafen, Olivaer Tor i Holm, a w p. 2. "Opłaty" po słowach: "oblicza się" dodaje się: "za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze W. M. Gdańska", a w końcu tegoż p. 2 dodaje się zdanie: "Opłaty do st. Gdynia-port oblicza się w wysokości równej opłacie do st. Gdańsk-Neufahrwasser". Pozatem punkt ten uzupełnia się uwagą następującą:

"Uwaga. Przy przesyłkach do granicy państwa pod Zebrzydowicami i pod Cieszynem w ilości łącznie najmniej 40.000 ton rudy rocznie (12 miesięcy) przez jednego nadawcę lub na imię jednego odbiorcy osoba uprawniona otrzymuje zwrot 10% uiszczonego za cześć kolei polskich przewoźnego. W tym ostatnim wypadku osoba uprawniona powinna złożyć Dyrekcji, w obrębie której znajduje się stacja graniczna dowody, stwierdzająca fakt przewozu we wskazanym rocznym terminie odpowiedniej ilości rudy (wtórniki listów przewozowych przy opłacie zgóry lub listy przewozowe przy należnościach przekazanych). Powyższe potrącenia procentowe mogą być wypłacane osobie uprawnionej po upływie każdego miesiąca za ilości rudy, wywóz których w ciągu tego okresu został udowodniony - o ile osoba ta złoży odpowiednie zabezpieczenie lub przedstawi żądane gwarancje".

W eksportowych tar. wyj. I, XVI, XVII, XIX, XXII, XXIV, XXVII i XXXVIII p. 1 "Obszar ważności" uzupełnia się stacją przeznaczenia: "Olivaer Tor".

Wprowadza się następujące nowe taryfy wyjątkowe XXXIX, XL i XLI:

"TARYFA WYJĄTKOWA XXXIX.

Na wywóz zagranicę zboża w ziarnie i roślin strączkowych (poz. b) i c) z gr. 1] oraz nasion oleistych i pastewnych [(poz. a) i c) z gr. 2].

1. Obszar ważności. Od wszystkich statyj kolei polskich do wszystkich punktów granicznych oraz do stacyj Gdynia-port i Gdańsk-Neufahrwasser, Kaiserhafen, Olivaer Tor i Holm.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki zboża i nasion, które w drodze do portów lub punktów granicznych otrzymane będą celem oczyszczenia ich i sortowania w składach zawozowych, znajdujących się pod kontrolą kolei i które będą następnie w okresie 3 miesięcy od chwili pierwotnego nadania wysłane dalej zagranicę - oblicza się według taryf normalnie obowiązujących za całą odległość przewozu od stacji pierwotnego nadania do portu lub punktu granicznego,

3. Warunki stosowania. Właściciele składów, pragnący korzystać z ulgi niniejszej, obowiązani są porozumieć się. z odnośną Dyrekcją kolejową celem ustalenia kontroli kolei nad takiemi składami zawozowemi oraz określenia warunków wyładunku, przechowywania i ponownego nadania zboża do wywozu. Opłatę przewozową za zboże i nasiona do składu pobiera się początkowo według taryf normalnych, a przy nadaniu ich ponownem do wywozu zagranicę oraz dołączeniu pierwotnego listu przewozowego, stacja dokonywa obliczenia przewoźnego za łączną odległość przewozu według taryfy niniejszej, potrącając z odnośnej kwoty pobrane już przewoźne do składu.

TARYFA WYJĄTKOWA XL.

Na wywóz zagranicę płatków ziemniaczanych (z gr. 3) i mąki ziemniaczanej (z gr. 15).

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj kolei polskich do wszystkich punktów granicznych oraz do st. Gdynia-port i Gdańsk-Neufahrwasser, Kaiserhafen, Olivaer Tor i Holm.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze W. M. Gdańska:

a) za płatki ziemniaczane:

zaodległośćod1 do 200km.- według kl. VI,
"""201 do 300"- według jednakowej opłaty 150 gr. za 100 kg.,
""powyżej 300"- według kl. VII;

b) za mąką ziemniaczaną:

zaodległośćod1 do 200km.- według kl. V,
"""201 do 300"- według jednakowej opłaty 200 gr. za 100 kg.,
""powyżej 300"- według kl. VI.

Opłaty do stacji Gdynia-port oblicza się w wysokości równej opłacie do st. Gdańsk-Neufarwasser.

3. Warunki stosowania. Przesyłki powinny być nadawane za listami przewozowemi komunikacji międzynarodowej; przy przesyłkach do stacyj Zemgale, Niegoriełoje, Szepietówka i Wołoczyska stosuje się listy przewozowe wewnętrzne.

Przy przesyłkach do Gdyni i Gdańska przewoźne oblicza się początkowo według taryf normalnych kl. V lub VI za całą odległość przewozu i dopiero, po złożeniu Dyrekcji Gdańskiej w terminie 4-miesięcznym dowodu o dokonanym wywozie zagranicę (przez okazanie konosamentu lub zaświadczenia urzędu celnego) oraz przedłożeniu pierwotnego listu przewozowego, zwracana będzie różnica pomiędzy opłatą pobraną, a należną według niniejszej taryfy wyjątkowej.

TARYFA WYJĄTKOWA XLI.

Na wywóz spirytusu [poz. a) z gr. 18].

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj kolei polskich, oprócz stacyj granicznych, do wszystkich punktów granicznych oraz do stacyj Gdynia-port i Gdańsk-Neufahrwasser, Kaiserhafen, Olivaer Tor i Holsn.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze W. M. Gdańska:

zaodległośćod1 do 150km.- według kl. III,
"""151 " 190"- według jednakowej opłaty 238 gr. za 100 kg.
zaodległośćpowyżej 190 km.- według kl. IV.

Opłaty do stacji Gdynia-port oblicza się w wysokości równej opłacie do stacji Gdańsk-Neufahrwasser.

Uwaga. Czasowo, do 31 grudnia 1925 r. przewoźne za przesyłki całowagonowe spirytusu do stacyj Gdynia-port i Gdańsk-Neufahrwasser, Kaiserhafen, Olivaer Tor i Holm oblicza się za całą odległość przewozu według schematu następującego:

zaodległośćod1 do 150km.- według kl. IV,
"""151 " 200"- według jednakowej opłaty 195 gr. za 100 kg.
zaodległośćpowyżej 200 km.- według kl. V.

Opłaty do stacji Gdynia-port oblicza się w wy-kości równej opłacie do stacji Gdańsk - Neufahrwasser.

3. Warunki stosowania. Przesyłki powinny być nadawane za listami przewozowemi komunikacji międzynarodowej, oprócz przesyłek do stacyj Zemgale Niegoriełoje i Szepietówka, oraz do Gdyni i Gdańska, gdzie stosuje się listy przewozowe wewnętrzne.

Przy przesyłkach do Gdyni i Gdańska przewoźne oblicza się początkowo według taryfy kl. III za całą odległość przewozu i dopiero, po złożeniu Dyrekcji Gdańskiej w terminie 4-miesięcznym dowodu o dokonanym wywozie zagranicę celną (przez okazanie konosamentu lub zaświadczenia urzędu celnego) przy jednoczesnem przedłożeniu pierwotnego lstu przewozowego, będzie zwracana różnica opłat pomiędzy opłatą pobraną, a należną według niniejszej taryfy wyjątkowej."

W tabeli opłat przewozowych do taryf wyjątkowych, w uwadze oznaczonej dwiema gwiazdkami **), w wierszu drugim słowa "i więcej" zmienia się na: "i 20.000 kg.", a po słowach: "najmniej na 15.000 kg." dodaje się zdanie: "przy załadowaniu do wagonów 30-tonnowych przewoźne oblicza się za wagę rzeczywistą przesyłki, najmniej za 22.000 kg.", zaś po wyrazach: "z gr. 42) " dodaje się: "węgla drzewnego (z gr. 44)".

Pozatem w tejże tabeli opłat w nagłówkach obok klasy "G" dodaje się odsyłacz ***), a u dołu tej tabeli dodaje się nową uwagę o brzmieniu następującem:

"***) Przewoźne za przesyłki półwagonowe towarów, taryfowanych według wyj. kl. G, oblicza się według - stawek normalnej klasy IX rubryka a) z zachowaniem zasad punk. 13 Postan. taryf. (część II taryfy)".

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 10 października 1925 r.