Zmiany i uzupełnienia taryfy towarowej polskich kolei normalnotorowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1925.78.547

Akt jednorazowy
Wersja od: 7 sierpnia 1925 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI
z dnia 28 lipca 1925 r.
o zmianach i uzupełnieniach taryfy towarowej polskich kolei normalnotorowych, wydane w porozumieniu z Ministrami: Skarbu, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa i Dóbr Państwowych.

Na mocy ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. № 57i poz. 580) zarządza się co następuje:
W części II Taryfy towarowej polskich kolei normalnotorowych (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 117, poz. 1061) W Postanowieniach taryfowych oraz w Wykazie opłat dodatkowych wprowadza się zmiany następujące:

w p. 7 ust. B poz. d) otrzymuje brzmienie następujące: »d) jarzyny, warzywa i włoszczyzna świeże (z gr. 6)";

w p. 3 "Opłaty za liczenie sztuk" norma opłaty 4 gr. zmienia się na "10 gr.", a nadto dodaje się ustęp nowy: "najmniej od wagonu - 300 gr.".

W części V Taryfy towarowej "Taryfy wyjątkowe" wprowadza się zmiany następujące:

W tar. wyj. № 11 na przewóz węgla skreśla się w uwadze słowa "na okres letni do 1 października" i zastępuje się je słowami "do 31 grudnia".

W tar. wyj. № 15 na przewóz szlaki, kamieni i t. d. w uwadze po słowach "przystani i portu" dodaje się: "oraz regulacji rzek".

W tar. wyj. № 16 na przewóz rudy skreśla się w tytule słowa "żelaznej, cynkowej i ołowianej" i zmienia się je na "wszelkiej". W p. 1 "Obszar ważności" dodaje się w końcu zdanie: "oraz do st. Myszków". W p. 2 "Opłaty" po słowie "ołowianą" dodaje się: "oraz miedzianą i siarkową (piryty)". W p. 3 "Warunki stosowania" dodaje się w końcu: "miedzianych oraz fabryk siarki i przetworów chemicznych lub do odlewni stali przy st. Myszków".

W tar. wyj. № 18 na przewóz żelaza w p. 1 "Obszar ważności" do spisu stacyj dodaje się st. "Warszawa".

W tar. wyj. IV na przewóz zwierząt domowych p. 2 "Opłaty" uzupełnia się zdaniem następującem: "Przy złożeniu Dyrekcji Wileńskiej dowodów o przewiezieniu od 1 sierpnia do 31 grudnia r. b. przez jednego nadawcę najmniej 400 wagonów zwierząt domowych tranzytem przez Zemgale do Czechosłowacji, Dyrekcja, której opłatą przewozową uiszczono, zwraca dodatkowo 10% z opłat pobranych według niniejszej taryfy".

W tar. wyj. X. na wywóz węgla skreśla się w uwadze 1 słowa "na okres letni do 1 października" i zastępuje się je słowami "do 31 grudnia". W uwadze 2 słowa "w okresie 12 miesięcy" zmienia się na "w okresie miesięcznym (30 dni) ", a normę "100.000 ton" na "10.000 ton". W zależności od tego skreśla się ustęp ostatni uwagi od słów "O ile" do końca.

W tar. wyj. XVI na wywóz szkła w p. 2 "Opłaty" ustęp c) po słowach "związanych w paczki" uzupełnia się zdaniem: "a przy wywozie przez Gdańsk i Gdynię morzem także opakowanych w klatki drewniane".

W tar. wyj. XVII na wywóz cementu w p. 2 "Opłaty" po słowach "według klasy IX" dodaje się nowe zdanie: "Za przesyłki cementu, wysyłane w składzie całych pociągów, przewoźne oblicza się według kl. wyj. "G" a przy przesyłkach do Gdańska i Gdyni - według kl. IX ze zniżką 50%. W p. 3 "Warunki stosowania" skreśla się słowa "do Prus Wschodnich" i dodaje się nowy ustęp: "Przy przesyłkach cementu całemi pociągami do Gdańska lub Gdyni przewoźne oblicza się początkowo według kl. IX i dopiero po złożeniu Dyrekcji Gdańskiej w terminie 4 miesięcznym dowodu o dokonanym wywozie drogą morską (przez okazanie konosamentu lub zaświadczenia urzędu celnego) przy jednoczesnem przedłożeniu pierwotnych listów przewozowych, będzie zwracana różnica opłat pomiędzy opłatą pobraną, a należną według kl. !X ze zniżką 50%. Czas wolny od postojowego przedłuża się dla wagonów, przybywających do zładowania na okręt do 3 dni".

W tar. wyj. XIX na wywóz żelaza w p. 2 "Opłaty" w ust. a) po słowach "z gr. 63" dodaje się: "oraz szyn i przyborów kolejowych (z gr. 65)".

Równocześnie zmienia się schemat taryfowy w sposób następujący:

"za odległość od 1 do 200 km. - według klasy VI;

za odległość od 201 do 460 km. - według jednakowej opłaty 150 gr. za 100 kg.;

za odległość powyżej 460 km. - według kl. VIII.

W tar. wyj. XXX na wywóz węgla w tytule dodaje się wyrazy "i koksu". W p. 2 "Opłaty" słowa "po 650 gr." zmienia się na: "za węgiel - po 650 gr., a za koks - 750 gr." W p. 3 "Warunki stosowania" skreśla się słowa "w składzie wagonów 30 tonnowych", natomiast dodaje się nowe zdanie: "Czas wolny od postojowego przedłuża się dla wagonów, przybywających do zładowania na okręt do 3 dni". W końcu taryfy dodaje się uwagę treści następującej:

"Uwaga. Za ilości węgla i koksu, załadowane w porcie na statek na potrzeby statku, przewoźne ot liczą się według opłat, podanych w p. 2-im "Opłaty", po przedstawieniu odnośnego zaświadczenia kapitana statku".

W tar. wyj. XXXVII na wywóz rudy w p. 2 "Opłaty" klasa F zmienia się na kl. "G".

Wprowadza się nową taryfę wyjątkową XXXVIII

"TARYFA WYJĄTKOWA XXXVIII.

Na wywóz mebli drewnianych giętych oraz wyrobów i mebli koszykarskich (z gr. 43).

1.
Obszar ważności. Od wszystkich stacyj kolei polskich, oprócz granicznych, do Gdańska Neufahrwasser, Kaiserhafen i Holm oraz do Gdyni.
2.
Opłaty. Przewoźne za przesyłki pół i całowagonowe oblicza się za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze W. M. Gdańska:
a)
za meble drewniane gięte-według klasy VI;
b)
za meble i wyroby koszykarskie - według klasy VII.
3.
Warunki stosowania. Przewoźne oblicza się początkowo według klas taryfy normalnej (V względnie VI) za całą odległość przewozu, a po złożeniu Dyrekcji Gdańskiej w terminie 4 miesięcznym dowodu o dokonanym wywozie zagranicę drogą morską (przez okazanie konosamentu lub zaświadczeń urzędu celnego) przy jednoczesnem przedłożeniu pierwotnego listu przewozowego, będzie zwracana różnica opłat pomiędzy opłatą pobraną, a należną według taryfy niniejszej.
Rozporządzenie niniejsze zyskuje moc obowiązującą z dniem 10 sierpnia 1925 r.