Zmiany i uzupełnienia taryfy towarowej polskich kolei normalnotorowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1927.33.299

Akt utracił moc
Wersja od: 9 kwietnia 1927 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 5 kwietnia 1927 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Skarbu, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa i Dóbr Państwowych o zmianach i uzupełnieniach taryfy towarowej polskich kolei normalnotorowych.

Na mocy art. 4 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. № 57, poz. 580) oraz art. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Komunikacji (Dz. U. R. P. № 97, poz. 567) zarządza się co następuje:
W taryfie towarowej polskich kolei normalnotorowych, ogłoszonej jako załącznik do rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 22 grudnia 1926 r. (Dz. U. R. P. № 129, poz. 778) i uzupełnionej rozporządzeniem Ministra Komunikacji z dnia 23 lutego 1927 r. (Dz. U. R. P. № 15, poz. 114), wprowadza się zmiany i uzupełnienia następujące:

W części V "Taryfy wyjątkowe":

Wprowadza się nową tar. wyj. XLIV w brzmieniu następującem:

"TARYFA WYJĄTKOWA XLIV.

Na wywóz zagranicę niżej wymienionych towarów: (Obowiązuje od dnia 10 kwietnia do dnia 30 września 1927 r. włącznie).

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj kolei polskich do wszystkich punktów granicznych oraz do Gdańska (wszystkie stacje), Gdyni i Tczewa.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe niżej wymienionych towarów oblicza się za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze W. M. Gdańska:

1)Z gr. 1 -jęczmień - według kl. VII.
2)Z gr. 14 -słód - według kl. VII.
3)Z gr. 15 -mąka ziemniaczana i krochmal:
za odległość od 1 do 200 km - według kl. VI,
za odległość od 201 do 300 km - według jednakowej opłaty po 190 gr za 100 kg,
za odległość powyżej 300 km - według kl. VII.
4)Z gr. 22 -wieprze, świnie i prosięta - według kl. A, B i C, zmniejszonych o 20%.
5)Z gr. 27 -masło wszelkie:
w przesyłkach drobnicowych, najmniej 1.000 kg - według kl. IV a),
w przesyłkach pół-i całowagonowych- według kl. V.
6)Z gr. 31 -mięso świeże, mrożone i solone oraz bekony:
za odległość od 1 do 200 km - według kl. VI,
za odległość od 201 do 300 km - według jednakowej opłaty po 190 gr za 100 kg,
za odległość powyżej 300 km - według kl. VII.
7)Z gr. 41 -drzewo kopalniane (okrąglaki okorowane o średnicy w końcu cieńszym nie wyżej 15 cm i nie dłuższe nad 7 m) i drzewo celulozowe, papierówka (okrąglaki okorowane nie dłuższe nad 2, 5 m) - według kl. wyj. F.
8)Z gr. 43 -meble drewniane gięte, po udowodnieniu wywozu w okresie do 30 września 1927 r., najmniej 600 tonn - według kl. VII,
" " -wszelkie inne wyroby z drzewa i koszykarskie - według kl. VIII.
9)Z gr. 44 -terpentyna - według kl. VI.
10)Z gr. 47 -węgiel kamienny w maksymalnej ilości 160.000 tonn w okresie do 30 września 1927 r. przez Gdańsk, Gdynię i Tczew z przeznaczeniem dla kolej lub władz państwowych w Skandynawji i państwach Bałtyckich - według stawki:
a) do Gdańska i Gdyni - po 7, 2 zł i
b) do Tczewa - 6, 7 zł od tonny, z zachowaniem warunków stosowania, wskazanych w taryfie wyjątkowej XIX.
11)Z gr. 49 -nafta świetlna, oleje mineralne o ciężarze gatunkowym od 0,835 do 0,895 przy 15° C, ropa odbenzynowana i ropał, oleje mineralne powyżej 0,895 i smary stałe oraz smoły naftowe, gudron, mazut, asfalt i koks naftowe, wreszcie odpadki z rafineryj - według opłat do Gdańska i Gdyni, podanych w tabeli stacyjnej do tar. wyj. XXIV rubryka b) względnie c), zmniejszonych o 25 groszy.
12)Z gr. 50 -sól kuchenna, fabryczna i bydlęca, po udogodnieniu wywozu w okresie do 30 września 1927 r. najmniej 15.000 tonn - według kl. IX, zmniejszonej o 50%.
13)Z gr. 58 -szkło i wyroby szklane - według opłat, przewidzianych w tar. wyj. XXVII, zmniejszonych o 20%.
14)Z gr. 61 -cement w składzie całych pociągów, najmniej 500 tonn - według kl. IX, zmniejszonej o 50%.
15)Z gr. 63 -żelazo i stal surowe oraz żelazo i stal w blokach walcowanych, lanych lub kutych, stopy żelazne i hematyt - według kl. wyj. F.
" " -żelazo i stal handlowe, uniwersalne, arkuszowe i profilowe, blacha, drut i żelazo walcowane z poz. c), d), e) i h): za odległość od 1 do 200 km - według kl. VI,
za odległość od 201 do 450 km - według jednakowej opłaty po 181 gr za 100 kg,
za odległość powyżej 450 km - według kl. VIII.
16)Z gr. 64 -cynk i ołów walcowane, po udowodnieniu wywozu w okresie do 30 września 1927 r., najmniej 1.000 tonn:

za odległość od 1 do 200 km - według kl. V,

za odległość od 201 do 470 km - według jednakowej opłaty po 245 gr za 100 kg,
za odległość powyżej 470 km - według kl. VII.
17)Z gr. 65 -rury wodociągowe, kanalizacyjne i hydrauliczne oraz rury ciągnione:
za odległość od 1 do 200 km - według kl. VI,
za odległość od 201 do 450 km - według jednakowej opłaty po 181 gr za 100 kg,
za odległość powyżej 450 km - według kl. VIII.
17)Z gr. 65 -szyny kolejowe, tramwajowe i kopalniane:
za odległość od 1 do 150 km - według kl. VII,
za odległość od 151 do 300 km - według jednakowej opłaty po 113 gr za 100 kg,
za odległość powyżej 300 km - według kl. wyj. E.
18)Z gr. 66 -maszyny, narzędzia i aparaty:
za odległość od 1 do 200 km - według kl. VI,
za odległość od 201 do 300 km - według jednakowej opłaty po 190 gr za 100 kg,
za odległość powyżej 300 km - według kl. VII.
19)Z gr. 70 -kwas siarkowy - według kl. wyj. G,
a w składzie całych pociągów - według kl. wyj. G ze zniżką 10%.
20)Z gr. 90 -tkaniny jutowe grube - według kl. V.
21)Z gr. 95 -worki jutowe - według kl. V.

Opłaty do stacji Gdynia - port oblicza się w wysokości równej opłacie do stacji Gdańsk-Neufahrwasser Weichselbahnhof.

3. Warunki stosowania. W tych wypadkach, kiedy taryfa powyższa przewiduje pewne kontyngenty wywozowe, przewoźne do punktu granicznego lub portu oblicza się początkowo według obowiązujących taryf normalnych względnie wyjątkowych, a różnicę przewoźnego pomiędzy opłatą uiszczoną, a należną według niniejszej taryfy zniżonej, wypłaca się osobie uprawnionej po przedłożeniu przez nią listów przewozowych (a przy opłatach uiszczonych zgóry-wtórników), udowadniających przewóz wymaganej ilości towaru oraz po sprawdzeniu faktycznego wywozu tych ilości zagranicę.

Rozporządzenie niniejsze zyskuje moc obowiązującą z dniem 10 kwietnia 1927 r.