Zmiany i uzupełnienia taryfy towarowej polskich kolei normalnotorowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1928.39.387

Akt jednorazowy
Wersja od: 26 marca 1928 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 21 marca 1928 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Skarbu, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa o zmianach i uzupełnieniach taryfy towarowej polskich kolei normalnotorowych.

Na mocy art. 4 punkt 9 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. Nr. 57, poz. 580) oraz art. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Komunikacji (Dz. U. R. P. Nr. 97, poz. 567) zarządza się co następuje:
W taryfie towarowej polskich kolei normalnotorowych, ogłoszonej jako załącznik do rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 6 grudnia 1927 r. (Dz. U. R. P. Nr. 112, poz. 953) wprowadzą się zmiany i uzupełnienia następujące:

A. We "Wstępie" do Taryfy towarowej, w dziale II-m, w końcu ustępu drugiego skreśla się zdanie: "czy też koleją zagraniczną."

B. W Części II "Postanowienia taryfowe i Wykaz opłat dodatkowych":

W p. 13 ustęp ostatni otrzymuje brzmienie:

"Przy przesyłkach półwagonowych nadawca nie może zamawiać wagonu o określonej ładowności".

W p. 14 w poz. d) dodaje się w końcu: "(kłódkę lub inne zamki mechaniczne)".

W p. 16 poz. m) otrzymuje brzmienie: "z grupy 63-ej - żelazo i stal surowe".

W p. 19 w ustępie ostatnim słowa: "po przedłożeniu listów" zastępuje się zdaniem: "po potrąceniu 15% na wydatki administracji kolejowej na podstawie przedłożonych listów........."

W p. 26 w poz. a) po słowach: "(Część I Taryfy)" dodaje się: "Postanowień taryfowych (Część II Taryfy)".

W p. 28 w wierszu drugim po słowach: "Przepisów przewozowych" dodaje się "Postanowień taryfowych".

W p. 34 w ustępie ostatnim dodaje się w końcu: "lub wreszcie P. W. W.".

W p. 66 wstawia się nowe pozycje: "gilzy (tutki) papierosowe (gr. 46)" i "tytoń i wyroby tytoniowe (gr. 10)".

W p. 84. ust. m) uzupełnia się zdaniem następującem: "Powyższy sposób obliczania przewoźnego stosuje się także do przesyłek, przybywających z zagranicy w wagonach - lodowniach, o ile w liście przewozowym nie zamieszczono żądania przeładowania przesyłki na stacji granicznej do wagonu zwykłego".

W p. 98 w II wykazie opłat miejscowych, w ust. f) po słowach: "Brześć Centr." dodaje się: "oraz Sandomierz", a po słowach: "Muchawiec Przystań" dodaje się: "oraz Sandomierz Port".

P. 100 uzupełnia się stacją: "Jaworzno".

W "Wykazie opłat dodatkowych", w p. 7 "Opłaty za przetrzymanie wagonu i t. d.", w uwadze 3 skreśla się słowa: "podstawianych przy wykazach O". W punkcie zaś 15 "Opłaty za dokonanie formalności celnych", w wierszu czwartym poz. 685 i 635" winny brzmieć "poz. 685 i 686".

C. W części III "Nomenklatura i klasyfikacja towarów:

W gr. 1 "zboże i t. d." w poz. b) dodaje się w końcu: "i chwasty, odciągane przy czyszczeniu zboża".

W gr. 10 "Tytuń i t. d." w poz. a) i b) w rubryce klasyfikacji dla przesyłek drobnych dodaje się odsyłacze "7)", a w rubryce "Uwagi" dodaje się nową uwagę o brzmieniu następującem:

"7) Za tytuń i wyroby tytuniowe przewoźne przy przesyłkach drobnych (zwyczajnych lub pospiesznych) oblicza się według taryfy, podwyższonej o 53%."

W gr. 16 "Oleje i t. d." w poz. d) dodaje się w końcu: "oraz mąka z nasion bawełnianych."

W gr. 22 "Zwierzęta i t. d." w uwadze 11-ej dodaje się w końcu: "Przesyłka taka może być nadana za jednym listem przewozowym".

W gr. 40 "Wyroby z kości i t. d." w poz. c) "Kości palone i t. d." klasę VII zmienia się na klasę VIII.

W gr 42 "Drzewo opałowe i t. d. w poz. a) po słowach: "w okrąglakach" dodaje się: "nieokorowanych".

W gr. 46 "Papier i t, d." przy poz. f) obok klasy I dodaje się odsyłacz "8)", a w rubryce "Uwagi" nad uwagą 1) dodaje się nową uwagę o brzmieniu następującem:

"8) Za gilzy (tutki) papierosowe przewoźne przy przesyłkach drobnych (zwyczajnych lub pospiesznych) oblicza się według taryfy, podwyższonej o 50%."

W gr. 49 "Ropa naftowa i t. d." w poz. d) słowa: "napędowe i opałowe" zmienia się na: "wszelkie".

W gr. 52 "Gips i t. d." w poz. c) dodaje się w końcu: "i kreda szlamowana". W gr. 56 "Piasek i t. d.", w tytule grupy skreśla się wyraz "surowa", a poz. c) rozbija się na dwie pozycje:

"c) kaolina szlamowana - II - VII,

d) kaolina glazurowa - II - VI."

W gr. 58 "Szkło i t. d.", w poz. d) 1) skreśla się słowo: "szczelnem", a w poz. d) 2) słowa: "związane w paczki" zmienia się na: "połączone w wiązki".

W gr. 59 "Porcelana i t. d.", w poz. b) po słowie "płyty" dodaje się: "oraz przybory wodociągowe i sanitarne", w poz. b) 1) skreśla się słowo: "szczelnem" zaś w poz. b) 2) słowa: "związane w paczki" zamienia się na: "połączone w wiązki".

W gr. 60 "Wyroby garncarskie i t. d." w poz. h) w rubryce klasyfikacji dla przesyłek drobnych winna być klasa II.

W gr. 61 "Cement i t. p." w poz. c) wstawia się "oraz kamień i cegły dinasowe".

W gr. 63 "Żelazo i t. d." w poz. f) skreśla się słowo "szmelc", a w uwadze 6 skreśla się: "lub "na szmelc". W uwadze zaś 5) skreśla się słowa: "oraz za złom żelaza i stali, oprócz drutu kolczastego starego nieprasowanego, starych naczyń żelaznych oraz wyrobów z blachy".

W gr. 66 "Maszyny i t. d." w poz. a) dodaje się w końcu: "oraz do gospodarstwa rolnego", a w poz. c) po słowie "młynów" dodaje się "olejarni".

W gr. 69 "Artykuły przemysłu elektrotechnicznego", w poz. e), w rubryce klasyfikacji dla przesyłek wagonowych zamiast klasy II winna być klasa III. W poz. f) 1) skreśla się słowo: "szczelnem" zaś w poz. f) 2) słowa: "związane w paczki" zmienia się na "połączone w wiązki".

W gr. 70 "Pierwiastki chemiczne i t. d." w poz. e) dodaje się w końcu: "(nitroza)".

W gr. 108 "Lampy i t. d." nomenklatura otrzymuje układ następujący:

"a) Wszystkie przedmioty tej grupy, oprócz niżej wymienionych. I - III

b) Latarnie blaszane z armaturą szklaną II - V.

W gr. 126 w tytule grupy po słowie: "motocykle" dodaje się odsyłacz "*)".

W gr. 129 "Tabor kolejowy" w poz. e) i f) skreśla się odsyłacze "7)".

D. W części V "Taryfy wyjątkowe":

W taryfie wyjątkowej Nr. 1 na przewóz nasion w p. 3 "Warunki stosowania" po słowach: "Ministerstwa Rolnictwa" dodaje się "lub jego organów", zaś w zdaniu ostatniem po słowie "workach" wstawia się "lub blaszankach".

W taryfie wyjątkowej Nr. 6 na przewóz materjałów drzewnych w p. 2 "Opłaty" w ust. b) po słowach", "do tartaków" wstawia się: "nasycalni", a w uwadze do tegoż ust. b) po słowach: "Zarządu budowy portu w Gdyni" dodaje się: "Urzędu Marynarki Handlowej w Gdyni".

W taryfie wyjątkowej Nr. 9 na przewóz węgla w p. 2. "Opłaty" klasę B zmienia się na klasę "D".

W taryfie wyjątkowej Nr. 13 na przewóz szlaki i t. d. w p. 3 "Warunki stosowania", w uwadze I po słowach: "Zarządu budowy portu w Gdyni" dodaje się: "Urzędu Marynarki Handlowej w Gdyni".

W taryfie wyjątkowej Nr. 14 na przewóz rudy w p. 2 "Opłaty" po słowach "do płuczek" dodaje się: "lub z płuczek", a w p. 3 "Warunki stosowania" po słowach "przetworów chemicznych" wstawia się: "gazowni".

W taryfie wyjątkowej Nr. 20 na przewóz superfosfatu w p. 1 "Obszar ważności" po słowie: "Rudniki" dodaje się: "koło Częstochowy".

W taryfie wyjątkowej Nr. 22 na przewóz łodzi dodaje się w tytule "i motocykli (z gr. 126)". W zależności od tego p. 2 "Opłaty" otrzymuje brzmienie:

"Przewoźne oblicza się:

a) za przesyłki drobne, pół- i całowagonowe łodzi - według taryfy normalnej ze zniżką 50%,

b) za motocykle w przesyłkach pośpiesznych w tej liczbie przewożonych pociągami osobowemi - według klasy II".

W końcu p. 3 "Warunki stosowania" dodaje się: "i Polskiego Związku Motocyklowego".

W taryfie wyjątkowej Nr. 34 na przewóz ryżu W p. 1 "Obszar ważności" włącza się stację "Gdynia", i nadto dodaje się p. 3 "Warunki stosowania" w redakcji następującej: "Nadawcą przesyłki może być tylko krajowa łuszczarnia ryżu".

W taryfie wyjątkowej Nr. 35 na przewóz buraków w "Uwadze" stację "Horodenka" zmienia się na "Jakubówka".

W taryfie wyjątkowej Nr. 38 na przewóz soli punkt 1 "Obszar ważności" otrzymuje brzmienie:

"1. Obszar ważności. Od stacyj wydobycia soli: Bochnia, Bolechów, Ciechocinek, Dobromil, Dolina, Drohobycz, Inowrocław, Kałusz, Łanczyn, Stebnik Saliny, Wapno, Wieliczka i Zabłotów do wszystkich stacyj kolei polskich."

Wprowadza się nowe taryfy wyjątkowe:

"Taryfa wyjątkowa Nr. 40

na przewóz nasion oleistych pospolitych (poz. a) z gr. 2).

1. Obszar ważności. Od stacyj Dyrekcji kolejowej wileńskiej do stacyj: Wilno, Radom, Będzin i Szamotuły.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się:

zaodległośćod1do400km.- według klasy V,
""401do700"- według jednakowej opłaty po 420 gr. za 100 kg. przy obliczaniu najmniej za 15.000 kg. i po 500 gr. za 100 kg. przy obliczaniu najmniej za 10.000 kg.,
"powyżej700km.- według kl. VI.

3. Warunki stosowania. Przesyłki powinny być adresowane do olejarni.

Taryfa wyjątkowa Nr. 41

na przewóz tektury (poz. a)1) z gr. 46).

1. Obszar ważności. Od stacyj Dyrekcji kolejowej wileńskiej do stacyj Dyrekcyj krakowskiej i katowickiej.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się:

zaodległośćod1do400km.- według klasy VI,
""od401do700"- według jednakowej opłaty po 300 gr. za 100 kg. przy obliczaniu najmniej za 15.000 kg. i po 360 gr. za 100 kg. przy obliczaniu najmniej za 10.000 kg.,
""powyżej700km.- według kl. VII".

W "Uwadze" pod tytułem działu B "Taryfy wyjątkowe wywozowe i t. d." skreśla się stacje "Danzig Langfuhr" i "Neuschottland".

W taryfie wyjątkowej I na wywóz zboża w p. 2 "Opłaty" wyraz "normalnie" zastępuje się słowami: "normalnych lub wywozowych", zaś zdanie następne poprzedzone być winno słowami: "Przy stosowaniu taryf normalnych..."

W taryfie wyjątkowej XIII na wywóz drzewa w "Uwadze II" w poz. a) skreśla się słowa:

"za drzewo opałowe (z gr. 42) i".

W taryfie wyjątkowej XIX na wywóz węgla w p. 3 "Warunki stosowania" po słowach "do 2 dni" wstawia się zdanie: "Termin bezpłatnego postoju w Gdańsku i w Gdyni przedłuża się do 3 dni, jeżeli osoba uprawniona udowodni na podstawie wypisu z dziennika kapitańskiego, iż opóźnienie statku nastąpiło z powodu burzy lub awarji".

W taryfie wyjątkowej XXII na przewóz rudy w tytule taryfy po słowach "rudy żelaznej wszelkiej" dodaje się: "w tem i manganowej", natomiast skreśla się pozycję: "rudy manganowej".

W taryfie wyjątkowej XXIV na wywóz przetworów naftowych i t. d" w p. 2 "Opłaty", w wykazie stacyj po nazwie "Lwów Podzamcze" dodaje się nazwę stacji "Marcinkowice".

W taryfie wyjątkowej XXV na wywóz soli w p. 2 "Opłaty" dodaje się w końcu: "W razie przewozu soli w składzie całego pociągu, najmniej 700 tonn, przewoźne we wszystkich wypadkach obniża się o 10%".

W taryfie wyjątkowej XXVI na przewóz gipsu w tytule taryfy po słowach: "cegły wapienno-piaskowej" dodaje się: "wapienia palonego".

W taryfie wyjątkowej XXVII na wywóz zagranicę wyrobów ze szkła i t. d., w p. 2 "Opłaty", w ust. c) słowa: "związanych w paczki" zmienia się na: "połączonych w wiązki".

W taryfie wyjątkowej XXXI na wywóz żelaza w p. 1 "Obszar ważności" dodaje się nową stację nadania: "Kutno".

W taryfie wyjątkowej XXXV na wywóz gliceryny i t. d. w p. 1 "Obszar ważności" po słowie "Rudniki" dodaje się: "koło Częstochowy".

Do "Tabeli opłat przewozowych do taryf wyjątkowych" wprowadza się nową rubrykę dla klasy wyj. D. z opłatami według załącznika do niniejszego rozporządzenia.

Równocześnie w uwadze do tejże "Tabeli", oznaczonej *) dodaje się w końcu "i w klasie D - 10 gr."

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 1928 r.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK