§ 5. - Zmiany i uzupełnienia taryfy towarowej polskich kolei normalnotorowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1926.103.601

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 listopada 1926 r.
§  5.
W części V Taryfy towarowej "Taryfy wyjątkowe" wprowadza się zmiany i uzupełnienia następujące:

Uwaga na wstępie uzupełnia się w sposób następujący:

"Przesyłki, przewożone za listami przewozowemi, zaopatrzonemi w oświadczenie nadawcy "do zużycia (lub przerobu) wewnątrz Państwa Polskiego" nie mogą być następnie reekspedjowane zagranicą. W razie stwierdzenia wywozu takiej przesyłki zagranicę odbiorca przesyłki pierwotnej obowiązany jest dopłacić różnice, pomiędzy taryfą normalną a wyjątkową". W tar. wyj. № l na przewóz nasion w "uwadze" słowa: "od 1 kwietnia do 31 maja" zmienia się na: "od 1 marca 1927 r. do 31 maja 1927 r.".

W tar. wyj. № 4 na przewóz zwierząt i ptaków dzikich, w ust. 1 "Obszar ważności" po słowach: "do Poznania" dodaje się "i Warszawy", a w końcu ust. 3 "Warunki stosowania" dodaje się słowa "lub Ogrodu Biologicznego w Warszawie".

W tar. wyj. № 6 na przewóz materjałów drzewnych w ust. 2 "Opłaty" w p. a) po słowie "oszwarów" (Dz. U. R. P. № 21, poz. 129) dodaje się "obladrów".

W tar. wyj. № 15 na przewóz przetworów naftowych w ust. 2. "Opłaty" w p. A i B rubryka "Z Ustrzyk i ze Lwowa Podzamcza" uzupełnia się "oraz Stryja". W zależności od tego w rubryce "Z innych stacyj" skreśla się "Stryj".

W tar. wyj. № 17 na przewóz rur kamionkowych w ust. 1 "Obszar ważności" słowo: "Ćmielów" zmienia się na "Radom i Rembertów".

W tar. wyj № 21 na przewóz lnu ust. 2 "Opłaty" otrzymuje brzmienie:

"2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się:

a)za leni konopieczesanewedługkl.IV,
b)""międlone""VI,
c)""niemiędlone (słoma) i pakuły""IX".

W tar. wyj. № 22 na przewóz łodzi sportowych w ust. 3 "Warunki stosowania" dodaje się w końcu: "oraz Sekcji Wioślarskiej T-wa Uniwersytetu robotniczego w Stanisławowie".

Wzamian tar. wyj. № 24 (Dz. U. R. P. № 45, poz. 279) wprowadza się nową:

"Taryfa wyjątkowa № 24.

(Obowiązuje do dnia 31 grudnia 1926 r.).

Na przewóz buraków cukrowych (z gr. 4).

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj kolei polskich do stacji Mizocz.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się:

zaodległośćod1do200 km.-według kl. VIII,
"""201do300 km.-według jednakowej opłaty po 103 gr. za 100 kg.,
""powyżej300 km.-według kl. IX".

Wprowadza się nowe taryfy wyjątkowe:

"Taryfa wyjątkowa № 28.

Na przewóz otrąb zbożowych z zawartością mąki nie wyżej 20% (z. gr. 14).

1. Obszar ważności. Od wszystkich do wszystkich stacyj kolei polskich, oprócz stacyj granicznych.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się według kl. VIII.

3. Warunki stosowania. Nadawca powinien w liście przewozowym oznaczyć nazwę jako "Otręby z zawartością mąki nie wyżej 20%" i zamieścić oświadczenie "Do zużycia wewnątrz Państwa Polskiego".

"Taryfa wyjątkowa № 29.

Na przewóz kwasu siarkowego (siarczanego) z gr. 70.

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj kolei polskich, oprócz stacyj granicznych, do wszystkich stacyj.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki kwasu siarkowego w składzie całych pociągów oblicza się według klasy IX ze zniżką 10%".

"Taryfa wyjątkowa № 30

(Obowiązuje do dnia 30 kwietnia 1927 r.)

Na przewóz pszenicy i żyta (z gr. 1) oraz ziemniaków (z gr. 3) do celów aprowizacyjnych.

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj kolei polskich do stacyj na obszarze Dyrekcji Wileńskiej i Warszawskiej.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się według taryf normalnych ze zniżką 25%.

3. Warunki stosowania. Do przesyłek powinny być dołączone zaświadczenia województw: wileńskiego, warszawskiego lub lubelskiego, że transport jest przeznaczony dla miejscowości, nawiedzonych przez nieurodzaj. Ilość przesyłek, korzystających z niniejszej taryfy, nie może przenosić: dla województwa wileńskiego - 500 wagonów zboża, dla województwa warszawskiego - 800 wagonów ziemniaków, dla województwa, lubelskiego - 200 wagonów ziemniaków."

W tar. wyj. III na wywóz płatków ziemniaczanych w ust. 2 "Opłaty" schemat taryfowy w p. b. zmienia się w sposób następujący:

"b) za mąkę i syropy ziemniaczane:

zaodległośćod1do200kmwedługkl. V,
"""201"300kmwedługjednakowej opłaty po 224 gr. za 100 kg,

za odległość powyżej 300 km według kl. VI".

W tar. wyj. XVI na wywóz węgla drzewnego tytuł taryfy po słowie "drzewnego" uzupełnia się słowami: "smoły i terpentyny", a pierwsze zdanie punktu 2 "Opłaty" otrzymuje brzmienie: "Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze W. M. Gdańska:

a)
za węgiel drzewny - według klasy wyj. G.
b)
za smołę - według kl. VII,
c)
za terpentynę - według kl. IV."

Tar. wyj. XVIII na wywóz węgla kamiennego otrzymuje brzmienie następujące:

1. Obszar ważności. Od wszystkich ładowni, względnie stacyj kopalnianych krajowych oraz od stacyj, przy których znajdują się koksownie lub gazownie, do wszystkich punktów granicznych oraz do stacyj na obszarze W. M. Gdańska.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się:

a) do wszystkich punktów granicznych - według kl. wyj. F; przy przesyłkach nadawanych na odległość powyżej 400 km przewoźne obliczone według kl. F obniża się o 10%, a przy przesyłkach, nadawanych na tę odległość w składzie całych pociągów, najmniej 700 tonn - obniża się o dalsze 10%,

b) do stacyj na obszarze W. M. Gdańska - według tar. wyj. № 9 za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze W. M. Gdańska,

c) za przesyłki, nadawane na stacjach: Jaworzno, Siersza Wodna i Szyb Sobieski, przewoźne oblicza się za łączną odległość kolei państwowych i prywatnych.

3. Warunki stosowania. Stacją nadania może być tylko stacja kopalniana krajowa i stacja, przy której znajduje się. krajowa koksownia lub gazownia. Przesyłki, wywożone zagranicę, powinny być adresowane bezpośrednio do zagranicznej stacji przeznaczenia. Przy przesyłkach miału węglowego i koksowego nadawcą może być tylko krajowa kopalnia węgla, względnie koksownia lub gazownia.

"Uwaga. a) Czasowo, aż do odwołania, obliczenie przewoźnego według niniejszej taryfy stosuje się również do przewozów tranzytowych węgla kamiennego, dokonywanych w składzie całych pociągów, najmniej 750 tonn dziennie, z Niemieckiego Górnego Śląska do Prus Wschodnich przez Łękę - Toruń - Jamielnik. Odnośne opłaty za część kolei polskich stanowią okrągło za odcinek:

1) granica Państwa pod Łąką do granicy pod Jamielnikiem - 10,5 zł. za tonnę.

2) granica Państwa pod Rojcą lub Szarlejem do granicy pod Lublińcem oraz od granicy pod Łęką do granicy pod Jamielnikiem - 11,5 zł. za tonnę.

b) Za przesyłki węgla z kopalń polskich, nadawane do Prus Wschodnich w składzie całych pociągów, najmniej 700 tonn w jednym dniu, przez Dęblin-Grajewo przewoźne pobiera się w wysokości 10,5 zł. za tonnę.

c) Za przesyłki węgla z kopalń polskich, nadawane do Łotwy, Rosji lub Ukrainy w składzie całych pociągów, najmniej 700 tonn w jednym dniu, przewoźne do Zemgale lub do granicy Państwa pod Zahaciem, Stolpcerni, Mikaszewiczami, Mohylanami i Podwołoczyskami oblicza się po 1,5 gr. od tonny i kilometra.

d) Czas, wolny od postojowego przedłuża się dla wagonów, podstawianych na kopalnie dla formowania całych pociągów, do 16 godzin."

Tar. wyj. XIX na wywóz węgla przez Gdańsk i Gdynie morzem otrzymuje brzmienie następujące:

"1. Obszar ważności. Od ładowni i stacyj kopalnianych krajowych oraz od stacyj, przy których znajdują się koksownie lub gazownie krajowe, do stacyj Gdynia-port i Gdańsk (wszystkie stacje) dla dalszego wywozu morzem.

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się za węgiel kamienny, brykiety węglowe, miał węglowy i koksowy - po 9 zł. od tonny, za koks - po 10 zł. od tonny, za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze W. M. Gdańska.

3. Warunki stosowania. Przesyłki powinny być nadane przez jednego nadawcę w ilości najmniej 700 tonn w jednym dniu. Nadawca obowiązany jest zamieścić w liście przewozowym w rubryce "nazwa towaru" oświadczenie: "na eksport drogą morską". Przewoźne oblicza się wówczas odrazu według niniejszej taryfy pod warunkiem jednak, że osoba uprawniona złoży Dyrekcji Gdańskiej w okresie 8 tygodni dowód o -wywozie węgla i t. d. drogą morską (przez okazanie konosamentu lub zaświadczenia urzędu celnego). W razie niezłożenia żądanego dowodu w tym terminie osoba uprawniona powinna uiścić, dopłatę; w wysokości różnicy pomiędzy taryfą wyjątkową № 9 a taryfą niniejszą. Czas wolny od postojowego przedłuża się dla wagonów, podstawianych na kopalnie do 16 godzin, a dla wagonów, przybywających do zładowania na okręt - do 2 dni.

Uwaga. a) Opłaty według niniejszej taryfy stosuje się również do ilości węgla i koksu, załadowanego w Gdańsku lub Gdyni na statek na potrzeby własne, po przedstawieniu odnośnego zaświadczenia kapitana statku.

b) Opłaty według niniejszej taryfy stosuje się także do przesyłek węgla i koksu, nadawanych w składzie całych pociągów, najmniej 700 tonn, do wszystkich przystani na rzece Wiśle i jej dopływach dla przeładowania na Statki i dalszej wysyłki przez Gdańsk morzem. Przewoźne do przysłani, oprócz Tczewa, oblicza się początkowo według tar. wyj. № 9, a różnica zwraca się dopiero po złożeniu Dyrekcji Gdańskiej dowodu o wywozie odnośnych ilości węgla lub koksu zagranicę drogą morską przy jednoczesnem dołączeniu pierwotnych listów przewozowych. Przy przesyłkach do Tczewa, o ile nadawca zamieścił w liście przewozowym oświadczenie: "na eksport drogą morską", przewoźne oblicza się odrazu według niniejszej taryfy pod 'warunkami, podanemi w ust. 3 "Warunki stosowania".

c) Za przesyłki węgla i koksu, nadawana w składzie całych pociągów, najmniej 700 tonn, do Szczecina drogą na Lubliniec - Łęka przez Drawski Młyn albo przez Rawicz lub też przez Poznań - Trma Garbarska dla przeładunku na wodę, pobiera się na część kolei polskich opłatę w wysokości 9 zł. za tonnę. Przewoźne to stosuje się odrazu przy nadaniu z zachowaniem warunków, podanych w ust. 3 "Warunki stosowania".

d) Przy wszystkich tych przewozach czas wolny od postojowego przedłuża się do norm, podanych w ust. 3 "Warunki stosowania".

W t. w. XXII na przewóz rudy w ust. 2 "Opłaty" dodaje się zdanie: "Przy reekspedycji rudy w Zdołbunowie i w Podwołoczyskach do stacyj kolei polskich przewoźne oblicza się według kl. G. osobno za odległość od granicy Państwa do stacyj Zdołbunów względnie Podwołoczyska i osobno za odległość od tych stacyj."

W tar. wyj. XXIV-na wywóz przetworów naftowych w ust. 3 "Warunki stosowania" w p. 2 po słowach "pierwotnego listu przewozowego" dodaje się: "na imię tejże firmy eksportowej", zaś w Tabeli stacyjnej do tar. wyj. XXIV wysokość opłat do Gdańska- loco i Gdyni-loco ulega zmianie następującej:

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

W tar. wyj. XXVII na wywóz wyrobów ze szkła w ust. 2 "Opłaty" dodaje się nowy p. d) treści następującej:

"d) przy przesyłkach przez Gdańsk i Gdynie butelek, opakowanych w klatki drewniane lub worki - według klasy VIII".

W tar. wyj. XXVIII na wywóz cementu tytuł taryfy uzupełnia się następująco: "oraz wapna (z g r. 53) i wepną nawozowego i defekacyjnego (z gr. 74) ".

Równocześnie w ust. 2 "Opłaty" oraz w ust. 3 "Warunki stosowania" norma zniżki zmniejsza się; z 50% do 40%, zaś czas wolny od postojowego z 32 godzin do 16 godzin.

W tar. wyj. XXXI na wywóz żelaza w p. a) ust. 2 "Opłaty" po słowach: "blachy i drutu" dodaje się: "oraz stopów żelaznych".

W tar. wyj. XXXII na wywóz cynku w ust. 2 "Opłaty" p. a) uzupełni;? się zdaniem: "przy przesyłkach kwasu siatkowego, nadawanych w składzie całych pociągów, przewoźne, obliczone według kl. F., obniża się o 10%".

W tar. wyj. XXXV na wywóz gliceryny i t. o. w ust. 2 "Opłaty" w p. d) po słowie: "kaustyczną" dodaje się: "potaż żrący".

W tar. wyj. XXXVIII na przewóz bawełny schemat taryfowy w ust. 2 "Opłaty" zmienia się w sposób następujący:

"zaodległośćod1 do 400 km. - według kl. IV,
"""401 do 610 km. - według jednakowej opłaty po 483 gr. za 100 kg. przy przesyłkach całowagonowych, a po 627 gr. za 100 kg. przy przesyłkach półwagonowych,
""powyżej610 km. - według kl. V".

Wprowadza się nową taryfę wyjątkową:

"Taryfa wyjątkowa XLIV.

Na wywóz mąki żytniej (z gr. 13).

1. Obszar ważności. Od wszystkich stacyj kolei polskich do wszystkich punktów granicznych oraz do stacyj Gdynia-port i Gdańsk (wszystkie stacje).

2. Opłaty. Przewoźne za przesyłki całowagonowe oblicza się za całą odległość przewozu, nie wyłączając kolei na obszarze W. M. Gdańska:

zaodległośćod1 do 250 km. - według kl. V,
"""251 do 400 km. - według jednakowej opłaty po 265 gr. za 100 kg.,
""powyżej400 km. - według kl. VI,

Opłaty do st. Gdynia-port oblicza się, w wysokości równej opłacie do st. Gdańsk - Neufahrwasser.

3. Warunki stosowania. Przesyłki, oprócz wywożonych przez Gdańsk i Gdynię, powinny być adresowane bezpośrednio do stacyj zagranicznych".