Zmiany i uzupełnienia taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.
Dz.U.1922.75.680
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 2 września 1922 r.
o zmianach i uzupełnieniach taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.
W art. 54 ust. 2 post. wyk. 11 maksymalna norma odszkodowania za dzieła sztuki podwyższa się do 2000 mk. za 1 kg.
W art. 56 ust. 1 pn. g) otrzymuje brzmienie następujące:
"g) dla przesyłek drobnych i półwagonowych - także cechy lub numer każdej sztuki, ilość sztuk i rodzaj opakowania".
W tymże art. 56 ust. 7 po słowach "była sprawdzona" dodaje się zdanie "na stacji nadania przy wysłaniu lub".
W art. 58 ust. 1 otrzymuje brzmienie następujące:
"I. Kolej, ma prawo, a na żądanie nadawcy, zamieszczone w liście przewozowym, ma obowiązek sprawdzenia na stacji nadawczej, czy waga, ilość sztuk i zawartość przesyłki zgodne są z oświadczeniem nadawcy w liście przewozowym, o ile stacja posiada potrzebne do tego urządzenia wagowe oraz o ile charakter przesyłki i warunki na to pozwalają".
W tymże art. 58 ust. 6 uzupełnia się zdaniem "jeżeli charakter przesyłki lub warunki przewozowe stają temu na przeszkodzie".
W art. 60 wszystkie opłaty karne, wyszczególnione w pp. a) i b) (Dz. U. R. P. z 1921 r. N° '83, poz. 593) ulegają dwukrotnemu zwiększeniu, stanowiąc odpowiednio 200, 100 i 20 mk.
W art. 62 ust. 7 i 8 po słowach "drobne" dodaje się "i półwagonowe".
W art. 65 w ust. 1 w ostatnim zdaniu po słowach "jeżeli z powodu" dodaje się wyraz "braku".
W tymże art. 65 do ust. 4 dodaje się postanowienie wykonawcze treści następującej:
"(Post. wyk.). Jeżeli nadawca lub jego pełnomocnik są obecni przy dokonywaniu formalności celnych lub podatkowych, mogą oni opłacić należność celną lub podatkową oraz otrzymać odpowiednie pokwitowanie. Odbiór kwitu nadawca lub jego pełnomocnik obowiązani są zaznaczyć w liście przewozowym. W podobnych wypadkach opłata dodatkowa za wydatki w gotowiżnie (cz. 11 Taryfy "Wykaz opłat dodatkowych") nie jest pobierana".
W art. 70 post. wyk. II do ust. 4 otrzymuje brzmienie następujące:
"(Post. wyk. II). Do reklamacji należy dołączyć oryginalne dowody przewozowe, o ile jednak chodzi o należności, opłacone przy nadaniu, wystarcza wtórnik listu przewozowego i rachunek przedpłaty przewoźnego. Reklamacje, do których nie dołączono dowodów, oraz reklamacje, nie podające kwot i podstaw uzasadniających, powinny być zwracane rekla-mantowi z podaniem powodu zwrotu".
W art. 72 w post. wyk. do ust. 1 skreśla się zdanie końcowe, podane w rozporządzeniu M. K. Z. z dnia 5 sierpnia 1921 r. (Dz. U. R. P. N° 71, poz. 489), o nie obciążaniu zaliczeniem przesyłek, nadawanych na stacjach Dyrekcji Wileńskiej.
W art. 73 zdanie pierwsze w ust. 1 otrzymuje
brzmienie następujące:
"1. Nadawca może żądać, aby przesyłka była mu zwrócona na stacji nadawczej, wstrzymana w drodze, nie wydana na stacji przeznaczenia lub wydana innemu odbiorcy, wydana na stacji pośredniej, skierowana na stację, leżącą za stacją przeznaczenia lub na linji bocznej, wreszcie zwrócona na stację nadawczą".
W art. 75 ust. 3 w pn. c) skreśla się ostatnie zdanie "jak również na przejście przesyłki na - lub z kolei zagranicznej".
W tymże art. 75 w post. wyk. do ust. 3 dodatkowe terminy dostawy zmienia się: dla przesyłek pośpiesznych z 3 na 2 doby, a dla przesyłek zwyczajnych - z 5 na 3 doby.
W art. 76 post. wyk. 1 do ust. 1 uzupełnia się zdaniem: "Kolei obowiązana jest jednak przed wydaniem przesyłki zażądać od odbiorcy zwrotu wtórnika listu przewozowego, jeżeli nadawca zamieścił odnośne żądanie w liście przewozowym".
W art. 79 ust. 3 otrzymuje brzmienie następujące:
"3. Zawiadomienie uważa się za spełnione po upływie 4 godzin od chwili nadania listu na poczcie, wysłania dspeszy lub posłańca, i 2 godzin od chwili zawiadomienia przez telefon".
W art. 84 w tytule oraz w tekście skreśla stówo; "wagi".
W art. 98 ust. 1 słowo "wygasają" zmienia się na "przedawniają się".
W tymże art. 98 post. wyk. do ust. 3 uzupełnia się w sposób następujący:
"jeżeli kolej zażądała od interesanta uzupełniania reklamacji odnośnemi danemi lub dowodami w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia reklamacji na piśmie. Zwłoka dłuższa nad 2 miesiące przerywa bieg przedawnienia, który rozpoczyna się znowu z chwilą wysłania do interesanta żądania o odnośne uzupełnienie reklamacji".
W "Wstępie" ust. 1 C punk. a) "w okręgu Krakowskim" w poz. 5 skreśla się słowa "Piła-Ja-worzno". W zależności od tego tenże punkt a) uzupełnia się nową pozycją 6 treści następującej: "6. Pi-ła-Jaworzno".
W części II "Postanowienia Taryfowe".
W p. 7 ust. B. maksymalna waga przesyłek pośpiesznych ulgowych winna być zmniejszoną z 5000 kg. do 1000 kg.
W p. 17 ust. k) skreśla się słowo "kamienna".
W p. 36 skreśla się. słowo "blaszane".
W p. 68 zamiast słów "oraz inne kosztowności" wstawia się określenie następujące:
"oraz następujące kosztowności: perły prawdziwe, aksamit, tiul i materje z czystego jedwabiu, dywany kosztowne, futra kosztowne (w skórkach, błamach lub gotowe), mianowicie: bobry, foki, gronostaje, karakuły, kuny, lisy srebrzyste i niebieskie, łasice kanadyjskie, skunksy, sobole, szenszyle i wydry, pióra strusie i marabucie, rajery, olejek różany i filmy kinematograficzne".
W p. 78 skreśla się początkowe słowa "Do jednego wagonu może być załadowane zsypem zboże tylko jednego rodzaju, jak również".
W p. 88 po słowach "pobiera się opłatę niżej wskazaną" wstawia się zdanie następujące:
"Za przetrzymanie zagranicznego wagonu prywatnego, dostarczonego pod naładunek, dłużej niż 8 dni, pobiera się, oprócz postojowego osobną opłatę na rzecz właściciela wagonu, w wysokości 6 franków franc. za każdy dzień".
W p. 89 ust. b) minimalna norma załadowania do cysterny zmniejsza się z 15.000 kg. do 10.000 kg., zgodnie z p. 16 postanowień taryfowych.
W p. 91 przewoźne za wagony wojskowe i pocztowe, doczeplane do pociągów towarowych podnosi się z 30 do 60 mk. od osi i kilometra, a za wagony pocztowe, doczeplane do pociągów osobowych - z 40 do 80 mk. od osi i kilometra.
W p. 92 przewoźne za pociągi wojskowe podnosi się z 30 do 60 mk. za każdą oś i kilometr, najmniejsza zaś należność - z 30.000 do 60.000 mk.
W p. 93 ust. c) opłaty pomiędzy st. Lwów - Podzamcze, a ładownią Lwów - Podzamcze-Rzeźnia podnosi się: dla przesyłek wagonowych-do 2000 mk. i dla przesyłek drobnych - do 120 mk.
P.95 otrzymuje brzmienie następujące:
"95. Za przewóz towarów, zwłok i zwierząt niżej wymienionemi kolejami prywatnemi w komunikacji tak wewnętrznej, jak i bezpośredniej z in-nemi kolejami pobiera się opłaty:
Na kolejach okręgu Stanisławowskiego: Dolina - Wygoda i Pałahicze -Tłumacz:
Za od- Opłaty w markach za 100 kg.
Ma kolejach Jegłość * K,asa j Klasy przesyłek zwyczajn.
kiłom iPrresy<ek
' j p°śp- 1 11 | Ul I IV V VI
. _^_
Dolina-Wygoda 1-10: 280.210.120 70 50 38
Pałahicze- I
Tłumacz 1-10.360.280.250! 225.180.160.150
Uwaga: Do opłat powyższych włączone są odnośne opłaty stacyjne.
Za przewóz temiż kolejami zwierząt żywych i drobiu pobiera się opłaty łącznie z opłatami sta-cyjnemi, podwyższone o 100%"
"W wykazie opłat dodatkowych".
W p. 6 "Opłaty za przechowanie przesyłek" uwaga do ust. c) uzupełnia się zdaniem: "Nie dotyczy to jednak przesyłek, przybywających z zagranicy, a przechowywanych w składach kolejowo-celnych".
W p. 7 "Opłaty za przetrzymanie wagonów" w ust. 1 lit. a) i w ust. 1I lit. a) po słowach "za rozpoczętą pierwszą dobę" wstawia się w nawiasie: "(24 godziny) ".
W p. 11 "Opłaty za nowe nadanie przesyłki" słowo "zlecenie" w tytule zmienia się na wyraz "żądanie".
W części III "Nomenklatura i klasyfikacja towarów".
W gr. 22 "Zwierzęta domowe żywe" opłata stacyjna, określona w odsyłaczu dla przesyłek wagonowych mylnie na 1000 mk. zmienia się na 1500 mk.
W gr. 50 tytuł grupy zmienia się w sposób następujący: Sól zwykła (kuchenna, fabryczna, bydlęca) i sól morska". W uwadze d) do tejże gr. 50 skreśla się słowo.kamienna".
W gr. 52 w tytule grupy po słowie "Gips" dodaje się "palony".
W gr. 53 w tytule grupy po słowie "Wapień" dodaje się "palony".
W gr. 58 "Szkło i wyrób ze szkła" w pozycji "Butelki próżne" skreśla się słowa "nieopakowane lub luźno przekładane słomą, sianem i t. p.".
W gr. 61 tytuł grupy po słowie "beton" uzupełnia się wyrazami "kamień sztuczny, ksylolit". W zależności od tego pozycja "kamień budowlany sztuczny" uzupełnia się. słowami "i ksylolit" ze zmianą klas taryfowych na I-(U - IV".
W gr. 63 "Żelazo i stal surowe" pozycja "blacha pokryta ołowiem i cynkiem", uzupełnia się słowami "albo cyną".
W dziale XVI "Sprzęty domowe i t. d." w końcu uwagi, oznaczonej gwiazdką*) dodaje się słowa: "w ostatnim wypadku za rzeczywistą wagę, najmniej za 10,000 kg.
W części IV dział 2. "Opłaty za przewóz zwierząt i drobiu"
skreśla się opłaty pod 1it. A i B; rubryka C otrzymuje tytuł f\, rubryka D - tytuł B, zaprowadza się nowe rubryki C i D z opłatami następującemi;
Opłaty w | markach | |
Za odległość | ||
kilometrów | Klasy przesyłek zwyczajnych | |
C | D | |
1-10 | 5500 | 6000 |
11 - 20 | 9500 | 10500 |
21 - 30 | 13500 | 15000 |
31 - 40 | 17500 | 19500 |
41 - 50 | 21500 | 24000 |
51 - 60 | 25500 | 28500 |
61 - 70 | 29500 | 33000 |
71 - 80 | 33500 | 37500 |
81 - 90 | 37500 | 42000 |
91 - 100 | 41500 | 46500 |
101 - 110 | 45500 | 51000 |
11 - 20 | 49500 | 55500 |
21 - 30 | 53500 | 60000 |
31 - 40 | 57500 | 64500 |
141 - 150 | 61500 | 69000 |
151 - 160 | 65500 | 73500 |
61 - 70 | 69500 | 78000 |
71 - 80 | 73500 | 82500 |
81 - 90 | 77500 | 87000 |
191 - 200 | 81500 | 91500 |
201 - 210 | 85000 | 95500 |
11-20 | 88500 | 99500 |
21 - 30 | 92000 | 103500 |
31 - 40 | 95500 | 107500 |
241 - 250 | 99000 | 111500 |
251 - 260 | 102500 | 115500 |
61 - 70 | 106000 | 119500 |
71 - 80 | 109500 | 123500 |
81 - 90 | 113000 | 127500 |
291 - 300 | 116500 | 131500 |
301 - 310 | 120000 | 135500 |
11 - 20 | 123500 | 139500 |
21 - 30 | 127000 | 143500 |
31 - 40 | 130500 | 147500 |
341 - 350 | 134000 | 151500 |
351 - 360 | 137500 | 155500 |
61 - 70 | 141000 | 159500 |
71 - 80 | 144500 | 163500 |
81 - 90 | 148000 | 167500 |
391 - 400 | 151500 | 171500 |
401 - 410 | 154500 | 175000 |
11 - 20 | 157500 | 178500 |
21 - 30 | 160500 | 182000 |
31 - 40 | 163500 | 185500 |
441 - 450 | 166500 | 189000 |
451 - 460 | 169500 | 192500 |
61 - 70 | 172500 | 196000 |
71 - 80 | 175500 | 199500 |
81 - 90 | 178500 | 203000 |
491 - 500 | 181500 | 206500 |
Opłaty w | markach | |
Za odleałość | ||
kilometrów | Klasy przesyłek zwyczajnych | |
C | D | |
501 - 510 | 184500 | 210000 |
11 - 20 | 187500 | 213500 |
21 - 30 | 190500 | 217000 |
31 - 40 | 193500 | 220500 |
541 - 550 | 196500 | 224000 |
551 - 560 | 19950C | 227500 |
61 - 70 | 202500 | 231000 |
71 - 80 | 205500 | 234500 |
81 - 90 | 208500 | 238000 |
591 - 600 | 211500 | 241500 |
601 - 610 | 214000 | 244500 |
11 - 20 | 216500 | 247500 |
21 -■ 30 | 219000 | 250500 |
31 - 40 | 221500 | 253500 |
641 - 650 | 224000 | 256500 |
651 - 660 | 226500 | 259500 |
61 - 70 | 229000 | 262500 |
71 - 80 | 231500 | 265500 |
81 - 90 | 234000 | 268500 |
691 - 700 | 236500 | 271500 |
701 - 710 | 239000 | 274500 |
11 - 20 | 241500 | 277500 |
21 - 30 | 244000 | 280500 |
31 - 40 | 246500 | 283500 |
741 - 750 | 249000 | 286500 |
751 - 760 | 251500 | 289500 |
61 - 70 | 254000 | 292500 |
71 - 80 | 256500 | 295500 |
81 - 90 | 259000 | 298500 |
791 - 800 | 261500 | 301500 _ |
801 - 810 | 263500 | 304000 |
11 - 20 | 265500 | 306500 |
21 - 30 | 267500 | 309000 |
31 - 40 | 269500 | 311500 |
841 - 850 | 271500 | 314000 |
851 - 860 | 273500 | 316500 |
61 - 70 | 275500 | 319000 |
71 - 80 | 277500 | 321500 |
81 - 90 | 279500 | 324000 |
891 - 900 | 281500 | 326500 |
901 - 910 | 283500 | 329000 |
11 - 20 | 285500 | 331500 |
21 - 30 | 287500 | 334000 |
31 - 40 | 289500 | 336500 |
941 - 950 | 291500 | 339000 |
951 - 980 | 293500 | 341500 |
61 - 70 | 295500 | 344000 |
71 - 80 | 297500 | 346500 |
81 - 90 | 299500 | 349000 |
991 - 1000 | 301500 | 351500 |
Opłaty w | markach | |
Za odległość | .. | ■ - |
kilometrów | Klasy przesyłek zwyczajnych | |
c | ||
1001-1010 | 303500 | 354000 |
11- 20 | 305500 | 356500 |
21- 30 | 307500 | 359000 |
31- 40 | 309500 | 361500 |
1041-1050 | 311500 | 364000 |
1051-1060 | 313500 | 366500 |
61- 70 | 315500 | 369000 |
71- 80 | 317500 | 371500 |
81- 90 | 319500 | 374000 |
1091-1100 | 321500 | 376500 |
1101-1110 | 323500 | 379000 |
11- 20 | 325500 | 381500 |
21- 30 | 327500 | 384000 |
31- 40 | 329500 | 386500 |
1141-1150 | 331500 | 389000 |
1151-1160 | 333500 | 391500 |
61- 70 | 335500 | 394000 |
71- 80 | 337500 | 396500 |
81- 90 | 339500 | 399000 |
: 191-1200 | 341500 | 401500 |
1201-1210 | 343500 | 404000 |
11- 20 | 345500 | 406500 |
21- 30 | 347500 | 409000 |
31- 40 | 349500 | 411500 |
1241-1250 | 351500 | 414000 |
1251-1260 | 353500 | 416500 |
61- 70 | 355500 | 419000 |
71- 80 | 357500 | 421500 |
81- 90 | 359500 | 424000 |
1291-1300 | 361500 | 426500 |
1301-1310 | 363500 | 429000 |
11- 20 | 365500 | 431500 |
21- 30 | 367500 | 434000 |
31- 40 | 369500 | 436500 |
1341-1350 | 371500 | 439000 |
1331-1360 | 373500 | 441500 |
61- 70 | 375500 | 444000 |
71- 80 | 377500 | 446500 |
81- 90 | 379500 | 449000 |
1391-1400 | 381500 | 451500 |
1401-1410 | 383500 | 454000 |
11- 20 | 385500 | 456500 |
21- 30 | 387500 | 459000 |
31- 40 | 389500 | 461500 |
1441-1450 | 391500 | 464000 |
1451-1460 | 393500 | 466500 |
61- 70 | 395500 | 469000 |
71- 80 | 397500 | 471500 |
81- 90 | 399500 | 474000 |
1491-1500 | 401500 | 476500 |
Minister Kolei Żelaznych:
Ludwik Zagórny-Marynowski
Minister Skarbu:
Jastrzębski
Minister Przemysłu i Handlu:
w z. Henryk Strasburger
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »