Zmiany i uzupełnienia taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1922.75.680

Akt jednorazowy
Wersja od: 14 września 1922 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 2 września 1922 r.
o zmianach i uzupełnieniach taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tym-czasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na ko lejach polskich (Dz. P. P. P. № 14, poz. 152) i w po rozumieniu z Ministrem Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się co następuje:
W części I taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt "Przepisy Przewozowe" (Dz. U. R. P. z 1921 r. Nr 65, poz. 414) wprowadza się zmiany następujące:

W art. 54 ust. 2 post. wyk. 11 maksymalna norma odszkodowania za dzieła sztuki podwyższa się do 2000 mk. za 1 kg.

W art. 56 ust. 1 pn. g) otrzymuje brzmienie następujące:

"g) dla przesyłek drobnych i półwagonowych - także cechy lub numer każdej sztuki, ilość sztuk i rodzaj opakowania".

W tymże art. 56 ust. 7 po słowach "była sprawdzona" dodaje się zdanie "na stacji nadania przy wysłaniu lub".

W art. 58 ust. 1 otrzymuje brzmienie następujące:

"I. Kolej, ma prawo, a na żądanie nadawcy, zamieszczone w liście przewozowym, ma obowiązek sprawdzenia na stacji nadawczej, czy waga, ilość sztuk i zawartość przesyłki zgodne są z oświadczeniem nadawcy w liście przewozowym, o ile stacja posiada potrzebne do tego urządzenia wagowe oraz o ile charakter przesyłki i warunki na to pozwalają".

W tymże art. 58 ust. 6 uzupełnia się zdaniem "jeżeli charakter przesyłki lub warunki przewozowe stają temu na przeszkodzie".

W art. 60 wszystkie opłaty karne, wyszczególnione w pp. a) i b) (Dz. U. R. P. z 1921 r. N° '83, poz. 593) ulegają dwukrotnemu zwiększeniu, stanowiąc odpowiednio 200, 100 i 20 mk.

W art. 62 ust. 7 i 8 po słowach "drobne" dodaje się "i półwagonowe".

W art. 65 w ust. 1 w ostatnim zdaniu po słowach "jeżeli z powodu" dodaje się wyraz "braku".

W tymże art. 65 do ust. 4 dodaje się postanowienie wykonawcze treści następującej:

"(Post. wyk.). Jeżeli nadawca lub jego pełnomocnik są obecni przy dokonywaniu formalności celnych lub podatkowych, mogą oni opłacić należność celną lub podatkową oraz otrzymać odpowiednie pokwitowanie. Odbiór kwitu nadawca lub jego pełnomocnik obowiązani są zaznaczyć w liście przewozowym. W podobnych wypadkach opłata dodatkowa za wydatki w gotowiżnie (cz. 11 Taryfy "Wykaz opłat dodatkowych") nie jest pobierana".

W art. 70 post. wyk. II do ust. 4 otrzymuje brzmienie następujące:

"(Post. wyk. II). Do reklamacji należy dołączyć oryginalne dowody przewozowe, o ile jednak chodzi o należności, opłacone przy nadaniu, wystarcza wtórnik listu przewozowego i rachunek przedpłaty przewoźnego. Reklamacje, do których nie dołączono dowodów, oraz reklamacje, nie podające kwot i podstaw uzasadniających, powinny być zwracane rekla-mantowi z podaniem powodu zwrotu".

W art. 72 w post. wyk. do ust. 1 skreśla się zdanie końcowe, podane w rozporządzeniu M. K. Z. z dnia 5 sierpnia 1921 r. (Dz. U. R. P. N° 71, poz. 489), o nie obciążaniu zaliczeniem przesyłek, nadawanych na stacjach Dyrekcji Wileńskiej.

W art. 73 zdanie pierwsze w ust. 1 otrzymuje

brzmienie następujące:

"1. Nadawca może żądać, aby przesyłka była mu zwrócona na stacji nadawczej, wstrzymana w drodze, nie wydana na stacji przeznaczenia lub wydana innemu odbiorcy, wydana na stacji pośredniej, skierowana na stację, leżącą za stacją przeznaczenia lub na linji bocznej, wreszcie zwrócona na stację nadawczą".

W art. 75 ust. 3 w pn. c) skreśla się ostatnie zdanie "jak również na przejście przesyłki na - lub z kolei zagranicznej".

W tymże art. 75 w post. wyk. do ust. 3 dodatkowe terminy dostawy zmienia się: dla przesyłek pośpiesznych z 3 na 2 doby, a dla przesyłek zwyczajnych - z 5 na 3 doby.

W art. 76 post. wyk. 1 do ust. 1 uzupełnia się zdaniem: "Kolei obowiązana jest jednak przed wydaniem przesyłki zażądać od odbiorcy zwrotu wtórnika listu przewozowego, jeżeli nadawca zamieścił odnośne żądanie w liście przewozowym".

W art. 79 ust. 3 otrzymuje brzmienie następujące:

"3. Zawiadomienie uważa się za spełnione po upływie 4 godzin od chwili nadania listu na poczcie, wysłania dspeszy lub posłańca, i 2 godzin od chwili zawiadomienia przez telefon".

W art. 84 w tytule oraz w tekście skreśla stówo; "wagi".

W art. 98 ust. 1 słowo "wygasają" zmienia się na "przedawniają się".

W tymże art. 98 post. wyk. do ust. 3 uzupełnia się w sposób następujący:

"jeżeli kolej zażądała od interesanta uzupełniania reklamacji odnośnemi danemi lub dowodami w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia reklamacji na piśmie. Zwłoka dłuższa nad 2 miesiące przerywa bieg przedawnienia, który rozpoczyna się znowu z chwilą wysłania do interesanta żądania o odnośne uzupełnienie reklamacji".

W części II i 111 taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt (Dz. G. R. P. z r. 1922, N2 48, poz. 428), wprowadza się zmiany następujące:

W "Wstępie" ust. 1 C punk. a) "w okręgu Krakowskim" w poz. 5 skreśla się słowa "Piła-Ja-worzno". W zależności od tego tenże punkt a) uzupełnia się nową pozycją 6 treści następującej: "6. Pi-ła-Jaworzno".

W części II "Postanowienia Taryfowe".

W p. 7 ust. B. maksymalna waga przesyłek pośpiesznych ulgowych winna być zmniejszoną z 5000 kg. do 1000 kg.

W p. 17 ust. k) skreśla się słowo "kamienna".

W p. 36 skreśla się. słowo "blaszane".

W p. 68 zamiast słów "oraz inne kosztowności" wstawia się określenie następujące:

"oraz następujące kosztowności: perły prawdziwe, aksamit, tiul i materje z czystego jedwabiu, dywany kosztowne, futra kosztowne (w skórkach, błamach lub gotowe), mianowicie: bobry, foki, gronostaje, karakuły, kuny, lisy srebrzyste i niebieskie, łasice kanadyjskie, skunksy, sobole, szenszyle i wydry, pióra strusie i marabucie, rajery, olejek różany i filmy kinematograficzne".

W p. 78 skreśla się początkowe słowa "Do jednego wagonu może być załadowane zsypem zboże tylko jednego rodzaju, jak również".

W p. 88 po słowach "pobiera się opłatę niżej wskazaną" wstawia się zdanie następujące:

"Za przetrzymanie zagranicznego wagonu prywatnego, dostarczonego pod naładunek, dłużej niż 8 dni, pobiera się, oprócz postojowego osobną opłatę na rzecz właściciela wagonu, w wysokości 6 franków franc. za każdy dzień".

W p. 89 ust. b) minimalna norma załadowania do cysterny zmniejsza się z 15.000 kg. do 10.000 kg., zgodnie z p. 16 postanowień taryfowych.

W p. 91 przewoźne za wagony wojskowe i pocztowe, doczeplane do pociągów towarowych podnosi się z 30 do 60 mk. od osi i kilometra, a za wagony pocztowe, doczeplane do pociągów osobowych - z 40 do 80 mk. od osi i kilometra.

W p. 92 przewoźne za pociągi wojskowe podnosi się z 30 do 60 mk. za każdą oś i kilometr, najmniejsza zaś należność - z 30.000 do 60.000 mk.

W p. 93 ust. c) opłaty pomiędzy st. Lwów - Podzamcze, a ładownią Lwów - Podzamcze-Rzeźnia podnosi się: dla przesyłek wagonowych-do 2000 mk. i dla przesyłek drobnych - do 120 mk.

P.95 otrzymuje brzmienie następujące:

"95. Za przewóz towarów, zwłok i zwierząt niżej wymienionemi kolejami prywatnemi w komunikacji tak wewnętrznej, jak i bezpośredniej z in-nemi kolejami pobiera się opłaty:

Na kolejach okręgu Stanisławowskiego: Dolina - Wygoda i Pałahicze -Tłumacz:

Za od- Opłaty w markach za 100 kg.

Ma kolejach Jegłość * K,asa j Klasy przesyłek zwyczajn.

kiłom iPrresy<ek

' j p°śp- 1 11 | Ul I IV V VI

. _^_

Dolina-Wygoda 1-10: 280.210.120 70 50 38

Pałahicze- I

Tłumacz 1-10.360.280.250! 225.180.160.150

Uwaga: Do opłat powyższych włączone są odnośne opłaty stacyjne.

Za przewóz temiż kolejami zwierząt żywych i drobiu pobiera się opłaty łącznie z opłatami sta-cyjnemi, podwyższone o 100%"

"W wykazie opłat dodatkowych".

W p. 6 "Opłaty za przechowanie przesyłek" uwaga do ust. c) uzupełnia się zdaniem: "Nie dotyczy to jednak przesyłek, przybywających z zagranicy, a przechowywanych w składach kolejowo-celnych".

W p. 7 "Opłaty za przetrzymanie wagonów" w ust. 1 lit. a) i w ust. 1I lit. a) po słowach "za rozpoczętą pierwszą dobę" wstawia się w nawiasie: "(24 godziny) ".

W p. 11 "Opłaty za nowe nadanie przesyłki" słowo "zlecenie" w tytule zmienia się na wyraz "żądanie".

W części III "Nomenklatura i klasyfikacja towarów".

W gr. 22 "Zwierzęta domowe żywe" opłata stacyjna, określona w odsyłaczu dla przesyłek wagonowych mylnie na 1000 mk. zmienia się na 1500 mk.

W gr. 50 tytuł grupy zmienia się w sposób następujący: Sól zwykła (kuchenna, fabryczna, bydlęca) i sól morska". W uwadze d) do tejże gr. 50 skreśla się słowo.kamienna".

W gr. 52 w tytule grupy po słowie "Gips" dodaje się "palony".

W gr. 53 w tytule grupy po słowie "Wapień" dodaje się "palony".

W gr. 58 "Szkło i wyrób ze szkła" w pozycji "Butelki próżne" skreśla się słowa "nieopakowane lub luźno przekładane słomą, sianem i t. p.".

W gr. 61 tytuł grupy po słowie "beton" uzupełnia się wyrazami "kamień sztuczny, ksylolit". W zależności od tego pozycja "kamień budowlany sztuczny" uzupełnia się. słowami "i ksylolit" ze zmianą klas taryfowych na I-(U - IV".

W gr. 63 "Żelazo i stal surowe" pozycja "blacha pokryta ołowiem i cynkiem", uzupełnia się słowami "albo cyną".

W dziale XVI "Sprzęty domowe i t. d." w końcu uwagi, oznaczonej gwiazdką*) dodaje się słowa: "w ostatnim wypadku za rzeczywistą wagę, najmniej za 10,000 kg.

W części IV i V Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt (Dz. U. R. P. z n 1922 N°-55, poz. 500) wprowadza się zmiany następujące:

W części IV dział 2. "Opłaty za przewóz zwierząt i drobiu"

skreśla się opłaty pod 1it. A i B; rubryka C otrzymuje tytuł f\, rubryka D - tytuł B, zaprowadza się nowe rubryki C i D z opłatami następującemi;

Opłaty wmarkach
Za odległość
kilometrówKlasy przesyłek zwyczajnych
CD
1-1055006000
11 - 20950010500
21 - 301350015000
31 - 401750019500
41 - 502150024000
51 - 602550028500
61 - 702950033000
71 - 803350037500
81 - 903750042000
91 - 1004150046500
101 - 1104550051000
11 - 204950055500
21 - 305350060000
31 - 405750064500
141 - 1506150069000
151 - 1606550073500
61 - 706950078000
71 - 807350082500
81 - 907750087000
191 - 2008150091500
201 - 2108500095500
11-208850099500
21 - 3092000103500
31 - 4095500107500
241 - 25099000111500
251 - 260102500115500
61 - 70106000119500
71 - 80109500123500
81 - 90113000127500
291 - 300116500131500
301 - 310120000135500
11 - 20123500139500
21 - 30127000143500
31 - 40130500147500
341 - 350134000151500
351 - 360137500155500
61 - 70141000159500
71 - 80144500163500
81 - 90148000167500
391 - 400151500171500
401 - 410154500175000
11 - 20157500178500
21 - 30160500182000
31 - 40163500185500
441 - 450166500189000
451 - 460169500192500
61 - 70172500196000
71 - 80175500199500
81 - 90178500203000
491 - 500181500206500
Opłaty wmarkach
Za odleałość
kilometrówKlasy przesyłek zwyczajnych
CD
501 - 510184500210000
11 - 20187500213500
21 - 30190500217000
31 - 40193500220500
541 - 550196500224000
551 - 56019950C227500
61 - 70202500231000
71 - 80205500234500
81 - 90208500238000
591 - 600211500241500
601 - 610214000244500
11 - 20216500247500
21 -■ 30219000250500
31 - 40221500253500
641 - 650224000256500
651 - 660226500259500
61 - 70229000262500
71 - 80231500265500
81 - 90234000268500
691 - 700236500271500
701 - 710239000274500
11 - 20241500277500
21 - 30244000280500
31 - 40246500283500
741 - 750249000286500
751 - 760251500289500
61 - 70254000292500
71 - 80256500295500
81 - 90259000298500
791 - 800261500301500

_

801 - 810263500304000
11 - 20265500306500
21 - 30267500309000
31 - 40269500311500
841 - 850271500314000
851 - 860273500316500
61 - 70275500319000
71 - 80277500321500
81 - 90279500324000
891 - 900281500326500
901 - 910283500329000
11 - 20285500331500
21 - 30287500334000
31 - 40289500336500
941 - 950291500339000
951 - 980293500341500
61 - 70295500344000
71 - 80297500346500
81 - 90299500349000
991 - 1000301500351500
Opłaty wmarkach
Za odległość..■ -
kilometrówKlasy przesyłek zwyczajnych
c
1001-1010303500354000
11- 20305500356500
21- 30307500359000
31- 40309500361500
1041-1050311500364000
1051-1060313500366500
61- 70315500369000
71- 80317500371500
81- 90319500374000
1091-1100321500376500
1101-1110323500379000
11- 20325500381500
21- 30327500384000
31- 40329500386500
1141-1150331500389000
1151-1160333500391500
61- 70335500394000
71- 80337500396500
81- 90339500399000
: 191-1200341500401500
1201-1210343500404000
11- 20345500406500
21- 30347500409000
31- 40349500411500
1241-1250351500414000
1251-1260353500416500
61- 70355500419000
71- 80357500421500
81- 90359500424000
1291-1300361500426500
1301-1310363500429000
11- 20365500431500
21- 30367500434000
31- 40369500436500
1341-1350371500439000
1331-1360373500441500
61- 70375500444000
71- 80377500446500
81- 90379500449000
1391-1400381500451500
1401-1410383500454000
11- 20385500456500
21- 30387500459000
31- 40389500461500
1441-1450391500464000
1451-1460393500466500
61- 70395500469000
71- 80397500471500
81- 90399500474000
1491-1500401500476500
Rozporządzenie niniejsze zyskuje moc obowiązującą dniem 1 października 1922 roku.

Minister Kolei Żelaznych:

Ludwik Zagórny-Marynowski

Minister Skarbu:

Jastrzębski

Minister Przemysłu i Handlu:

w z. Henryk Strasburger