Zmiany i uzupełnienia taryfy ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1923.73.575

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 sierpnia 1923 r.

zm.: Dz.U.23.73.579 - 1923.08.01

ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH

z dnia 20 lipca 1923 r.

o zmianach i uzupełnieniach Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt.

(Dz. U. z dnia 27 lipca 1923 r.)

Na mocy dekretu z dn. 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawo wydawania przepisów o przewozie pasażerów, bagażu 1 towarów, oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz P. P. P. № 14, poz. 152) oraz w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się co następuje:

W części I Taryfy Ogólnej na przewóz towarów, zwłok i zwierząt: "Przepisy Przewozowe" (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 65, poz. 414) wprowadza się następujące zmiany i uzupełnienia:

W art. 60 w ust. 1 a) i b) opłaty 1.000, 300, 100 i 500 mk. (Dz. U. R. P. z r. 1923 № 42, poz. 289) zmienia się odpowiednio na 2.000, 600, 1.200 i 1.000 mk.

W art. 65 ust. 1 skreśla się zdanie ostatnie od słów: "równocześnie nadawca ......" aż do końca.

Do ust. 2 tegoż art. 65 dodaje się postanowienie wykonawcze treści następującej:

"P. W. Na dokonanie, czynności celnych, podatkowych lub policyjnych tak podczas przewozu, jak i przy wydaniu przesyłki ustala się termin, wolny od składowego, względnie postojowego, stanowiący: dla towarów, wyładowywanych z wagonu - 2 doby i dla towarów, pozostających podczas tych czynności w wagonie-1 dobę. Do terminów powyższych nie wilcza się dnia wyładowania towaru, względnie podstawienia wagonu do wykonania odnośnych czynności, oraz dni świątecznych i niedzielnych".

W art. 80 ust 5 w wierszu 2-m po słowach "lub policyjnych", dodaje się w nawiasach "(art. 65 ust 2)".

W części II Taryfy Ogólnej "Postanowienia taryfowe i "Wykaz opłat dodatkowych" (Dz. U. R. P. № 43, poz. 428) wprowadza się następujące zmiany i uzupełnienia:

W p. 14 po słowach "wyszczególnionych w p. 17" dodają się "załadowano do wagonów o ładowności 115.000 kg. i więcej. W końcu tegoż p. 14 dodaje się zdania: "Za przesyłki załadowano do wagonów o ładowności niniejszej niż 15.000 kg. przewoźne oblicza się zawsze według odpowiedniej klasy wagonowej c) za całkowitą ładowność wagonu".

W p. 17 wstawia się na początku lit. "A", W końcu pierwszego ustępu po słowach: "ładowność podstawionego wagonu" dodają się "według odpowiedniej klasy Wagonowej c). Pozatem z wykazu towarów skreśla się pozycji;: b) "buraki cukrowe i pastewne", poz. n) "Wytłoki buraczane i ziemniaczane, oraz poz. p) "ziemniaki". W zależności od tego skreśla się odnośne uwagi przy gr. 3, 4, 17 i 18. Pozatem w poz. e) po słowie "gips" dodaje się "dolomit i magnezyt palony", a w poz. m) dodają się "miał węglowy".

Do tegoż p. 17 dodaje się nowy ustęp "B" treści następującej:

"B. Przewoźne za przesyłki niżej wyszczególnionych towarów lekkich, a małocennych, oblicza się przy przesyłkach wagonowych według odpowiedniej klasy wagonowej c) za wagę rzeczywistą przesyłki, najmniej za 10.000 kg:

a) siano i słotna (z gr. 5);

b) drzewo opałowe miękkie, a więc oprócz dębowego, grabowego, bukowego i klonowego (z gr. 42);

c) wyroby koszykarskie i inne wyroby plecione z wikliny, łubu, łyka, trzciny i sitowia (z gr. 43);

d) kora drzewna garbarska (z gr. 72);

e) len i konopie niemiędlone (słoma lniana i konopna) (z gr. 84).

Tytuł rozdziału III "Przewóz towarów w wagonach niekrytych" uzupełnia się słowami:

"krytych lub niekrytych pod oponą:" Odnośne zaś punkty otrzymują nowe brzmienie następujące:

"27. O tem czy przewóz towarów ma być dokonany w wagonach niekrytych, krytych lub niekrytych pod oponą decydują:

a) wymaganie Przepisów przewozowych (część I Taryfy) wymaganie policyjne albo istotne potrzeby eksploatacji;

b) wymagania władz celnych i podatkowych;

c) żądanie nadawcy.

We wszystkich innych wypadkach przesyłki drobne oraz półwagonowe są przewożone w wagonach krytych-o ile mogą być dla swych wymiarów do wagonu takiego załadowane, przesyłki zaś" całowagonowe-w wagonach niekrytych.

28. Opon własnych do przykrycia wagonów niekrytych udziela kolej nadawcy tylko w miarę możności i w razie pewności, iż rodzaj towaru nie grozi uszkodzeniem opon. Za wynajem opon pobiera się opłaty, przewidziane w wykazie opłat dodatkowych (część II Taryfy). Okrycia przesyłki oponą dokonywa ten, kto ładuje.

29. Jeżeli przewóz towaru dokonywa się w wagonie krytym na skutek wymagań Przepisów przewozowych, zarządzeń władz policyjnych, celnych lub podatkowych, albo w przesyłkach wagonowych na żądanie nadawcy, przewoźne za taką przesyłkę podwyższa się o 10%. Powyższy sposób obliczania przewoźnego stosuje się także do przesyłek, przybywających z zagranicy w wagonach krytych, o ile w liście przewozowym nie zamieszczono żądania przeładowania na granicy przesyłki do wagonu niekrytego.

30. Podwyżka przewoźnego o 10% nie stosuje się do przewozów, dokonywanych w wagonach krytych prywatnych właściciela oraz w wagonach-kotłach (cysternach).

31. Żądanie nadawcy podstawienia wagonu niekrytego dla przesyłek drobnych lub półwagonowych, nie mogących być z powodów swoich wymiarów załadowanemi do wagonu krytego (p. 27), powinno być zamieszczone w liście przewozowym (art. 86 ust. 1 części I Taryfy).

Żądanie nadawcy podstawienia wagonu krytego dla przesyłek całowagonowych, przewożonych w myśl p. 27 w wagonach niekrytych, jak również żądanie otrzymania od kolei opon, powinno być zamieszczone w liście przewozowym. O ile nadawca sam takiego żądania w liście przewozowym nie zamieścił, powinna stacja nadawcza zażądać zamieszczenia go przed przyjęciem przesyłki do przewozu".

W p. 32 ust. b) i 33 ust. 4 termin 30 dni zmienia się na 90 dni.

W p. 36 skreśla się słowa "o wadze nieprzenoszącej 500 kg. Wszystkie opłaty, wyrażone w markach w pp. 32," 70, 71, 81, 91, 92, 93 i 95, podwyższa się o 100%.

W "Wykazie opłat dodatkowych" wszystkie opłaty, wyrażone w markach, podwyższa się o 100%. Pozatem uwaga do p. 1 otrzymuje brzmienie następujące: "Uwaga. Każdy list przewozowy oraz arkusze dodatkowe do listu przewozowego podlegają opłacie stemplowej w wysokości ustalonej przez Ministerstwo Skarbu".

W części III Taryfy Ogólnej "Nomenklatura i klasyfikacja towarów" (Dz. U. R. P. z 1922 r. № 48, poz. 428) wprowadza się zmiany i uzupełnienia następujące:

W gr. 3 "Ziemniaki" pozycja "ziemniaki świeże" wyodrębnia się i otrzymuje przy przesyłkach drobnych-kl. III, a wagonowych, kl. VI.

Uwagę d) do gr. 5 "Siano, słomę, i t. d." uzupełnia się zdaniem: "Przy przesyłkach wagonowych siano i słomy przewoźne oblicza się według rubryki c) kl. V za wagę rzeczywistą, najmniej za 10.000 kg."

W gr. 14. "Otręby i t. d." pozycję "wszystkie przedmioty tej grupy" uzupełnia się słowami "oprócz niżej wymienionych" i wprowadza nową pozycję:

"Otręby, plewy i osep ...... II - W

W gr. 15. "Krochmal i t. d." pozycja "Dekstryna" wyodrębnia się z klasyfikacją I - III.

W gr. 16. "Oleje i t. d." pozycja "wytłoczyny z nasion oleistych (makuchy) " otrzymuje klasę wagonową V.

W gr. 22. "Zwierzęta domowe żywe" wszystkie opłaty, wyrażone w markach, podwyższa się o 100%.

W gr. 41. "Materjały drzewne w uwadze c) po słowach "do przetarcia na tartaku" (Dz. U. R. P. z 1922 r. Na 113 p. 1028) dodaje się: "lub do przeróbki na wyroby z drzewa".

W gr. 42. "Drzewo opałowe i t. d." uwagę, opatrzoną odsyłaczem x), uzupełnia się zdaniem: "Przy przesyłkach wagonowych drzewa opałowego miękkiego (a więc oprócz dębowego, grabowego, bukowego i klonowego) przewoźne oblicza się według rubryki c) kl. VI za wagę rzeczywistą, najmniej za 10.000 kg.".

W gr. 43. "Wyroby z drzewa i t. d." pozycję "Wyroby koszykarskie" uzupełnia się nazwą: "meble koszykarskie". W związku z tem z pozycji" Meble drewniane gięte" skreśla się słowo "i plecione".

W uwadze f) do tej że gr. 43 skreśla się słowa "i plecione", natomiast po słowach "wyroby" dodaje się "i meble". Uwagę te uzupełnia się ponadto zdaniem: "Przy przesyłkach wagonowych wyrobów i mebli koszykarskich przewoźne oblicza się według rubryki c) kl. IV za wagę rzeczywistą, najmniej za 10.000 kg.".

W gr. 47. "Węgiel kamienny i t. d." w uwadze a) po słowach "i brunatny" wstawia się "miał węglowy". Uwagę tę uzupełnia się nadto zdaniem:

"Za miał węglowy o grubości ziarna od 1 do 15 mm., nadawany bezpośrednio od imienia kopalń krajowych, przewoźne przy przesyłkach wagonowych oblicza się według kl. VI.".

W gr. 52. "Gips palony i t. d." w tytule dodaje się słowa: "dolomit i magnezyt palony".

W gr. 55. "Kamienie i t. d." w uwadze m) wymiar zniżki zmienia się z 25% na 50%.

W gr. 56. "Piasek i t. d." w uwadze n) wymiar zniżki zmienia się z 25% na 50%.

W gr. 60. "Wyroby garncarskie i t. d. w pozycji "Masa kamienna" dodaje się słowa: "i łupek palony".

W gr. 69. "Pierwiastki chemiczne i t. d." wyodrębnia się pozycję "kwas siarkowy (siarczany) "z taryfikacją ...... I - V".

W gr. 72. "Garbniki i t. d." pozycja "kora dębowa, świerkowa, wierzbowa i t. d." otrzymuje w rubryce klasy dla przesyłek wagonowych odsyłacz d), w rubryce zaś uwag wstawia się nową uwagę:

"d) przy przesyłkach wagonowych kory drzewnej, służącej do garbowania, przewoźne oblicza się według rubryki c) kl. V za wagę rzeczywistą, najmniej za 10.000 kg.".

W gr. 73. "Nawozy sztuczne i t. d." w pozycji "Gnój, kompost i t. d." po słowach: "wapno do nawożenia (Dz. U. R. P. № poz. 112 i Ne 37, poz. 247) dodaje się słowa: "i wapno defakacyjne do cukrowni". Dla przesyłek drobnych nawozów wszelkich ustala się kl. III.

W gr. 95. "Szmaty i t. d." dodaje się nową pozycją "szmaty stare" z taryfikacją: I - V.

W części IV Taryfy Ogólnej "Tablice opłat przewozowych" (Dz. U. R. P. z 1922 roku № 91, poz. 847 i z 1923 r. № 37 poz. 247) wszystkie opłaty, w tej liczbie i opłaty stacyjne podwyższa się o 100%, z wyjątkiem opłat b) i c) w kl. V, które na odległościach powyżej 400 km. zmienia się w sposób następujący:

Opłaty kl. V za 100 kg.

Za odległość

km.

Z obliczeniem najmniej zaZa odległość km.Z obliczeniem najmniej zaZa odległość km.Z obliczeniem najmniej za
10.000 kg.15.000 kg.10.000 kg.15.000 kg.10.000 kg.15.000 kg.
b)c)b)c)b)c)
401 - 41016.15011.820701 - 71020.65013.6201.001 - 1.01025.13615.392
411 - 42016.30011.880711 - 72020.80013.6801.011 - 1.02025.31215.504
421 - 43016.45011.940721 - 73020.95013.7401.021 - 1.03025.48815.616
431 - 44016.60012.000731 - 74021.10013.3001.031 - 1.04025.66415.728
441 - 45016.75012.050741 - 75021.25013.3601.041 - 1.05025.84015.840
451 - 46016.90012.120751 - 76021.40013.9201.051 - 1.06026.01615.952
461 - 47017.05012.180761 - 77021.55013.9801.061 - 1.07026.19216.064
471 - 48017.20012.240771 - 78021.70014.0401.071 - 1.03026.35816.176
481 - 49017.35012.300781 - 79021.85014.1001.081 - 1.09026.54416.288
491 - 50017.50012.360791 - 80022.00014.1601.091 - 1.10026.72016.400
501 - 51017.65012.420801 - 81022.15014.2201.101 - 1.11026.89616.512
511 - 52017.80012.480811 - 82022.30014.2801.111 - 1.12027.07216.624
521 - 53017.95012.540821 - 83022.45014.3401.121 - 1.13027.24816.736
531 - 54018.10012.600831 - 84022.60014.4001.131 - 1.14027.42416.848
541 - 55018.25012.660341 - 85022.75014.4501.141 - 1.15027.60016.960
551 - 56018.40012.720851 - 86022.90014.5201.151 - 1.16027.77617.072
561 - 57018.55012.780861 - 87023.05014.5801.161 - 1.17027.95217.184
571 - 58018.70012.840871 - 88023.20014.6401.171 - 1.18028.12817.295
581 - 59018.85012.900881 - 89023.35014.7001.181 - 1.19028.10417.408
591 - 60019.00012.960891 - 90023.50014.7601.191 - 1.20028.48017.520
601 - 61019.15013.020901 - 91023.65014.820
611 - 62019.30013.080911 - 92023.80014.880
621 - 63019.45013.140921 - 93023.95014.940
631 - 64019.60013.200931 - 94024.10015.000
€41 - 65019.75013.260941 - 95024.25015.060
651 - 66019.90013.320951 - 96024.40015.120
661 - 67020.05013.380961 - 97024.55015.180
671 - 68020.20013.440971 - 98024.70015.240
681 - 69020.35013.500981 - 99024.85015.300
691 - 70020.50013.560991 -1.00025.00015.360
W części V Taryfy Ogólnej "Taryfy wyjątkowe" (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 17; poz. 112; № 37, poz. 24 i Na 46, poz. 315) wprowadza się zmiany i uzupełnienia następujące:

Opłaty przewozowe w taryfach wyjątkowych: № 1-B i № 2-A (tak stacyjnej, jak i ogólnej tablicy opłat) podwyższa się o 75% z zaokrągleniem każdej opłaty do pełnych marek wzwyż.

Opłaty stacyjne, wskazane w odsyłaczach w wysokości 90 i 180 mk. podnosi się do 160 i 320 mk. za każde 100 kg.

W taryfie wyjątkowej Na 1-B do tablicy opłat za przewóz ropy włącza się jako stację odbiorczą Panewnik z opłatami:

od stacjiBorysław-Tustsnowice17.310
"Jedlicze9.330
"Krosno9.610
"Nadworna18.250
"Olszanka11.190
"Rożniatów-Krechowice15.860
"Rymanów10.800
"Sanok10.350
"Skołyszyn8.560

W taryfach wyjątkowych № 2-A nomenklatura pozycji b) i c) zmienia się w sposób następujący:

"b) na wywóz nafty oczyszczonej, olejów smarowych i tłuszczów technicznych oraz oleju parafinowego,

c) na wywóz olejów: gazowego, motorowego i solarowego, mieszania opałowej, smół naftowych: asfaltu, gudionu i mazutu oraz koksu naftowego i ropału niskoprocentowego".

W zależności od tego skreśla się "Uwaga" W taryfie wyjątkowej № 2-A.

W tablicy opłat przewozowych do taryfy wyjątkowej № 2-A skreśla się opłaty za odległość od 1 do 50 klm.

W tar. wyj. № 2-B norma zwrotu z przewoźnego podnosi się z 30% na 50%.

W tar. wyj. № 2-C w p. 2) Opłaty" skreśla się w poz. b) zdanie ostatnie od słów: "Obliczenie według taryfy normalnej ......" aż do końca (Dz. U. R. P. z 1923 r. № 54, poz. 335).

Opłaty przewozowe oraz opłaty stacyjne w tejże tar. wyj. 2-C podwyższa się o 100%.

Taryfę wyjątkową № 3 na wywóz budulca drzewnego zastępuje się nową w redakcji następującej:

"Taryfa № 3.

Na wywóz zagranicą budulca drzewnego Obrobionego (2 gr. 41), a mianowicie budulca: piłowanego (tartego), ciosanego, struganego, szpuntowanego lub heblowanego, również fugowanego lub falcowanego, jako też i deski bale, belki, dyle, listwy, krokwie, łaty i t. p. w przesyłkach cdowagonowych.

1) Obszar ważności:

Od wszystkich stacji polskich kolei państwowych lub prywatnych, zarządzanych przez Państwo, do których budulec drzewny był dowieziony końmi, wodą lub kolejką dojazdową na wywóz do Gdańska przez Tczew lub poza granice państwa przez stacje: Chojnice, Kaczory, Drawski Młyn, Zbąszyn, Leszno, Rawicz, Zduny, Łąka, Zebrzydowice i Goleszów-Cieszyn, a w kierunku przez polską część Śląska Górnego przez stacje: Chebzie (Morgenroth), Strzybnicę (Fridrichschütte), Chorzów, Lubliniec, Górzyce Śl., Suminę, Pawanków, Wolfgang (Wolfgangsweiche), Radzionków i Rudą.

2) Opłaty:

Za wszystkie towary, wymienione wyżej, przewoźne oblicza się według stawek kl. IV-C ze zniżką 25%.

3) Warunki stosowania:

a) Opłaty według p. 2) stosuje się dc przesyłek, wysyłanych za bezpośredniemi listami przewozowemi do Gdańska lub zagranicę, z obliczeniem przewoźnego do granicy państwa, względnie do punktów przejściowych na polską część Śląska Górnego;

b) Przy przesyłkach do wyżej wymienionych stacji granicznych (oprócz Tczewa) za listami przewozowemi wewnętrznemu przewoźne oblicza się według taryfy normalnej i dopiero po złożeniu w terminie 4-miesięcznym dowodu o dokonanym wywozie przesyłki zagranicę (przez okazanie wtórnika nowego listu przewozowego lub zaświadczeń urzędu celnego) oraz przy jednoczesnem przedłożeniu pierwotnego listu przewozowego, będzie zwracana różnica opłat pomiędzy opłatą, pobraną według taryfy normalnej, a należną według taryfy wyjątkowej".

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 1923 r.
1 § 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 23 lipca 1923 r. (Dz.U.23.73.579) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 1923 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.