Art. 1. - Zmiana ustawy o systemie oświaty, ustawy - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego, ustawy - Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2001.111.1194

Akt utracił moc
Wersja od: 4 maja 2002 r.
Art.  1.

W ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1:
a)
w pkt 4 wyrazy "opieki psychologicznej" zastępuje się wyrazami "pomocy psychologiczno-pedagogicznej",
b)
w pkt 5a wyrazy "indywidualnych form i programów nauczania" zastępuje się wyrazami "zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych",
c)
w pkt 13 wyraz "dostosowanie" zastępuje się wyrazem "dostosowywanie",
d)
w pkt 13 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 14 w brzmieniu:

"14) przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia.";

2)
w art. 2:
a)
w pkt 2 skreśla się wyrazy "ogólnokształcące i zawodowe",
b)
pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) placówki oświatowo-wychowawcze, w tym ogniska artystyczne, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego,"

c)
po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:

"3a) placówki kształcenia ustawicznego i placówki kształcenia praktycznego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych,"

d)
w pkt 4 wyrazy "oraz inne" zastępuje się wyrazami ", w tym",
e)
w pkt 5 wyrazy "ośrodki szkolno-wychowawcze, w tym specjalne," zastępuje się wyrazami "specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze",
f)
pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,";

3)
w art. 3:
a)
po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) szkole specjalnej lub oddziale specjalnym - należy przez to rozumieć odpowiednio:

a) szkołę lub oddział dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, zorganizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 2,

b) szkołę lub oddział zorganizowane w zakładzie opieki zdrowotnej, w tym w zakładzie opiekuńczo-leczniczym i zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego, a także w jednostce pomocy społecznej, w celu kształcenia dzieci i młodzieży przebywających w tym zakładzie lub jednostce, w których stosuje się odpowiednią organizację kształcenia oraz specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze, zorganizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 71c ust. 2,"

b)
skreśla się pkt 4,
c)
po pkt 11 dodaje się pkt 11a w brzmieniu:

"11a) szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym - należy przez to rozumieć odpowiednio szkołę lub oddział, w których uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczą się i wychowują razem z pozostałymi uczniami, zorganizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 3,";

4)
w art. 5:
a)
po ust. 3b dodaje się ust. 3c w brzmieniu:

"3c. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego zakłada i prowadzi publiczne szkoły artystyczne.",

b)
w ust. 5a skreśla się wyrazy "szkół artystycznych,"
c)
ust. 5b otrzymuje brzmienie:

"5b. Jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić szkoły i placówki, których prowadzenie nie należy do ich zadań własnych, po zawarciu porozumienia z jednostką samorządu terytorialnego, dla której prowadzenie danego typu szkoły lub placówki jest zadaniem własnym.",

d)
po ust. 5b dodaje się ust. 5c w brzmieniu:

"5c. Przepis ust. 5b stosuje się również w przypadku przekazywania szkół i placówek pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego.",

e)
skreśla się ust. 8,
f)
w ust. 9 po wyrazie "placówek" dodaje się wyrazy "lub organizować wspólną obsługę administracyjną, finansową i organizacyjną prowadzonych szkół i placówek, o której mowa w ust. 7 pkt 3";
5)
art. 5b otrzymuje brzmienie:

"Art. 5b. Prawa i obowiązki nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek określa ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1118, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 22, poz. 291 i Nr 122, poz. 1323 oraz z 2001 r. Nr 111, poz. 1194).";

6)
po art. 5b dodaje się art. 5c w brzmieniu:

"Art. 5c. W przypadku szkół i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, zadania i kompetencje organu prowadzącego określone w:

1) art. 5 ust. 9, art. 58 ust. 6, art. 59 ust. 1 oraz art. 62 ust. 1 i 5 - wykonuje odpowiednio: rada gminy, rada powiatu, sejmik województwa,

2) art. 5 ust. 7, art. 36 ust. 2, art. 36a ust. 1, 2, 4, 4a, 5, 6 i 9, art. 38 ust. 1, art. 39 ust. 4a i 5, art. 62 ust. 6 oraz art. 71c ust. 1 - wykonuje odpowiednio: zarząd gminy, zarząd powiatu, zarząd województwa,

3) art. 31 pkt 6a, art. 34 ust. 2, art. 34a, art. 37 ust. 1, art. 39 ust. 6, art. 41 ust. 3, art. 58 ust. 3, art. 59 ust. 3 i 4, art. 71b ust. 2b, art. 77 ust. 6, art. 82 ust. 1 i 3-5 oraz art. 85 ust. 3 - wykonuje odpowiednio: wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta, marszałek województwa.";

7)
w art. 6 w pkt 1 wyrazy "podstaw programowych" zastępuje się wyrazami "podstawy programowej";
8)
w art. 7:
a)
w ust. 1 w pkt 3 po wyrazie "przepisach" dodaje się wyrazy ", z zastrzeżeniem ust. 1a",
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:

"1a. W uzasadnionych przypadkach w szkole publicznej może być, za zgodą kuratora oświaty, zatrudniona osoba niebędąca nauczycielem, posiadająca przygotowanie uznane przez dyrektora szkoły za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć.

1b. Osobę, o której mowa w ust. 1a, zatrudnia się na zasadach określonych w Kodeksie pracy, z tym że do osób tych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć edukacyjnych nauczycieli oraz ustala się wynagrodzenie jak dla nauczyciela kontraktowego.",

c)
w ust. 3 w pkt 5 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się wyrazy "przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio.";
9)
w art. 9 w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) szkoły ponadgimnazjalne:

a) trzyletnie licea profilowane, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego,

b) szkoły zawodowe o okresie nauczania nie krótszym niż 2 lata i nie dłuższym niż 3 lata, których ukończenie daje możliwość dalszego kształcenia w szkole wymienionej w lit. c), a także, po zdaniu egzaminu, umożliwia uzyskanie świadectwa potwierdzającego kwalifikacje zawodowe,

c) dwuletnie licea uzupełniające, których ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu, o którym mowa w lit. a),

d) szkoły policealne o okresie nauczania nie dłuższym niż 2 lata, a w przypadku szkół policealnych kształcących w zawodzie pracownika socjalnego - nie dłuższym niż 2,5 roku, których ukończenie umożliwia absolwentom szkół wymienionych w lit. a) i c) uzyskanie świadectwa potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, po zdaniu egzaminu.";

10)
w art. 9a w ust. 2 w pkt 1 i 2 po wyrazie "egzaminów" dodaje się wyrazy ", o których mowa w art. 9 ust. 1,";
11)
w art. 9c w ust. 2:
a)
w pkt 2 po wyrazie "egzaminów" dodaje się wyrazy ", o których mowa w art. 9 ust. 1",
b)
w pkt 2a, 3 i 4 po wyrazie "egzaminów" dodaje się wyrazy ", o których mowa w art. 9 ust. 1,";
12)
w art. 9d po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:

"2a. Działalnością Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych kierują dyrektorzy powoływani po przeprowadzeniu konkursu i odwoływani przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może odwołać dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej na wniosek lub po zasięgnięciu opinii dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

2b. Wicedyrektorów Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw oświaty i wychowania na wniosek dyrektora odpowiednio Centralnej Komisji Egzaminacyjnej lub okręgowej komisji egzaminacyjnej.";

13)
w art. 10 w ust. 2 po wyrazach "oświaty i wychowania" dodaje się wyrazy ", a w przypadku szkół artystycznych minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,";
14)
w art. 11 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Świadectwa i dyplomy państwowe wydawane przez uprawnione do tego szkoły, placówki kształcenia ustawicznego i placówki kształcenia praktycznego, zakłady kształcenia nauczycieli oraz okręgowe komisje egzaminacyjne są dokumentami urzędowymi.";

15)
po art. 11 dodaje się art. 11a w brzmieniu:

"Art. 11a. 1. Wykształcenie podstawowe posiada osoba, która ukończyła szkołę podstawową lub ukończyła podstawowe studium zawodowe.

2. Wykształcenie gimnazjalne posiada osoba, która ukończyła gimnazjum.

3. Wykształcenie zasadnicze zawodowe posiada osoba, która:

1) ukończyła zasadniczą szkołę zawodową, szkołę zasadniczą lub inną szkołę równorzędną, albo

2) ukończyła szkołę zawodową, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. b).

4. Wykształcenie średnie posiada osoba, która:

1) ukończyła szkołę ponadpodstawową, z wyjątkiem szkół wymienionych w ust. 3 pkt 1, lub

2) ukończyła szkołę ponadgimnazjalną, z wyjątkiem szkoły wymienionej w ust. 3 pkt 2.";

16)
tytuł rozdziału 2 otrzymuje brzmienie:

"Wychowanie przedszkolne, obowiązek szkolny i obowiązek nauki";

17)
w art. 14:
a)
w ust. 1a dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.",

b)
w ust. 2 wyrazy "podstawy programowe wychowania przedszkolnego, określone" zastępuje się wyrazami "podstawę programową wychowania przedszkolnego określoną";
18)
w art. 16:
a)
w ust. 3 skreśla się zdanie drugie,
b)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Dyrektorzy niepublicznych szkół podstawowych i gimnazjów oraz dyrektorzy publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, a także dyrektorzy szkół specjalnych i ośrodków, o których mowa w art. 2 pkt 5, prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego, którym nie ustalono obwodów, o przyjęciu ucznia do szkoły są obowiązani powiadomić dyrektora publicznej szkoły podstawowej lub gimnazjum, w których obwodzie uczeń mieszka, oraz informować go o spełnianiu przez ucznia obowiązku szkolnego.",

c)
po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:

"6a. Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio do dyrektora publicznej szkoły podstawowej i publicznego gimnazjum o ustalonym obwodzie, który przyjął do szkoły ucznia zamieszkującego w obwodzie innej szkoły publicznej.",

d)
w ust. 7 po wyrazach "obowiązku szkolnego" dodaje się wyrazy "i obowiązku nauki";
19)
w art. 17:
a)
ust. 3a otrzymuje brzmienie:

"3a. Obowiązkiem gminy jest zapewnienie uczniom niepełnosprawnym bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, gimnazjum lub placówki wymienionej w art. 2 pkt 5, do której uczniowie zostali skierowani przez organy wymienione w art. 71b ust. 5-5b.",

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Rada gminy, z uwzględnieniem ust. 1 i 2, ustala plan sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez gminę, a także określa granice obwodów publicznych szkół podstawowych i gimnazjów, z wyjątkiem specjalnych, mających siedzibę na obszarze gminy, z zastrzeżeniem art. 58 ust. 2. W przypadku publicznych szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez inne organy, określenie granic ich obwodów następuje w uzgodnieniu z tymi organami. Uchwała rady gminy podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.",

c)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Rada powiatu ustala plan sieci publicznych szkół ponadgimnazjalnych oraz szkół specjalnych, z uwzględnieniem szkół ponadgimnazjalnych i specjalnych mających siedzibę na obszarze powiatu prowadzonych przez inne organy prowadzące, tak aby umożliwić dzieciom i młodzieży zamieszkującym na obszarze powiatu lub przebywającym w zakładach i jednostkach, o których mowa w art. 3 pkt 1a lit. b), realizację odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki.";

20)
w art. 22:
a)
w ust. 1 w pkt 4 przecinek zastępuje się kropką i skreśla się pkt 5,
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania może wyłączyć stosowanie niektórych przepisów ustawy w odniesieniu do szkół i szkolnych punktów konsultacyjnych przy placówkach dyplomatycznych i konsularnych Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 5 ust. 3b, w zakresie wynikającym ze szczególnych warunków funkcjonowania tych szkół i szkolnych punktów konsultacyjnych, a także wprowadzić w tym zakresie odrębne unormowania.",

c)
w ust. 2:

– pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) organizację roku szkolnego, uwzględniającą w szczególności terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych i ferii szkolnych,"

– skreśla się pkt 9,

– w pkt 11 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 12 w brzmieniu:

"12) warunki i sposób organizowania przez szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki, z uwzględnieniem celów edukacyjnych i wychowawczych oraz bezpieczeństwa uczniów.",

d)
w ust. 3 wyrazy "w szkołach, zakładach poprawczych i schroniskach" zastępuje się wyrazami "w szkołach w zakładach poprawczych i w schroniskach",
e)
po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Rozporządzenie wydane na podstawie ust. 2 pkt 4 określi warunki zwalniania uczniów z obowiązku zdawania odpowiednio sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego.";

21)
w art. 23 skreśla się ust. 3;
22)
w art. 24:
a)
skreśla się ust. 3,
b)
w ust. 4 skreśla się wyrazy "i specjalności",
c)
po ust. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, warunki prowadzenia przez szkoły kształcenia w zawodach nieobjętych klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego zasadniczego i średniego technicznego, z uwzględnieniem w szczególności potrzeb lokalnego rynku pracy.";

23)
w art. 30:
a)
w ust. 1 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"W przypadku odwołania kuratora oświaty wojewoda, z dniem odwołania kuratora, powierza pełnienie jego obowiązków wicekuratorowi oświaty.",

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Kandydata na stanowisko kuratora oświaty wyłania się w drodze konkursu. Konkurs ogłasza wojewoda najpóźniej w ciągu miesiąca od dnia, w którym nastąpiło odwołanie kuratora.",

c)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:

"2a. Kandydatem na stanowisko kuratora oświaty może być nauczyciel mianowany lub dyplomowany mający wykształcenie wyższe magisterskie oraz posiadający co najmniej 7-letni staż pracy w swoim zawodzie, w tym co najmniej 3-letni staż na stanowisku wymagającym sprawowania nadzoru pedagogicznego.

2b. Konkurs na stanowisko kuratora oświaty przeprowadza komisja konkursowa powoływana przez wojewodę. W skład komisji konkursowej wchodzi po dwóch przedstawicieli:

1) ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,

2) wojewody,

3) sejmiku województwa

oraz po jednym przedstawicielu wojewódzkich struktur związków zawodowych o zasięgu ogólnokrajowym, zrzeszających nauczycieli.";

24)
w art. 31 po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu:

"6a) opiniuje arkusze organizacji publicznych szkół i placówek w zakresie ich zgodności z przepisami, przedkładane przez organy prowadzące szkoły i placówki przed zatwierdzeniem arkuszy,";

25)
w art. 32a ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. W odniesieniu do publicznych szkół i placówek, o których mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego wydaje w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania przepisy określone w art. 22 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1-8.";

26)
w art. 32b wyrazy "z ministrem właściwym do spraw transportu" zastępuje się wyrazami "z ministrem właściwym do spraw gospodarki morskiej";
27)
w art. 34:
a)
w ust. 1 po wyrazie "terminie" dodaje się wyrazy ", z zastrzeżeniem ust. 5",
b)
po ust. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Przepisów ust. 1 i 4 nie stosuje się, jeżeli naruszenie przepisów ustawy nastąpiło w uchwale organu jednostki samorządu terytorialnego. W tym przypadku kurator oświaty jest obowiązany niezwłocznie powiadomić o naruszeniu przepisów ustawy wojewodę.";

28)
w art. 34a w ust. 1 po wyrazie "administracyjnych" dodaje się wyrazy ", z uwzględnieniem odrębnych przepisów";
29)
w art. 35:
a)
w ust. 2a po wyrazie "ogólnokształcących" dodaje się wyrazy ", który sprawuje kurator oświaty",
b)
w ust. 4 wyrazy "a w szkołach zawodowych" zastępuje się wyrazami "a w szkołach i placówkach prowadzących kształcenie zawodowe oraz u pracodawców, u których jest organizowana praktyczna nauka zawodu,"
c)
w ust. 5 po wyrazach "art. 32a" dodaje się wyrazy "i 32b";
30)
w art. 36 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Szkołą lub placówką może również kierować osoba niebędąca nauczycielem, powołana na stanowisko dyrektora przez organ prowadzący, z tym że osoba ta nie może sprawować nadzoru pedagogicznego. W tym przypadku nadzór pedagogiczny sprawuje nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze w szkole lub placówce.";

31)
w art. 36a:
a)
w ust. 3a po wyrazie "szkół" dodaje się wyrazy "i placówek publicznych",
b)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Do czasu powierzenia stanowiska dyrektora, zgodnie z ust. 3 lub 4, organ prowadzący może powierzyć pełnienie obowiązków dyrektora szkoły wicedyrektorowi, a w szkołach, w których nie ma wicedyrektora, nauczycielowi tej szkoły, jednak nie dłużej niż na okres 6 miesięcy.",

c)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. W celu przeprowadzenia konkursu organ prowadzący szkołę lub placówkę określa regulamin konkursu oraz powołuje komisję konkursową w składzie:

1) trzech przedstawicieli organu prowadzącego szkołę lub placówkę,

2) dwóch przedstawicieli organu sprawującego nadzór pedagogiczny,

3) po jednym przedstawicielu:

a) rady pedagogicznej,

b) rodziców,

c) zakładowych organizacji związkowych, przy czym przedstawiciel związku zawodowego nie może być zatrudniony w szkole lub placówce, której konkurs dotyczy

- z zastrzeżeniem ust. 5a.",

d)
po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:

"5a. Liczba przedstawicieli organów, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, nie może być mniejsza niż łączna liczba przedstawicieli, o których mowa w ust. 5 pkt 3.",

e)
w ust. 8 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"W uzasadnionych przypadkach, w uzgodnieniu z kuratorem oświaty, można powierzyć to stanowisko na krótszy okres, jednak nie krótszy niż 1 rok szkolny.",

f)
ust. 9 otrzymuje brzmienie:

"9. Po upływie okresu, o którym mowa w ust. 8, organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii rady szkoły lub placówki i rady pedagogicznej, w uzgodnieniu z kuratorem oświaty, może przedłużyć powierzenie stanowiska na kolejny okres wymieniony w ust. 8.",

g)
po ust. 9 dodaje się ust. 9a w brzmieniu:

"9a. Przepisy ust. 1-9 stosuje się odpowiednio do osoby, o której mowa w art. 36 ust. 2.",

h)
w ust. 10 wyrazy "ust. 1-9" zastępuje się wyrazami "ust. 1-9a";
32)
art. 38 otrzymuje brzmienie:

"Art. 38. 1. Organ, który powierzył nauczycielowi stanowisko kierownicze w szkole lub placówce:

1) odwołuje nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w razie:

a) złożenia przez nauczyciela rezygnacji, za trzymiesięcznym wypowiedzeniem,

b) ustalenia negatywnej oceny pracy lub negatywnej oceny wykonywania zadań wymienionych w art. 34a ust. 2 w trybie określonym przepisami w sprawie oceny pracy nauczycieli - bez wypowiedzenia,

c) złożenia przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny wniosku, o którym mowa w art. 34 ust. 2a,

2) w przypadkach szczególnie uzasadnionych, po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty, a w przypadku szkoły artystycznej prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, może odwołać nauczyciela ze stanowiska kierowniczego w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia.

2. Wymogu uzyskania pozytywnej opinii kuratora oświaty nie stosuje się do szkół i placówek prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego.";

33)
po art. 38 dodaje się art. 38a w brzmieniu:

"Art. 38a. Przepisy art. 38 stosuje się odpowiednio do osoby, o której mowa w art. 36 ust. 2.";

34)
w art. 39:
a)
w ust. 1 w pkt 2 po wyrazie "pedagogiczny" dodaje się wyrazy ", z zastrzeżeniem art. 36 ust. 2",
b)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Dyrektor liceum profilowanego, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę oraz po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty, ustala profile kształcenia prowadzone w tym liceum.",

c)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Dyrektor szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę i po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty oraz opinii odpowiednio wojewódzkiej lub powiatowej rady zatrudnienia, ustala zawody, w których kształci szkoła.";

35)
w art. 51:
a)
w ust. 1 po wyrazie "wchodzą" dodaje się wyrazy ", z zastrzeżeniem ust. 1a,"
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. W skład rady szkoły w szkołach podstawowych nie wchodzą uczniowie, a w gimnazjach udział uczniów w radzie szkoły nie jest obowiązkowy.",

c)
ust. 9 otrzymuje brzmienie:

"9. Powstanie rady szkoły lub placówki organizuje dyrektor szkoły lub placówki na wniosek rady rodziców, a w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych także na łączny wniosek samorządu uczniowskiego i rady rodziców.";

36)
w art. 58:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Szkołę lub placówkę publiczną zakłada się na podstawie aktu założycielskiego, który określa jej typ, nazwę i siedzibę.",

b)
w ust. 2 w zdaniu drugim wyraz "gmina" zastępuje się wyrazami "jednostka samorządu terytorialnego",
c)
w ust. 3:

– wyrazy "szkoły publicznej" zastępuje się wyrazami "szkoły lub placówki publicznej",

– wyrazy "szkół publicznych" zastępuje się wyrazami "szkół lub placówek publicznych",

– wyrazy "ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego" zastępuje się wyrazami "zezwolenia ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego wydanego po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty",

d)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Wniosek o udzielenie zezwolenia, o którym mowa w ust. 3, łącznie z projektami aktu założycielskiego i statutu, powinien być złożony nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok, w którym ma nastąpić uruchomienie szkoły lub placówki. Termin ten może zostać przedłużony za zgodą organu jednostki samorządu terytorialnego, o którym mowa w ust. 3.",

e)
w ust. 5 po wyrazie "szkoły" dodaje się wyrazy "lub placówki";
37)
w art. 59:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Szkoła i placówka publiczna prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego może zostać zlikwidowana po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty, a szkoła lub placówka publiczna prowadzona przez inną osobę prawną lub osobę fizyczną - za zgodą organu, który udzielił zezwolenia na jej założenie. W przypadku szkoły i placówki artystycznej wymagana jest pozytywna opinia ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.",

b)
w ust. 4 po wyrazie "szkoły" dodaje się wyrazy "lub placówki publicznej";
38)
w art. 60 w ust. 3 po wyrazach "Kurator oświaty" dodaje się wyrazy ", a w przypadku szkół i placówek artystycznych minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,";
39)
w art. 62:
a)
w ust. 1b po wyrazach "z oddziałami specjalnymi," dodaje się wyrazy "szkół w zakładach opieki zdrowotnej, w tym w zakładach lecznictwa uzdrowiskowego, w domach pomocy społecznej, szkół dla dorosłych,", a po wyrazach "art. 5 ust. 3b" dodaje się wyrazy "i art. 35 ust. 2a",
b)
po ust. 1b dodaje się ust. 1c w brzmieniu:

"1c. Przepis ust. 1a nie wyłącza możliwości zorganizowania wspólnej obsługi, o której mowa w art. 5 ust. 9.",

c)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Organ prowadzący zespół szkół lub placówek albo szkół i placówek może wyłączyć z zespołu niektóre szkoły lub placówki, włączyć do zespołu inne szkoły lub placówki, a także może rozwiązać zespół za zgodą kuratora oświaty. W przypadku wyłączenia szkół lub placówek z zespołu oraz rozwiązania zespołu przepisów art. 58 i 59 nie stosuje się.",

d)
w ust. 6 po wyrazach "lub placówki" dodaje się wyrazy "albo szkoły i placówki";
40)
w art. 64:
a)
w pkt 1 i 2 wyraz "lekcyjne" zastępuje się wyrazem "edukacyjne",
b)
pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze i specjalistyczne organizowane dla uczniów mających trudności w nauce oraz inne zajęcia wspomagające rozwój dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, które mogą być prowadzone także z udziałem wolontariuszy,"

c)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe - praktyczna nauka zawodu.";

41)
w art. 68 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy, określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje, organizację oraz sposób działania placówek kształcenia ustawicznego i placówek kształcenia praktycznego, w tym ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, uwzględniając w szczególności możliwość uzyskania lub uzupełniania przez młodzież i osoby dorosłe kwalifikacji zawodowych w dostosowaniu do wymogów rynku pracy, a także może określić formy kształcenia w tych placówkach, za które mogą być pobierane opłaty, biorąc pod uwagę koszty kształcenia.";

42)
art. 70 otrzymuje brzmienie:

"Art. 70. 1. Praktyczna nauka zawodu może odbywać się w placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, warsztatach szkolnych, pracowniach szkolnych, szkolnych gospodarstwach pomocniczych, u pracodawców, a także w indywidualnych gospodarstwach rolnych.

2. Praktyczna nauka zawodu odbywa się w podmiotach, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy zawartej pomiędzy szkołą a tym podmiotem. Umowa powinna określać w szczególności sposób ponoszenia kosztów realizowania praktycznej nauki zawodu.

3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się do praktycznej nauki zawodu organizowanej przez szkołę w swoich warsztatach, pracowniach szkolnych oraz szkolnych gospodarstwach pomocniczych dla uczniów tej szkoły.

4. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy, określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb organizowania praktycznej nauki zawodu w warsztatach szkolnych, pracowniach szkolnych i szkolnych gospodarstwach pomocniczych, a także w innych podmiotach wymienionych w ust. 1, uwzględniając w szczególności zakres spraw, które powinny być określone w umowie, o której mowa w ust. 2, w tym prawa i obowiązki podmiotów, o których mowa w ust. 1, a także kwalifikacje wymagane od osób prowadzących praktyczną naukę zawodu i przysługujące im uprawnienia.

5. Przepisy ust. 1, 2 i 4 stosuje się odpowiednio do młodocianych pracowników odbywających praktyczną naukę zawodu w ramach odbywania przygotowania zawodowego. W przypadku młodocianego pracownika umowę z podmiotem, o którym mowa w ust. 1, zawiera pracodawca, który zatrudnia tego młodocianego.";

43)
w art. 71:
a)
w ust. 1 w pkt 2 wyrazy "oraz innych" zastępuje się wyrazami ", w tym",
b)
w ust. 2 wyrazy ", a także zapewnienie warunków bezpieczeństwa wychowanków" zastępuje się wyrazami "i zapewnienie warunków bezpieczeństwa wychowanków, a także określi warunki i zasady działania wolontariuszy",
c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno uwzględniać warunki zaspokajania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży, pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kierunku dalszego kształcenia i zawodu, realizację zadań profilaktycznych i wspierających rolę wychowawczą i edukacyjną szkoły i rodziny oraz udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży przez wolontariuszy.";

44)
w art. 71b:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki w szkołach ogólnodostępnych, szkołach lub oddziałach integracyjnych, szkołach lub oddziałach specjalnych i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5.",

b)
w ust. 2 wyrazy "formy kształcenia i wychowania, które stosownie do potrzeb umożliwiają" zastępuje się wyrazami "kształcenie i wychowanie, które stosownie do potrzeb umożliwia",
c)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:

"2a. W przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych, oraz w ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5, może być organizowane wczesne wspomaganie rozwoju dziecka mające na celu stymulowanie psychofizycznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzone bezpośrednio z dzieckiem oraz jego rodziną.

2b. Dyrektorzy przedszkoli specjalnych i szkół podstawowych specjalnych oraz ośrodków, o których mowa w art. 2 pkt 5, a także dyrektorzy właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dziecka szkół podstawowych ogólnodostępnych i integracyjnych mogą organizować wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, w porozumieniu z organami prowadzącymi.",

d)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, a także o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, organizowanych zgodnie z odrębnymi przepisami, wydają zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradniach specjalistycznych. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego określa zalecane formy kształcenia specjalnego, z uwzględnieniem rodzaju zaburzeń i odchyleń rozwojowych, z zastrzeżeniem ust. 3a.",

e)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu:

"3a. Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, o których mowa w ust. 3, mogą wydawać również niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym niepubliczne poradnie specjalistyczne, założone zgodnie z art. 82 oraz zatrudniające pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.

3b. Opinie w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, wydają również niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym niepubliczne specjalistyczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne założone zgodnie z art. 82 oraz zatrudniające pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.",

f)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, na wniosek rodziców, zapewnia odpowiednią formę kształcenia, uwzględniając rodzaj zaburzeń i odchyleń rozwojowych, z zastrzeżeniem ust. 5a, a dyrektor szkoły, do której uczęszcza uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, organizuje indywidualne nauczanie.",

g)
po ust. 5 dodaje się ust. 5a i 5b w brzmieniu:

"5a. Jeżeli orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zaleca kształcenie dziecka odpowiednio w przedszkolu specjalnym albo w przedszkolu, szkole podstawowej lub gimnazjum, ogólnodostępnych lub integracyjnych, odpowiednią formę kształcenia, na wniosek rodziców, zapewnia jednostka samorządu terytorialnego właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka, do której zadań własnych należy prowadzenie przedszkoli lub szkół.

5b. Jeżeli powiat właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka nie prowadzi szkoły specjalnej lub ośrodka, o którym mowa w art. 2 pkt 5, odpowiednich ze względu na rodzaj zaburzeń i odchyleń rozwojowych, starosta tego powiatu kieruje dziecko do najbliższego powiatu prowadzącego taką szkołę lub ośrodek. Starosta najbliższego powiatu prowadzącego taką szkołę lub ośrodek nie może odmówić przyjęcia dziecka do szkoły lub ośrodka.",

h)
po ust. 6 dodaje się ust. 7 i 8 w brzmieniu:

"7. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia:

1) warunki organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, o których mowa w ust. 2a, z uwzględnieniem w szczególności form współpracy z rodziną dziecka,

2) warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży, o których mowa w ust. 1, w tym warunki przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów oraz ich formy, w przedszkolach i szkołach lub oddziałach specjalnych oraz w ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5, uwzględniając szczególne potrzeby psychofizyczne i edukacyjne tych dzieci i młodzieży,

3) warunki organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży, o których mowa w ust. 1, w tym warunki przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów oraz ich formy, w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych oraz przedszkolach i szkołach lub oddziałach integracyjnych, uwzględniając w szczególności konieczność dostosowania programów nauczania oraz metod pracy do koncepcji programowej i organizacyjnej kształcenia w formach integracyjnych, a także zatrudnienie specjalistów dla jej realizacji.

8. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, sposób i tryb organizowania indywidualnego nauczania, o którym mowa w ust. 1a, uwzględniając w szczególności wymiar godzin zajęć edukacyjnych realizowanych bezpośrednio z uczniem.";

45)
po art. 71b dodaje się art. 71c w brzmieniu:

"Art. 71c. 1. Zakład opieki zdrowotnej, w tym zakład opiekuńczo-leczniczy i zakład lecznictwa uzdrowiskowego, a także jednostka pomocy społecznej, w których zorganizowana jest szkoła specjalna, zapewniają korzystanie z pomieszczeń dla prowadzenia zajęć edukacyjnych i wychowawczych. Warunki korzystania z pomieszczeń oraz ponoszenia kosztów ich utrzymania określa umowa zawarta pomiędzy zakładem a organem prowadzącym szkołę.

2. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia oraz ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego, określi, w drodze rozporządzenia, organizację kształcenia oraz warunki i formy realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w szkołach, o których mowa w ust. 1, uwzględniając szczególne potrzeby psychofizyczne dzieci i młodzieży.";

46)
w art. 77 w ust. 1 skreśla się wyrazy "opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych,";
47)
po art. 77 dodaje się art. 77a w brzmieniu:

"Art. 77a. 1. W celu doskonalenia zawodowego nauczycieli mogą być tworzone placówki doskonalenia nauczycieli, zwane dalej «placówkami doskonalenia».

2. Doskonalenie zawodowe nauczycieli prowadzą również nauczyciele, którym powierzono zadania doradców metodycznych.

3. Niepubliczne placówki doskonalenia mogą zakładać i prowadzić osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne. W zakresie nieuregulowanym w przepisach wydanych na podstawie art. 78 ust. 1 do niepublicznych placówek doskonalenia stosuje się przepisy rozdziału 8.";

48)
w art. 78:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizację i sposób działania placówek doskonalenia, w tym zakres ich działalności obowiązkowej oraz zadania doradców metodycznych, warunki i tryb powierzania nauczycielom zadań doradcy metodycznego, z uwzględnieniem zapewnienia nauczycielom dostępu do form doskonalenia umożliwiających podnoszenie wiedzy ogólnej i umiejętności zawodowych.",

b)
w ust. 3 skreśla się wyraz "publicznych";
49)
w art. 79:
a)
w ust. 2 po wyrazie "przepisach" dodaje się wyrazy ", z zastrzeżeniem ust. 2a",
b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Szkoły i placówki artystyczne oraz placówki doskonalenia nauczycieli będące jednostkami budżetowymi mogą uzyskiwać środki finansowe z tytułu działalności usługowej, wydawniczej i szkoleniowej oraz z innych źródeł określonych w przepisach o finansach publicznych. Środki te są przekazywane na rachunek środków specjalnych tych szkół lub placówek z przeznaczeniem na poprawę warunków realizacji ustawowych i statutowych zadań szkoły lub placówki.",

c)
w ust. 3 po wyrazach "ust. 2" dodaje się wyrazy "i 2a";
50)
w art. 80:
a)
w ust. 1 wyrazy "Przedszkola i szkoły" zastępuje się wyrazami "Przedszkola, szkoły i placówki",
b)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a-3c w brzmieniu:

"3a. Placówki publiczne, o których mowa w art. 2 pkt 5 i 7, prowadzone przez osoby prawne i fizyczne otrzymują na każdego wychowanka dotację z budżetu powiatu w wysokości równej wydatkom przewidzianym na jednego wychowanka w placówkach tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez powiat. W przypadku braku na obszarze powiatu placówki publicznej danego typu lub rodzaju podstawą ustalenia wysokości dotacji jest kwota przewidziana na jednego wychowanka placówki danego typu lub rodzaju, w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.

3b. Placówki publiczne prowadzone przez osoby prawne i fizyczne, niewymienione w ust. 3a, mogą otrzymywać dotacje z budżetu powiatu w wysokości i na zasadach ustalonych przez radę powiatu.

3c. Dotacje, o których mowa w ust. 2-3a, są przekazywane w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca.",

c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w ust. 2-3a, uwzględniając w szczególności podstawę obliczania dotacji i zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji.",

d)
dodaje się ust. 5-7 w brzmieniu:

"5. Publiczne szkoły artystyczne niewymienione w art. 79 otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu państwa w wysokości równej wydatkom przewidzianym na jednego ucznia w szkołach tego samego typu prowadzonych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

6. Dotacje, o których mowa w ust. 5, są przekazywane w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca.

7. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w ust. 5, uwzględniając w szczególności podstawę obliczania dotacji i zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji.";

51)
w art. 82 w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) określenie typu szkoły lub rodzaju placówki oraz daty rozpoczęcia jej funkcjonowania, w przypadku liceum profilowanego - profilu lub profili kształcenia, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazw zawodów, w jakich szkoła będzie kształcić,";

52)
w art. 83a dotychczasową treść oznacza się jako ust. 2 i dodaje się ust. 1 w brzmieniu:

"1. Do prowadzenia szkoły lub placówki nie mają zastosowania przepisy o działalności gospodarczej.";

53)
w art. 85 w ust. 3 po wyrazach "kuratora oświaty" dodaje się wyrazy ", w przypadku szkół medycznych - także opinię ministra właściwego do spraw zdrowia";
54)
w art. 90:
a)
w ust. 2 wyrazy ", szkoły artystyczne i szkoły ponadgimnazjalne" zastępuje się wyrazami "oraz szkoły ponadgimnazjalne",
b)
w ust. 2a po wyrazie "przysługują" dodaje się wyrazy "na każdego ucznia",
c)
po ust. 2a dodaje się ust. 2b w brzmieniu:

"2b. Dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, pod warunkiem że osoba prowadząca niepubliczne przedszkole poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. W przypadku braku na terenie gminy przedszkola publicznego podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie przedszkola publicznego.",

d)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Dotacje dla niepublicznych szkół o uprawnieniach szkół publicznych niewymienionych w ust. 2a przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 50% ustalonych w budżecie odpowiednio danej gminy lub powiatu wydatków bieżących ponoszonych w szkołach publicznych tego samego typu i rodzaju w przeliczeniu na jednego ucznia, pod warunkiem że osoba prowadząca niepubliczną szkołę poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. W przypadku braku na terenie gminy lub powiatu szkoły publicznej danego typu i rodzaju podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę lub powiat na prowadzenie szkoły publicznej danego typu lub rodzaju.",

e)
w ust. 3a po wyrazie "otrzymują" dodaje się wyrazy "na każdego wychowanka", a wyraz "typu" zastępuje się wyrazem "rodzaju",
f)
po ust. 3b dodaje się ust. 3c w brzmieniu:

"3c. Dotacje, o których mowa w ust. 2-3a, są przekazywane w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca.",

g)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w ust. 2a-3b, uwzględniając w szczególności podstawę obliczania dotacji i zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji.",

h)
dodaje się ust. 4a-4f w brzmieniu:

"4a. Niepubliczne szkoły artystyczne o uprawnieniach szkół publicznych otrzymują dotacje z budżetu państwa.

4b. Dotacje dla niepublicznych szkół artystycznych o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż kwota wydatków bieżących ustalonych dla szkół tego samego typu prowadzonych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w przeliczeniu na jednego ucznia, pod warunkiem że osoba prowadząca niepubliczną szkołę poda ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego planowaną liczbę uczniów, nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji.

4c. Dotacje dla niepublicznych szkół artystycznych o uprawnieniach szkół publicznych, niewymienionych w ust. 4b, przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 50% wydatków bieżących ustalonych dla szkół tego samego typu prowadzonych przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w przeliczeniu na jednego ucznia, pod warunkiem że osoba prowadząca niepubliczną szkołę poda ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego planowaną liczbę uczniów, nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji.

4d. Niepubliczne szkoły artystyczne nieposiadające uprawnień szkoły publicznej mogą otrzymywać dotacje z budżetu państwa.

4e. Dotacje, o których mowa w ust. 4a-4c, są przekazywane w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca.

4f. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w ust. 4a-4d, uwzględniając w szczególności podstawę obliczania dotacji i zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji.";

55)
po art. 90 dodaje się art. 90a w brzmieniu:

"Art. 90a. 1. Osoba fizyczna lub osoba prawna niebędąca jednostką samorządu terytorialnego, prowadząca szkoły publiczne, szkoły niepubliczne lub placówki, może dla celów organizacyjnych połączyć je w zespół i określić zasady działania zespołu. Połączenie nie narusza odrębności szkół lub placówek w zakresie określonym w ustawie, w szczególności w zakresie uzyskiwania zezwolenia, cofania zezwolenia, wpisywania do ewidencji i wykreślania z niej, uzyskiwania i utraty uprawnień szkoły publicznej oraz uzyskiwania dotacji.

2. Zespół, o którym mowa w ust. 1, wpisuje się jako odrębny podmiot do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej.";

56)
po art. 95 dodaje się art. 95a w brzmieniu:

"Art. 95a. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy, określi, w drodze rozporządzenia, ogólne przepisy bezpieczeństwa i higieny obowiązujące w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, z uwzględnieniem w szczególności warunków pracy i nauki w czasie pobytu w szkole, w tym w warsztatach, laboratoriach i pracowniach szkolnych oraz w czasie zajęć z wychowania fizycznego, w czasie zawodów sportowych i wycieczek turystycznych, oraz postępowanie w sprawach wypadków uczniów.";

57)
użyte w art. 9 ust. 3, art. 32a ust. 1 i 2, art. 36 ust. 3, art. 47 ust. 1, art. 58 ust. 5, art. 82 ust. 3, art. 85 ust. 2 i 3 oraz art. 89 ustawy w różnych przypadkach wyrazy "minister właściwy do spraw kultury" zastępuje się użytymi w odpowiednich przypadkach wyrazami "minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego".