Art. 1. - Zmiana ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1998.160.1062

Akt obowiązujący
Wersja od: 28 grudnia 1998 r.
Art.  1.

W ustawie z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. Nr 85, poz. 428, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, z 1995 r. Nr 124, poz. 601, z 1996 r. Nr 58, poz. 262 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 41, poz. 255, Nr 106, poz. 679, Nr 113, poz. 734 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 155, poz. 1014) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Izby sprawują nadzór nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego w zakresie spraw finansowych oraz dokonują kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych:

1) jednostek samorządu terytorialnego,

2) związków międzygminnych,

3) stowarzyszeń gmin oraz stowarzyszeń gmin i powiatów,

4) związków powiatów,

5) stowarzyszeń powiatów,

6) samorządowych jednostek organizacyjnych mających osobowość prawną,

7) innych podmiotów, w zakresie wykorzystywania przez nie dotacji przyznawanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.";

2)
w art. 2:
a)
w ust. 2 wyrazy "Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji" zastępuje się wyrazami "ministra właściwego do spraw administracji publicznej",
b)
w ust. 3 po wyrazach "w sytuacji przewidzianej w ust. 2 wyznacza" dodaje się przecinek oraz wyrazy "na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej,"
c)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, po zasięgnięciu opinii sejmików województw, określi, w drodze rozporządzenia, siedziby izb, zasięg terytorialny ich działania, siedziby zespołów zamiejscowych, szczegółową organizację izb, liczbę członków kolegium w każdej z nich i tryb postępowania w sprawach określonych w ustawie.";

3)
art. 3 otrzymuje brzmienie:

"Art. 3. Dla podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2-7, właściwa jest izba obejmująca swoim zasięgiem działania siedzibę tych podmiotów.";

4)
w art. 4 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "z tym że działalność określona w art. 1 ust. 4 może być finansowana ze środków uzyskiwanych z tej działalności i gromadzonych na odrębnym rachunku bankowym.";
5)
art. 5 otrzymuje brzmienie:

"Art. 5. 1. Izby kontrolują gospodarkę finansową, w tym realizację zobowiązań podatkowych oraz zamówienia publiczne podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2, na podstawie kryterium zgodności z prawem i zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

2. Kontrola gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego w zakresie zadań administracji rządowej, wykonywanych przez te jednostki na podstawie ustaw lub zawieranych porozumień, dokonywana jest także z uwzględnieniem kryterium celowości, rzetelności i gospodarności.";

6)
skreśla się art. 6;
7)
art. 7 otrzymuje brzmienie:

"Art. 7. 1. Izby przeprowadzają co najmniej raz na cztery lata kompleksową kontrolę gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego.

2. Kontrolę podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 6 i 7, izby mogą przeprowadzać również na wniosek jednostek samorządu terytorialnego i ich związków oraz agencji lub funduszy celowych w przypadku przekazania środków publicznych na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.

3. Kontrola kompleksowa, o której mowa w ust. 1, obejmuje całokształt zagadnień finansowych związanych z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego.";

8)
w art. 8:
a)
dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje pkt 7 i 8 w brzmieniu:

"7) wglądu w indywidualną dokumentację podatkową podmiotów ponoszących ciężary publiczne na rzecz jednostek samorządu terytorialnego,

8) dostępu do danych osobowych dotyczących kwalifikacji i uposażenia pracowników samorządowych.",

b)
dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Realizując zadania wynikające z ust. 1 pkt 7, inspektorzy do spraw kontroli gospodarki finansowej związani są tajemnicą skarbową, o której mowa w art. 293 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 i Nr 160, poz. 1083 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668).";

9)
w art. 9 w ust. 4 po wyrazach "za pośrednictwem" dodaje się wyraz "prezesa";
10)
art. 9a otrzymuje brzmienie:

"Art. 9a. 1. Izby kontrolują pod względem rachunkowym i formalnym kwartalne sprawozdania z wykonania budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz wnioski o przyznanie części rekompensującej subwencji ogólnej.

2. Minister właściwy do spraw budżetu określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady sporządzania sprawozdań i wniosków, o których mowa w ust. 1.";

11)
w art. 11:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Izba bada uchwały podejmowane przez organy jednostek samorządu terytorialnego w zakresie spraw finansowych, a w szczególności:

1) określające w sposób bezpośredni lub pośredni poziom planowanych przychodów i dochodów oraz funduszów celowych, z wyjątkiem uchwał w sprawie zbycia lub obciążeń praw majątkowych,

2) stanowiące o podstawie do dokonywania wydatków,

3) określające procedury gromadzenia i wydatkowania środków finansowych, w tym zwłaszcza upoważnienia do dokonywania zmian w budżecie i dysponowania rezerwami budżetowymi,

4) zawierające oceny wykonania budżetu przez zarządy jednostek samorządu terytorialnego (uchwały w sprawie absolutorium).",

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W przypadku nieuchwalenia budżetu przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego do dnia 31 marca roku budżetowego, izba ustala budżet tej jednostki w terminie do końca kwietnia roku budżetowego w zakresie obowiązkowych zadań własnych oraz zadań z zakresu administracji rządowej, wykonywanych przez te jednostki na podstawie ustaw lub porozumień.",

c)
w ust. 3 wyrazy "lecz wskazuje sposób usunięcia uchybienia" zastępuje się wyrazami "lecz ogranicza się do wskazania, że uchwałę wydano z naruszeniem prawa",
d)
w ust. 4 wyrazy "związków międzygminnych i sejmików samorządowych" zastępuje się wyrazami "związków jednostek samorządu terytorialnego";
12)
w art. 12 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Izba, prowadząc postępowanie nadzorcze w sprawie uznania uchwały budżetowej organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego za nieważną w całości lub w części, wskazuje nieprawidłowości oraz sposób i termin ich usunięcia.";

13)
art. 13 otrzymuje brzmienie:

"Art. 13. Do zadań izby należy ponadto:

1) wydawanie, na wniosek pożyczkodawcy lub kredytodawcy, opinii o możliwości spłaty pożyczki lub kredytu,

2) opiniowanie możliwości sfinansowania deficytu budżetowego oraz prognozy kształtowania się długu publicznego, o których mowa w art. 115 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014),

3) wydawanie opinii o przedkładanych projektach budżetów jednostek samorządu terytorialnego wraz z informacjami o stanie mienia jednostek samorządu terytorialnego i objaśnieniami,

4) wydawanie opinii o przedkładanych przez zarządy jednostek samorządu terytorialnego informacjach o przebiegu wykonania budżetu za pierwsze półrocze,

5) wydawanie opinii o przedkładanych przez zarządy jednostek samorządu terytorialnego sprawozdaniach z wykonania budżetu wraz z odrębnymi sprawozdaniami z wykonania planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej, przekazanych ustawowo,

6) wydawanie opinii o sprawozdaniach jednostek samorządu terytorialnego z wykonania planów finansowych zadań publicznych z zakresu administracji rządowej wykonywanych na podstawie porozumień z organami administracji rządowej,

7) wydawanie opinii o sprawozdaniach z wykonania planów finansowych zadań publicznych wynikających z porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,

8) wydawanie opinii o wnioskach komisji rewizyjnych organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego w sprawie absolutorium,

9) rozpatrywanie spraw dotyczących powiadomień przez skarbnika (głównego księgowego budżetu jednostki samorządu terytorialnego) o przypadkach dokonania kontrasygnaty na pisemne polecenie zwierzchnika, zgodnie z odrębnymi ustawami,

10) rozpatrywanie innych spraw określonych w odrębnych ustawach.";

14)
w art. 15:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Kolegium izby składa się z przewodniczącego, którym jest prezes izby, oraz członków powołanych przez Prezesa Rady Ministrów spośród kandydatów przedstawionych przez kolegium izby w trybie określonym w rozporządzeniu, o którym mowa w art. 2 ust. 4.",

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Połowę składu kolegium izby stanowią członkowie powołani spośród kandydatów przedstawionych przez kolegium izby po uprzednim zgłoszeniu ich do kolegium przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego oraz zaopiniowaniu przez kolegium izby z uwzględnieniem kryteriów wysokiej wiedzy w zakresie funkcjonowania samorządu terytorialnego i finansów publicznych. Tryb zgłaszania do kolegium izby kandydatów przez jednostki samorządu terytorialnego określa rozporządzenie, o którym mowa w art. 2 ust. 4.",

c)
skreśla się ust. 2a,
d)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Członkiem kolegium może zostać osoba, która:

1) posiada pełną zdolność do czynności prawnych,

2) posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw publicznych,

3) ukończyła studia wyższe administracyjne, ekonomiczne lub prawnicze,

4) posiada czteroletni staż pracy w jednostkach związanych z funkcjonowaniem samorządu terytorialnego lub finansów publicznych,

5) nie była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej.",

e)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Odwołanie członka kolegium następuje w przypadku:

1) złożenia rezygnacji ze stanowiska,

2) skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,

3) utraty warunków określonych w ust. 4,

4) stwierdzenia powtarzającego się naruszania prawa podczas wykonywania obowiązków lub uchylania się od ich wykonywania.";

15)
w art. 16 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Prezesa izby powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii kolegium izby; art. 15 ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio.";

16)
w art. 17 w ust. 2 w pkt 2 wyrazy "lub sejmiku samorządowego" skreśla się;
17)
w art. 18 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) ustalanie budżetów jednostek samorządu terytorialnego w przypadku, o którym mowa w art. 123 ust. 3 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014), oraz orzekanie o nieważności uchwał, o których mowa w art. 11 ust. 1,";

18)
w art. 19 w ust. 3 wyrazy "art. 13 pkt 6" zastępuje się wyrazami "art. 13 pkt 8";
19)
w art. 20 w ust. 2 wyrazy "art. 13 pkt 3-5" zastępuje się wyrazami "art. 13 pkt 3-7";
20)
w art. 21:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Wydanie przez izbę negatywnej opinii o projekcie budżetu jednostki samorządu terytorialnego nie wstrzymuje procedury uchwalania budżetu, jednakże zarząd jednostki samorządu terytorialnego obowiązany jest przed uchwaleniem budżetu przedstawić tę opinię organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego wraz z odpowiedzią na zawarte w niej zarzuty.",

b)
w ust. 2 wyrazy "art. 13 pkt 3 i 4" zastępuje się wyrazami "art. 13 pkt 5 i 6", a wyrazy "Ministra Finansów" zastępuje się wyrazami "ministra właściwego do spraw finansów publicznych",
c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Negatywną opinię izby o sprawozdaniach z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz planu finansowego wykonywanych zadań z zakresu administracji rządowej zarząd przedstawia organowi stanowiącemu jednostki wraz z odpowiedzią na zawarte w niej zarzuty nie później niż przed rozpatrzeniem absolutorium dla zarządu. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.",

d)
dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Negatywną opinię o sprawozdaniach z wykonania planów finansowych zadań publicznych wynikających z porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego prezes izby przekazuje organom stanowiącym tych jednostek.";

21)
w art. 23 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje ust. 2 w brzmieniu:

"2. Stanowisk, o których mowa w ust. 1, nie można łączyć z członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych kolegiach odwoławczych.";

22)
w art. 25a w ust. 1 w pkt 7:
a)
po wyrazie "Sejmowi" dodaje się wyrazy "i Senatowi",
b)
wyrazy "przez gminy" zastępuje się wyrazami "przez jednostki samorządu terytorialnego".