Art. 8. - Zmiana ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2019.1403

Akt obowiązujący
Wersja od: 21 grudnia 2022 r.
Art.  8. 

W ustawie z dnia 24 listopada 2017 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2422, z 2018 r. poz. 1544 oraz z 2019 r. poz. 60) w art. 1:

1)
w pkt 9:
a)
lit. b-d otrzymują brzmienie:

"b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Dokumenty ewidencji odpadów, o których mowa w ust. 1, zawierają następujące informacje:

1) imię i nazwisko lub nazwę posiadacza odpadów, w tym wykonującego usługę transportu odpadów, adres zamieszkania lub siedziby oraz adres miejsca prowadzenia działalności;

2) numer rejestrowy, o którym mowa w art. 54 ust. 1;

3) numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile został nadany;

4) imię i nazwisko lub nazwę sprzedawcy odpadów lub pośrednika w obrocie odpadami oraz adres zamieszkania lub siedziby, o ile przekazanie odpadów odbywa się z udziałem tych podmiotów;

5) imię i nazwisko osoby sporządzającej - w przypadku karty ewidencji odpadów;

6) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres zamieszkania lub siedziby władającego powierzchnią ziemi, na której są stosowane komunalne osady ściekowe w celach, o których mowa w art. 96 ust. 1 pkt 1-3;

7) rodzaj prowadzonej działalności w zakresie gospodarki odpadami, w szczególności wytwarzania, zbierania, odzysku lub unieszkodliwiania odpadów;

8) adres miejsca pochodzenia odpadów, w tym spoza terytorium kraju - z wyłączeniem wytwórców odpadów;

9) masę odpadów lub suchą masę odpadów oraz kod i rodzaj odpadów;

10) sposób gospodarowania odpadami - w przypadku posiadacza odpadów prowadzącego przetwarzanie odpadów;

11) adres miejsca przeznaczenia odpadów, a w przypadku przeznaczenia odpadów poza terytorium kraju również datę rozpoczęcia transportu, rodzaj środka transportu oraz przewidywaną metodę przetwarzania odpadów.",

c) po ust. 3 dodaje się ust. 3a-3e w brzmieniu:

"3a. Karta przekazania odpadów zawiera dodatkowo informacje o:

1) dacie i godzinie rozpoczęcia transportu odpadów i ich dostarczenia do następnego posiadacza odpadów;

2) numerach rejestracyjnych środków transportu odpadów stanowiących pojazd albo zespół pojazdów, w rozumieniu art. 2 pkt 31 i 49 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1990, z późn. zm.);

3) numerach pojemników oraz numerze certyfikatu wymaganych dla składowania odpadów rtęci metalicznej - w przypadku posiadacza odpadów przekazującego odpady rtęci metalicznej do czasowego składowania na składowisku odpadów niebezpiecznych przeznaczonym do czasowego składowania odpadów rtęci metalicznej oraz w przypadku zarządzającego składowiskiem odpadów niebezpiecznych przeznaczonym do czasowego składowania odpadów rtęci metalicznej przekazującego te odpady do dalszego unieszkodliwienia.

3b. Karta ewidencji odpadów zawiera dodatkowo informacje o:

1) procentowej zawartości PCB w odpadzie, jeżeli odpad zawiera PCB;

2) masie odpadów wytworzonych, odebranych, przyjętych, zagospodarowanych we własnym zakresie lub przekazanych.

3c. Karta ewidencji komunalnych osadów ściekowych zawiera dodatkowo informacje o:

1) nazwie oraz adresie oczyszczalni ścieków, w której powstają komunalne osady ściekowe;

2) rodzaju przeprowadzonej obróbki komunalnych osadów ściekowych;

3) składzie i właściwościach komunalnych osadów ściekowych;

4) dacie, miejscu i powierzchni stosowania komunalnych osadów ściekowych;

5) celu stosowania komunalnych osadów ściekowych.

3d. Karta ewidencji zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego zawiera dodatkowo informacje o:

1) wytworzonych odpadach w wyniku przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, w szczególności o masie i rodzaju tych odpadów;

2) gospodarowaniu we własnym zakresie odpadami powstałymi w wyniku przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, w szczególności o masie i rodzaju zagospodarowanych odpadów oraz o zastosowanym procesie odzysku lub unieszkodliwiania;

3) odpadach powstałych w wyniku przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego przekazanych innemu posiadaczowi odpadów, w szczególności o masie i rodzaju przekazanych odpadów.

3e. Karta ewidencji pojazdów wycofanych z eksploatacji zawiera dodatkowo informacje o:

1) pojazdach przyjętych do punktu zbierania pojazdów lub przyjętych do stacji demontażu pojazdów, w szczególności o masie i liczbie przyjętych pojazdów;

2) odpadach powstałych po demontażu pojazdów, w szczególności o masie i rodzaju tych odpadów;

3) sposobie przetworzenia odpadów powstałych po demontażu pojazdów, z podziałem na przetworzone na stacji demontażu oraz przekazane do przetworzenia w kraju, w szczególności o masie przetworzonych odpadów;

4) masie odpadów powstałych po demontażu pojazdów przekazanych do przetworzenia do innego kraju;

5) masie przeznaczonych do ponownego użycia przedmiotów wyposażenia i części, wymontowanych z pojazdów wycofanych z eksploatacji.",

d) po ust. 4 dodaje się ust. 4a i 4b w brzmieniu:

"4a. Karta przekazania odpadów komunalnych zawiera dodatkowo informacje o:

1) nazwie gminy, z terenu której odpady komunalne są odbierane od właścicieli nieruchomości;

2) obszarze gminy, z terenu której odpady komunalne są odbierane od właścicieli nieruchomości;

3) dacie i godzinie rozpoczęcia i zakończenia odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;

4) dacie i godzinie rozpoczęcia transportu odpadów komunalnych do następnego posiadacza odpadów;

5) dacie i godzinie przejęcia odpadów komunalnych przez następnego posiadacza odpadów albo dacie i godzinie ich przekazania do stacji przeładunkowej, miejscu zbierania lub miejscu przetwarzania odpadów komunalnych, prowadzonych przez podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

4b. Posiadacz odpadów zamieszcza informacje w karcie przekazania odpadów oraz karcie przekazania odpadów komunalnych odpowiednio do zakresu prowadzonej działalności.",",

b)
lit. f otrzymuje brzmienie:

"f) dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Dokumenty ewidencji odpadów, o których mowa w ust. 1, sporządza się za pośrednictwem indywidualnego konta w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.";";

2)
uchyla się pkt 10;
3)
pkt 14 i 15 otrzymują brzmienie:

"14) w art. 79 dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu:

"5. W BDO gromadzi się również informacje zawarte w:

1) dokumentach ewidencji odpadów, o których mowa w art. 67 ust. 1;

2) sprawozdaniach, o których mowa w art. 73-75;

3) dokumentach, o których mowa w art. 23 ust. 3 oraz art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi;

4) dokumentach, o których mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej;

5) zaświadczeniach, o których mowa w art. 53 ust. 1, art. 55 ust. 1 i art. 57 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym;

6) zaświadczeniach, o których mowa w art. 59a ust. 1 oraz art. 64a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach.

6. Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami umożliwia dla danego rodzaju odpadów identyfikację ich wytwórcy oraz kolejnych posiadaczy tych odpadów.";

15) w art. 83 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. Użytkownicy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, 2, 7 oraz 12-21, posiadają możliwość weryfikacji zgodności ze stanem rzeczywistym prowadzonej przez posiadaczy odpadów ewidencji odpadów.";".