Zmiana ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2016.2170

Akt utracił moc
Wersja od: 28 grudnia 2016 r.

USTAWA
z dnia 15 grudnia 2016 r.
o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych

W ustawie z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2122) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 3 po ust. 6 dodaje się ust. 6a-6c w brzmieniu:

"6a. W przypadku gdy przedsiębiorcy, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lit. a, pkt 2 lit. a, pkt 4 lit. a i pkt 7 lit. a, dokonują uboju zwierząt, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 2, 4 lub 7, niebędących przedmiotem czynności, o których mowa w ust. 2, przedsiębiorcy ci są obowiązani do naliczania i przekazywania wpłat na fundusze promocji w wysokości 0,1% wartości netto tych zwierząt.

6b. Wartość, o której mowa w ust. 6a, jest ustalana na podstawie:

1) średniej ceny netto zakupu świń rzeźnych za wagę żywą w tygodniu, w którym dokonano uboju zwierząt, o których mowa w ust. 2 pkt 1,

2) ceny netto zakupu bydła rzeźnego za wagę żywą w tygodniu, w którym dokonano uboju zwierząt, o których mowa w ust. 2 pkt 2,

3) średniej ceny zakupu owiec za wagę żywą w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym dokonano uboju zwierząt, o których mowa w ust. 2 pkt 4,

4) ceny skupu drobiu rzeźnego w tygodniu, w którym dokonano uboju zwierząt, o których mowa w ust. 2 pkt 7

- udostępnianych w biuletynie informacyjnym zamieszczanym na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rynków rolnych, wydawanym na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 marca 2001 r. o rolniczych badaniach rynkowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1160).

6c. Ilekroć w ustawie jest mowa o towarach, rozumie się przez to również zwierzęta, które zostały poddane ubojowi, o którym mowa w ust. 6a.";

2)
w art. 7 w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) wpłaty, o których mowa w art. 3 ust. 1, 2 i 6a;";

3)
w art. 9:
a)
w ust. 1 w pkt 2 wyraz "programów" zastępuje się wyrazem "działań",
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Programy oraz działania, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, finansowane lub współfinansowane ze środków finansowych funduszy promocji dotyczą produktu rolno-spożywczego:

1) którego produkcja podstawowa w rozumieniu art. 3 pkt 17 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. WE L 31 z 01.02.2002, str. 1, z późn. zm.) - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 463), odbyła się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w przypadku:

a) mięsa - jeżeli zostało pozyskane ze zwierząt urodzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz których chów i ubój odbyły się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

b) ryb - jeżeli ich chów lub hodowla odbyły się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ich połowy odbyły się w wodach śródlądowych Rzeczypospolitej Polskiej, lub ich połowy odbyły się na obszarach morskich przy użyciu statków wpisanych do rejestru statków rybackich prowadzonego przez ministra właściwego do spraw rybołówstwa na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim (Dz. U. z 2015 r. poz. 222 oraz z 2016 r. poz. 1948),

c) produktów pochodzenia zwierzęcego innych niż mięso i ryby - jeżeli zostały pozyskane od zwierząt, których chów odbywa się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub

2) będącego produktem przetworzonym w rozumieniu art. 2 ust. 1 lit. o rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. Urz. UE L 139 z 30.04.2004, str. 1, z późn. zm. - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 34, str. 319), jeżeli został wyprodukowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i wszystkie jego składniki spełniają warunki określone w pkt 1 lub zostały wyprodukowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyłącznie ze składników spełniających warunki określone w pkt 1, a jeżeli do jego produkcji użyto innych składników:

a) łączna masa tych składników wynosi nie więcej niż 25% łącznej masy wszystkich składników w chwili ich użycia do wyprodukowania tego produktu, nie licząc masy wody użytej do jego produkcji, oraz

b) w produkcji tego produktu nie można zastąpić tych składników takimi samymi składnikami, które:

- spełniają warunki określone w pkt 1 lub

- zostały wyprodukowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyłącznie ze składników spełniających warunki określone w pkt 1.";

4)
w art. 10:
a)
użytą w pkt 1 lit. a, pkt 2 lit. a, pkt 3 lit. a, pkt 4 lit. a, pkt 5 lit. a, pkt 6 lit. a, pkt 7 lit. a, pkt 8 lit. a oraz pkt 9 lit. a cyfrę "4" zastępuje się cyfrą "5",
b)
użytą w pkt 1 lit. b, pkt 2 lit. b, pkt 3 lit. b, pkt 4 lit. b, pkt 5 lit. b, pkt 6 lit. b, pkt 7 lit. b, pkt 8 lit. b oraz pkt 9 lit. b cyfrę "4" zastępuje się cyfrą "3";
5)
w art. 12 w ust. 1:
a)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) ustalanie zasad gospodarowania środkami finansowymi danego funduszu promocji określających w szczególności szczegółowe warunki i tryb przedkładania propozycji programów oraz działań, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 i 2;",

b)
w pkt 5 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6) opracowywanie strategii promocji dla branż, których dotyczą fundusze promocji.";

6)
w art. 13:
a)
w ust. 1 w pkt 3 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 4 w brzmieniu:

"4) strategię promocji opracowaną dla branży.",

b)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Dokumenty, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 3 oraz art. 12 ust. 1 pkt 2-4 i 6, są udostępniane przez Prezesa Agencji w Biuletynie Informacji Publicznej Agencji.".

1. 
Kadencja członków komisji zarządzających poszczególnymi funduszami promocji produktów rolno-spożywczych powołanych na podstawie przepisów dotychczasowych wygasa z chwilą powołania członków tych komisji na podstawie ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, lecz nie później niż w dniu, w którym upływa 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
2. 
Zgłoszenia kandydatów na członków komisji zarządzających poszczególnymi funduszami promocji produktów rolno-spożywczych dokonuje się w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Finansowanie i współfinansowanie programów, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy zmienianej w art. 1, które w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy są finansowane lub współfinansowane ze środków finansowych funduszy promocji produktów rolno-spożywczych, odbywa się zgodnie z przepisami dotychczasowymi.

Do dnia 31 grudnia 2018 r. środki finansowe funduszy promocji produktów rolno-spożywczych mogą zostać przeznaczone na finansowanie i współfinansowanie programów i działań, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, które dotyczą mięsa wieprzowego, mimo że nie zostały spełnione warunki określone w art. 9 ust. 1a pkt 1 lit. a ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jeżeli zostało pozyskane ze świń, których:

1)
ostatni etap chowu wynoszący co najmniej 4 miesiące odbył się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - w przypadku świń, których wiek w chwili poddawania ubojowi przekraczał 6 miesięcy;
2)
chów odbył się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej co najmniej od dnia, w którym osiągnęły masę 30 kg - w przypadku świń, których wiek w chwili poddawania ubojowi nie przekraczał 6 miesięcy, a ich masa wynosiła co najmniej 80 kg;
3)
chów odbył się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - w przypadku świń, których wiek w chwili poddawania ubojowi nie przekraczał 6 miesięcy, a ich masa wynosiła mniej niż 80 kg.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.