§ 1. - Zmiana rozporządzenia w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji członków załóg statków morskich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.1018

Akt jednorazowy
Wersja od: 13 maja 2022 r.
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 23 kwietnia 2018 r. w sprawie wyszkolenia i kwalifikacji członków załóg statków morskich (Dz. U. poz. 802 oraz z 2021 r. poz. 1811) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 pkt 22 otrzymuje brzmienie:

"22) żegluga krajowa - podróże po morskich wodach wewnętrznych i morzu terytorialnym Rzeczypospolitej Polskiej;";

2)
w § 23 w pkt 3 uchyla się lit. c;
3)
w § 36:
a)
w pkt 1 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) kapitana - na statku bez własnego napędu;",

b)
w pkt 2 w lit. c uchyla się tiret drugie,
c)
w pkt 3 w lit. c uchyla się tiret drugie;
4)
w § 39 w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) posiadanie dyplomu szypra 2 klasy żeglugi krajowej oraz 24-miesięcznej dodatkowej praktyki pływania na statkach morskich w dziale pokładowym i zdanie egzaminu na poziomie operacyjnym w żegludze przybrzeżnej.";

5)
§ 40 otrzymuje brzmienie:

"§ 40. 1. Do uzyskania dyplomu kapitana żeglugi przybrzeżnej wymagane jest ukończenie 20 roku życia, posiadanie świadectw przeszkoleń w zakresie wykorzystania radaru i ARPA na poziomie zarządzania, ochrony przeciwpożarowej stopnia wyższego, udzielania pierwszej pomocy medycznej oraz:

1) posiadanie dyplomu oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej lub dyplomu oficera wachtowego żeglugi przybrzeżnej, 12-miesięcznej dodatkowej praktyki pływania na morskich statkach handlowych lub statkach szkolnych o pojemności brutto powyżej 200 w żegludze przybrzeżnej lub międzynarodowej na stanowisku oficera wachtowego oraz ukończenie szkolenia w MJE typu D na poziomie zarządzania zgodnego z certyfikatem uznania i zdanie egzaminu na poziomie zarządzania w żegludze przybrzeżnej albo

2) posiadanie dyplomu szypra 1 klasy żeglugi krajowej oraz 12-miesięcznej dodatkowej praktyki pływania na morskich statkach handlowych lub statkach szkolnych o pojemności brutto powyżej 200 na stanowisku kapitana i zdanie egzaminu na poziomie zarzadzania w żegludze przybrzeżnej.

2. Wymóg ukończenia szkolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie dotyczy absolwentów MJE typu A i MJE typu B kształcących na poziomie zarządzania w dziale pokładowym w specjalności wskazanej w certyfikacie uznania.";

6)
w § 41:
a)
w pkt 1 lit. a i b otrzymują brzmienie:

"a) oficera wachtowego na każdym statku o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze przybrzeżnej,

b) kapitana na statku bez własnego napędu o pojemności brutto poniżej 500 w żegludze przybrzeżnej;",

b)
w pkt 2 w lit. b:
w tiret drugim przecinek zastępuje się kropką,
uchyla się tiret trzecie;
7)
w § 45:
a)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) dyplomu szypra 1 klasy rybołówstwa morskiego lub dyplomu szypra żeglugi nieograniczonej rybołówstwa morskiego i zdanie egzaminu na dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej, albo",

b)
dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) dyplomu kapitana żeglugi przybrzeżnej lub dyplomu starszego oficera na statkach o pojemności brutto od 500 do 3000, lub dyplomu starszego oficera na statkach o pojemności brutto 3000 i powyżej, lub dyplomu kapitana na statkach o pojemności brutto od 500 do 3000, lub dyplomu kapitana żeglugi wielkiej.";

8)
w § 46:
a)
w pkt 1:
lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) oficera wachtowego na każdym statku o pojemności brutto poniżej 2000 w żegludze krajowej, ",

w lit. b tiret pierwsze otrzymuje brzmienie:

"– na statku bez własnego napędu o pojemności brutto poniżej 2000 w żegludze krajowej, ",

b)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) dyplom szypra 1 klasy żeglugi krajowej uprawnia do zajmowania stanowiska kapitana na statku o pojemności brutto poniżej 2000 w żegludze krajowej, w tym na statku pasażerskim o pojemności brutto poniżej 1500, pod warunkiem odbycia 3-miesięcznej dodatkowej praktyki pływania na statkach pasażerskich w charakterze dublera na stanowisku kapitana albo 6-miesięcznej praktyki pływania jako oficer wachtowy na statkach pasażerskich, na których oficer wachtowy pełni wachtę na mostku.";

9)
w § 55:
a)
w pkt 1:
w lit. b przecinek zastępuje się średnikiem,
uchyla się lit. c,
b)
w pkt 2:
w lit. c przecinek zastępuje się średnikiem,
uchyla się lit. d,
c)
w pkt 3:
w lit. c przecinek zastępuje się średnikiem,
uchyla się lit. d,
d)
w pkt 4:
w lit. d przecinek zastępuje się średnikiem,
uchyla się lit. e;
10)
w § 57:
a)
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) ukończenie nauki w MJE typu C kształcącej co najmniej na dyplom oficera mechanika w żegludze krajowej zgodnie z certyfikatem uznania, posiadanie dyplomu zawodowego w zawodzie technik mechanik okrętowy oraz 6-miesięcznej dodatkowej praktyki pływania na statkach morskich na stanowisku motorzysty, albo",

b)
dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) posiadanie świadectwa starszego motorzysty lub dyplomu oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej, lub dyplomu drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW, lub dyplomu drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW i powyżej, lub dyplomu starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW.";

11)
w § 58 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych poniżej 1100 kW - w żegludze krajowej;";

12)
wzór świadectwa starszego motorzysty określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
13)
wzory dyplomu oficera wachtowego na statkach o pojemności brutto 500 i powyżej, dyplomu starszego oficera na statkach o pojemności brutto od 500 do 3000 oraz dyplomu starszego oficera na statkach o pojemności brutto 3000 i powyżej określone w załączniku nr 6 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia;
14)
załącznik nr 9 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia;
15)
załącznik nr 10 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 4 do niniejszego rozporządzenia;
16)
wzory dyplomu oficera mechanika wachtowego na statkach o mocy maszyn głównych 750 kW i powyżej, dyplomu drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW, dyplomu drugiego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych 3000 kW i powyżej oraz dyplomu starszego oficera mechanika na statkach o mocy maszyn głównych od 750 kW do 3000 kW określone w załączniku nr 11 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone w załączniku nr 5 do niniejszego rozporządzenia;
17)
załącznik nr 13 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 6 do niniejszego rozporządzenia.