Zmiana rozporządzenia w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2020.2371

Akt jednorazowy
Wersja od: 28 grudnia 2020 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW, FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ 1
z dnia 14 grudnia 2020 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień

Na podstawie art. 24 ust. 13 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie warunków obniżania wartości korekt finansowych oraz wydatków poniesionych nieprawidłowo związanych z udzielaniem zamówień (Dz. U. z 2018 r. poz. 971 oraz z 2020 r. poz. 1264) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 część wspólna otrzymuje brzmienie:

"- związane z udzielaniem zamówień realizowanych ze środków publicznych w ramach projektów objętych współfinansowaniem w zakresie polityki spójności w perspektywie finansowej 2014-2020 zgodnie z warunkami wynikającymi z ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2019 oraz z 2020 r. poz. 288, 1492, 1517, 2275 i 2320) albo z ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z 2019 r. poz. 1528, 1655 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 2275), albo z umowy o dofinansowanie projektu, albo z decyzji o dofinansowaniu projektu, zwanych dalej "zamówieniami".";

2)
załącznik do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Do ustalenia wartości korekt finansowych oraz pomniejszeń dotyczących nieprawidłowości stwierdzonych w postępowaniach o udzielenie zamówienia, prowadzonych zgodnie z warunkami wynikającymi z ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 oraz z 2020 r. poz. 1086) albo z ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z 2019 r. poz. 1528, 1655 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 2275), albo z umowy o dofinansowanie projektu, albo z decyzji o dofinansowaniu projektu, wszczętych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2021 r.

ZAŁĄCZNIK

STAWKI PROCENTOWE STOSOWANE PRZY OBNIŻANIU WARTOŚCI KOREKT FINANSOWYCH I POMNIEJSZEŃ DLA POSZCZEGÓLNYCH KATEGORII NIEPRAWIDŁOWOŚCI INDYWIDUALNYCH

Kategoria 1: Ogłoszenie o zamówieniu i specyfikacje istotnych warunków zamówienia
Lp.Rodzaj

nieprawidłowości

Prawo krajowe dotyczące zamówień publicznychPrawo Unii Europejskiej oraz orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zwanego dalej "TSUE"1)Opis nieprawidłowościStawka

procentowa

1Nieopublikowanieart. 86 ustawy z dniaart. 31 dyrektywy ParlamentuOgłoszenie o zamówieniu nie zostało100%
ogłoszenia11 września 2019 r. - PrawoEuropejskiego i Radyopublikowane zgodnie z odpowiednimi
o zamówieniuzamówień publicznych2014/23/UE z dniaprzepisami (np. publikacja w Dzienniku
(Dz. U. poz. 2019 oraz z 2020 r.26 lutego 2014 r. w sprawieUrzędowym Unii Europejskiej, zwanym
lubpoz. 288, 1492, 1517, 2275udzielania koncesjidalej "Dz. Urz. UE", Biuletynie Zamówień
i 2320), zwanej dalej "Pzp"(Dz. Urz. UE L 94Publicznych, zwanym dalej "BZP", lub Bazie
nieuzasadnionez 28.03.2014, str. 1,konkurencyjności, zwanej dalej "BK"), kiedy
bezpośrednieart. 87 ust. 1 i 2, art. 90z późn. zm.), zwanej dalejjest to wymagane na podstawie właściwych
udzielenie zamówieniaust. 3 Pzp"dyrektywą 2014/23/UE"przepisów.
(tj. niezgodna z prawem proceduraart. 130 ust. 1 pkt 1, art. 152art. 26, art. 32 i art. 49Dotyczy to również bezpośredniego
negocjacyjna bezust. 1, art. 153, art. 169,dyrektywy Parlamentuudzielania zamówień lub procedur
uprzedniej publikacjiart. 170, art. 189 ust. 2, art. 209Europejskiego i Radynegocjacyjnych bez uprzedniej publikacji
ogłoszeniaust. 1, art. 214 ust. 1, art. 2672014/24/UE z dniaogłoszenia o zamówieniu, jeżeli nie
o zamówieniu)ust. 2 pkt 1, art. 272 ust. 1,26 lutego 2014 r. w sprawiespełniono kryteriów ich stosowania.
art. 276, art. 298, art. 301,zamówień publicznych,Jak powyżej, przy czym ogłoszenie25%
art. 305, art. 340, art. 359,uchylającej dyrektywęopublikowano za pomocą innych
art. 454 Pzp,2004/18/WE (Dz. Urz. UE L 94odpowiednich środków.2)
art. 18 ust. 1, art. 51 ust. 2 pkt 2z 28.03.2014, str. 65, z późn.
ustawy z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z 2019 r. poz. 1528, 1655 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 2275).zm.), zwanej dalej "dyrektywą 2014/24/UE"

art. 44 i art. 67-69 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającej dyrektywę 2004/17/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 243, z późn. zm), zwanej dalej "dyrektywą 2014/25/UE"

2Sztuczny podziałart. 25 ust. 2, art. 28-35 Pzpart. 8 ust. 4 dyrektywyProjekt dotyczący robót budowlanych100%
zamówień na roboty2014/23/UElub proponowany zakup pewnej ilości dostaw
budowlane / usługi /lub usług zostaje sztucznie podzielony(stawkę tę
dostawyart. 5 ust. 3 dyrektywyna kilka zamówień. W rezultacie wartośćstosuje się,
2014/24/UEkażdego zamówienia dotyczącego częścijeżeli danego
robót budowlanych / dostaw / usług jestogłoszenia
art. 16 ust. 3 dyrektywyniższa niż próg określony we właściwycho zamówieniu
2014/25/UEprzepisach, co służy uniknięciu publikacjiobejmującym
we właściwym publikatorze (Dz. Urz. UE,roboty
wyrok TSUE C-574/10BZP, BK) ogłoszenia dotyczącego całościbudowlane /
prac, usług lub dostaw.3)dostawy /
wyrok TSUE T-358/08usługi nie opublikowano
wyrok TSUE T-384/10we właściwym publikatorze, tj. Dz. Urz. UE, mimo że jest to wymagane na podstawie dyrektyw (dyrektywy 2014/23/UE, dyrektywy 2014/24/UE lub dyrektywy 2014/25/UE), lub BZP, lub BK)
Jak powyżej, przy czym ogłoszenie opublikowano za pomocą innych odpowiednich środków, na takich samych warunkach jak określone w lp. 1.25%
3Brak uzasadnienia powodu, dla którego zamówienia nie podzielono na częściart. 25 ust. 2, art. 91 ust. 1 i 2 Pzpart. 46 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UEInstytucja zamawiająca nie wskazuje głównych powodów, dla których postanowiono nie dzielić zamówienia na części lub nie umożliwiać składania ofert częściowych, co może mieć wpływ na ograniczenie konkurencji.5%
4Nieprzestrzeganie terminów składania ofert lub terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu4)art. 90 ust. 2, art. 131, art. 135 ust. 3, art. 137 ust. 6, art. 138, art. 144, art. 151, art. 158 ust. 1, art. 162, art. 176 ust. 1, art. 194 ust. 1, art. 196, art. 283, art. 296, art. 299 ust. 1 і 2 Pzpart. 27-30, art. 47 ust. 1 і 3

oraz art. 53 ust. 1 dyrektywy

2014/24/UE

art. 45-48, art. 66 ust. 3

oraz art. 73 ust. 1 dyrektywy

2014/25/UE

Terminy określone we właściwych przepisach skrócono o co najmniej 85% lub termin jest nie dłuższy niż 5 dni.100%
Terminy określone we właściwych przepisach skrócono o co najmniej 50% (ale o mniej niż 85%).5)25%
lub

brak przedłużania terminów składania ofert w przypadku wprowadzania istotnych zmian w dokumentach zamówienia

Terminy określone we właściwych przepisach skrócono o co najmniej 30%

(ale o mniej niż 50%)

lub

w przypadku wprowadzania istotnych zmian w dokumentach zamówienia nie przedłużono terminów składania ofert.6)

10%
Terminy określone we właściwych przepisach skrócono o mniej niż 30%.5%
5Niezapewnienieart. 66, art. 88, art. 90 ust. 2,art. 29 і art. 34 dyrektywyCzas umożliwiający wykonawcom10%
potencjalnymart. 133, art. 135 ust. 2, art. 1372014/23/UE(tj. potencjalnym oferentom/kandydatom)
oferentom/kandydatomust. 1-4, art. 141, art. 150,uzyskanie dokumentacji zamówienia jest
wystarczającego czasuart. 154 ust. 3, art. 155, art. 156,art. 22 і art. 53 dyrektywyzbyt krótki (tj. krótszy niż 50% terminu
na uzyskanieart. 157, art. 161, art. 165 ust. 4,2014/24/UEskładania ofert określonego w dokumentacji
dokumentacjiart. 167, art. 168, art. 173,przetargowej, zgodnie ze stosownymi
zamówieniaart. 174, art. 179, art. 181,art. 40 і art. 73 dyrektywyprzepisami, lub równy 50% tego terminu),
art. 184 ust. 2, art. 185, art. 186,2014/25/UEco stwarza nieuzasadnioną przeszkodę
lubart. 191, art. 192, art. 195w otwarciu zamówień publicznych
ust. 2-4, art. 201, art. 202na konkurencję.
ograniczeniaust. 2-3, art. 203 ust. 2-4,Czas umożliwiający wykonawcom5%
w uzyskiwaniuart. 210 ust. 2, art. 212,(tj. potencjalnym oferentom/kandydatom)
dokumentacjiart. 216, art. 217 ust. 1, art. 272uzyskanie dokumentacji zamówienia został
zamówieniaust. 1 Pzpskrócony, ale o mniej niż 80% terminu składania ofert, zgodnie ze stosownymi przepisami.
Czas umożliwiający wykonawcom (tj. potencjalnym oferentom/kandydatom) uzyskanie dokumentacji zamówienia wynosi 5 dni lub mniej25%
lub
jeżeli instytucja zamawiająca w żaden sposób nie zapewniła za pośrednictwem7) środków elektronicznych pełnego, bezpośredniego i darmowego dostępu do dokumentów zamówienia, jak określono w art. 53 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE, jest to poważna nieprawidłowość.8)
6Nieopublikowanieart. 90 ust. 1 i 2, art. 135 ust. 3,art. 3 і art. 39 dyrektywyPoczątkowe terminy składania ofert5%
informacjiart. 137 ust. 2 i 4-6, art. 1432014/23/UE(lub składania wniosków o dopuszczenie
o przedłużeniuust. 1 i 5, art. 157, art. 167,do udziału w postępowaniu) były prawidłowe
terminów składaniaart. 175, art. 185,art. 18 і art. 47 dyrektywyzgodnie ze stosownymi przepisami,
ofert9)art. 192, art. 212, art. 271,2014/24/UEale przedłużono je bez odpowiedniej
art. 284 ust. 3, art. 286 ust. 3-7,publikacji zgodnie ze stosownymi zasadami
lubart. 342 Pzpart. 36 і art. 66 dyrektywy(tj. publikacji w Dz. Urz. UE, BZP, BK),
2014/25/UEnatomiast opublikowano tę informację
brak przedłużenia(o przedłużonych terminach) za pomocą
terminów składaniainnych odpowiednich środków
ofert(jak określono w lp. 1).
Jak powyżej oraz brak publikacji informacji (o przedłużonych terminach) za pomocą innych odpowiednich środków (jak określono w lp. 1)10%
lub
brak przedłużenia terminów składania ofert, w przypadku gdy, bez względu na przyczynę, nie dostarczono najpóźniej sześć dni przed
ustalonym terminem składania ofert dodatkowych informacji, mimo że wykonawca zwrócił się o nie w odpowiednim czasie.10)
7Przypadki, w których

zastosowanie

procedury

konkurencyjnej

z negocjacjami lub

dialogu

konkurencyjnego jest nieuzasadnione

art. 153, art. 154, art. 159, art. 165 ust. 1, art. 170, art. 177, art. 181, art. 188, art. 189, art. 195 ust. 1, art. 200 Pzpart. 26 ust. 4 dyrektywy 2014/24/UEInstytucja zamawiająca udziela zamówienia w drodze procedury konkurencyjnej z negocjacjami lub dialogu konkurencyjnego w sytuacjach nieprzewidzianych w dyrektywie 2014/24/UE oraz w Pzp.25%
Przypadki, w których instytucja zamawiająca zapewniła pełną przejrzystość, w tym uzasadnienie zastosowania tych procedur w dokumentach zamówienia, nie ograniczyła liczby odpowiednich kandydatów do złożenia początkowej oferty, a podczas negocjacji przetargowych zapewniono równe traktowanie wszystkich oferentów.10%
8Nieprzestrzeganie procedury właściwej w zakresie zamówień elektronicznych i zagregowanych11)art. 61-69 Pzp

art. 93, art. 227-238,

art. 311-324 Pzp

art. 33-39 dyrektywy 2014/24/UE

art. 51-57 dyrektywy 2014/25/UE

Nieprzestrzeganie procedury właściwej w zakresie zamówień elektronicznych i zagregowanych12), określonych we właściwych przepisach, co mogło mieć skutek odstraszający dla potencjalnych oferentów.13)10%
W przypadku gdy nieprzestrzeganie przepisów doprowadziło do udzielenia zamówienia na podstawie oferty innej niż ta, która powinna zostać wybrana, uznaje się to za poważną nieprawidłowość.14)25%
9Nieopublikowanieart. 87, art. 94-96, art. 104art. 31, art. 33, art. 34,A. Nieopublikowanie w ogłoszeniu25%
w ogłoszeniuust. 3-6, art. 105-109,art. 36-38 і art. 41 dyrektywyo zamówieniu15) kryteriów kwalifikacji
o zamówieniuart. 112-117, art. 134 ust. 12014/23/UE oraz załącznik Vlub kryteriów udzielenia zamówienia
kryteriów kwalifikacjipkt 4 і 7-9, art. 135pkt 7 lit. c i pkt 9 do tej(i ich wagi).
lub kryteriówust. 1 i 2, art. 142, art. 155,dyrektywyB. Nieopublikowanie w ogłoszeniu10%
udzielenia zamówieniaart. 156 ust. 1 pkt 8-10, art. 167o zamówieniu16) warunków realizacji
(i ich wagi), lubust. 3, art. 173, art. 174,art. 42, art. 51, art. 53,zamówień lub specyfikacji technicznej.
warunków realizacjiart. 185, art. 192, art. 202 Pzpart. 56-63, art. 67 і art. 70
zamówień, lubdyrektywy 2014/24/UE, część CC. Ani w ogłoszeniu o zamówieniu,
specyfikacjipkt 11 lit. c i pkt 18 załącznika Vani w specyfikacji zamówienia nie opisano
technicznejoraz załącznik VII do tejwystarczająco dokładnie kryteriów
dyrektywyudzielania zamówienia ani ich wagi,
lubco skutkuje bezzasadnym ograniczeniem
art. 60, art. 71, art. 73,konkurencji (tj. brak wystarczających
brak przedstawieniaart. 76-79, art. 82 і art. 87szczegółów mógł mieć dla potencjalnych
wystarczającodyrektywy 2014/25/UE,oferentów skutek odstraszający).17)
szczegółowego opisuzałącznik VIII i załącznik XI
kryteriów udzielenialit. A pkt 16 і 19, lit. В pkt 15D. Nie przekazano wszystkim oferentom
zamówienia i ich wagiі 16 і lit. С pkt 14 і 15 do tejani nie opublikowano wyjaśnień lub
dyrektywydodatkowych informacji (związanych
lubz kryteriami kwalifikacji lub kryteriami
zasada równego traktowaniaudzielenia zamówienia) dostarczonych przez
brakwspomniana w art. 18instytucję zamawiającą.
przekazania/publikacjidyrektywy 2014/24/UE
wyjaśnień /

dodatkowych

informacji

wyrok TSUE C-6/15

wyrok TSUE C-226/09

wyrok TSUE C-532/06

10Zastosowanie:art. 94-96, art. 99-105,art. 36-38 і art. 41 w związkuPrzypadki, w których wykonawcy mogli25%
- kryteriówart. 108, art. 109, art. 112-119,z art. 3 dyrektywy 2014/23/UEzostać zniechęceni do złożenia oferty
wykluczenia,art. 121, art. 124, art. 125 Pzpze względu na kryteria wykluczenia,
kwalifikacji, udzieleniaart. 42, art. 56-63, art. 67kwalifikacji lub udzielenia zamówienia
zamówieniaі art. 70 w związku z art. 18lub warunki realizacji zamówień obejmujące
ust. 1 dyrektywy 2014/24/UEnieuzasadnione preferencje krajowe,
lublub załącznik VII do tejregionalne lub lokalne.
art. 239-243 Pzpdyrektywy
- warunków realizacjiMa to miejsce na przykład, gdy wymaga się
zamówień,art. 60, art. 76-79, art. 82od oferentów, aby w momencie składania
і art. 87 w związku z art. 36oferty posiadali:
lubust. 1 dyrektywy 2014/25/UE
art. 245, art. 246 Pzplub załącznik VIII do tej1) zakład lub przedstawiciela w danym kraju
- specyfikacjidyrektywylub regionie lub
technicznej
- które są

dyskryminacyjne, gdyż

obejmują

nieuzasadnione

preferencje krajowe,

regionalne

lub lokalne

2) doświadczenie lub kwalifikacje w danym kraju lub regionie;18)

3) sprzęt w danym kraju lub regionie.

Jak powyżej, przy czym zapewniono minimalny poziom konkurencji, tj. otrzymano i przyjęto od pewnej liczby wykonawców oferty spełniające kryteria kwalifikacji.10%
11Zastosowanie:art. 95, art. 96, art. 105,art. 36-38 і art. 41 w związkuOdnosi się to do kryteriów lub warunków,10%
- kryteriówart. 108-125 Pzpz art. 3 dyrektywy 2014/23/UEktóre - mimo że nie są dyskryminujące
wykluczenia,ze względu na preferencje krajowe,
kwalifikacji, udzieleniaart. 42, art. 56-63,regionalne lub lokalne - prowadzą jednak
zamówieniaart. 67 і art. 70 w związkudo ograniczenia wykonawcom dostępu
z art. 18 ust. 1 dyrektywydo konkretnego postępowania o udzielenie
lub2014/24/UE lub załącznik VIIzamówienia, na przykład:
art. 239-243 Pzpdo tej dyrektywy
- warunków realizacji1) przypadki, w których minimalne
zamówieńart. 60, art. 76-79, art. 82wymagane poziomy zdolności w odniesieniu
і art. 87 w związku z art. 36do konkretnego zamówienia są związane
lub

- specyfikacji technicznej

- które nie są dyskryminacyjne w rozumieniu poprzedniego rodzaju nieprawidłowości, ale w inny sposób ograniczają dostęp dla wykonawców

art. 245, art. 246 w związku

z art. 16 i art. 17 ust. 2 i 3 Pzp

ust. 1 dyrektywy 2014/25/UE

lub załącznik VIII do tej dyrektywy

z przedmiotem zamówienia, ale nie są proporcjonalne;

2) przypadki, w których podczas oceny oferentów/kandydatów zastosowano kryteria kwalifikacji jako kryteria udzielenia zamówienia;

3) przypadki, w których wymagane są konkretne znaki towarowe/marki/normy19), z wyjątkiem sytuacji, gdy takie wymogi

są związane z częściami pomocniczymi umowy i ich potencjalny wpływ na budżet Unii Europejskiej jest wyłącznie formalny.

Przypadki, w których zastosowano ograniczające kryteria/warunki/specyfikację, ale mimo to zapewniono minimalny poziom konkurencji, tj. otrzymano i przyjęto od pewnej liczby wykonawców oferty spełniające kryteria kwalifikacji.5%
Przypadki, w których minimalne wymagane poziomy zdolności w odniesieniu do konkretnego zamówienia w sposób oczywisty nie są związane z przedmiotem zamówienia25%
lub
przypadki, w których kryteria wykluczenia, kwalifikacji lub udzielenia zamówienia lub warunki realizacji zamówień doprowadziły do sytuacji, w której tylko jeden wykonawca mógł złożyć ofertę, a wyniku tego nie uzasadnia specyfika techniczna danego zamówienia.
12Niewystarczająca lubart. 16, art. 99-105 Pzpart. 3 dyrektywy 2014/23/UEOpis w ogłoszeniu o zamówieniu lub10%
nieprecyzyjna definicjaspecyfikacji istotnych warunków zamówienia
przedmiotuart. 18 ust. 1 dyrektywyjest niewystarczający lub niedokładny i może
zamówienia20)2014/24/UEuniemożliwiać potencjalnym oferentom/kandydatom pełne określenie
art. 36 dyrektywy 2014/25/UEprzedmiotu zamówienia, co może mieć skutek odstraszający, potencjalnie
wyrok TSUE C-340/02ograniczający konkurencję.21)
wyrok TSUE C-299/08
wyrok TSUE C-423/07
13Nieuzasadnioneart. 121, art. 462 Pzpart. 38 ust. 2 lub art. 42W dokumentacji zamówienia5%
ograniczeniedyrektywy 2014/23/UE(np. w specyfikacji technicznej) nakłada się
podwykonawstwaart. 63 ust. 2 i art. 71 dyrektywyograniczenia na korzystanie z usług podwykonawców w odniesieniu do części
2014/24/UEzamówienia ustalonej w sposób abstrakcyjny jako pewien odsetek tego zamówienia
art. 79 ust. 3 i art. 88 dyrektywyniezależnie od tego, czy możliwa jest
2014/25/UEweryfikacja możliwości potencjalnych podwykonawców i bez podawania
wyrok TSUE C-406/14, pkt 34zasadniczego charakteru zadań, których to dotyczy.
Kategoria 2: Kwalifikacja oferentów i ocena ofert
Lp.RodzajPrawo krajowe dotyczącePrawo Unii Europejskiej orazOpis nieprawidłowościStawka
nieprawidłowościzamówień publicznychorzecznictwo TSUEprocentowa
14Wprowadzono zmiany

w kryteriach

kwalifikacji

(lub specyfikacji

technicznej)

po otwarciu ofert lub

kryteria te (lub

specyfikacja) zostały

zastosowane

nieprawidłowo

art. 16, art. 17 ust. 2, art. 58, art. 91, art. 108-128, art. 137, art. 143, art. 157, art. 175, art. 192 ust. 4 і 5, art. 226 ust. 1 pkt 2, art. 239-252, art. 273, art. 274, art. 284-285, art. 286 ust. 1-8, art. 287 ust. 1 і 2, art. 462-465 Pzpart. 3 ust. 1 і art. 37 dyrektywy 2014/23/UE

art. 18 ust. 1 і art. 56 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE

art. 36 ust. 1 і art. 76 ust. 1 dyrektywy 2014/25/UE

Kryteria kwalifikacji (lub specyfikację techniczną) zmieniono lub niepoprawnie zastosowano na etapie kwalifikacji, czego skutkiem było przyjęcie ofert zwycięskich, których nie należało przyjąć (lub odrzucenie ofert, które należało przyjąć22)), gdyby postępowano zgodnie z opublikowanymi kryteriami kwalifikacji.25%
15Ocena ofertart. 239-243 Pzpart. 41 dyrektywy 2014/23/UEKryteriów udzielenia zamówienia (lub10%
na podstawie kryteriówodpowiednich podkryteriów lub wag)
udzielenia zamówieniaart. 67 і art. 68 dyrektywyokreślonych w ogłoszeniu o zamówieniu
różniących się2014/24/UElub w specyfikacji istotnych warunków
od kryteriówart. 245-251 Pzpzamówienia:
określonychart. 82 і art. 83 dyrektywy1) nie przestrzegano podczas oceny ofert
w ogłoszeniu2014/25/UElub
o zamówieniu lub2) w ocenie tej wykorzystano
specyfikacji istotnychwyrok TSUE C-532/06, pkt 43niepublikowane23) dodatkowe kryteria
warunków zamówieniaі 44udzielenia zamówienia.
lubwyrok TSUE C-6/15, pkt 25-36Jeżeli dwa wyżej wymienione przypadki miały skutek dyskryminujący (na podstawie25%
ocena na podstawienieuzasadnionych preferencji krajowych,
dodatkowychregionalnych i lokalnych), jest to poważna
kryteriów udzielenia zamówienia, których nie opublikowanonieprawidłowość.
16Niewystarczającaart. 20 ust. 1, art. 71 Pzpart. 84 dyrektywy 2014/24/UEPrzedmiotowa dokumentacja (określona25%
ścieżka audytuw mających zastosowanie przepisach) jest
na potrzeby udzieleniaart. 100 dyrektywy 2014/25/UEniewystarczająca, aby uzasadnić udzielenie
zamówieniazamówienia, czego skutkiem jest brak przejrzystości.
Odmowa dostępu do przedmiotowej dokumentacji stanowi poważną nieprawidłowość, ponieważ instytucja zamawiająca nie przedstawia dowodu potwierdzającego zgodność postępowania o udzielenie zamówienia z mającymi zastosowanie przepisami.100%
17Negocjacje w tokuart. 218, art. 223, art. 224,art. 37 ust. 6 dyrektywyInstytucja zamawiająca pozwoliła25%
postępowaniaart. 226 Pzp2014/23/UEoferentowi/kandydatowi na modyfikację jego
o udzielenieoferty24) w trakcie oceny ofert, gdy taka
zamówienia, w tymart. 18 ust. 1 і art. 56 ust. 3modyfikacja prowadzi do udzielenia
modyfikacja oferty zwycięskiej podczasdyrektywy 2014/24/UEzamówienia temu oferentowi/kandydatowi
ocenyart. 36 ust. 1 і art. 76 ust. 4lub
dyrektywy 2014/25/UEw kontekście procedury otwartej lub
wyrok TSUE C-324/14, pkt 69ograniczonej instytucja zamawiająca negocjuje z którymikolwiek oferentami
wyrok TSUE C-27/15na etapie oceny, co prowadzi do zasadniczej modyfikacji zamówienia w porównaniu
wyrok TSUE w sprawachz pierwotnymi warunkami określonymi
połączonych С-21/03 і С-34/03w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia,
lub

w przypadku koncesji instytucja zamawiająca pozwala oferentowi/kandydatowi na zmianę przedmiotu, kryteriów udzielenia zamówienia oraz minimalnych wymogów w toku negocjacji, przy czym taka zmiana prowadzi do udzielenia zamówienia temu oferentowi/kandydatowi.

18Nieprawidłowe wcześniejsze związki kandydatów/oferentów z instytucją zamawiającąart. 16, art. 17 ust. 2 i 3, art. 84, art. 85 Pzpart. 3 i art. 30 ust. 2 dyrektywy 2014/23/UE

art. 18 ust. 1, art. 40 i art. 41 dyrektywy 2014/24/UE

art. 36 ust. 1 i art. 59 dyrektywy 2014/25/UE

wyrok TSUE w sprawach połączonych C-21/03 i C-34/03

Kiedy porada, jaką instytucja zamawiająca uzyskała wcześniej ze strony oferenta, powoduje zakłócenie konkurencji lub skutkuje naruszeniem zasad niedyskryminacji, równego traktowania i przejrzystości w warunkach określonych w art. 40 i art. 41 dyrektywy 2014/24/UE.25)25%
19Procedura konkurencyjna z negocjacjami z istotną modyfikacją warunków określonych w ogłoszeniu o zamówieniu lub w specyfikacji istotnych warunków zamówieniaart. 164 w związku z art. 152 Pzp

art. 185 ust. 1, art. 199, art. 278, art. 279, art. 286 ust. 9 Pzp

art. 29 ust. 1 i 3 dyrektywy 2014/24/UE

art. 47 dyrektywy 2014/25/UE

W kontekście procedury konkurencyjnej z negocjacjami pierwotne warunki zamówienia uległy istotnym zmianom,26) przez co konieczne jest ogłoszenie nowego postępowania o udzielenie zamówienia.25%
20Nieuzasadnioneart. 226 ust. 1 pkt 8art. 69 dyrektywy 2014/24/UEOferty, które sprawiały wrażenie rażąco25%
odrzucenie rażącow związku z art. 224 Pzpniskich w stosunku do robót budowlanych /
niskich ofertart. 84 dyrektywy 2014/25/UEdostaw / usług, zostały odrzucone, ale przed
odrzuceniem tych ofert instytucja
wyrok TSUE w sprawachzamawiająca nie zwróciła się z pisemnym
połączonych C-285/99zapytaniem do zainteresowanych oferentów
i C-286/99, pkt 78-86(np. żądając przedstawienia szczegółowych
informacji dotyczących elementów
wyrok TSUE T-402/06, pkt 91składowych oferty, które uważa za istotne)
lub takie zapytanie istnieje, ale instytucja
zamawiająca nie jest w stanie dowieść,
że dokonała oceny odpowiedzi udzielonych przez zainteresowanych oferentów.
21Konflikt interesów wpływający na wyniki postępowania o udzielenie zamówieniaart. 17 ust. 3, art. 52, art. 56, art. 109 ust. 1 pkt 6, art. 332, art. 335 ust. 3 Pzpart. 35 dyrektywy 2014/23/UE

art. 24 dyrektywy 2014/24/UE

art. 42 dyrektywy 2014/25/UE

wyrok TSUE C-538/13, pkt 31-47

Każdy przypadek, w którym stwierdzono nieujawniony lub niewystarczająco ograniczony konflikt interesów, zgodnie z art. 24 dyrektywy 2014/24/UE (lub art. 35 dyrektywy 2014/23/UE, lub art. 42 dyrektywy 2014/25/UE), a danemu oferentowi udzielono danego zamówienia lub danych zamówień.27)100%
22Zmowa przetargowa/ porozumienie ograniczające konkurencję 28) (stwierdzona przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, sąd lub inny właściwy organ)art. 56 Pzp,

art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2020 r. poz. 1076 i 1086)

art. 35 dyrektywy 2014/23/UE

art. 24 dyrektywy 2014/24/UE

art. 42 dyrektywy 2014/25/UE

Przypadek 1a: Oferenci pozostający w zmowie przetargowej działali bez wsparcia ze strony osoby działającej w ramach systemu zarządzania i kontroli lub instytucji zamawiającej, a wykonawcy pozostającemu w zmowie przetargowej lub porozumieniu ograniczającym konkurencję udzielono przedmiotowego zamówienia lub zamówień.10%
Przypadek 1b: Jeżeli w postępowaniu o udzielenie zamówienia uczestniczyli tylko wykonawcy będący w zmowie przetargowej, w takim przypadku występuje poważne zakłócenie konkurencji.25%
Przypadek 2: W zmowie przetargowej uczestniczyła osoba działająca w ramach systemu zarządzania i kontroli lub instytucji zamawiającej, udzielając wsparcia oferentom pozostającym w zmowie przetargowej, a wykonawcy będącemu w takiej zmowie udzielono przedmiotowego zamówienia lub zamówień.

W takim przypadku ma miejsce nadużycie / konflikt interesów po stronie osoby działającej w ramach systemu zarządzania i kontroli, która udziela wsparcia wykonawcom pozostającym w zmowie przetargowej lub instytucji zamawiającej.

100%
Kategoria 3: Realizacja zamówienia
Lp.RodzajPrawo krajowe dotyczącePrawo Unii Europejskiej orazOpis nieprawidłowościStawka
nieprawidłowościzamówień publicznychorzecznictwo TSUEprocentowa
23Modyfikacjeart. 454 ust. 2 i art. 455 Pzpart. 43 dyrektywy 2014/23/UE1. W umowie w sprawie zamówienia25% wartości
elementówwprowadzono modyfikacje (w tympierwotnego
zamówieniaart. 72 dyrektywy 2014/24/UEograniczenie zakresu zamówienia)zamówienia
określonychniezgodne z art. 72 ust. 1 dyrektywyoraz nowych
w ogłoszeniuart. 89 dyrektywy 2014/25/UE2014/24/UE albo niezgodne z art. 454-455prac
o zamówieniu lubPzp.budowlanych
w specyfikacjiwyrok TSUE C-496/99P,/ dostaw /
istotnych warunkówpkt 116 i 118Modyfikacje elementów zamówienia nie sąusług (jeżeli
zamówienia niezgodnejednak uznawane za nieprawidłowośćtakie istnieją)
z przepisami dyrektyw:wyrok TSUE C-454/06podlegającą korekcie finansowej, o ile sąwynikających
dyrektywyspełnione warunki art. 72 ust. 2 dyrektywyZ
2014/23/UE,wyrok TSUE C-340/022014/24/UE albo art. 454-455 Pzp, tj.:modyfikacji.
dyrektywy1) wartość modyfikacji jest niższa od obu
2014/24/UE,wyrok TSUE C-91/08następujących wartości:
dyrektywy 2014/25/UEa) progów określonych w art. 4 dyrektywy
oraz właściwych2014/24/UE29) oraz
przepisów krajowych.b) 10% pierwotnej wartości zamówienia
w przypadku zamówień na usługi i dostawy
oraz 15% wartości pierwotnego zamówienia w przypadku zamówień na roboty budowlane oraz

2) modyfikacja nie zmienia ogólnego charakteru umowy w sprawie zamówienia ani umowy ramowej.30)

2. Wprowadzono istotną modyfikację elementów zamówienia (m.in. ceny, charakteru robót budowlanych, czasu realizacji, warunków płatności, stosowanych materiałów), jeżeli modyfikacja ta powoduje, że realizowane zamówienie różni się zasadniczo charakterem od pierwotnie udzielonego zamówienia. W każdym przypadku modyfikacja zostanie uznana za istotną, jeżeli zostanie spełniony co najmniej jeden z warunków określonych

w art. 72 ust. 4 dyrektywy 2014/24/UE albo art. 454 ust. 2 Pzp
art. 72 ust. 1 lit. b akapit ostatni oraz art. 72 lit. c ppkt (iii) dyrektywy 2014/24/UEKażdy wzrost ceny przekraczający 50% wartości pierwotnego zamówienia.25% wartości pierwotnego zamówienia i 100% powiązanych modyfikacji zamówienia (wzrost ceny)
______________________________________

1) Przytoczone orzecznictwo odnosi się do przepisów dyrektywy 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. koordynującej procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych (Dz. Urz. UE L 134 z 30.04.2004, str. 1, z późn. zm.) i dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi (Dz. Urz. UE L 134 z 30.04.2004, str. 114, z późn. zm.). Przedstawiona wykładnia może jednak być również istotna dla przepisów dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady: 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 1, z późn. zm.), 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 65, z późn. zm.) oraz 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającej dyrektywę 2004/17/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, stu 243, z późn. zm.).

2) Publikacja za pomocą odpowiednich środków oznacza opublikowanie zamówienia w taki sposób, że przedsiębiorstwo mające siedzibę w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej ma dostęp do odpowiednich informacji dotyczących zamówienia przed jego udzieleniem, dzięki czemu jest w stanie złożyć ofertę lub wyrazić zainteresowanie otrzymaniem takiego zamówienia. W praktyce ma to miejsce, gdy ogłoszenie o zamówieniu opublikowano na szczeblu krajowym (zgodnie z prawodawstwem krajowym lub przepisami w tym względzie) lub zachowano podstawowe normy dotyczące ogłaszania o zamówieniach (dalsze informacje na temat tych norm są zamieszczone w pkt 2.1 komunikatu wyjaśniającego Komisji dotyczącego prawa wspólnotowego obowiązującego w dziedzinie udzielania zamówień, które nie są lub są jedynie częściowo objęte dyrektywami w sprawie zamówień publicznych (2006/C 179/02) (Dz. Urz. UE C 179 z 01.08.2006, stu 2).

3) Takie samo podejście stosuje się również odpowiednio do zamówień podlegających jedynie krajowym przepisom dotyczącym zamówień publicznych oraz w przypadku, gdy dzięki sztucznemu podziałowi robót budowlanych / dostaw / usług uniknięto publikacji ogłoszeń ich dotyczących zgodnie z tymi przepisami.

4) Terminy te dotyczą procedur otwartych, procedur ograniczonych i procedur konkurencyjnych z negocjacjami. Zwraca się również uwagę na art. 47 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE: "Podczas wyznaczania terminów składania ofert i wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu instytucje zamawiające uwzględniają złożoność zamówienia oraz czas potrzebny na sporządzenie ofert, bez uszczerbku dla terminów minimalnych określonych w art. 27-31".

5) Uwzględniając na przykład minimalny termin składania ofert, który wynosi 35 dni (na podstawie art. 27 dyrektywy 2014/24/UE), możliwe są dwa scenariusze: 1) termin wyznaczony przez instytucję zamawiającą wynosił 10 dni, co oznacza skrócenie terminu o 71,4% [= (35-10)/35], w związku z czym uzasadnione jest zastosowanie korekty finansowej według stawki 25%; 2) termin wyznaczony przez instytucję zamawiającą wynosił 10 dni, ale minimalny termin mógł wynosić 15 dni (ponieważ opublikowano wstępne ogłoszenie informacyjne), co oznacza skrócenie terminu o 33% [= (15-10)/15], w związku z czym uzasadnione jest zastosowanie korekty finansowej według stawki 10%.

6) Por. art. 47 ust. 3 lit. b dyrektywy 2014/24/UE.

7) W przypadku, gdy zapewniono elektroniczny dostęp, ale skrócono okres dostępu, obowiązują odpowiednio powyższe stawki 25%, 10% lub 5%.

8) Z wyjątkiem przypadków, w których spełniono warunki określone w art. 53 ust. 1 akapit 2 i 3 dyrektywy 2014/24/UE. W takich przypadkach nie stosuje się korekty lub obniżenia wydatków.

9) Lub o przedłużeniu terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu; terminy te dotyczą procedur ograniczonych i procedur negocjacyjnych z publikacją ogłoszenia o zamówieniu.

10) Por. art. 47 ust 3 lit. a dyrektywy 2014/24/UE. W przypadku procedury przyspieszonej, której dotyczy art. 27 ust. 3 i art. 28 ust. 6 tej dyrektywy, termin ten wynosi cztery dni.

11) Z wyjątkiem przypadków, w których nieprawidłowości te zawierają się już w innego rodzaju nieprawidłowościach określonych w niniejszym załączniku.

12) Przedmiotowe procedury udzielania zamówień publicznych to: umowy ramowe, dynamiczne systemy zakupów, aukcje elektroniczne, katalogi elektroniczne, scentralizowane działania zakupowe i centralne jednostki zakupujące.

13) Na przykład: okres obowiązywania umowy ramowej bez należytego uzasadnienia przekracza cztery lata.

14) Jeżeli niezgodność oznacza, że ogłoszenie o zamówieniu nie zostało opublikowane, wówczas procentową stawkę korekty ustala się zgodnie z lp. 1.

15) Lub dokumentacji zamówienia, jeżeli publikuje się ją wraz z ogłoszeniem o zamówieniu.

16) Lub dokumentacji zamówienia, jeżeli publikuje się ją wraz z ogłoszeniem o zamówieniu.

17) Z wyjątkiem sytuacji, gdy przed upływem terminu składania ofert instytucja zamawiająca na żądanie oferentów wystarczająco dokładnie wyjaśniła kryteria udzielenia zamówienia i ich wagę.

18) Określenie kryteriów kwalifikacji nie może być dyskryminujące ani ograniczające i musi być powiązane z przedmiotem zamówienia i proporcjonalne. W każdym razie, gdy wystarczająco dokładne opisanie konkretnego wymaganego kryterium selekcji nie jest możliwe, w celu zapewnienia otwarcia na konkurencję do odniesienia zastosowanego w kryteriach kwalifikacji należy dołączyć wyrażenie "lub równoważne". Przy uwzględnieniu tych warunków korekta finansowa nie jest konieczna.

19) Bez dopuszczenia równoważnego znaku towarowego lub marki przez niezastosowanie obowiązkowego wyrażenia "lub równoważne".

20) Z wyjątkiem sytuacji, gdy w dyrektywach (dyrektywa 2014/23/UE, dyrektywa 2014/24/UE, dyrektywa 2014/25/UE) dopuszcza się negocjacje lub po opublikowaniu ogłoszenia o zamówieniu wyjaśniono przedmiot zamówienia, a wyjaśnienie opublikowano we właściwym publikatorze.

21) Np. na podstawie skarg lub zawiadomień złożonych w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia ustalono, że specyfikacja istotnych warunków zamówienia jest niewystarczająca, aby umożliwić potencjalnym oferentom określenie przedmiotu zamówienia. Liczba zapytań składanych przez potencjalnych oferentów nie jest jednak wskaźnikiem istnienia nieprawidłowości, o ile instytucja zamawiająca udzieli na nie stosownych odpowiedzi zgodnie z art. 47 ust. 3 i art. 53 ust. 2 dyrektywy 2014/24/UE.

22) Chyba że instytucja zamawiająca jest w stanie jasno wykazać, że odrzucona oferta w żadnym wypadku nie wygrałaby, w związku z czym nieprawidłowość nie miała żadnych skutków finansowych.

23) W rozumieniu art. 67 ust. 5 dyrektywy 2014/24/UE i związanego z nią orzecznictwa.

24) Z wyjątkiem procedur negocjacyjnych oraz dialogu konkurencyjnego, a także w przypadku gdy dyrektywy (dyrektywa 2014/23/UE, dyrektywa 2014/24/UE, dyrektywa 2014/25/UE) albo właściwe przepisy krajowe pozwalają oferentowi/kandydatowi na złożenie, uzupełnienie, doprecyzowanie lub skompletowanie informacji i dokumentów.

25) Taka porada stanowi nieprawidłowość niezależnie od tego, czy zostanie udzielona w czasie sporządzania dokumentacji zamówienia, czy w toku wcześniejszej procedury składania wniosków dotyczących projektów.

26) Zob. art. 29 ust. 3 zdanie drugie dyrektywy 2014/24/UE.

27) Konflikt interesów mógł zaistnieć już na etapie opracowywania projektu w zakresie, w jakim etap ten miał wpływ na dokumentację zamówienia/postępowanie o udzielenie zamówienia.

28) Zmowa przetargowa ma miejsce, gdy grupa przedsiębiorstw uzgadnia podniesienie cen lub obniżenie jakości towarów, robót budowlanych lub usług oferowanych w ramach postępowania/postępowań o udzielenia zamówienia. Niezastosowanie korekty jest uzasadnione, w przypadku gdy oferenci pozostający w zmowie przetargowej działali bez wsparcia osoby działającej w ramach systemu zarządzania i kontroli lub instytucji zamawiającej, a żadnemu z przedsiębiorstw pozostających w zmowie przetargowej nie udzielono przedmiotowego zamówienia lub zamówień.

29) Progi te są poddawane korekcie co dwa lata, zgodnie z art. 6 dyrektywy 2014/24/UE.

30) Pojęcie "ogólnego charakteru umowy w sprawie zamówienia lub umowy ramowej" nie zostało zdefiniowane w dyrektywach i nie było dotąd przedmiotem orzecznictwa. Zob. również motyw 109 dyrektywy 2014/24/UE. Dalsze wytyczne w tym zakresie przedstawiono w instrukcji SIGMA nr 38 dotyczącej zamówień publicznych - modyfikacji umów w sprawie zamówień (instrukcja jest dostępna pod adresem http://www.sigmaweb.org/publications/Public-Procurement-Policy-Brief-38-200117.pdf): "Modyfikacja jest dozwolona, o ile została wyraźnie przewidziana w klauzulach przeglądowych określonych w pierwotnych dokumentach zamówienia. Klauzule przeglądowe mogą uwzględniać pewien stopień elastyczności w odniesieniu do warunków zamówienia. Modyfikacje umowy w sprawie zamówienia nie mogą być dozwolone tylko dlatego, że zostały wymienione z wyprzedzeniem w dokumentach zamówienia. Klauzule przeglądowe w dokumentach zamówienia muszą być jasne, precyzyjne i jednoznaczne. Klauzule przeglądowe nie mogą być redagowane w sposób ogólny, aby uwzględniać wszystkie możliwe zmiany. Zbyt ogólna klauzula przeglądowa może naruszać zasadę przejrzystości, a ponadto wiąże się z ryzykiem nierównego traktowania. (...) Klauzule przeglądowe muszą określać zakres i charakter możliwych modyfikacji lub opcji, a także warunki, na jakich można je stosować. (...) Klauzule przeglądowe nie mogą zmieniać ogólnego charakteru umowy w sprawie zamówienia. (...) Przykładowo sporządzenie nowej umowy w sprawie zamówienia może być konieczne, jeżeli charakter umowy ulega modyfikacji w taki sposób, że wymagane jest dostarczenie innych produktów lub świadczenie innych usług niż te, które zostały określone w pierwotnej umowie. W takich okolicznościach modyfikacja nie będzie dozwolona, nawet jeśli zakres, charakter i warunki dotyczące innych produktów lub nowych usług zostały ustalone z wyprzedzeniem w jasny, precyzyjny i jednoznaczny sposób".

1 Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej kieruje działem administracji rządowej - rozwój regionalny, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej (Dz. U. poz. 1719).