Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie projektów współpracy" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Dz.U.2011.64.336
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 10 marca 2011 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie projektów współpracy" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013
"4) kategorie siły wyższej i wyjątkowe okoliczności, inne niż wymienione w art. 47 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 368 z 23.12.2006, str. 15, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1974/2006", w przypadku wystąpienia których nie jest wymagany zwrot pomocy.";
"2) spełnia warunki, o których mowa w rozporządzeniu nr 1698/2005 oraz w rozporządzeniu nr 1974/2006;
3) nie przewiduje finansowania z udziałem innych środków publicznych.";
"1. Pomoc jest przyznawana na operację polegającą na realizacji projektu współpracy, jeżeli:
1) projekt ten spełnia warunki określone w § 3 ust. 1 pkt 2 i 3;
2) projekt ten jest zgodny ze wszystkimi LSR realizowanymi przez lokalne grupy działania, zwane dalej "LGD", które będą uczestniczyły w jego realizacji i zostały wybrane do realizacji LSR na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i sposobu wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 103, poz. 659), zwane dalej "LGD krajowymi", i przyczyni się do osiągnięcia celów wszystkich LSR;
3) projekt ten uzyskał co najmniej 60% maksymalnej liczby punktów, jaką można przyznać w ramach oceny zgodności projektu współpracy z kryteriami wyboru określonymi w załączniku do rozporządzenia;
4) w ramach tego projektu wskazano osobę koordynującą oraz nadzorującą wdrażanie, finansowanie, promocję i monitorowanie projektu współpracy, zwaną dalej "koordynatorem", a w przypadku gdy żadna z LGD krajowych uczestniczących w realizacji międzynarodowego projektu współpracy nie jest koordynującą LGD, o której mowa w art. 39 ust. 1 rozporządzenia nr 1974/2006 - również osobę koordynującą oraz nadzorującą wdrażanie, finansowanie, promocję i monitorowanie tego projektu ze strony jednej spośród LGD krajowych, zwaną dalej "koordynatorem krajowym";
5) cele tego projektu są mierzalne, określone w czasie i możliwe do osiągnięcia w okresie jego realizacji.";
"3a. W przypadku gdy zdarzenie powodujące poniesienie kosztów kwalifikowalnych:
1) nie zostało uwzględnione w oddzielnym systemie rachunkowości albo
2) do jego identyfikacji nie wykorzystano odpowiedniego kodu rachunkowego
- o których mowa w art. 75 ust. 1 lit. c pkt i rozporządzenia nr 1698/2005, koszty te podlegają refundacji w wysokości pomniejszonej o 10%.
3b. Prowadzenie oddzielnego systemu rachunkowości albo korzystanie z odpowiedniego kodu rachunkowego, o których mowa w art. 75 ust. 1 lit. c pkt i rozporządzenia nr 1698/2005, odbywa się w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych.";
– w pkt 1 lit. a otrzymuje brzmienie:
"a) podróży lub pobytu osób zaangażowanych w przygotowanie projektu współpracy ze strony LGD ubiegającej się o przyznanie pomocy na operację polegającą na przygotowaniu projektu współpracy oraz innych LGD będących partnerami projektu współpracy,",
– pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) badań, analiz, opracowań, studiów lub planów wykonalności, planów rozwoju gospodarczego lub planów rozwoju przedsiębiorczości oraz przygotowania dokumentacji technicznej;",
– w pkt 1:
- lit. a otrzymuje brzmienie:
"a) podróży osób zaangażowanych ze strony LGD krajowych w realizację projektu współpracy,",
- dodaje się lit. c w brzmieniu:
"c) pobytu osób zaangażowanych ze strony partnerów projektu współpracy będących LGD, w tym również innych niż LGD krajowe;",
– pkt 10 otrzymuje brzmienie:
"10) zakupu, opracowania, przygotowania, druku lub powielenia oraz dystrybucji materiałów promocyjnych i informacyjnych, w tym audiowizualnych, dotyczących projektu współpracy, zakupu lub wynajęcia powierzchni reklamowych, zakupu czasu antenowego oraz zamieszczenia materiałów prasowych w prasie;",
– pkt 13 i 14 otrzymują brzmienie:
"13) przygotowania projektów stron internetowych dotyczących projektu współpracy oraz prowadzenia i aktualizacji tych stron;
14) wynagrodzenia za wykonanie umowy o dzieło, umowy zlecenia lub za świadczenie usług, w celu zapewnienia sprawnej realizacji projektu współpracy, oraz inne koszty ponoszone przez LGD krajowe na podstawie odrębnych przepisów w związku z zawarciem takich umów;",
– dodaje się pkt 16 w brzmieniu:
"16) wynagrodzenia i innych świadczeń, o których mowa w przepisach Kodeksu pracy, związanych z pracą osób, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 4, a także inne koszty ponoszone przez LGD krajowe na podstawie odrębnych przepisów w związku z zatrudnieniem tych osób.",
"4. Koszty, o których mowa w ust. 2 pkt 16, z wyłączeniem kosztów podróży służbowych, przekraczające w przeliczeniu na pełen etat dwuipółkrotnie kwotę przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej ogłaszanego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w drugim roku poprzedzającym rok, w którym złożono wniosek o przyznanie pomocy, nie są kosztami kwalifikowalnymi.";
"§ 7a. 1. Przyznanie pomocy na operację polegającą na realizacji jednego projektu współpracy może być przedmiotem wyłącznie jednego postępowania, niezależnie od liczby LGD krajowych uczestniczących w jego realizacji.
2. Postępowanie w sprawie przyznania pomocy na operację polegającą na realizacji projektu współpracy wszczyna się na wniosek o jej przyznanie złożony przez LGD krajową uczestniczącą w jego realizacji, która jest umocowana do działania w imieniu pozostałych LGD krajowych uczestniczących w jego realizacji w toku postępowania w sprawie przyznania tej pomocy.
3. Do działania w imieniu pozostałych LGD krajowych uczestniczących w realizacji projektu współpracy w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy na operację polegającą na realizacji takiego projektu jest umocowana LGD krajowa:
1) będąca koordynującą LGD, o której mowa w art. 39 ust. 1 rozporządzenia nr 1974/2006, albo
2) której pozostałe LGD krajowe uczestniczące w realizacji projektu współpracy udzieliły pełnomocnictwa w tym zakresie, zwana dalej "krajową koordynującą LGD" - w przypadku gdy żadna z nich nie jest koordynującą LGD, o której mowa w art. 39 ust. 1 rozporządzenia nr 1974/2006.";
"2. Wniosek o przyznanie pomocy składa się w urzędzie marszałkowskim albo samorządowej jednostce samorządu województwa, na którego obszarze znajduje się siedziba LGD. Wniosek składa się osobiście albo przez upoważnioną osobę, albo przesyłką rejestrowaną nadaną w placówce pocztowej operatora publicznego.
3. Złożenie wniosku o przyznanie pomocy osobiście albo przez upoważnioną osobę bezpośrednio w urzędzie marszałkowskim albo samorządowej jednostce potwierdza się na jego kopii. Potwierdzenie zawiera datę złożenia wniosku oraz jest opatrzone pieczęcią urzędu marszałkowskiego albo samorządowej jednostki i podpisane przez osobę przyjmującą wniosek.";
"§ 9. 1. Wniosek o przyznanie pomocy zawiera w szczególności:
1) numer identyfikacyjny, o którym mowa w przepisach o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, nadany LGD, a w przypadku operacji polegającej na realizacji projektu współpracy - nadany każdej LGD krajowej uczestniczącej w realizacji projektu współpracy;
2) nazwę, siedzibę i adres LGD, a w przypadku operacji polegającej na realizacji projektu współpracy - wszystkich LGD krajowych uczestniczących w realizacji projektu współpracy;
3) tytuł operacji;
4) planowane cele operacji;
5) terminy realizacji operacji;
6) wskazanie partnerów projektu współpracy;
7) wskazanie:
a) imienia i nazwiska koordynatora, a w przypadku gdy żadna z LGD krajowych uczestniczących w realizacji międzynarodowego projektu współpracy nie jest koordynującą LGD, o której mowa w art. 39 ust. 1 rozporządzenia nr 1974/2006 - również imienia i nazwiska koordynatora krajowego,
b) kwalifikacji i doświadczenia koordynatora, a w przypadku gdy żadna z LGD krajowych uczestniczących w realizacji międzynarodowego projektu współpracy nie jest koordynującą LGD, o której mowa w art. 39 ust. 1 rozporządzenia nr 1974/2006 - kwalifikacji i doświadczenia koordynatora krajowego
- w przypadku operacji polegającej na realizacji projektu współpracy;
8) plan finansowy operacji zawierający:
a) planowane terminy zakończenia realizacji poszczególnych etapów operacji,
b) wysokość kosztów kwalifikowalnych planowanych do poniesienia w ramach poszczególnych etapów operacji,
c) wysokość kwot pomocy planowanych do uzyskania za realizację poszczególnych etapów operacji;
9) zestawienie rzeczowo-finansowe operacji zawierające w szczególności wskazanie zadań planowanych do realizacji i wysokość kosztów kwalifikowalnych planowanych do poniesienia w związku z realizacją poszczególnych zadań;
10) szczegółowy opis zadań planowanych do realizacji w pierwszych dwóch etapach operacji, zawierający w szczególności określenie miejsc, terminów i zakresu ich realizacji oraz wysokość poszczególnych kosztów kwalifikowalnych planowanych do poniesienia w związku z realizacją poszczególnych zadań;
11) oświadczenia lub zobowiązania LGD dotyczące pomocy;
12) informacje o dołączanych do wniosku załącznikach.
2. Szczegółowy opis zadań planowanych do realizacji począwszy od trzeciego etapu operacji, jest przedstawiany samorządowi województwa i akceptowany przez ten samorząd na warunkach określonych w umowie.";
"1. Do wniosku o przyznanie pomocy dołącza się dokumenty niezbędne do przyznania pomocy, których wykaz zawiera formularz wniosku o przyznanie pomocy, w tym umowę o wspólnej realizacji projektu współpracy zawartą ze wszystkimi partnerami projektu współpracy, zwaną dalej "umową partnerską" - w przypadku operacji polegającej na realizacji projektu współpracy.",
"3. Umowa partnerska zawiera w szczególności:
1) dane identyfikujące partnerów projektu współpracy;
2) opis celów i przewidywanych rezultatów projektu współpracy oraz głównych zadań objętych tym projektem;
3) określenie grupy podmiotów, do których projekt współpracy jest skierowany lub których udział założono w jego realizacji;
4) określenie roli każdego z partnerów projektu współpracy w realizacji zadań objętych tym projektem;
5) wskazanie koordynującej LGD, o której mowa w art. 39 ust. 1 rozporządzenia nr 1974/2006, a jeżeli żadna z LGD krajowych uczestniczących w realizacji międzynarodowego projektu współpracy nie jest koordynującą LGD, o której mowa w art. 39 ust. 1 rozporządzenia nr 1974/2006 - również krajowej koordynującej LGD;
6) wskazanie koordynatora, a jeżeli żadna z LGD krajowych uczestniczących w realizacji międzynarodowego projektu współpracy nie jest koordynującą LGD, o której mowa w art. 39 ust. 1 rozporządzenia nr 1974/2006, również koordynatora krajowego;
7) okres realizacji projektu współpracy;
8) harmonogram realizacji projektu współpracy;
9) wskazanie obszaru realizacji projektu współpracy oraz miejsc realizacji poszczególnych zadań objętych tym projektem;
10) tytuł projektu współpracy;
11) akronim tytułu projektu współpracy;
12) budżet projektu współpracy uwzględniający wkład finansowy poszczególnych partnerów, a w przypadku międzynarodowego projektu współpracy - dodatkowo budżet indykatywny tego projektu w euro;
13) postanowienia dotyczące trybu zmiany lub rozwiązania umowy, w tym określające, w jakich przypadkach i w jakim zakresie można dokonać zmiany lub rozwiązania umowy;
14) zobowiązania partnerów projektu współpracy dotyczące w szczególności:
a) aktywnego uczestnictwa i współpracy w realizacji projektu współpracy,
b) wspólnego opracowania wskaźników monitorowania, procedury monitorowania oraz ewaluacji projektu współpracy,
c) terminowego wywiązywania się z realizacji zadań, za które partnerzy projektu współpracy są odpowiedzialni,
d) informowania pozostałych partnerów projektu współpracy o przeszkodach w realizacji zadań, w tym o ryzyku przekroczenia ustalonego terminu na realizację zadania,
e) stosowania przyjętego systemu przepływu informacji i komunikacji między partnerami projektu współpracy,
f) gromadzenia i archiwizacji dokumentacji projektu współpracy.";
"3. Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy zawiera inne niż określone w ust. 1 i 2 nieprawidłowości lub braki, właściwy organ samorządu województwa wzywa LGD, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.
4. Jeżeli LGD pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 3, nie usunęła nieprawidłowości lub braków w wyznaczonym terminie, właściwy organ samorządu województwa wzywa LGD, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.
5. Jeżeli LGD pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 4, nie usunęła nieprawidłowości lub braków w wyznaczonym terminie, właściwy organ samorządu województwa rozpatruje wniosek o przyznanie pomocy w zakresie, w jakim został on prawidłowo wypełniony, oraz na podstawie dołączonych do niego dokumentów.
6. Przepisów ust. 3 i 4 nie stosuje się, jeżeli zachodzą niebudzące wątpliwości przesłanki nieprzyznania pomocy.
7. Złożony wniosek o przyznanie pomocy nie może być zmieniany przez LGD w zakresie planu finansowego operacji, zestawienia rzeczowo-finansowego operacji lub szczegółowego opisu zadań, z wyłączeniem:
1) zmian wynikających z wezwań właściwego organu samorządu województwa;
2) jednej zmiany, dokonanej za zgodą właściwego organu samorządu województwa, w zakresie planu finansowego operacji, zestawienia rzeczowo-finansowego operacji lub szczegółowego opisu zadań, jeżeli zmiana ta nie spowoduje zmiany celów operacji wskazanych we wniosku o przyznanie pomocy.";
"1) wniosła prośbę w terminie 45 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia;",
"3) uprawdopodobniła, że uchybienie nastąpiło bez jej winy, a w przypadku operacji polegającej na realizacji projektu współpracy - także bez winy LGD krajowych uczestniczących w jego realizacji.";
"1a. Dokonanie przez LGD zmiany, o której mowa w § 11 ust. 7 pkt 2, wydłuża o miesiąc termin rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy.",
"2. Jeżeli w trakcie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy niezbędne jest uzyskanie dodatkowych wyjaśnień lub opinii innego podmiotu lub zajdą nowe okoliczności budzące wątpliwości co do możliwości przyznania pomocy, termin rozpatrywania wniosku o jej przyznanie wydłuża się o czas niezbędny do uzyskania tych wyjaśnień lub opinii, także w związku z zajściem nowych okoliczności, jednak nie dłuższy niż 2 miesiące, o czym właściwy organ samorządu województwa informuje na piśmie LGD.";
"1) osiągnięcia celów operacji, a w przypadku zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach operacji - również ich zachowanie przez okres 5 lat od dnia przyznania pomocy;
2) niefinansowania realizacji operacji z udziałem innych środków publicznych;
3) ograniczeń lub warunków w zakresie:
a) przenoszenia własności lub posiadania rzeczy nabytych w ramach realizacji operacji lub sposobu ich wykorzystywania,
b) sposobu lub miejsca prowadzenia działalności związanej z przyznaną pomocą
- do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia przyznania pomocy;
4) umożliwienia przeprowadzenia kontroli związanych z przyznaną pomocą do dnia, w którym upłynie 5 lat od dnia jej przyznania;",
"2a. Zobowiązania, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 3, LGD krajowe uczestniczące w realizacji projektu współpracy podejmują solidarnie.",
"3. Umowa zawiera również postanowienia dotyczące:
1) warunków i sposobu pozyskiwania przez właściwy organ samorządu województwa od LGD danych, o których mowa w art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy;
2) sposobu realizacji zadań określonych w zestawieniu rzeczowo-finansowym operacji.
4. Zmiana umowy w zakresie zobowiązań beneficjenta, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i 2, jest nieważna.",
"5. Zestawienie rzeczowo-finansowe operacji stanowi załącznik do umowy.";
"§ 21. 1. Jeżeli wniosek o płatność jest wypełniony nieprawidłowo lub zawiera braki, właściwy organ samorządu województwa wzywa LGD, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.
2. Jeżeli LGD pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 1, nie usunęła nieprawidłowości lub braków w wyznaczonym terminie, właściwy organ samorządu województwa wzywa LGD, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.
3. Jeżeli LGD pomimo wezwania, o którym mowa w ust. 2, nie usunęła nieprawidłowości lub braków w wyznaczonym terminie, właściwy organ samorządu województwa rozpatruje wniosek o płatność w zakresie, w jakim został on prawidłowo wypełniony, oraz na podstawie dołączonych do niego dokumentów.
4. W trakcie rozpatrywania wniosku o płatność właściwy organ samorządu województwa może wzywać LGD, w formie pisemnej, do wyjaśnienia faktów istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy lub przedstawienia dowodów na potwierdzenie tych faktów w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania.";
"§ 23a. 1. Innymi, niż wymienione w art. 47 ust. 1 rozporządzenia nr 1974/2006, kategoriami siły wyższej lub wyjątkowymi okolicznościami, w przypadku wystąpienia których nie jest wymagany zwrot całości lub części pomocy, są:
1) wywłaszczenie części nieruchomości związanej z operacją, jeżeli takiego wywłaszczenia nie można było przewidzieć w dniu zawarcia umowy;
2) katastrofa naturalna powodująca trwałe uszkodzenie nieruchomości lub obiektów będących przedmiotem operacji;
3) wypadek lub awaria skutkujące zniszczeniem budynków, budowli lub innego mienia w stopniu uniemożliwiającym ich dalsze używanie zgodnie z założonym celem operacji;
4) kradzież mienia będącego przedmiotem operacji, z wyjątkiem kradzieży, która nastąpiła na skutek niezachowania należytej staranności przez LGD.
2. Sposób postępowania LGD i samorządu województwa w razie wystąpienia okoliczności siły wyższej lub wyjątkowych okoliczności, w przypadku wystąpienia których nie jest wymagany zwrot pomocy, określa umowa.";
"§ 24. Poza okolicznościami siły wyższej i wyjątkowymi okolicznościami, o których mowa w art. 47 ust. 1 rozporządzenia nr 1974/2006 oraz § 23a ust. 1, LGD nie jest zobowiązana do zwrotu pomocy w części dotyczącej operacji, która została zrealizowana zgodnie z warunkami, o których mowa w § 19 ust. 1, jeżeli cel operacji został osiągnięty i zachowany.";
"3. Cele projektu współpracy są zgodne z więcej niż jednym celem szczegółowym LSR przynajmniej jednej LGD krajowej uczestniczącej w realizacji danego projektu współpracy:
1) tak - 3 pkt;
2) nie - 0 pkt.",
"8. Zarządzanie projektem współpracy - kwalifikacje i doświadczenie koordynatora istotne z punktu widzenia realizacji projektu współpracy, a jeżeli żadna z LGD krajowych uczestniczących w realizacji międzynarodowego projektu współpracy nie jest koordynującą LGD, o której mowa w art. 39 ust. 1 rozporządzenia nr 1974/2006 - kwalifikacje i doświadczenie koordynatora krajowego:
1) w przypadku międzynarodowych projektów współpracy - udokumentowana znajomość co najmniej jednego języka roboczego Unii Europejskiej (angielski, niemiecki lub francuski) lub języka kraju, z którego pochodzi partner projektu współpracy:
a) tak - 5 pkt,
b) nie - 0 pkt;
2) udokumentowane doświadczenie w zarządzaniu projektami o zakresie podobnym do zakresu ocenianego projektu współpracy:
a) powyżej 2 projektów - 4 pkt,
b) 1 lub 2 projekty - 2 pkt,
c) brak doświadczenia - 0 pkt.
9. Budżet projektu współpracy zakłada proporcjonalny podział wydatków między partnerów:
1) tak- 2 pkt;
2) nie - 0 pkt.",
"10. Budżet projektu współpracy odpowiada planowanym zadaniom:
1) tak - 4 pkt;
2) nie - 0 pkt.
11. Projekt współpracy jest projektem:
1) zintegrowanym - 4 pkt;
2) symetrycznym - 2 pkt;
3) żadnym z wymienionych w pkt 1 lub 2 - 0 pkt.".
1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 98, poz. 634, Nr 214, poz. 1349 i Nr 237, poz. 1655, z 2009 r. Nr 20, poz. 105 oraz z 2010 r. Nr 76, poz. 490 i Nr 148, poz. 993.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »