Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2010.207.1372

Akt utracił moc
Wersja od: 4 listopada 2010 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 29 października 2010 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013

Na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 października 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 193, poz. 1397, z późn. zm.3)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2:
a)
w ust. 1:
pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) jest pełnoletnia i nie osiągnęła wieku emerytalnego; za osiągnięcie wieku emerytalnego uważa się ukończenie 60 roku życia przez kobietę i 65 roku życia przez mężczyznę;",

pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) nie podlega wykluczeniu z ubiegania się o przyznanie pomocy na podstawie przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem Rady (WE) nr 1698/2005", oraz przepisów Unii Europejskiej wydanych w trybie tego rozporządzenia lub przepisów odrębnych.",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a-1e w brzmieniu:

"1a. Wielkość ekonomiczną gospodarstwa, o której mowa w ust. 1 pkt 1, ustala się z wykorzystaniem współczynników standardowych nadwyżek bezpośrednich, o których mowa w decyzji Komisji z dnia 7 czerwca 1985 r. ustanawiającej wspólnotową typologię gospodarstw rolnych (85/377/EWG) (Dz. Urz. WE L 220 z 17.08.1985, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 6, str. 198, z późn. zm.), obliczonych dla:

1) rodzajów produkcji prowadzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

2) okresu 2003-2005 jako okresu referencyjnego, o którym mowa w tej decyzji;

3) czterech polskich okręgów wymienionych w załączniku do rozporządzenia Rady nr 79/65/EWG z dnia 15 czerwca 1965 r. ustanawiającego sieć zbierania danych rachunkowych o dochodach i prowadzonej działalności gospodarczej gospodarstw rolnych w Europejskiej Wspólnocie Gospodarczej (Dz. Urz. WE L 109 z 23.06.1965, str. 1859; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 1, str. 47, z późn. zm.).

1b. W przypadku gdy dla danego rodzaju produkcji prowadzonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie obliczono współczynnika, o którym mowa w ust. 1a, wielkość ekonomiczną gospodarstwa można ustalić z wykorzystaniem współczynnika standardowej nadwyżki bezpośredniej obliczonej dla rodzaju produkcji zgodnego ze wspólnotowym wykazem działalności wymienionym w załączniku I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 571/88 z dnia 29 lutego 1988 r. w sprawie organizacji badań statystycznych Wspólnoty dotyczących struktury gospodarstw rolnych (Dz. Urz. WE L 56 z 02.03.1988, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 8, str. 10, z późn. zm.).

1c. Wielkość ekonomiczną gospodarstwa, o której mowa w ust. 1 pkt 1, ustala się na podstawie danych dotyczących w szczególności:

1) rodzaju i wielkości produkcji prowadzonej w gospodarstwie w roku poprzedzającym rok, w którym jest składany wniosek o przyznanie pomocy, z zastrzeżeniem pkt 3 - w przypadku wniosków składanych przed dniem 15 marca;

2) rodzaju i wielkości produkcji prowadzonej w gospodarstwie w roku, w którym jest składany wniosek o przyznanie pomocy - w przypadku wniosków składanych od dnia 15 marca;

3) rodzaju i wielkości produkcji prowadzonej w gospodarstwie albo w jego części w roku, w którym jest składany wniosek o przyznanie pomocy - w przypadku wniosków składanych przed dniem 15 marca i dotyczących gospodarstw lub ich części, nabytych w okresie od dnia 1 stycznia roku, w którym jest składany wniosek o przyznanie pomocy, do dnia złożenia wniosku.

1d. Ustalając wielkość ekonomiczną gospodarstwa, uwzględnia się użytki rolne wchodzące w skład gospodarstwa w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy, przy czym w przypadku użytków rolnych będących przedmiotem posiadania zależnego uwzględnia się tylko te użytki rolne:

1) których posiadanie wynika z umów zawartych na piśmie na okres nie krótszy niż do dnia zawarcia umowy przyznania pomocy lub

2) do których przyznano płatność w ramach systemów wsparcia bezpośredniego, Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, zwanego dalej "Programem", lub Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2004-2006, co najmniej w roku, w którym złożono wniosek o przyznanie pomocy, a jeżeli w danym roku nie przyznano jeszcze płatności, co najmniej w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o przyznanie pomocy.

1e. Ustalenia wielkości ekonomicznej gospodarstwa dokonuje się na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwaną dalej "Agencją".",

c)
w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) była posiadaczem gospodarstwa, z wyłączeniem okresu przed ukończeniem przez tę osobę 16 roku życia, lub",

d)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 5, w przypadku gdy o przyznanie pomocy ubiega się beneficjent działania "Ułatwianie startu młodym rolnikom" objętego Programem, powinien być spełniony najpóźniej w terminie wyznaczonym w związku z przyznaniem pomocy na podstawie przepisów w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Ułatwianie startu młodym rolnikom" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.";

2)
po § 2 dodaje się § 2a w brzmieniu:

"§ 2a. O pomoc mogą wspólnie ubiegać się osoby fizyczne, które:

1) spełniają warunki określone w § 2,

2) planują zakup nowych maszyn lub urządzeń, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 2, które będą stanowić przedmiot ich współwłasności, w celu używania tych maszyn lub urządzeń w posiadanych gospodarstwach,

3) zawarły pomiędzy sobą, w formie pisemnej, umowę, której czas trwania nie może być krótszy niż 6 lat od dnia złożenia przez te osoby wniosku o przyznanie pomocy, zawierającą w szczególności postanowienia dotyczące zasad wspólnego używania maszyn lub urządzeń, o których mowa w pkt 2, oraz zakresu prac wykonywanych przez każdą z tych osób z użyciem tych maszyn lub urządzeń, przy czym określając zakres prac, należy uwzględnić zasoby i potrzeby gospodarstw tych osób

- zwane dalej "osobami wspólnie wnioskującymi".";

3)
po § 5 dodaje się § 5a w brzmieniu:

"§ 5a. 1. O pomoc na operację dotyczącą priorytetu, o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005, mogą ubiegać się: osoba fizyczna, osoby wspólnie wnioskujące, osoba prawna, wspólnicy spółki cywilnej, spółka osobowa w rozumieniu Kodeksu spółek handlowych, jeżeli:

1) spełniają odpowiednio warunki, o których mowa w § 2-5;

2) są wpisani do rejestru producentów, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 11, poz. 65 i Nr 97, poz. 799 oraz z 2010 r. Nr 148, poz. 990), i w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy przysługuje im kwota indywidualna, o której mowa w tej ustawie, zwana dalej "kwotą indywidualną", w wysokości co najmniej 20 000 kg;

3) co najmniej od roku prowadzą działalność rolniczą w zakresie produkcji mleka.

2. W przypadku osób wspólnie wnioskujących każda z tych osób powinna spełniać warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.

3. Warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, w przypadku podmiotów, które nabyły gospodarstwo w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie pomocy, uznaje się za spełniony, jeżeli w nabytym gospodarstwie działalność rolnicza w zakresie produkcji mleka jest prowadzona co najmniej od roku.";

4)
w § 6 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) osobom wspólnie wnioskującym, jeżeli każda z tych osób spełnia warunki określone w pkt 1 oraz są spełnione warunki określone w § 2a pkt 2 i 3;";

5)
w § 7:
a)
w ust. 1 w pkt 3 lit. a otrzymuje brzmienie:

"a) wzrostu wartości dodanej brutto w gospodarstwie (GVA), w szczególności w wyniku racjonalizacji technologii produkcji lub wprowadzenia innowacji, zmiany profilu lub skali produkcji, poprawy jakości produkcji lub zwiększenia wartości dodanej produktu, co najmniej o 10 % w odniesieniu do roku bazowego w okresie 5 lat od dnia przyznania pomocy przez Agencję, lub",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a-1d w brzmieniu:

"1a. W przypadku operacji dotyczącej priorytetu, o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005, pomoc przyznaje się, jeżeli:

1) operacja obejmuje wyłącznie inwestycje związane z prowadzeniem działalności rolniczej;

2) operacja spełnia warunki, o których mowa w ust. 1;

3) w związku z realizacją operacji:

a) zostanie rozwinięta produkcja mleka w gospodarstwie albo

b) nastąpi całkowita rezygnacja z produkcji mleka w gospodarstwie.

1b. Przez rozwinięcie produkcji mleka, o której mowa w ust. 1a pkt 3 lit. a, rozumie się spełnienie warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, w zakresie produkcji mleka.

1c. Przez całkowitą rezygnację z produkcji mleka, o której mowa w ust. 1a pkt 3 lit. b, rozumie się zaprzestanie produkcji mleka w gospodarstwie w celu wprowadzenia do obrotu oraz zbycie posiadanej kwoty indywidualnej.

1d. W przypadku operacji, o której mowa w ust. 1a, realizowanej przez osoby wspólnie wnioskujące, powinno nastąpić rozwinięcie produkcji mleka w gospodarstwie każdej z tych osób albo całkowita rezygnacja z produkcji mleka w gospodarstwie każdej z tych osób.";

6)
w § 8:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. W przypadku przyznania pomocy do kosztów kwalifikowalnych zalicza się również koszty poniesione przez wnioskodawcę przed dniem zawarcia umowy, lecz nie wcześniej niż w dniu podania przez Prezesa Agencji informacji, o której mowa w § 15 ust. 10, jeżeli realizacja zestawienia rzeczowo-finansowego operacji w zakresie danego kosztu została rozpoczęta nie wcześniej niż w dniu podania tej informacji.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W przypadku przyznania pomocy osobom wspólnie wnioskującym do kosztów kwalifikowalnych zalicza się wyłącznie koszty zakupu maszyn lub urządzeń, poniesione przez wnioskodawcę od dnia zawarcia umowy z Agencją, jeżeli realizacja zestawienia rzeczowo-finansowego operacji w zakresie danego kosztu została rozpoczęta nie wcześniej niż w tym dniu.",

c)
po ust. 5 dodaje się ust. 5a i 5b w brzmieniu:

"5a. W przypadku osób wspólnie wnioskujących refundacji podlegają koszty kwalifikowalne poniesione przez beneficjenta, nie więcej jednak niż:

1) 50 % kosztów kwalifikowalnych, jeżeli żadna z tych osób w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy nie ukończyła 40 roku życia;

2) 60 % kosztów kwalifikowalnych, jeżeli żadna z tych osób w dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy nie ukończyła 40 roku życia, a operacja jest realizowana na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW), określonych w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, obszarach NATURA 2000 oraz związanych z wdrażaniem Ramowej Dyrektywy Wodnej określonych w przepisach odrębnych.

5b. W przypadku osób wspólnie wnioskujących poziom refundacji, o którym mowa w ust. 4 pkt 1 i 3 oraz ust. 5a, zwiększa się o 10 punktów procentowych, jeżeli realizowana operacja dotyczy priorytetu, o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005.",

d)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Za operację realizowaną na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW), określonych w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, obszarach NATURA 2000 oraz związanych z wdrażaniem Ramowej Dyrektywy Wodnej określonych w przepisach odrębnych, uważa się:

1) operację obejmującą wyłącznie budowę, przebudowę, remont połączony z modernizacją budynków lub budowli lub wyposażenie budynków lub budowli wchodzących w skład gospodarstwa, lub wyposażenie pastwisk, zakładanie, wyposażanie sadów lub plantacji wieloletnich położonych na tych obszarach lub

2) operację realizowaną w gospodarstwie, w którym co najmniej 50 % użytków rolnych położonych jest na tych obszarach.",

e)
po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:

"6a. W przypadku gdy operacja jest realizowana w gospodarstwach osób wspólnie wnioskujących, przepis ust. 6 pkt 2 stosuje się do każdego z gospodarstw, w których jest realizowana ta operacja.",

f)
po ust. 7 dodaje się ust. 7a i 7b w brzmieniu:

"7a. W przypadku gdy zdarzenie powodujące poniesienie kosztów kwalifikowalnych:

1) nie zostało uwzględnione w oddzielnym systemie rachunkowości albo

2) do jego identyfikacji nie wykorzystano odpowiedniego kodu rachunkowego

- o których mowa w art. 75 ust. 1 lit. c pkt i rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005, koszty te podlegają refundacji w wysokości określonej w ust. 4 pomniejszonej o 10 %.

7b. Prowadzenie oddzielnego systemu rachunkowości albo korzystanie z odpowiedniego kodu rachunkowego, o których mowa w art. 75 ust. 1 lit. c pkt i rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005, odbywa się w ramach prowadzonych ksiąg rachunkowych albo przez prowadzenie zestawienia faktur lub równoważnych dokumentów księgowych na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję, gdy na podstawie odrębnych przepisów beneficjent nie jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych.",

g)
ust. 9 otrzymuje brzmienie:

"9. Przy ustalaniu limitu, o którym mowa w ust. 8, uwzględnia się sumę kwot pomocy wypłaconej w ramach operacji zrealizowanych, w tym zrealizowanych przez osobę fizyczną występującą jako jedna z osób wspólnie wnioskujących, i kwot pomocy przyznanej w ramach operacji niezakończonych, w tym operacji realizowanych przez osobę fizyczną występującą jako jedna z osób wspólnie wnioskujących.",

h)
po ust. 9 dodaje się ust. 9a w brzmieniu:

"9a. W przypadku osób wspólnie wnioskujących pomoc przyznaje się każdej z tych osób w wysokości uzasadnionej zakresem prac wykonywanych przez każdą z nich przy użyciu maszyn lub urządzeń planowanych do zakupu na współwłasność, uwzględniającym zasoby i potrzeby gospodarstw tych osób.";

7)
w § 9:
a)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Kosztem kwalifikowalnym może być koszt:

1) budowy nowego budynku inwentarskiego przeznaczonego do produkcji trzody chlewnej (chlewni) albo drobiu (kurnika),

2) przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją istniejącego budynku wykorzystywanego do produkcji rolnej oraz do przechowywania, magazynowania, przygotowywania do sprzedaży lub sprzedaży bezpośredniej, mających na celu przekształcenie go w budynek inwentarski przeznaczony do produkcji trzody chlewnej (chlewni) albo drobiu (kurnika)

- wyłącznie w przypadku, gdy celem operacji jest przeniesienie całej produkcji z istniejącego budynku inwentarskiego będącego w posiadaniu wnioskodawcy do budynku, o którym mowa w pkt 1 albo 2, przy zachowaniu dotychczasowego poziomu produkcji; ograniczenie to nie dotyczy wnioskodawcy, który jest beneficjentem działania "Ułatwianie startu młodym rolnikom" objętego Programem.",

b)
w ust. 5 dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6) do dnia podania informacji, o której mowa w § 15 ust. 10, nie były w posiadaniu wnioskodawcy w szczególności na podstawie umowy leasingu, najmu albo użyczenia.",

c)
dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. W przypadku osób wspólnie wnioskujących do kosztów kwalifikowalnych zalicza się wyłącznie koszty zakupu nowych maszyn lub urządzeń.";

8)
§ 10 otrzymuje brzmienie:

"§ 10. 1. Prezes Agencji podaje do publicznej wiadomości, na stronie internetowej administrowanej przez Agencję oraz co najmniej w jednym dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym, najpóźniej 14 dni przed rozpoczęciem terminu składania wniosków o przyznanie pomocy, informację o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy w poszczególnych województwach, w tym wniosków o przyznanie pomocy na realizację operacji dotyczącej priorytetu, o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005.

2. Prezes Agencji określa w informacji, o której mowa w ust. 1, dzień rozpoczęcia oraz dzień zakończenia terminu składania wniosków o przyznanie pomocy, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 28 dni.

3. Prezes Agencji może określić w informacji, o której mowa w ust. 1, że przez pierwsze 14 dni terminu, o którym mowa w ust. 2, mogą być składane wyłącznie wnioski o przyznanie pomocy na realizację operacji dotyczącej priorytetu, o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005.";

9)
§ 11 otrzymuje brzmienie:

"§ 11. 1. W jednym roku można złożyć jeden wniosek o przyznanie pomocy.

2. Przepis ust. 1 dotyczy również złożenia wniosku o przyznanie pomocy przez osobę fizyczną występującą jako jedna z osób wspólnie wnioskujących.

3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli na podstawie uprzednio złożonego wniosku o przyznanie pomocy nie przyznano pomocy.";

10)
w § 12 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. W przypadku osób wspólnie wnioskujących wniosek o przyznanie pomocy składa się w oddziale regionalnym Agencji właściwym ze względu na położenie gospodarstw osób wspólnie wnioskujących, przy czym jeżeli gospodarstwa tych osób są położone na obszarze więcej niż jednego województwa, wniosek składa się w tym województwie, w którym jest położona największa część tych gospodarstw.";

11)
w § 13:
a)
w ust. 1 dodaje się pkt 11 i 12 w brzmieniu:

"11) kwotę pomocy, o którą ubiega się wnioskodawca;

12) informację, czy operacja dotyczy priorytetu, o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005.",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. W przypadku wniosku o przyznanie pomocy składanego przez osoby wspólnie wnioskujące informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4, 7, 9 i 11, podaje się dla każdej z tych osób, przy czym kwotę, o której mowa w ust. 1 pkt 11, podaje się z uwzględnieniem zakresu prac wykonywanych przez każdą z tych osób z użyciem maszyn lub urządzeń planowanych do zakupu.",

c)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Do wniosku o przyznanie pomocy dołącza się wymagane dokumenty, o których mowa w ust. 4, w tym plan rozwoju gospodarstwa, przygotowany na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję.";

12)
w § 14:
a)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli dane, które należy podać w wymaganych pozycjach wniosku o przyznanie pomocy, wynikają bezpośrednio z innych pozycji wniosku, z dokumentów dołączonych do wniosku lub zawarte są w ewidencji producentów w rozumieniu przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności.",

b)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Złożony wniosek o przyznanie pomocy nie może być zmieniany przez wnioskodawcę w zakresie planu finansowego operacji lub zestawienia rzeczowo-finansowego operacji, z wyłączeniem:

1) zmian wynikających z wezwań Agencji;

2) jednej zmiany w zakresie planu finansowego operacji lub zestawienia rzeczowo-finansowego operacji, jeżeli zmiana ta nie spowoduje zmiany celów operacji wskazanych we wniosku o przyznanie pomocy oraz zwiększenia kwoty pomocy.";

13)
§ 15 otrzymuje brzmienie:

"§ 15. 1. Pomoc przysługuje według kolejności ustalonej przez Agencję dla każdego województwa, przy zastosowaniu kryteriów wyboru operacji.

2. Agencja, ustalając kolejność przysługiwania pomocy, uwzględnia wszystkie wnioski o przyznanie pomocy złożone osobiście albo przez upoważnioną osobę bezpośrednio w oddziale regionalnym Agencji albo za pośrednictwem biura powiatowego Agencji w terminie, o którym mowa w § 10 ust. 2, oraz wszystkie wnioski o przyznanie pomocy złożone przesyłką rejestrowaną, nadaną w placówce pocztowej operatora publicznego w terminie, o którym mowa w § 10 ust. 2, które wpłynęły do oddziału regionalnego Agencji w terminie do 30 dnia od dnia upływu terminu składania wniosków o przyznanie pomocy.

3. O kolejności przysługiwania pomocy decyduje suma uzyskanych punktów przyznanych na podstawie następujących kryteriów, z zastrzeżeniem § 15a:

1) w przypadku operacji, której realizacja przyczyni się do wzrostu wartości dodanej brutto w gospodarstwie (GVA) określonego w § 7 ust. 1 pkt 3 lit. a, punkty przyznaje się w zależności od wielkości ekonomicznej gospodarstwa w następujący sposób:

a) jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi od 4 do 16 ESU, przyznaje się od 5 do 9 punktów, przy czym 9 punktów przyznaje się dla wartości ESU równej 16, a dla pozostałych wartości ESU proporcjonalnie mniej, do 5 punktów dla wartości ESU równej 4,

b) jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi od 16 do 40 ESU, przyznaje się od 9 do 10 punktów, przy czym 10 punktów przyznaje się dla wartości ESU równej 28, a dla pozostałych wartości ESU proporcjonalnie mniej, do 9 punktów dla wartości z krańców tego przedziału,

c) jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi od 40 do 70 ESU, przyznaje się od 5 do 9 punktów, przy czym 9 punktów przyznaje się dla wartości ESU równej 40, a dla pozostałych wartości ESU proporcjonalnie mniej, do 5 punktów dla wartości ESU równej 70,

d) jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi więcej niż 70 ESU, przyznaje się 5 punktów;

2) w przypadku operacji, której realizacja nie przyczyni się do wzrostu wartości dodanej brutto w gospodarstwie (GVA) określonego w § 7 ust. 1 pkt 3 lit. a, punkty przyznaje się w zależności od wielkości ekonomicznej gospodarstwa w następujący sposób:

a) jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi od 4 do 16 ESU, przyznaje się od 0 do 4 punktów, przy czym 4 punkty przyznaje się dla wartości ESU równej 16, a dla pozostałych wartości ESU proporcjonalnie mniej, do 0 punktów dla wartości ESU równej 4,

b) jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi od 16 do 40 ESU, przyznaje się od 4 do 5 punktów, przy czym 5 punktów przyznaje się dla wartości ESU równej 28, a dla pozostałych wartości ESU proporcjonalnie mniej, do 4 punktów dla wartości z krańców tego przedziału,

c) jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi od 40 do 70 ESU, przyznaje się od 0 do 4 punktów, przy czym 4 punkty przyznaje się dla wartości ESU równej 40, a dla pozostałych wartości ESU proporcjonalnie mniej, do 0 punktów dla wartości ESU równej 70,

d) jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi więcej niż 70 ESU, przyznaje się 0 punktów;

3) w przypadku operacji, która jest realizowana przez osoby wspólnie wnioskujące, przyznaje się dodatkowe punkty w zależności od wielkości ekonomicznej gospodarstwa, w następujący sposób:

a) jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi co najmniej 4 i mniej niż 16 ESU, przyznaje się 5 punktów,

b) jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi co najmniej 16 i mniej niż 40 ESU, przyznaje się 3 punkty,

c) jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi co najmniej 40 i mniej niż 70 ESU, przyznaje się 1 punkt,

d) jeżeli wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosi co najmniej 70 ESU, przyznaje się 0 punktów.

4. Kolejność, o której mowa w ust. 1, jest ustalana na podstawie danych zawartych we wniosku o przyznanie pomocy na dzień złożenia wniosku. Jeżeli wniosek nie zawiera danych niezbędnych do ustalenia kolejności, nie przyznaje się punktów.

5. W przypadku osób wspólnie wnioskujących wielkość ekonomiczną gospodarstwa stanowi średnia arytmetyczna z wielkości ekonomicznej gospodarstw będących w posiadaniu tych osób.

6. Kolejność, o której mowa w ust. 1, jest ustalana od operacji, która uzyskała największą liczbę punktów, do operacji, która uzyskała najmniejszą liczbę punktów.

7. Operację, o której wsparcie ubiegają się osoby wspólnie wnioskujące, uznaje się za operację, której realizacja przyczyni się do wzrostu wartości dodanej brutto w gospodarstwie (GVA), jeżeli przyczyni się ona do wzrostu wartości dodanej brutto w gospodarstwie każdej z tych osób.

8. W przypadku operacji o takiej samej liczbie punktów w pierwszej kolejności pomoc przysługuje wnioskodawcy, który do dnia złożenia danego wniosku o przyznanie pomocy nie zawarł żadnej umowy, na podstawie której została przyznana pomoc w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" objętego Programem.

9. W przypadku gdy po ustaleniu kolejności zgodnie z ust. 8 konieczne jest ustalenie kolejności w ramach operacji z taką samą liczbą punktów, o kolejności tej decyduje wartość wielkości ekonomicznej gospodarstwa, przy czym kolejność ta jest ustalana od najmniejszej do największej wartości.

10. Prezes Agencji, nie później niż w terminie 40 dni od dnia upływu terminu składania wniosków o przyznanie pomocy, podaje do publicznej wiadomości, na stronie internetowej administrowanej przez Agencję, informację o kolejności przysługiwania pomocy w danym województwie. Informacja ta jest aktualizowana w przypadkach, o których mowa w ust. 11-13 oraz § 15c ust. 2, nie rzadziej niż co 10 dni.

11. W przypadku wniosków o przyznanie pomocy, które zostały złożone w terminie, o którym mowa w § 10 ust. 2, ale wpłynęły do właściwego oddziału regionalnego Agencji po 30 dniu od dnia upływu terminu składania wniosków o przyznanie pomocy, pomoc przysługuje w kolejności ustalonej przy zastosowaniu kryteriów wyboru operacji, po wnioskach o przyznanie pomocy, których kolejność ustalono zgodnie z ust. 1-9.

12. W przypadku wniosków o przyznanie pomocy, które zostały złożone w terminie, o którym mowa w § 10 ust. 2, do oddziału regionalnego Agencji, który nie jest właściwy, a następnie ustalono dla nich kolejność przysługiwania pomocy w oddziale regionalnym Agencji, który nie jest właściwy, pomoc przysługuje w kolejności ustalonej przy zastosowaniu kryteriów wyboru operacji we właściwym oddziale regionalnym Agencji, po wnioskach o przyznanie pomocy, których kolejność ustalono zgodnie z ust. 1-9.

13. Jeżeli dane zawarte we wniosku o przyznanie pomocy mające wpływ na ustalenie kolejności przysługiwania pomocy ulegną zmianie, dokonuje się aktualizacji informacji o kolejności przysługiwania pomocy w danym województwie wyłącznie w przypadku, gdy z nowych danych wynika, że pomoc przysługuje w dalszej kolejności niż pierwotnie ustalona.

14. Wniosek o przyznanie pomocy rozpatruje się w terminie 4 miesięcy od dnia podania do publicznej wiadomości informacji, o której mowa w ust. 10.

15. Dokonanie przez wnioskodawcę zmiany we wniosku o przyznanie pomocy, o której mowa w § 14 ust. 6 pkt 2, może wydłużyć termin rozpatrzenia wniosku określony w ust. 14, nie więcej jednak niż o miesiąc.

16. Przepis ust. 15 stosuje się odpowiednio w przypadkach, o których mowa w § 20a ust. 1 i 2.

17. W przypadku nierozpatrzenia wniosku o przyznanie pomocy w terminie, o którym mowa w ust. 14, Agencja zawiadamia wnioskodawcę o przyczynach zwłoki, podając nowy termin rozpatrzenia wniosku, nie dłuższy niż 3 miesiące.";

14)
po § 15 dodaje się § 15a-15c w brzmieniu:

"§ 15a. 1. W przypadku wniosków o przyznanie pomocy na realizację operacji dotyczącej priorytetu, o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005, złożonych w terminie, o którym mowa w § 10 ust. 3, o kolejności przysługiwania pomocy decyduje suma uzyskanych punktów, przyznanych na podstawie następujących kryteriów:

1) w przypadku operacji związanych z rozwijaniem produkcji mleka:

a) jeżeli wysokość kwoty indywidualnej wynosi od 20 000 do 99 999 kg, przyznaje się od 0 do 4 punktów, przy czym 4 punkty przyznaje się dla kwoty indywidualnej w wysokości 99 999 kg, a dla pozostałych wysokości kwoty indywidualnej proporcjonalnie mniej, do 0 punktów dla wysokości kwoty indywidualnej równej 20 000 kg,

b) jeżeli wysokość kwoty indywidualnej wynosi od 100 000 do 200 000 kg, przyznaje się od 9 do 10 punktów, przy czym 10 punktów przyznaje się dla kwoty indywidualnej w wysokości 150 000 kg, a dla pozostałych wysokości kwoty indywidualnej proporcjonalnie mniej, do 9 punktów dla wartości z krańców tego przedziału,

c) jeżeli wysokość kwoty indywidualnej wynosi od 200 000 do 400 000 kg, przyznaje się od 5 do 9 punktów, przy czym 9 punktów przyznaje się dla kwoty indywidualnej w wysokości 200 000 kg, a dla pozostałych wysokości kwoty indywidualnej proporcjonalnie mniej, do 5 punktów dla wysokości kwoty indywidualnej równej 400 000 kg,

d) jeżeli wysokość kwoty indywidualnej wynosi więcej niż 400 000 kg, przyznaje się 5 punktów;

2) w przypadku operacji związanych z całkowitą rezygnacją z produkcji mleka:

a) jeżeli wysokość kwoty indywidualnej wynosi od 20 000 do 99 999 kg, przyznaje się od 5 do 9 punktów, przy czym 9 punktów przyznaje się dla kwoty indywidualnej w wysokości 99 999 kg, a dla pozostałych wysokości kwoty indywidualnej proporcjonalnie mniej, do 5 punktów dla wysokości kwoty indywidualnej równej 20 000 kg,

b) jeżeli wysokość kwoty indywidualnej wynosi od 100 000 do 200 000 kg, przyznaje się od 4 do 5 punktów, przy czym 5 punktów przyznaje się dla kwoty indywidualnej w wysokości 100 000 kg, a dla pozostałych wysokości kwoty indywidualnej proporcjonalnie mniej, do 4 punktów dla wysokości kwoty indywidualnej równej 200 000 kg,

c) jeżeli wysokość kwoty indywidualnej wynosi od 200 000 do 400 000 kg, przyznaje się od 0 do 4 punktów, przy czym 4 punkty przyznaje się dla kwoty indywidualnej w wysokości 200 000 kg, a dla pozostałych wysokości kwoty indywidualnej proporcjonalnie mniej, do 0 punktów dla wysokości kwoty indywidualnej równej 400 000 kg,

d) jeżeli wysokość kwoty indywidualnej wynosi więcej niż 400 000 kg, przyznaje się 0 punktów;

3) w przypadku operacji, która jest realizowana przez osoby wspólnie wnioskujące, przyznaje się dodatkowe punkty w zależności od wysokości kwoty indywidualnej, w następujący sposób:

a) jeżeli wysokość kwoty indywidualnej wynosi co najmniej 20 000 i mniej niż 100 000 kg, przyznaje się 5 punktów,

b) jeżeli wysokość kwoty indywidualnej wynosi co najmniej 100 000 i mniej niż 200 000 kg, przyznaje się 3 punkty,

c) jeżeli wysokość kwoty indywidualnej wynosi co najmniej 200 000 i mniej niż 400 000 kg, przyznaje się 1 punkt,

d) jeżeli wysokość kwoty indywidualnej wynosi co najmniej 400 000 kg, przyznaje się 0 punktów.

2. Kolejność, o której mowa w ust. 1, jest ustalana na podstawie danych zawartych we wniosku o przyznanie pomocy na dzień złożenia wniosku. Jeżeli wniosek nie zawiera danych niezbędnych do ustalenia kolejności, nie przyznaje się punktów.

3. W przypadku osób wspólnie wnioskujących wysokość kwoty indywidualnej stanowi średnia arytmetyczna z wysokości kwot indywidualnych będących w posiadaniu tych osób.

4. Kolejność, o której mowa w ust. 1, jest ustalana od operacji, która uzyskała największą liczbę punktów, do operacji, która uzyskała najmniejszą liczbę punktów.

5. W przypadku gdy po ustaleniu kolejności zgodnie z ust. 1-4 konieczne jest ustalenie kolejności w ramach operacji z taką samą liczbą punktów, o kolejności tej decyduje powierzchnia użytków rolnych gospodarstwa, przy czym kolejność ta jest ustalana od największej do najmniejszej powierzchni.

6. W przypadku operacji, która jest realizowana przez osoby wspólnie wnioskujące, kolejność, o której mowa w ust. 5, ustala się na podstawie średniej arytmetycznej z wielkości powierzchni użytków rolnych gospodarstw będących w posiadaniu tych osób.

7. W przypadku gdy po ustaleniu kolejności zgodnie z ust. 5 konieczne jest ustalenie kolejności w ramach operacji z taką samą liczbą punktów, o kolejności tej decyduje wysokość kwoty indywidualnej, przy czym kolejność ta jest ustalana od najmniejszej do największej wysokości.

§ 15b. Jeżeli Prezes Agencji określi w informacji, o której mowa w § 10 ust. 1, termin składania wniosków o przyznanie pomocy na realizację operacji dotyczącej priorytetu, o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005, pomoc przysługuje w pierwszej kolejności wnioskodawcom ubiegającym się o przyznanie pomocy w ramach tego priorytetu.

§ 15c. 1. Jeżeli operacja dotycząca priorytetu, o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005, nie spełnia warunków, o których mowa w § 7 ust. 1a-1c, albo wniosek o przyznanie pomocy na realizację operacji dotyczącej priorytetu, o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005, został złożony po terminie składania tych wniosków określonym zgodnie z § 10 ust. 3, ale w terminie składania wniosków o przyznanie pomocy, o którym mowa w § 10 ust. 2, pomoc przysługuje według kolejności ustalonej przy zastosowaniu kryteriów wyboru operacji, o których mowa w § 15 ust. 1-9, chyba że zachodzą niebudzące wątpliwości przesłanki nieprzyznania pomocy.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, pomoc przysługuje po wnioskach o przyznanie pomocy, których kolejność ustalono zgodnie z § 15 ust. 1-9.

3. Jeżeli Prezes Agencji nie określi w informacji, o której mowa w § 10 ust. 1, że przez pierwsze 14 dni terminu, o którym mowa w § 10 ust. 2, mogą być składane wyłącznie wnioski o przyznanie pomocy na realizację operacji dotyczącej priorytetu, o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005, wnioski o przyznanie pomocy na realizację operacji dotyczącej priorytetu, o którym mowa w art. 16a ust. 1 lit. e rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005, mogą być składane w terminie, o którym mowa w § 10 ust. 2.

4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, pomoc przysługuje według kolejności ustalonej przy zastosowaniu kryteriów wyboru operacji, o których mowa w § 15 ust. 1-9, chyba że zachodzą niebudzące wątpliwości przesłanki nieprzyznania pomocy.";

15)
w § 18:
a)
w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) wniósł prośbę w terminie 45 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia;",

b)
uchyla się ust. 3;
16)
po § 20 dodaje się § 20a w brzmieniu:

"§ 20a. 1. W przypadku ubiegania się o pomoc przez osoby wspólnie wnioskujące, w razie śmierci lub rezygnacji jednej z tych osób z ubiegania się o przyznanie pomocy, pozostałe osoby wspólnie wnioskujące mogą, w toku postępowania w sprawie przyznania pomocy, zawrzeć nową umowę, o której mowa w § 2a pkt 3, oraz zmienić złożony wniosek o przyznanie pomocy. Agencja w terminie 21 dni od dnia otrzymania informacji o śmierci lub rezygnacji jednej z tych osób informuje na piśmie pozostałe osoby wspólnie wnioskujące o takiej możliwości. Nową umowę i zmieniony wniosek składa się w terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji od Agencji przez ostatnią z osób wspólnie wnioskujących.

2. Jeżeli w przypadku, o którym mowa w ust. 1, tylko jednej z osób wspólnie wnioskujących może być przyznana pomoc, wniosek o przyznanie pomocy złożony przez osoby wspólnie wnioskujące, na pisemną prośbę osoby, której może być przyznana pomoc, może zostać uznany za wniosek o przyznanie pomocy złożony przez osobę fizyczną, jeżeli prośba ta zostanie złożona w terminie 21 dni od dnia otrzymania przez tę osobę pisemnej informacji od Agencji o takiej możliwości.

3. Jeżeli Agencja nie przyzna pomocy co najmniej jednej z osób wspólnie wnioskujących, pomocy nie przyznaje się pozostałym osobom wspólnie wnioskującym.";

17)
w § 21:
a)
w ust. 2 dodaje się pkt 7 w brzmieniu:

"7) zaprzestania produkcji mleka oraz zbycia posiadanej kwoty indywidualnej do dnia złożenia wniosku o płatność albo pierwszego wniosku o płatność, jeżeli beneficjent będzie składał więcej niż jeden wniosek o płatność, oraz niepodejmowania produkcji mleka przez 5 lat - w przypadku operacji, o której mowa w § 7 ust. 1a pkt 3 lit. b.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W przypadku osób wspólnie wnioskujących zawiera się jedną umowę, która poza postanowieniami i zobowiązaniami, o których mowa w ust. 2, zawiera również:

1) informację o kwocie pomocy przyznanej poszczególnym osobom;

2) zobowiązanie do przedłużenia czasu trwania umowy, o której mowa w § 2a pkt 3, do dnia, w którym upływa pięcioletni okres, o którym mowa w ust. 3 pkt 1 - w przypadku gdy termin obowiązywania tej umowy upływa przed dniem, w którym upływa pięcioletni okres, o którym mowa w ust. 3 pkt 1;

3) postanowienia dotyczące zasad i zakresu ponoszenia odpowiedzialności w przypadku niewywiązania się co najmniej jednej z osób z postanowień umowy.",

c)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Pięcioletni okres, którego dotyczą zobowiązania, o których mowa w ust. 2:

1) pkt 1, 3, 4, 6 i 7, liczy się od dnia przyznania pomocy;

2) pkt 5, liczy się od dnia dokonania przez Agencję płatności:

a) ostatecznej - w przypadku operacji obejmujących wyłącznie inwestycje niepolegające na nabyciu rzeczy będących przedmiotem leasingu,

b) w wyniku której po raz pierwszy w ramach operacji zostały zrefundowane koszty kwalifikowalne, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 9 - w przypadku operacji obejmujących wyłącznie inwestycje polegające na nabyciu rzeczy będących przedmiotem leasingu,

c) w wyniku której w ramach operacji zostały zrefundowane wszystkie koszty kwalifikowalne, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1-8 i ust. 2 - w przypadku operacji obejmujących inwestycje zarówno polegające, jak i niepolegające na nabyciu rzeczy będących przedmiotem leasingu.";

18)
w § 22 po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:

"2a. W przypadku beneficjentów, którymi są osoby wspólnie wnioskujące, każdy z beneficjentów podpisuje oddzielny weksel wraz z deklaracją wekslową, o których mowa w ust. 1.";

19)
w § 25:
a)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Beneficjenci, którymi są osoby wspólnie wnioskujące, składają wspólny wniosek o płatność.",

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Do wniosku o płatność stosuje się odpowiednio przepis § 12 ust. 4.";

20)
w § 27 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Do trybu rozpatrywania wniosku o płatność stosuje się przepisy § 17-19.";

21)
w § 32 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. W przypadku beneficjentów, którymi są osoby wspólnie wnioskujące, pomoc może być przyznana następcy prawnemu jednego z takich beneficjentów albo nabywcy gospodarstwa albo jego części, jeżeli zgodę na to wyrażą na piśmie pozostałe osoby wspólnie wnioskujące.";

22)
w § 34 w ust. 1 pkt 6 i 7 otrzymują brzmienie:

"6) przeniesienie przez beneficjenta, za zgodą Agencji, w okresie 5 lat od dnia zawarcia umowy, o której mowa w § 21 ust. 1, własności lub posiadania gospodarstwa lub jego części objętych realizacją inwestycji w ramach operacji lub przeniesienie własności lub posiadania nabytych dóbr objętych operacją, jeżeli przeniesienie to nastąpi na rzecz podmiotu, który spełnia warunki przyznania i wypłaty pomocy i przejmie zobowiązania dotychczasowego beneficjenta;

7) zmiana, za zgodą Agencji, w okresie 5 lat od dnia zawarcia umowy, o której mowa w § 21 ust. 1, przeznaczenia nabytych przez beneficjenta dóbr, wyremontowanych lub wybudowanych budynków lub budowli w całości lub w części, jeżeli nowy sposób ich wykorzystania nie naruszy celów i zakresu działania, o którym mowa w § 1.";

23)
w załączniku do rozporządzenia w ust. 9 dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) zasadniczego zawodowego - jest świadectwo ukończenia szkoły z uzyskanym tytułem wykwalifikowanego robotnika lub dyplom ukończenia szkoły z tytułem wykwalifikowanego robotnika albo dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe w zawodzie innym niż wymieniony w ust. 2.".

Do postępowań w sprawie przyznania pomocy finansowej w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz do pomocy finansowej przyznanej w ramach tego działania przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia wymienionego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, z wyjątkiem § 14 ust. 1a i 6, § 18 ust. 1 pkt 1, § 21 ust. 3, § 27 ust. 2 oraz § 34 ust. 1 pkt 6 i 7 rozporządzenia wymienionego w § 1, które stosuje się w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.
1.
Umowy o przyznaniu pomocy finansowej w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, zawarte przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, mogą być zmienione w zakresie postanowień wynikających z § 21 ust. 3, § 27 ust. 2 oraz § 34 ust. 1 pkt 6 i 7 rozporządzenia, o którym mowa w § 1, jeżeli beneficjent złoży w oddziale regionalnym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa właściwym do przyznania pomocy wniosek o zmianę tych postanowień, najpóźniej w terminie 6 miesięcy przed upływem pięcioletniego okresu, o którym mowa w § 21 ust. 3 rozporządzenia określonego w § 1.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, rozpatruje się w terminie miesiąca od dnia otrzymania.
3.
Prezes Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa podaje do publicznej wiadomości, na stronie internetowej administrowanej przez Agencję, w terminie 21 dni od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, informację o możliwości zmiany umowy w zakresie postanowień wynikających z § 21 ust. 3, § 27 ust. 2 oraz § 34 ust. 1 pkt 6 i 7 rozporządzenia określonego w § 1.
Przepisy § 8 ust. 7a i 7b rozporządzenia wymienionego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, stosuje się wyłącznie do refundacji kosztów poniesionych na realizację operacji objętej wnioskiem o przyznanie pomocy finansowej w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 złożonym nie wcześniej niż w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, z tym że w przypadku kosztów poniesionych przez:
1)
podmioty, które są obowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych, przepisy te stosuje się od nowego roku obrotowego w rozumieniu przepisów o rachunkowości;
2)
pozostałe podmioty, przepisy te stosuje się od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rozwój wsi, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 98, poz. 634, Nr 214, poz. 1349 i Nr 237, poz. 1655, z 2009 r. Nr 20, poz. 105 oraz z 2010 r. Nr 76, poz. 490 i Nr 148, poz. 993.

3) Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 205, poz. 1492, z 2008 r. Nr 47, poz. 279 i Nr 173, poz. 1076 oraz z 2009 r. Nr 48, poz. 389.