Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz metod obliczania oszczędności energii.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.956

Akt jednorazowy
Wersja od: 5 maja 2022 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA 1
z dnia 12 kwietnia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz metod obliczania oszczędności energii

Na podstawie art. 29 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2166) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Energii z dnia 5 października 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz metod obliczania oszczędności energii (Dz. U. poz. 1912) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 5 w ust. 2:
a)
w pkt 9 wyrazy "energii elektrycznej lub gazu ziemnego" zastępuje się wyrazami "energii elektrycznej, gazu ziemnego lub paliw ciekłych",
b)
w pkt 10 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 11-14 w brzmieniu:

"11) dla przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej polegającego na wymianie pojazdów służących do transportu drogowego na nowe pojazdy, w przypadku gdy są one objęte zakresem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określającego normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylającego rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 (Dz. Urz. UE L 111 z 25.04.2019, str. 13, z późn. zm. 2 ) lub rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określającego normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE (Dz. Urz. UE L 198 z 25.07.2019, str. 202):

a) wykonuje się obliczenia, przyjmując, że zużycie energii pojazdu po wymianie nie przekracza poziomu odpowiadającego spełnieniu wymogów minimalnych określonych w tych rozporządzeniach,

b) kwalifikuje się średnioroczne oszczędności wynikające z wcześniejszej wymiany w stosunku do przewidywanego zakończenia cyklu życia pojazdu wyrażonego w przebiegu lub latach;

12) dla przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej polegającego na wymianie pojazdów służących do transportu drogowego innych niż wskazane w pkt 11 lub pojazdów służących do transportu kolejowego - wykonuje się obliczenia średniorocznych oszczędności za okres:

a) wynikający z wcześniejszej wymiany w stosunku do przewidywanego zakończenia cyklu życia pojazdu, wykorzystując do obliczeń zmierzone lub oszacowane dane dotyczące zużycia energii przez pojazd wymieniany i pojazd nabyty, oraz

b) pozostały do zakończenia cyklu życia pojazdu nabytego, wykorzystując do obliczeń uśrednione jednostkowe zużycie energii przez standardowy pojazd należący do tej samej, pod względem wielkości i napędu, kategorii pojazdów oraz zmierzone lub oszacowane dane dotyczące zużycia energii przez pojazd nabyty;

13) dla przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej polegającego na modernizacji pojazdów służących do transportu drogowego lub kolejowego, w przypadku gdy dokonywane jest ono przed przewidywanym zakończeniem cyklu życia pojazdu lub gdy w wyniku jego realizacji cykl życia ulegnie wydłużeniu:

a) wykonuje się ocenę potencjału w zakresie poprawy efektywności energetycznej, wskazując możliwe do zastosowania rozwiązania technologiczne,

b) wykonuje się obliczenia średniorocznych oszczędności energii możliwych do uzyskania do przewidywanego zakończenia cyklu życia pojazdu w stosunku do zużycia energii przez dany pojazd przed modernizacją;

14) w zakresie ograniczania strat związanych z magazynowaniem i przeładunkiem paliw ciekłych:

a) wykonuje się pomiary, stosując metodę badań pomiaru suchego lub metodę badań pomiaru mokrego wskazane w normie PN-EN 16321-2:2014-02 Odzyskiwanie par benzyny podczas tankowania pojazdów silnikowych na stacjach paliwowych - Część 2: Metody badań dotyczące weryfikacji systemów odzyskiwania par na stacjach paliwowych lub inną równoważną metodę w celu skontrolowania działania systemów odzyskiwania par paliwa na stacjach paliw; jeżeli wskazana norma zostanie wycofana i zastąpiona nową normą w zbiorze Polskich Norm - za normę zalecaną należy uznać tę nową normę,

b) wykonuje się pomiary i analizę danych charakteryzujących zbiornik i jego eksploatację, parametrów klimatycznych danej lokalizacji zbiornika, charakterystyki przechowywanej cieczy oraz czasu magazynowania w celu zbadania możliwości modernizacji zbiornika magazynującego paliwa ciekłe.";

2)
§ 13 otrzymuje brzmienie:

"§ 13. 1. Wartości współczynników sprawności procesów przetworzenia energii pierwotnej w energię finalną określa się oddzielnie dla energii elektrycznej, ciepła, gazu ziemnego i paliw ciekłych, przyjmując, że są one równe odwrotności współczynników nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej, stosownie do wykorzystywanego rodzaju nośnika energii lub źródła energii, które zostały określone w tabeli 1 załącznika nr 4 do rozporządzenia.

2. Współczynnik nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej dla ciepła dostarczanego z sieci ciepłowniczej oblicza się według wzoru (3) określonego w pkt 1.3 załącznika nr 4 do rozporządzenia.

3. Współczynnik nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej dla gazu ziemnego dostarczanego do odbiorcy końcowego z sieci gazowej jako objętość gazu ziemnego lub biogazu oblicza się według wzoru (4) określonego w pkt 1.4 załącznika nr 4 do rozporządzenia.";

3)
w § 14 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Zawartość energii w paliwach ciekłych oblicza się, stosując wartości opałowe określone w przepisach wydanych na podstawie art. 30h ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2021 r. poz. 133, 694, 1093 i 1642), a następnie jednostki energii przelicza się, stosując współczynniki przeliczeniowe określone w załączniku nr 5 do rozporządzenia.";

4)
w załączniku nr 1 do rozporządzenia w tabeli po lp. 8 dodaje się lp. 9 "Wymiana pojazdów służących do transportu drogowego";
5)
w załączniku nr 2 do rozporządzenia:
a)
w pkt 1.1 w tabeli:
w części "Określanie ilości zaoszczędzonej energii pierwotnej" w kolumnie trzeciej "Definicje" objaśnienie symbolu ΔQp otrzymuje brzmienie:

"ΔQp - ilość zaoszczędzonej energii pierwotnej, wyrażonej w [kWh/rok], ",

po części "Określanie ilości zaoszczędzonej energii pierwotnej" dodaje się część "Wymiana pojazdów służących do transportu drogowego" w brzmieniu określonym w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia,
b)
w pkt 1.2 po tabeli nr 8 dodaje się tabele nr 9-11 w brzmieniu określonym w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia;
6)
w załączniku nr 4 do rozporządzenia:
a)
po pkt 1.3 dodaje się pkt 1.4 w brzmieniu:

"1.4. Współczynnik nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej dla gazu ziemnego dostarczanego do odbiorcy końcowego z sieci gazowej jako objętość gazu ziemnego lub biogazu, oznaczony symbolem "WP, g", oblicza się według wzoru:

(4)

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

wP i - współczynnik nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej, określony w tabeli 1, odpowiedni dla danego nośnika energii finalnej, stosownie do wykorzystywanego paliwa lub źródła energii,

Vg, i - objętość gazu ziemnego lub biogazu wprowadzonego do danej sieci gazowej w ciągu roku kalendarzowego poprzedzającego rok, w którym sporządzany jest audyt efektywności energetycznej, wyrażona w Nm3/rok.",

b)
tabela 1 otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia.
Do audytów efektywności energetycznej zleconych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Wymiana pojazdów służących do transportu drogowego
Wymiana pojazdów służących do transportu drogowego na nowe pojazdy, w przypadku gdy są one objęte zakresem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określającego normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylającego rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 (Dz.Urz.UE L 111 z 25.04.2019, str. 13, z późn. zm.) lub rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określającego normy emisji CO2 dla nowychΔQ0 -ilość zaoszczędzonej energii finalnej, wyrażonej w [kWh/rok],

Mśr - średni przebieg dla danej kategorii pojazdu wynoszący 190 000 km,

Mr - rzeczywisty przebieg danego pojazdu, wyrażony w [km],

E1 - jednostkowe zużycie energii przez pojazd określone na podstawie rzeczywistego zużycia lub w przypadku gdy nie jest możliwe jego udokumentowanie - określone na podstawie danych producenta lub na podstawie danych zawartych w tabeli nr 9, wyrażone w [MJ/km],

L - norma emisji CO2 dla pojazdu nabytego wynikająca z rozporządzenia (UE) 2019/631, wyrażona w [kgCO2/km],

CV - obliczeniowa wartość opałowa (kaloryczna) paliwa będąca średnią ważoną wartości opałowych benzyny i oleju napędowego wynosząca 43,558 MJ/kg,

F - współczynnik przeliczeniowy emisji CO2 przypadającej na jednostkę masy spalonego paliwa przez pojazd nabyty, wynoszący 3,169 kgCO2/kg,

pojazdów ciężkich oraz zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady

96/53/WE (Dz. Urz. UE L 198 z 25.07.2019, str. 202)

TU - okres pozostały do przewidywanego zakończenia cyklu życia pojazdu, wyrażony w [lata], liczony jako iloraz przebiegu pozostałego do zakończenia średniego cyklu życia pojazdu, wyrażonego w [km], i średniorocznego przebiegu pojazdu wynoszącego 8000 km
Wymiana pojazdów służących do transportu drogowego innych niż wskazane w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady(UE) 2019/631 lub rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242ΔQ0- ilość zaoszczędzonej energii finalnej, wyrażonej w [kWh/rok],

Mśr - średni przebieg dla danej kategorii pojazdu określony na podstawie danych zawartych w tabeli nr 10, wyrażony w [km],

Mr - rzeczywisty przebieg danego pojazdu, wyrażony w [km],

Er - jednostkowe zużycie energii przez pojazd określone na podstawie rzeczywistego zużycia lub w przypadku gdy nie jest możliwe jego udokumentowanie - określone na podstawie danych producenta lub na podstawie danych zawartych w tabeli nr 9, wyrażone w [MJ/km],

E2 - jednostkowe zużycie energii przez pojazd nabyty określone na podstawie rzeczywistego zużycia lub w przypadku gdy nie jest możliwe jego udokumentowanie - określone na podstawie danych producenta lub na podstawie danych zawartych w tabeli nr 9, wyrażone w [MJ/km],

Eśr - jednostkowe zużycie energii przez standardowy pojazd należący do tej samej, pod względem wielkości i napędu, kategorii pojazdów określone na podstawie danych zawartych w tabeli nr 9, wyrażone w [MJ/km],

TLCA-średni cykl życia pojazdu określony na podstawie danych zawartych w tabeli nr 11, wyrażony w [lata].

Uwaga:

W przypadku gdy rzeczywisty przebieg danego pojazdu Mr jest większy niż średni przebieg dla danej kategorii pojazdu Mśr, różnica (Mśr - Mr) przyjmuje wartość 0

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Tabela nr 9. Wskaźniki zużycia energii w zależności od kategorii pojazdu
Kategoria pojazdówPodkategoria pojazdówTechnologiaWskaźnik zużycia energii [MJ/km]
osobowebenzynowe miniEuro 4 i późniejsze2,14
benzynowe małePRE-ECE to open loop2,85
benzynowe małeEuro 1 i późniejsze2,45
benzynowe średniePRE-ECE to open loop3,37
benzynowe średnieEuro 1 i późniejsze2,89
benzynowe duże SUVPRE-ECE to open loop4,16
benzynowe duże SUVEuro 1 i późniejsze3,76
diesel małeEuro 4 i późniejsze1,62
diesel średniekonwencjonalne2,69
diesel średnieEuro 1 i późniejsze2,35
diesel duże SUVkonwencjonalne3,20
diesel duże SUVEuro 1 i późniejsze3,12
LPGkonwencjonalne2,75
LPGEuro 1 i późniejsze2,65
dwusuwowekonwencjonalne3,59
hybrydowe benzynowe małeEuro 41,49
hybrydowe benzynowe średnieEuro 41,49
hybrydowe benzynowe duże SUVEuro 41,49
E85Euro 4 i późniejsze3,33
CNGEuro 4 i późniejsze3,02
pojazdy bateryjne-0,54
pojazdy z ogniwem paliwowym-0,95
dostawczebenzynowekonwencjonalne3,72
benzynoweEuro 1 i późniejsze3,06
dieselkonwencjonalne3,80
dieselEuro 1 i późniejsze3,42
pojazdy bateryjne-0,90
pojazdy z ogniwem paliwowym-1,78
ciężarowebenzynowe > 3,5 tkonwencjonalne7,75
diesel < 7,5 tkonwencjonalne5,34
diesel < 7,5 tEuro 1 i późniejsze4,31
pojazdy bateryjne ≥ 3,5 ≤ 12 t-2,16
pojazdy z ogniwem paliwowym ≥ 3,5 ≤ 12 t-3,56
diesel

≥ 7,5 < 16 t

konwencjonalne7,77
diesel

≥ 7,5 < 16 t

Euro 1 i późniejsze6,62
diesel

≥ 16 ≤ 32t

konwencjonalne10,72
diesel

≥ 16 ≤ 32t

Euro 1 i późniejsze8,97
pojazdy bateryjne > 16 t-4,32
pojazdy z ogniwem paliwowym > 16 t-9,50
diesel > 32 tkonwencjonalne12,68
diesel > 32 tEuro 1 i późniejsze10,72
autobusymiejskie CNGHD Euro I26,64
miejskie CNGHD Euro II24,72
miejskie CNGHD Euro III21,84
miejskie CNGEEV21,84
miejskie standardowekonwencjonalne15,63
miejskie standardoweEuro 1 i późniejsze12,85
autokary standardowekonwencjonalne11,23
autokary standardoweEuro 1 i późniejsze10,55
pojazdy bateryjne miejskie-2,88
pojazdy z ogniwem paliwowym miejskie-9,50
pojazdy z ogniwem paliwowym autokary standardowe-11,88
kategoria Lmotorowery dwusuwowe < 50 cm3konwencjonalne1,09
motorowery dwusuwowe < 50 cm3Euro 10,88
motorowery dwusuwowe < 50 cm3Euro 20,88
motorowery dwusuwowe < 50 cm3Euro 3 i późniejsze0,88
motorowery czterosuwowe < 50 cm3konwencjonalne1,09
motorowery czterosuwowe < 50 cm3Euro 10,88
motorowery czterosuwowe < 50 cm3Euro 20,88
motorowery czterosuwowe < 50 cm3Euro 3 i późniejsze0,88
pojazdy bateryjne motorowery-0,03
motocykle dwusuwowe < 50 cm3konwencjonalne1,44
motocykle dwusuwowe < 50 cm3Euro 11,09
motocykle dwusuwowe < 50 cm3Euro 21,01
motocykle dwusuwowe < 50 cm3Euro 3 i późniejsze0,74
motocykle czterosuwowe < 250 cm3konwencjonalne14,00
motocykle czterosuwowe < 250 cm3Euro 1 i późniejsze1,58
motocykle czterosuwowe ≥ 250 ≤ 750 cm3konwencjonalne1,62
motocykle czterosuwowe ≥ 250 ≤ 750 cm3Euro 1 i późniejsze1,58
motocykle czterosuwowe > 750 cm3konwencjonalne1,97
motocykle czterosuwowe > 750 cm3Euro 1 i późniejsze2,01
pojazdy bateryjne motocykle-0,03
mini samochody dieselkonwencjonalne1,44
mini samochody dieselEuro 11,26
mini samochody dieselEuro 21,26
mini samochody dieselEuro 31,26
mini samochody dieselEuro 41,13
mini samochody dieselEuro 51,13
pojazdy terenowe (ATVs)konwencjonalne2,07
pojazdy terenowe (ATVs)Euro 11,79
pojazdy terenowe (ATVs)Euro 21,79
pojazdy terenowe (ATVs)Euro 31,79
pojazdy terenowe (ATVs)Euro 41,74
pojazdy terenowe (ATVs)Euro 51,74

Tabela nr 10. Średni przebieg w podziale na kategorie pojazdów

Kategoria pojazdówŚredni przebieg [km]
osobowe190 000
dostawcze300 000
ciężarowe500 000
autobusy600 000
kategoria L40 000

Tabela nr 11. Średni cykl życia pojazdu w podziale na kategorie

Kategoria pojazdówŚredni cykl życia [lata]
osobowe14,0
dostawcze13,5
ciężarowe12,2
autobusy15,6
kategoria L10,0

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Tabela 1. Wartości współczynnika nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej dla poszczególnych nośników energii

Lp.Rodzaj nośnika energiiWspółczynnik nakładu nieodnawialnej energii pierwotnej

wP, w=

1Paliwo lub źródło energiiOlej opałowy1,1
2Gaz ziemny1,1
3Gaz płynny1,1
4Węgiel kamienny1,1
5Węgiel brunatny1,1
6Biomasa0,2
7Biogaz0,5
8Energia słoneczna0,0
9Energia wiatrowa0,0
10Energia geotermalna0,0
11Ciepło odpadowe z przemysłu0,05
12Olej napędowy1,1
13Benzyna1,1
14LPG1,1
15Wodór (energia elektryczna z produkcji mieszanej)4,2
16Wodór (energia elektryczna z energii słonecznej, wiatrowej, geotermalnej)0,0
17Wodór (energia elektryczna z biomasy)0,33
18Wodór (energia elektryczna z biogazu)0,83
19Wodór (reforming parowy metanu)1,47
20Sieć elektroenergetyczna systemowaEnergia elektryczna z produkcji mieszanej2,5
1 Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1949).
2 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. Urz. UE L 8 z 14.01.2020, str. 2, Dz. Urz. UE L 360 z 30.10.2020, str. 8, Dz. Urz. UE L 433 z 22.12.2020, str. 1 i Dz. Urz. UE L 400 z 12.11.2021, str. 14.