Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych ujętych na strategicznych mapach hałasu, sposobu ich prezentacji i formy ich przekazywania.
Dz.U.2022.2795
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA 1
z dnia 12 grudnia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych ujętych na strategicznych mapach hałasu, sposobu ich prezentacji i formy ich przekazywania 2
"11a) wskazania danych liczbowych dotyczących ludności narażonej na hałas, w zakresie:
a) szacunkowej liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości obliczonej zgodnie ze wzorem:
NHA,r = ∑ j [hd " ARHA,r,d],
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
NHA,x - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości,
HA - szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznej uciążliwości,
x - źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska),
j - przedziały wartości wskaźnika hałasu LDWN,
nj - liczbę osób narażonych na hałas z przedziału wartości j wskaźnika LDWN,
ARHA,x,j - prawdopodobieństwo wystąpienia szkodliwego skutku hałasu w postaci znacznej uciążliwości pochodzącej od danego źródła hałasu wśród ludności narażonej na hałas w środowisku w danym przedziale wartości j, obliczone zgodnie ze wzorem:
- w przypadku dróg:
- w przypadku linii kolejowych:
- w przypadku lotnisk:
Wskaźnik ARHA,x,j oblicza się dla wartości środkowej wskaźnika hałasu LDWN w każdym z następujących przedziałów wartości j podanych w dB:
- 55,0-59,9 dB,
- 60,0-64,9 dB,
- 65,0-69,9 dB,
- 70,0-74,9 dB,
- 75,0-79,9 dB,
- większe lub równe 80 dB (≥ 80 dB),
b) szacunkowej liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu obliczonej zgodnie ze wzorem, o ile dane są dostępne:
NHSD,x = Σj [nj * ARHSD,x,j],
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
NHSD,x - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu,
HSD - szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu,
x - źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska),
j - przedziały wartości wskaźnika hałasu LN,
nj - liczbę osób narażonych na hałas z przedziału wartości j wskaźnika LN,
ARHSD,x,j - prawdopodobieństwo wystąpienia szkodliwego skutku hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu pochodzącego od danego źródła hałasu wśród ludności narażonej na hałas w środowisku w danym przedziale wartości j, obliczone zgodnie ze wzorem:
- w przypadku dróg:
- w przypadku linii kolejowych:
- w przypadku lotnisk:
Wskaźnik ARHSD,x,j oblicza się dla wartości środkowej wskaźnika hałasu LN w każdym z następujących przedziałów wartości j podanych w dB:
- 50,0-54,9 dB,
- 55,0-59,9 dB,
- 60,0-64,9 dB,
- 65,0-69,9 dB,
- 70,0-74,9 dB,
- większe lub równe 75 dB (≥ 75 dB),
c) szacunkowej liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci choroby niedokrwiennej serca wskutek oddziaływania hałasu drogowego 3 obliczonej zgodnie ze wzorem, o ile dane są dostępne:
NIHD,y = PAFIHD * Iy * P,
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
NIHD,y - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu drogowego w postaci choroby niedokrwiennej serca na ocenianym obszarze y,
IHD - szkodliwy skutek hałasu drogowego w postaci choroby niedokrwiennej serca,
Iy - współczynnik zachorowalności na chorobę niedokrwienną serca na ocenianym obszarze y, który można uzyskać na podstawie danych statystycznych dotyczących zdrowia w danym regionie lub w kraju, na którym znajduje się obszar y,
P - całkowitą liczbę ludności ocenianego obszaru y (suma ludności dla różnych pasm hałasu),
PAFIHD - odsetek przypadków choroby niedokrwiennej serca spowodowanej hałasem drogowym wśród ludności narażonej na względne ryzyko choroby niedokrwiennej serca obliczony zgodnie ze wzorem:
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
pj - odsetek całkowitej liczby ludności P na ocenianym obszarze, który jest narażony na przedział wartości j wskaźnika hałasu LDWN,
RRj - ryzyko względne choroby niedokrwiennej serca w danym przedziale wartości j wskaźnika hałasu LDWN.
RRj dla LDWN większego niż 53 dB oblicza się z zastosowaniem środkowej wartości każdego przedziału wartości j wskaźnika hałasu LDWN, zgodnie ze wzorem:
z tym że dla LDWN nieprzekraczającego 53 dB RR przyjmuje wartość 1.
Wskaźnik RRj oblicza się dla następujących przedziałów wartości j podanych w dB:
- 55,0-59,9 dB,
- 60,0-64,9 dB,
- 65,0-69,9 dB,
- 70,0-74,9 dB,
- 75,0-79,9 dB,
- większe lub równe 80 dB (≥ 80 dB);",
"3a. Część opisowa jest przejrzysta, zrozumiała i przystępna. Zawiera podsumowanie z wyszczególnieniem najważniejszych zagadnień.",
"Jeżeli dla danego obszaru nie jest dostępny NMT1 lub NMT2, można wykorzystać NMT3.";
"2. Na mapach sporządzanych dla głównych linii kolejowych ujmuje się dane dla odcinków głównych linii kolejowych położonych poza granicami miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy.",
"10a) wskazania danych liczbowych dotyczących ludności narażonej na hałas, w zakresie:
a) szacunkowej liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości obliczonej zgodnie ze wzorem:
NHA,x = Σj[nj * ARHA,x,j],
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
NHA,x - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości,
HA - szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznej uciążliwości,
x - źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska),
j - przedziały wartości wskaźnika hałasu LDWN,
nj - liczbę osób narażonych na hałas z przedziału wartości j wskaźnika LDWN,
ARHA,x,j - prawdopodobieństwo wystąpienia szkodliwego skutku hałasu w postaci znacznej uciążliwości pochodzącej od danego źródła hałasu wśród ludności narażonej na hałas w środowisku w danym przedziale wartości j, obliczone zgodnie ze wzorem:
- w przypadku dróg:
- w przypadku linii kolejowych:
- w przypadku lotnisk:
Wskaźnik ARHA,x,j oblicza się dla wartości środkowej wskaźnika hałasu LDWN w każdym z następujących przedziałów wartości j podanych w dB:
- 55,0-59,9 dB,
- 60,0-64,9 dB,
- 65,0-69,9 dB,
- 70,0-74,9 dB,
- 75,0-79,9 dB,
- większe lub równe 80 dB (≥ 80 dB),
b) szacunkowej liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu obliczonej zgodnie ze wzorem, o ile dane są dostępne:
NHSD,x = Σj [nj * ARHSD,x,j],
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
NHSD,x - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu,
HSD - szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu,
x - źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska),
j - przedziały wartości wskaźnika hałasu LN,
nj - liczbę osób narażonych na hałas z przedziału wartości j wskaźnika LN,
ARHSD,x,j - prawdopodobieństwo wystąpienia szkodliwego skutku hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu pochodzącego od danego źródła hałasu wśród ludności narażonej na hałas w środowisku w danym przedziale wartości j, obliczone zgodnie ze wzorem: - w przypadku dróg:
- w przypadku linii kolejowych:
- w przypadku lotnisk:
Wskaźnik ARHSD, x, j oblicza się dla wartości środkowej wskaźnika hałasu LN w każdym z następujących przedziałów wartości j podanych w dB:
- 50,0-54,9 dB,
- 55,0-59,9 dB,
- 60,0-64,9 dB,
- 65,0-69,9 dB,
- 70,0-74,9 dB,
- większe lub równe 75 dB (≥ 75 dB),
c) szacunkowej liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci choroby niedokrwiennej serca wskutek oddziaływania hałasu drogowego 4 obliczonej zgodnie ze wzorem, o ile dane są dostępne:
NIHD,s = PAFIHD " Is " P,
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
NIHD,y - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu drogowego w postaci choroby niedokrwiennej serca na ocenianym obszarze y,
IHD - szkodliwy skutek hałasu drogowego w postaci choroby niedokrwiennej serca,
Iy - współczynnik zachorowalności na chorobę niedokrwienną serca na ocenianym obszarze y, który można uzyskać na podstawie danych statystycznych dotyczących zdrowia w danym regionie lub w kraju, na którym znajduje się obszar y,
P - całkowitą liczbę ludności ocenianego obszaru y (suma ludności dla różnych pasm hałasu),
PAFIHD - odsetek przypadków choroby niedokrwiennej serca spowodowanej hałasem drogowym wśród ludności narażonej na względne ryzyko choroby niedokrwiennej serca obliczony zgodnie ze wzorem:
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
pj - odsetek całkowitej liczby ludności P na ocenianym obszarze, który jest narażony na przedział wartości j wskaźnika hałasu LDWN,
RRj - ryzyko względne choroby niedokrwiennej serca w danym przedziale wartości j wskaźnika hałasu LDWN.
RRj dla LDWN większego niż 53 dB oblicza się z zastosowaniem środkowej wartości każdego przedziału wartości j wskaźnika hałasu LDWN, zgodnie ze wzorem:
z tym że dla LDWN nieprzekraczającego 53 dB RR przyjmuje wartość 1.
Wskaźnik RRj oblicza się dla następujących przedziałów wartości j podanych w dB:
- 55,0-59,9 dB,
- 60,0-64,9 dB,
- 65,0-69,9 dB,
- 70,0-74,9 dB,
- 75,0-79,9 dB,
- większe lub równe 80 dB (≥ 80 dB);",
"4a. Część opisowa jest przejrzysta, zrozumiała i przystępna. Zawiera podsumowanie z wyszczególnieniem najważniejszych zagadnień.",
"Jeżeli dla danego obszaru nie jest dostępny NMT1 lub NMT2, można wykorzystać NMT3.",
"11. Części graficzne map, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, są udostępniane zgodnie z wymaganiami ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej.".
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »