Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowego wykazu polskich kosztów kwalifikowalnych, parametrów utworów audiowizualnych oraz dokumentów związanych z przyznawaniem wsparcia finansowego na produkcję audiowizualną przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2021.2419

Akt jednorazowy
Wersja od: 27 grudnia 2021 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 22 grudnia 2021 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego wykazu polskich kosztów kwalifikowalnych, parametrów utworów audiowizualnych oraz dokumentów związanych z przyznawaniem wsparcia finansowego na produkcję audiowizualną przez Polski Instytut Sztuki Filmowej

Na podstawie art. 31 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o finansowym wspieraniu produkcji audiowizualnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 198) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 11 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowego wykazu polskich kosztów kwalifikowalnych, parametrów utworów audiowizualnych oraz dokumentów związanych z przyznawaniem wsparcia finansowego na produkcję audiowizualną przez Polski Instytut Sztuki Filmowej (Dz. U. poz. 309 oraz z 2020 r. poz. 2376) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 5:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Minimalna liczba punktów koniecznych do uzyskania wsparcia finansowego wynosi 51.",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Niespełnienie kryterium określonego w teście kwalifikacyjnym skutkuje nieprzyznaniem punktów.";

2)
załącznik nr 4 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Do wniosków o wydanie certyfikatu potwierdzającego spełnienie kryteriów testu kwalifikacyjnego oraz wniosków o wsparcie finansowe na produkcję audiowizualną albo świadczenie usługi na rzecz produkcji audiowizualnej utworów audiowizualnych złożonych i nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

TEST KWALIFIKACYJNY

ISzczegółowe kryteriazwiązane zwykorzystaniemwutworze audiowizualnym dorobku kulturowegoLiczba punktów
1Fabuła lub główny temat utworu audiowizualnego dotyczy polskiej lub euro-pejskiej kultury, religii, historii, mitologii, bajek lub legend oraz przyczynia się w znacznym stopniu do budowy polskiej lub europejskiej tożsamości zbiorowej, w której istotne miejscezajmują doświadczenia regionalne i lokalne1-10
2Utwór audiowizualny posiada istotne walory poznawcze i etyczne ważne dla kształtowania polskiej lub europejskiej tożsamości1-10
3Treść utworu audiowizualnego i jego produkcja istotnie przyczyniają się do promowania oraz zachowania polskiego lub europejskiego dziedzictwa kulturowego (materialnego i niematerialnego)1-10
4Utwór audiowizualny w znacznym stopniu nawiązuje do ważnych wartości kulturowych lub posiada istotne treści edukacyjne1-10
5Utwór audiowizualny w istotny sposób eksponuje polski lub europejski potencjał twórczy lub fabuła lub główny temat utworu audiowizualnego oparte są na polskich lub europejskich dziełach kultury (np. w obszarze literatury, sztuk pięknych, muzyki, filmu, architektury, gier wideo)1-10
6Utwór audiowizualny nie zawiera treści, które mogą być postrzegane jako propagujące ustroje totalitarne, nawołujące do nienawiści na tle różnic narodowościowych, rasowych lub wyznaniowych1-10
7W utworze audiowizualnym w znacznym zakresie wykorzystuje się polskie lokalizacje,obiektyarchitektonicznelubkrajobrazylub motywycharakterystyczne dla polskiej kultury i architektury albo ich odpowiedniki wpostaci modeli obiektów użytych w animacji lub akcja istotnej części utworu zlokalizowana jest na terenie Rzeczypospolitej Polskiej1-10
Razem I maksymalnie70
IISzczegółowe kryteria związane z realizacją utworu audiowizualnego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
1Procent dni zdjęciowych lub dni procesów powstawania animacji, lub dni postprodukcji odbywających się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
- przynajmniej 10%2
- przynajmniej 30%3
- przynajmniej 50%4
2Liczba dni zdjęciowych lub dni procesów powstawania animacji, lub dni postprodukcji odbywających się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
- przynajmniej 101
- przynajmniej 203
- przynajmniej 305
3Wykorzystanie infrastruktury zlokalizowanej w Polsce:
- do realizacji zdjęć lub animacji1
- do realizacji usług postprodukcyjnych1
4Wykonanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej efektów specjalnych1
5Nagranie muzyki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej1
6Montaż dźwięku i zgranie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej1
7Postprodukcja obrazu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
- przynajmniej 10% kosztów postprodukcji jest wydatkowanych naterytorium Rzeczypospolitej Polskiej1
- przynajmniej 30% kosztów postprodukcji jest wydatkowanych naterytorium Rzeczypospolitej Polskiej2
- przynajmniej 50% kosztów postprodukcji jest wydatkowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej3
Razem II maksymalnie17
IIISzczegółowe kryteria związane z udziałem w produkcji audiowizualnej pracowników, współpracowników lub podmiotów wykonujących usługi na rzecz produkcji audiowizualnej
Osoby realizujące film są:

1) obywatelami polskimi lub

2) obywatelami innych państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, lub

3) obywatelami innych państw, którzy zdobyli regulaminową nagrodę przynajmniej na jednym międzynarodowym festiwalu filmowym akredy-towanym przez Międzynarodową Federację Stowarzyszeń Producentów Filmów (FIAPF) w ciągu ostatnich 10 lat lub nagrodę równoważną:

1Reżyser1
2Scenarzysta1
3Operator obrazu1
4Główny animator1
5Kompozytor muzyki skomponowanej do utworu audiowizualnego1
6Aktor lub aktorka w rolach pierwszoplanowych lub przynajmniej 2 aktorów drugoplanowych albo w przypadku animacji - aktor podkładający głos w roli pierwszoplanowej lub główny lektor lub dwóch aktorów podkładających głos w rolach drugoplanowych lub lektorów (dubbing)1
7Przynajmniej 50% obsady aktorskiej (role mówione) albo w przypadku animacji - przynajmniej 50% obsady aktorów podkładających głos lub głos lektorów1
8Udział twórców lub profesjonalistów:3
- przynajmniej 4 twórców lub profesjonalistówspośród następujących zawodów:

a) montażysta,

b) scenograf,

c) kostiumograf,

d) charakteryzator,

e) producent wykonawczy,

f) producent postprodukcji lub koordynator efektów specjalnych VFX,

g) operator dźwięku,

h) reżyser dźwięku,

i) animator (inny niż główny animator),

j) autor storyboardu,

k) autor opracowania plastycznego animacji,

l) twórca layoutów animacji

- przynajmniej 3twórcówlub profesjonalistów spośród następujących zawodów:

a) montażysta,

b) scenograf,

c) kostiumograf,

d) charakteryzator,

e) producent wykonawczy,

f) producent postprodukcji lub koordynator efektów specjalnych,

g) operator dźwięku,

h) reżyser dźwięku,

i) animator (inny niż główny animator),

j) autor storyboardu,

k) autor opracowania plastycznego animacji,

l) twórca layoutów animacji

2
9Liczba członków ekipy technicznej lub animatorów zaangażowanych do udziału w zdjęciach lub procesach powstawania animacji lub usług postprodukcyjnych realizowanych w Polsce będących obywatelami polskimi lub obywatelami innych państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym w relacji do całkowitej liczby członków ekipy technicznej lub animatorów zaangażowanych do udziału w zdjęciach lub procesach powstawania animacji lub usług postprodukcyjnych realizowanych w Polsce:
- przynajmniej 50%3
- przynajmniej 40%2
- przynajmniej 30%1
Razem III maksymalnie13
RAZEM części (I + II + III) maksymalnie100
1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1951).