Zmiana rozporządzenia w sprawie świadectwa maszynisty.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.2402

Akt jednorazowy
Wersja od: 7 listopada 2023 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 20 października 2023 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectwa maszynisty

Na podstawie art. 22b ust. 21 pkt 1, 2 i 4-6 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1786, 1720 i 2029) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 1 grudnia 2022 r. w sprawie świadectwa maszynisty (Dz. U. poz. 2680) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 9:
a)
w ust. 3 po pkt 4 dodaje się pkt 4a w brzmieniu:

"4a) w przypadku uzyskiwania nowej kategorii lub podkategorii świadectwa maszynisty;",

b)
dodaje się ust. 9 w brzmieniu:

"9. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 4a, sprawdzian wiedzy i umiejętności obejmuje różnice programowe między kategoriami lub podkategoriami świadectwa maszynisty określonymi w załączniku nr 3 do rozporządzenia, które maszynista już posiada, a kategoriami lub podkategoriami świadectwa maszynisty, o uzyskanie których maszynista się ubiega.";

2)
w załączniku nr 3:
a)
w części I Szkolenie praktyczne w ust. 5 tabela otrzymuje brzmienie:
Kategoria świadectwa maszynisty*Podkategoria świadectwa maszynisty**Moduł oraz liczba godzin szkolenia*****
praca przy naprawie i utrzymaniu taboru kolejowego***praca przy czynnościach rewidenta taboru***praca przy czynnościach maszynisty****razem
AA11204080240
AA280-60140
AA380-60140
AA41204080240
AA580-60140
BB11604080280
BB21604080280

* W przypadku szkolenia na więcej niż jedną podkategorię ujętą w ramach kategorii A albo B kandydat na maszynistę realizuje jeden cykl szkolenia (liczby godzin szkolenia nie sumują się).

** Jeżeli kandydat na maszynistę ubiega się o świadectwo maszynisty obejmujące jednocześnie podkategorie ujęte w ramach kategorii A i B (np. A1 + B2), realizuje cykl szkolenia w wymiarze przewidzianym dla kategorii B. Jeżeli kandydat na maszynistę ubiega się o świadectwo maszynisty obejmujące jednocześnie podkategorie ujęte w ramach kategorii A, a cykle szkolenia różnią się liczbą godzin, realizuje cykl szkolenia z większą liczbą godzin szkolenia.

*** Czas trwania szkolenia skraca się o udokumentowany okres zatrudnienia kandydata na maszynistę na stanowisku rewidenta taboru lub innym, na którym kandydat ten wykonywał czynności obejmujące naprawę i utrzymanie taboru kolejowego.

**** Nie dotyczy kandydata na maszynistę z udokumentowanym okresem zatrudnienia na stanowisku prowadzącego pojazdy kolejowe w wymiarze minimum 12 miesięcy.

***** Godzina szkolenia jest równa 60 minutom.",

b)
w części II Szkolenie teoretyczne (wykłady i zajęcia praktyczne):
w ust. 1 tabela otrzymuje brzmienie:
Temat szkoleniaLiczba godzin*
wykładyzajęcia praktycznerazem
Szkolenie teoretyczne dotyczące pojazdu kolejowego**
Znajomość budowy i obsługi pojazdu kolejowego8816
Urządzenia bezpieczeństwa628
Rodzaje hamulców, układ pneumatyczny i hamulcowy16824
Próby hamulców oraz czynności kontrolne przed jazdą (włącznie ze sporządzeniem karty próby hamulców)81624
Dokumentacja prowadzona przez maszynistę448
Sterowanie pojazdem kolejowym8816
Technika prowadzenia pojazdu kolejowego (jazdy manewrowej)448
Nieprawidłowości, usterki i nadzwyczajne zdarzenia podczas prowadzenia pojazdu kolejowego6410
Procedury postępowania w przypadku wystąpienia poważnego wypadku, wypadku i incydentu8412
Warunki kontynuowania jazdy po wystąpieniu poważnego wypadku, wypadku i incydentu224
Zatrzymanie oraz zabezpieczenie pojazdu kolejowego i pociągu246
Regulacje wewnętrzne przewoźnika kolejowego i zarządcy infrastruktury dotyczące pracy maszynisty16-16
Suma8864152
Szkolenie teoretyczne dotyczące infrastruktury kolejowej**
Technika jazdy oraz prędkość maksymalna w odniesieniu do charakterystyk linii kolejowych (technika pracy manewrowej)22830
Znajomość linii kolejowych (okręgu manewrowego)41216
Bezpieczeństwo ruchu kolejowego16-16
Przewóz towarów niebezpiecznych2-2
Suma244064
Ogółem112104216

* Godzina wykładów jest równa 45 minutom, a godzina zajęć praktycznych jest równa 60 minutom.

** Nie dotyczy kandydata na maszynistę z udokumentowanym okresem zatrudnienia na stanowisku prowadzącego pojazdy kolejowe w wymiarze minimum 36 miesięcy.",

w ust. 2 tabela otrzymuje brzmienie:
Temat szkoleniaLiczba godzin*
wykładyzajęcia praktycznerazem
Szkolenie teoretyczne dotyczące pojazdu kolejowego specjalnego (pociągu roboczego)**
Budowa danego typu pojazdu kolejowego, rozmieszczenie zespołów i podzespołów8614
Obsługa pojazdu kolejowego83240
Wyposażenie kabiny maszynisty, rozmieszczenie i przeznaczenie wskaźników i elementów sterowania w kabinie maszynisty268
Zespoły i podzespoły układu napędowego426
Układ pneumatyczny i hamulcowy, próby hamulców8816
Układ elektryczny224
Układ hydrauliczny224
Urządzenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego426
Dokumentacja wymagana do dopuszczenia do eksploatacji112
Zapoznanie z dokumentacją techniczno-ruchową oraz dokumentacją systemu utrzymania426
Obowiązki i odpowiedzialność maszynisty8210
Znajomość obowiązujących regulacji wewnętrznych14216
Podstawowe wiadomości o dozorze technicznym2-2
Regulacje ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (rozdziały 1, 2, 4, 5a i 9)2-2
Suma6967136
Szkolenie teoretyczne dotyczące infrastruktury kolejowej**
Budowa nawierzchni kolejowej448
Urządzenia sterowania ruchem kolejowym i łączności kolejowej628
Technika prowadzenia ruchu kolejowego14216
Organizacja ruchu kolejowego8-8
Sygnalizacja kolejowa16824
Skrajnia pojazdu kolejowego i skrajnia budowli kolejowej224
Procedury postępowania w przypadku wystąpienia poważnego wypadku, wypadku i incydentu8412
Suma582280
Ogółem12789216

* Godzina wykładów jest równa 45 minutom, a godzina zajęć praktycznych jest równa 60 minutom.

** Nie dotyczy kandydata na maszynistę z udokumentowanym okresem zatrudnienia na stanowisku prowadzącego pojazdy kolejowe w wymiarze minimum 36 miesięcy.",

c)
w części III Prowadzenie pojazdu kolejowego pod nadzorem tabela otrzymuje brzmienie:
Kategoria (podkategoria) świadectwa maszynistyLiczba godzin prowadzenia pojazdu kolejowego*
A1500**
A2400**
A3400**
A4500**
A5400**
B (B1+B2)500 w ruchu towarowym oraz 500 w ruchu pasażerskim
B1800
B2800
A1 (A4) + Bpraca manewrowapraca pociągowa
160**500 w ruchu towarowym oraz 500 w ruchu pasażerskim
A1 (A4) + B1160**800 w ruchu pasażerskim
A1 (A4) + B2160**800 w ruchu towarowym

* Godzina prowadzenia pojazdu kolejowego jest równa 60 minutom.

** Nie dotyczy kandydata na maszynistę z udokumentowanym okresem zatrudnienia na stanowisku prowadzącego pojazdy kolejowe w wymiarze minimum 36 miesięcy.",

d)
w części IV Szkolenie z użyciem symulatora pojazdu kolejowego ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Dopuszcza się zwolnienie kandydata na maszynistę, który przeszedł szkolenie z użyciem symulatora pojazdu kolejowego, z obowiązku przejścia szkolenia wskazanego w części III, przy zachowaniu następujących warunków:

1) odbycie 1 godziny szkolenia z użyciem symulatora pojazdu kolejowego uznaje się za równoznaczne z odbyciem 5 godzin szkolenia wskazanego w części III;

2) liczba godzin szkolenia wskazanego w części III, z której kandydat na maszynistę może być zwolniony, nie może przekroczyć 50 godzin;

3) szkolenie z użyciem symulatora pojazdu kolejowego przeprowadzono po zrealizowaniu przez kandydata na maszynistę co najmniej 50% liczby godzin szkolenia określonej w części III.".

Do szkoleń kandydatów na maszynistów ubiegających się o uzyskanie świadectwa maszynisty rozpoczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).