Zmiana rozporządzenia w sprawie ramowych programów szkoleń i wymagań egzaminacyjnych dla marynarzy działu maszynowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.1454

Akt jednorazowy
Wersja od: 11 lipca 2022 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 21 czerwca 2022 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych programów szkoleń i wymagań egzaminacyjnych dla marynarzy działu maszynowego

Na podstawie art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2022 r. poz. 515) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 lutego 2014 r. w sprawie ramowych programów szkoleń i wymagań egzaminacyjnych dla marynarzy działu maszynowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 775) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:

"1b. Ramowy program praktycznego szkolenia uzupełniającego (symulatorowego) dla marynarzy działu maszynowego na poziomie zarządzania w żegludze międzynarodowej - określa załącznik nr 7b do rozporządzenia.";

2)
po załączniku nr 7a do rozporządzenia dodaje się załącznik nr 7b do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

RAMOWY PROGRAM PRAKTYCZNEGO SZKOLENIA UZUPEŁNIAJĄCEGO (SYMULATOROWEGO) DLA MARYNARZY DZIAŁU MASZYNOWEGO NA POZIOMIE ZARZĄDZANIA W ŻEGLUDZE MIĘDZYNARODOWEJ

Tabela zbiorcza
PrzedmiotLiczba godzin
WSΣ
IIIIIIIVV
7b.1SIŁOWNIE OKRĘTOWE2911
7b.2MASZYNY I URZĄDZENIA OKRĘTOWE2911
7b.3KOTŁY OKRĘTOWE2911
7b.4CHŁODNICTWO, WENTYLACJA I KLIMATYZACJA OKRĘTOWA2911
7b.5TECHNOLOGIA REMONTÓW167
7b.6ELEKTROTECHNIKA I ELEKTRONIKA OKRĘTOWA167
Razem104858

Objaśnienia:

W - wykłady;

S - symulator;

Σ - suma godzin.

7b.1Przedmiot:SIŁOWNIE OKRĘTOWE
Zakres szkolenia:poziom zarządzania - żegluga międzynarodowa
Forma zajęć:WSΣ
Liczba godzin:2911

I. 

Program szkolenia

Lp.Treści programuLiczba godzin
WSΣ
1Diagnostyka okrętowego silnika spalinowego:

a) ocena obciążenia mechanicznego i cieplnego grupy tłokowo-cylindrycznej, ocena szczelności komory spalania, ocena warunków współpracy tłoka i tulei, ocena zużycia tulei cylindrowej, ocena stanu pierścieni tłokowych,

b) diagnostyka układu doładowania, ocena stanu filtra powietrza,

ocena stanu sprężarki powietrza, ocena stanu chłodnicy powietrza, ocena stanu turbodoładowarki,

c) diagnostyka procesu wtrysku paliwa i ocena procesu spalania,

d) diagnostyka łożysk, pomiary temperatury łożysk i trajektorii czopa

2911
2Obsługa instalacji transportowej paliwa - bunkrowanie paliwa ciężkiego i lekkiego
3Diagnostyka i remont pomp i urządzeń hydraulicznych
4Wykonywanie przeglądów i sprawdzeń wszystkich silników i urządzeń statku
5Wykrywanie nieprawidłowości silnika głównego, silników pomocniczych, kotłów i innych urządzeń siłowni:

a) zastosowanie nowoczesnych technik diagnostycznych i analizy trendu zmian rejestrowanych parametrów pracy urządzeń,

b) identyfikacja i usuwanie niesprawności urządzeń roboczych instalacji okrętowych: wirówek paliwa i oleju, sprężarek, pomp, wymienników ciepła, filtrów itp.

6Eksploatacja układów napędowych siłowni okrętowych. Metodyka postępowania w przypadku ograniczonej zdolności głównego układu napędowego statku, silników pomocniczych i innych ważnych układów funkcjonalnych instalacji. Ograniczenia mocy użytkowej silników napędowych w różnych warunkach i sytuacjach eksploatacyjnych. Eksploatacja siłowni okrętowych w warunkach klimatycznych szczególnie odbiegających od normalnych

II. 

Umiejętności

Uzyskanie praktycznych umiejętności w zakresie:
1)
obsługi silnika tłokowego;
2)
zarządzania pracą siłowni w stanach awaryjnych silnika;
3)
regulacji silnika głównego i silników pomocniczych;
4)
wykonywania przeglądów i diagnostyki wszystkich silników i urządzeń statku;
5)
obsługi sieci elektrycznej na statku;
6)
stosowania procedur postępowania w przypadku awarii silników napędowych oraz innych istotnych urządzeń i systemów funkcjonalnych statku;
7)
eksploatacji instalacji, mechanizmów i urządzeń siłowni w warunkach:
a)
ograniczonej zdatności głównego układu napędowego statku oraz silników pomocniczych,
b)
awarii układów funkcjonalnych,
c)
ograniczeń mocy użytecznej silników napędowych,
d)
klimatycznych o wysokiej rozbieżności.
7b.2Przedmiot:MASZYNY I URZĄDZENIA OKRĘTOWE
Zakres szkolenia:poziom zarządzania - żegluga międzynarodowa
Forma zajęć:WSΣ
Liczba godzin:2911

I. 

Program szkolenia

Lp.Treści programuLiczba godzin
WSΣ
1Obsługa i remont układów:

a) pompowych (pompy wirowe, pompy wyporowe),

b) sprężarkowych (sprężarki wirowe, sprężarki wyporowe oraz dmuchawy i wentylatory)

2911
2Obsługa i regulacja urządzeń do oczyszczania paliw i olejów:

a) rodzaje zanieczyszczeń paliw i olejów, wpływ na eksploatację urządzeń i instalacji okrętowych,

b) wirowanie,

c) filtrowanie

3Obsługa i regulacja urządzeń do oczyszczania wody zęzowej
4Obsługa i regulacja urządzeń do uzyskiwania wody słodkiej z wody morskiej
5Symulacyjna obsługa instalacji i urządzeń:

a) do regulacji lepkości paliwa,

b) hydraulicznych,

c) elektrohydraulicznych maszyn sterowych,

d) hydraulicznych drzwi wodoszczelnych

6Regulacja lepkości paliwa:

a) przygotowanie instalacji automatycznej regulacji lepkości paliwa do pracy,

b) dokonywanie nastaw,

c) wyłączenie instalacji z pracy,

d) kalibracja elementów instalacji automatycznej regulacji lepkości paliwa

III. 

Umiejętności

Uzyskanie praktycznych umiejętności w zakresie:
1)
obsługi i regulacji urządzeń i instalacji do regulacji lepkości paliwa;
2)
sprawdzania poprawności parametrów pracy automatycznej regulacji lepkości paliwa;
3)
wyłączenia instalacji automatycznej regulacji lepkości paliwa z pracy.
7b.3Przedmiot:KOTŁY OKRĘTOWE
Zakres szkolenia:poziom zarządzania - żegluga międzynarodowa
Forma zajęć:WSΣ
Liczba godzin:2911

I. 

Program szkolenia

Lp.Treści programuLiczba godzin
WSΣ
1Symulacja procesów roboczych zachodzących w kotle:

a) spalanie,

b) wymiana ciepła,

c) aerodynamika,

d) cyrkulacja wody w kotle - naturalna i jej zaburzenia,

e) cyrkulacja wymuszona,

f) diagnostyka kotłów i turbin parowych,

g) remont kotłów i turbin parowych

2911
2Symulacyjna obsługa i konserwacja armatury i osprzętu kotłowego:

a) zawory odcinające, bezpieczeństwa, zwrotne,

b) wodowskazy,

c) zdmuchiwacze sadzy,

d) regulatory poziomu, pływakowe, sondy pojemnościowe,

e) presostaty, termometry, termopary, manometry,

f) instalacja do mycia kotłów po stronie spalinowej,

g) instalacje do szumowania kotłów,

h) identyfikacja i usuwanie niesprawności silników pomocniczych

(silnik tłokowy, turbina parowa),

i) identyfikacja i usuwanie niesprawności kotłów i instalacji parowo-wodnej

3Obsługa instalacji kotłowych:

a) systemy zasilania wodą (zasilanie ciągłe i kresowe),

b) systemy parowe,

c) systemy szumowania i odmulania,

d) automatyka kotła

4Obsługa kotłów okrętowych:

a) włączanie kotłów do pracy,

b) obsługa kotłów podczas pracy,

c) obsługa systemu paliwowego, wodnego i parowego,

d) wygaszanie kotłów,

e) odstawienie palnika,

f) obniżanie ciśnienia,

g) szumowanie kotłów,

h) uzupełnianie wody,

i) regulacja wydajności kotła utylizacyjnego,

j) współpraca kotła utylizacyjnego i opalanego

II. 

Umiejętności

Uzyskanie praktycznych umiejętności w zakresie bezpiecznej eksploatacji kotłów i instalacji parowych.
7b.4Przedmiot:CHŁODNICTWO, WENTYLACJA I KLIMATYZACJA OKRĘTOWA
Zakres szkolenia:poziom zarządzania - żegluga międzynarodowa
Forma zajęć:WSΣ
Liczba godzin:2911

I. 

Program szkolenia

Lp.Treści programuLiczba godzin
WSΣ
1Aparatura chłodnicza:

a) wymienniki ciepła (skraplacze, chłodnice, podgrzewacze,

parowniki),

b) osuszacze,

c) odolejacze,

d) odgazowywacze,

e) odpowietrzacze,

f) pompy ziębnika,

g) zbiorniki ziębnika i oleju

2911
2Symulacyjna automatyzacja nadzoru urządzeń i instalacji chłodniczych:

a) przyrządy pomiarowo-kontrolne,

b) zabezpieczenia instalacji chłodniczych,

c) układy regulacji ciśnień, temperatur, poziomów

3Wentylacja i klimatyzacja pomieszczeń - regulacja temperatury i wilgotności powietrza
4Wentylacja ładowni chłodzonych - regulacja temperatury i wilgotności powietrza
5Czynności obsługowe w stanach awaryjnych

II. 

Umiejętności

Uzyskanie praktycznych umiejętności w zakresie bezpiecznej eksploatacji sprężarek i instalacji chłodniczych.
7b.5Przedmiot:TECHNOLOGIA REMONTÓW
Zakres szkolenia:poziom zarządzania - żegluga międzynarodowa
Forma zajęć:WSΣ
Liczba godzin:167

I. 

Program szkolenia

Lp.Treści programuLiczba godzin
WSΣ
1Symulacyjne zarządzanie remontami na statkach:

a) organizacja remontu statku (rodzaje remontów: klasowy,

roczny, awaryjny itd.),

b) planowanie przeglądów i remontów z oceną stanu technicznego maszyn i zespołów,

c) zarządzanie częściami zamiennymi,

d) naprawa (regeneracja) i montaż zespołów maszyn

167

II. 

Umiejętności

Uzyskanie praktycznych umiejętności w zakresie napraw i remontów maszyn, urządzeń i instalacji oraz umiejętności weryfikacji stanu części maszyn.
7b.6Przedmiot:ELEKTROTECHNIKA I ELEKTRONIKA OKRĘTOWA
Zakres szkolenia:poziom zarządzania - żegluga międzynarodowa
Forma zajęć:WSΣ
Liczba godzin:167

I. 

Program szkolenia

Lp.Treści programuLiczba godzin
WSΣ
1Symulacyjna konserwacja i obsługa instalacji wysokiego napięcia na statkach167
2Wpływ pracy urządzeń energoelektronicznych na zakłócenia w sieci elektrycznej
3Symulacyjna eksploatacja okrętowych urządzeń elektrycznych:

a) nadzorowanie pracy wyposażenia elektrycznego

i elektronicznego,

b) nadzorowanie prac remontowych po wystąpieniu awarii,

przywracających do ruchu układy sterowania elektryczne i elektroniczne, zgodnie z procedurami technicznymi, prawnymi i bezpieczeństwa

II. 

Umiejętności

Uzyskanie praktycznych umiejętności w zakresie:
1)
organizowania i nadzorowania prac wykonywanych przy urządzeniach i rozdzielnicach wysokiego napięcia;
2)
nadzorowania prac remontowych po wystąpieniu awarii, przywracających do ruchu układy elektryczne wysokiego napięcia;
3)
opracowania zasad przełączania w celu odizolowania elementów systemu wysokiego napięcia;
4)
wprowadzania procedur wyłączania i separacji układów w okrętowej sieci wysokiego napięcia zgodnie

z zasadami bezpieczeństwa;

5)
przeprowadzania testu rezystancji izolacji i wyznaczania współczynnika polaryzacji urządzeń wysokiego napięcia;
6)
nadzorowania prac remontowych po wystąpieniu awarii, przywracających do ruchu układy sterowania elektryczne i elektroniczne, zgodnie z procedurami technicznymi, prawnymi i bezpieczeństwa;
7)
obsługiwania oprogramowania układów sterowania urządzeń siłowni.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).