Zmiana rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych.
Dz.U.2022.1068
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 13 maja 2022 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych
"§ 6a. Uczeń ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia może po ukończeniu klasy VI zmienić dotychczas realizowane zajęcia jako przedmiot główny - instrument główny na zajęcia rytmiki realizowane jako przedmiot główny w klasach VII i VIII. W takim przypadku uczeń w klasach VII i VIII realizuje zajęcia edukacyjne artystyczne określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia w tabeli 3.";
"1. W klasach I-III ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia na zajęcia wychowania fizycznego należy przeznaczyć po 3 godziny tygodniowo w każdej klasie.",
"Podstawy rytmiki",
"Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia nie są prowadzone dla uczniów realizujących zajęcia z gry na fortepianie, klawesynie lub organach jako zajęcia z instrumentu głównego.",
"Podstawy rytmiki",
"Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia nie są prowadzone dla uczniów realizujących zajęcia z gry na fortepianie, klawesynie lub organach jako zajęcia z instrumentu głównego.";
"Poz. 5
Zajęcia mogą być prowadzone łącznie z nauką akompaniamentu. W przypadku uczniów klasy perkusji zajęcia są prowadzone jako zespół perkusyjny.",
"Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 uczniów.",
"dla rytmiki",
"10",
"72",
"Poz. 1, 4 i 5
Zajęcia są prowadzone w grupach.",
"Poz. 5 i 6
Zajęcia są prowadzone w grupach.",
"Dykcja i recytacja",
"Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 uczniów.",
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
8-letni cykl kształcenia
klasy I-VIII - dla uczniów zmieniających w klasie VII przedmiot główny
8-letni cykl kształcenia
klasy I-VIII - dla uczniów zmieniających w klasie VII przedmiot główny
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia w klasach: | |
I-VI | VII-VIII | ||
1 | Instrument główny | 10 | - |
2 | Rytmika | - | 4 |
3 | Fortepian dodatkowy | 1 1/3 | - |
4 | Fortepian dla rytmiki | - | 2 2/3 |
5 | Improwizacja fortepianowa | - | 2 |
6 | Podstawy rytmiki | 3 | - |
7 | Kształcenie słuchu | 12 | 4 |
8 | Zajęcia z akompaniatorem | X | - |
9 | Audycje muzyczne | 3 | - |
10 | Chór, orkiestra lub zespół instrumentalny | 10 | |
11 | Literatura muzyczna | - | 2 |
12 | Zasady muzyki z elementami edycji nut | - | 2 |
Razem w klasach I-VIII | 56 | ||
Inne zajęcia edukacyjne | X | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 8 |
Objaśnienia do tabeli 3
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczne sukcesy artystyczne wymiar czasu zajęć może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 30 minut tygodniowo.
Poz. 3
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia są prowadzone dla uczniów realizujących zajęcia z instrumentu głównego, oprócz uczniów realizujących zajęcia z gry na fortepianie, klawesynie lub organach jako zajęcia z instrumentu głównego.
Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Poz. 4 i 5
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 6 i 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 10 do 16 uczniów. W klasach I-III zaleca się prowadzenie zajęć w bloku przedmiotowym przez nauczyciela rytmiki.
Poz. 8
Zajęcia są prowadzone w wymiarze średnio 15 minut tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia. Zaleca się prowadzenie zajęć pod kierunkiem nauczyciela instrumentu głównego. Zajęcia nie są oceniane. Organizację zajęć ustala nauczyciel instrumentu głównego i nauczyciel akompaniator w porozumieniu z dyrektorem szkoły. Zajęcia nie obowiązują uczniów klas: fortepianu, klawesynu, organów, harfy, akordeonu i gitary.
Poz. 9, 11 i 12
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 10 do 16 uczniów.
Poz. 10
Zajęcia są prowadzone odpowiednio do stopnia zaawansowania uczniów. Liczbę zespołów oraz grup chóru ustala dyrektor szkoły. Zajęcia mogą być współprowadzone przez drugiego nauczyciela, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: instrument dodatkowy, instrumenty ludowe i zespoły ludowe, improwizację z elementami kompozycji, zespół, naukę akompaniamentu, czytanie nut głosem, grę a vista.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
RAMOWY PLAN NAUCZANIA OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY MUZYCZNEJ II STOPNIA
RAMOWY PLAN NAUCZANIA OGÓLNOKSZTAŁCĄCEJ SZKOŁY MUZYCZNEJ II STOPNIA
4-letni cykl kształcenia
klasy I-IV
Tabela 1
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą | Tygodniowy wymiar godzin w klasie | Razem liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia | |||
I | II | III | IV | |||
Zakres podstawowy | ||||||
1 | Język polski | 4 | 4 | 4 | 4 | 16 |
2 | Język obcy nowożytny | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
3 | Drugi język obcy nowożytny | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
4 | Filozofia lub plastyka, lub język łaciński i kultura antyczna | 1 | - | - | - | 1 |
5 | Historia | 2 | 2 | 2 | 1 | 7 |
6 | Historia i teraźniejszość | 2 | 1 | - | - | 3 |
7 | Podstawy przedsiębiorczości | 1 | 1 | - | - | 2 |
8 | Geografia | 2 | 1 | 1 | - | 4 |
9 | Biologia | 2 | 1 | 1 | - | 4 |
10 | Chemia | 2 | 1 | 1 | - | 4 |
11 | Fizyka | 2 | 1 | 1 | - | 4 |
12 | Matematyka | 3 | 4 | 3 | 4 | 14 |
13 | Informatyka | 1 | 1 | 1 | - | 3 |
14 | Wychowanie fizyczne | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
15 | Edukacja dla bezpieczeństwa | 1 | - | - | - | 1 |
16 | Zajęcia z wychowawcą | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
Razem przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą | 32 | 26 | 23 | 18 | 99 | |
Przedmioty w zakresie rozszerzonym | 3 | 3 | 4 | 4 | 14 | |
Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą | 35 | 29 | 27 | 22 | 113 | |
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły | 3 | 3 | ||||
Ogółem | 116 | |||||
Religia/etyka | ||||||
Wychowanie do życia w rodzinie | ||||||
Dodatkowe zajęcia edukacyjne | ||||||
Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno -pedagogicznej |
* Realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego.
Objaśnienia do tabeli 1
1. Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi po 2 godziny na ucznia.
2. Przedmiot podstawy przedsiębiorczości jest realizowany z uwzględnieniem zagadnień związanych z pojęciem dzieła sztuki (utworu) jako autonomicznego tworu stanowiącego towar, procesu obrotu dziełami sztuki (utworami) oraz prawnych aspektów obrotu dziełami sztuki (utworami).
3. Przedmiot historia jest realizowany w klasie IV nie dłużej niż do końca stycznia w danym roku szkolnym, z zachowaniem wymiaru godzin określonego na realizację tego przedmiotu w klasie IV.
4. Na przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo, poza wymiarem godzin określonym dla przedmiotów w zakresie podstawowym), wymienione w podstawie programowej kształcenia ogólnego, w czteroletnim okresie nauczania, należy przeznaczyć:
1) w przypadku języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii muzyki, historii sztuki, historii tańca, języka łacińskiego i kultury antycznej oraz filozofii - po 8 godzin tygodniowo;
2) w przypadku języka obcego nowożytnego, historii, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki oraz informatyki - po 6 godzin tygodniowo.
5. Dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły, a także specyfikę kształcenia w szkole artystycznej, ustala z uczniem do realizacji 2 przedmioty obowiązkowe, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym.
6. Dyrektor szkoły ustala jeden przedmiot spośród przedmiotów: filozofia, plastyka oraz język łaciński i kultura antyczna, który będzie realizowany w klasie I.
7. Przedmioty w zakresie rozszerzonym, z wyjątkiem przedmiotów wymienionych w ust. 8, mogą być realizowane w klasach I-IV.
8. Realizacja przedmiotów w zakresie rozszerzonym: wiedza o społeczeństwie, historia muzyki, historia sztuki, historia tańca, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia rozpoczyna się w klasie I, II lub III.
9. Jeżeli w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych w zakresie rozszerzonym uczeń wybierze przedmiot historia muzyki, który zrealizował w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych, wymiar godzin tego przedmiotu uwzględnia się w ogólnej liczbie co najmniej 14 godzin przeznaczonych na przedmioty obowiązkowe w zakresie rozszerzonym.
10. Dyrektor szkoły na wniosek uczniów oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej), w którym tygodniowy wymiar godzin przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym jest niższy niż 14:
1) może zwiększyć liczbę godzin przeznaczonych na przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym albo
2) może przydzielić godziny na przedmioty uzupełniające, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych przedmiotów został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.
Tygodniowy wymiar godzin w czteroletnim okresie nauczania dla przedmiotu uzupełniającego wynosi co najmniej 2 godziny. Przedmioty uzupełniające ustala dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii uczniów danego oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).
11. W przypadku przedmiotów: geografia, biologia, chemia i fizyka dopuszcza się inny przydział godzin niż wynikający z tabeli, przy założeniu, że w klasach I-IV na przedmioty te przeznaczy się łącznie 16 godzin.
12. Wymiar godzin zajęć religii lub etyki określają przepisy wydane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 oraz z 2022 r. poz. 583).
13. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć wychowania do życia w rodzinie określają przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. poz. 78, z późn. zm.).
14. Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655).
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia
klasy I-IV
Zawód: muzyk
Specjalność: instrumentalistyka
Tabela 2
Poz. | Obowiązkowe zajęcie edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Instrument główny | 9 |
2 | Fortepian obowiązkowy | od 2 1/3 do 3 2/3 |
3 | Praca z akompaniatorem | X |
4 | Improwizacja organowa | 2 |
5 | Zespół kameralny | 2 |
6 | Orkiestra lub chór | 4 |
7 | Kształcenie słuchu | 8 |
8 | Harmonia | 6 |
9 | Historia muzyki | 8 |
10 | Formy muzyczne | 4 |
Razem | do 46 2/3 | |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 |
Objaśnienia do tabeli 2
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dla uczniów wybitnie uzdolnionych osiągających znaczące sukcesy artystyczne wymiar czasu zajęć instrumentu głównego może być zwiększony, nie więcej jednak niż o 45 minut tygodniowo.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia są obowiązkowe dla wszystkich uczniów, z wyjątkiem uczniów realizujących zajęcia z fortepianu jako instrumentu głównego.
Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Poz. 3
W klasach I-III zajęcia z akompaniatorem są prowadzone w wymiarze od 15 do 45 minut tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia, a w klasie IV - do 2 godzin tygodniowo w przeliczeniu na jednego ucznia. Zajęcia nie są oceniane. Zajęcia nie obowiązują uczniów klas: fortepianu, organów, akordeonu, harfy i gitary.
Poz. 4
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zajęcia są obowiązkowe tylko dla uczniów klasy organów.
Poz. 6
Zajęcia są prowadzone w okresie nie krótszym niż 3 lata w cyklu kształcenia.
Poz. 7 i 8
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 9 i 10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: ćwiczenia z harmonii, kontrapunkt, analizę form muzycznych, ćwiczenia z kompozycji, dyrygowanie, emisję głosu, podstawy aranżacji, zespół muzyki rozrywkowej, naukę akompaniamentu.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia klasy I-IV
Zawód: muzyk
Specjalność: instrumentalistyka jazzowa
Tabela 3
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Instrument główny - jazzowy | 9 |
2 | Fortepian obowiązkowy - jazzowy | 3 |
3 | Kształcenie słuchu | 8 |
4 | Harmonia jazzowa z podstawami improwizacji | 6 |
5 | Historia jazzu z literaturą | 6 |
6 | Big-band | 4 |
7 | Combo (zespół jazzowy) | 8 |
8 | Historia muzyki | 8 |
9 | Formy muzyczne | 4 |
10 | Ćwiczenia rytmiczne | 2 |
Razem | 58 | |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 |
Objaśnienia do tabeli 3
Poz. 1
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Zalecane jest prowadzenie zajęć w obecności innych uczniów.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Zajęcia są obowiązkowe dla wszystkich uczniów, z wyjątkiem uczniów realizujących zajęcia z fortepianu jazzowego jako instrumentu głównego - jazzowego.
Poz. 3 i 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 5 i 8-10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Poz. 6
Zajęcia są prowadzone w maksymalnym możliwym dla szkoły składzie.
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 uczniów. Zajęcia są prowadzone w każdym roku kształcenia, począwszy od klasy II.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: instrument dodatkowy, techniki kompozytorskie XX wieku, technikę sceniczno-studyjną, pracę z komputerem, aranżację, instrumentoznawstwo.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia klasy I-IV
Zawód: muzyk
Specjalność: rytmika
Tabela 4
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Przedmiot główny - rytmika | 8 |
2 | Fortepian dla rytmiki | 7 1/3 |
3 | Improwizacja fortepianowa | 8 |
4 | Technika ruchu | 2 |
5 | Metodyka nauczania rytmiki | 2 |
6 | Kształcenie słuchu | 8 |
7 | Harmonia | 6 |
8 | Historia muzyki | 8 |
9 | Formy muzyczne | 4 |
Razem | 53 1/3 | |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 |
Objaśnienia do tabeli 4
Poz. 2 i 3
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 6 i 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 8 i 9
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: zespół rytmiki, ćwiczenia z harmonii, podstawy aranżacji, chór, emisję głosu, pedagogikę i psychologię.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia klasy I-IV
Zawód: muzyk Specjalność: lutnictwo
Tabela 5
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Przedmiot główny - lutnictwo | 8 |
2 | Skrzypce lub inny instrument lutniczy | 4 |
3 | Kształcenie słuchu | 8 |
4 | Harmonia | 6 |
5 | Historia muzyki | 8 |
6 | Formy muzyczne | 4 |
7 | Korekta lutnicza | 2 |
8 | Projektowanie i modelowanie | 4 |
9 | Akustyka lutnicza | 2 |
10 | Historia sztuki lutniczej | 2 |
11 | Pracownia lutnicza - ćwiczenia | 24 |
Razem | 72 | |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 |
Objaśnienia do tabeli 5
Poz. 1 i 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 3 i 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 5-10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Poz. 11
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 4 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: orkiestrę, chór, wiedzę o kulturze.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia klasy I-IV
Zawód: muzyk
Specjalność: wokalistyka
Tabela 6
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Przedmiot główny - śpiew | 9 |
2 | Praca z akompaniatorem | od 4 do 7 |
3 | Fortepian dla wokalistów | 6 |
4 | Dykcja i recytacja | 3 |
5 | Zespół wokalny | 6 |
6 | Chór | 2 |
7 | Kształcenie słuchu | 8 |
8 | Harmonia | 6 |
9 | Historia muzyki | 8 |
10 | Formy muzyczne | 4 |
Razem | do 59 | |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 |
Objaśnienia do tabeli 6
Poz. 1-3
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 4 do 8 uczniów.
Poz. 7 i 8
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 9 i 10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: interpretację piosenki, elementy gry aktorskiej, konsultacje językowe, czytanie nut głosem, ruch sceniczny.
ZAJĘCIA EDUKACYJNE ARTYSTYCZNE
4-letni cykl kształcenia klasy I-IV
Zawód: muzyk
Specjalność: wokalistyka jazzowa
Tabela 7
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne | Liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia |
1 | Przedmiot główny - śpiew | 9 |
2 | Fortepian dla wokalistów | 3 |
3 | Praca z akompaniatorem | od 4 do 7 |
4 | Dykcja i recytacja | 4 |
5 | Emisja głosu | 2 2/3 |
6 | Kształcenie słuchu | 8 |
7 | Combo (zespół jazzowy) | 8 |
8 | Historia jazzu z literaturą | 6 |
9 | Historia muzyki | 8 |
10 | Harmonia jazzowa z podstawami improwizacji | 6 |
11 | Formy muzyczne | 4 |
12 | Ćwiczenia rytmiczne | 3 |
Razem | do 68 2/3 | |
Inne zajęcia edukacyjne | X | |
Godziny do dyspozycji dyrektora | 4 |
Objaśnienia do tabeli 7
Poz. 1 i 5
Zajęcia są prowadzone indywidualnie.
Poz. 2
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Uczniowie zaawansowani instrumentalnie mogą zamiast zajęć z fortepianu dla wokalistów realizować zajęcia z fortepianu obowiązkowego - jazzowego.
Dopuszcza się możliwość zmniejszenia liczby godzin w cyklu kształcenia po zrealizowaniu podstawy programowej.
Poz. 3
Zajęcia są prowadzone indywidualnie. Dopuszcza się prowadzenie zajęć z wykorzystaniem urządzeń do odtwarzania.
Poz. 4
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 4 do 8 uczniów.
Poz. 6 i 10
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 12 uczniów.
Poz. 7
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących od 3 uczniów. Zajęcia są prowadzone razem z uczniami ze specjalności instrumentalistyka jazzowa. Zajęcia są prowadzone w każdym roku kształcenia, począwszy od klasy II.
Poz. 8, 9, 11 i 12
Zajęcia są prowadzone w grupach liczących do 16 uczniów.
Inne zajęcia edukacyjne mogą obejmować w szczególności: interpretację piosenki, elementy gry aktorskiej, konsultacje językowe, instrumentoznawstwo.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą | Tygodniowy wymiar godzin w klasie | Razem liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia | ||||
I | II | III | IV | V | |||
Zakres podstawowy | |||||||
1 | Język polski | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 16 |
2 | Język obcy nowożytny | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 12 |
3 | Drugi język obcy nowożytny | 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 8 |
4 | Filozofia lub muzyka, lub język łaciński i kultura antyczna | 1 | - | - | - | - | 1 |
5 | Historia | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 7 |
6 | Historia i teraźniejszość | 1 | 1 | 1 | - | - | 3 |
7 | Podstawy przedsiębiorczości | - | - | 1 | 1 | - | 2 |
8 | Geografia | 1 | 1 | 1 | 1 | - | 4 |
9 | Biologia | 1 | 1 | 1 | 1 | - | 4 |
10 | Chemia | 1 | 1 | 1 | 1 | - | 4 |
11 | Fizyka | 1 | 1 | 1 | 1 | - | 4 |
12 | Matematyka | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 14 |
13 | Informatyka | 1 | 1 | 1 | - | - | 3 |
14 | Wychowanie fizyczne | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 15 |
15 | Edukacja dla bezpieczeństwa | 1 | - | - | - | - | 1 |
16 | Zajęcia z wychowawcą | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 |
Razem przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą | 24 | 23 | 22 | 20 | 14 | 103 | |
Przedmioty w zakresie rozszerzonym | 2 | 2 | 3 | 3 | 4 | 14 | |
Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą | 26 | 25 | 25 | 23 | 18 | 117 | |
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły | 3 | 3 | |||||
Ogółem | 120 | ||||||
Religia/etyka | |||||||
Wychowanie do życia w rodzinie | |||||||
Dodatkowe zajęcia edukacyjne | |||||||
Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno -pedagogicznej |
* Realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego.
Objaśnienia do tabeli 1
1. Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi po 2 godziny na ucznia.
2. Przedmiot podstawy przedsiębiorczości jest realizowany z uwzględnieniem zagadnień związanych z pojęciem dzieła sztuki (utworu) jako autonomicznego tworu stanowiącego towar, procesu obrotu dziełami sztuki (utworami) oraz prawnych aspektów obrotu dziełami sztuki (utworami).
3. Przedmiot historia jest realizowany w klasie V nie dłużej niż do końca stycznia w danym roku szkolnym, z zachowaniem wymiaru godzin określonego na realizację tego przedmiotu w klasie V.
4. Na przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo poza wymiarem godzin określonym dla przedmiotów w zakresie podstawowym), wymienione w podstawie programowej kształcenia ogólnego, w klasach I-V, należy przeznaczyć:
1) w przypadku języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii muzyki, historii sztuki, historii tańca, języka łacińskiego i kultury antycznej oraz filozofii - po 8 godzin tygodniowo;
2) w przypadku języka obcego nowożytnego, historii, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki oraz informatyki - po 6 godzin tygodniowo.
5. Dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły, a także specyfikę kształcenia w szkole artystycznej, ustala z uczniem do realizacji 2 przedmioty obowiązkowe, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym.
6. Dyrektor szkoły ustala jeden przedmiot spośród przedmiotów: filozofia, muzyka oraz język łaciński i kultura antyczna, który będzie realizowany w klasie I.
7. Przedmioty w zakresie rozszerzonym, z wyjątkiem przedmiotów wymienionych w ust. 8, mogą być realizowane w klasach I-V.
8. Realizacja przedmiotów w zakresie rozszerzonym: wiedza o społeczeństwie, historia muzyki, historia sztuki, historia tańca, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia rozpoczyna się w klasie I, II, III lub IV.
9. Jeżeli w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych w zakresie rozszerzonym uczeń wybierze przedmiot historia sztuki, który zrealizował w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych, wymiar godzin tego przedmiotu uwzględnia się w ogólnej liczbie co najmniej 14 godzin przeznaczonych na przedmioty obowiązkowe w zakresie rozszerzonym.
10. Dyrektor szkoły na wniosek uczniów oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej), w którym tygodniowy wymiar godzin przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym jest niższy niż 14:
1) może zwiększyć liczbę godzin przeznaczonych na przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym albo
2) może przydzielić godziny na przedmioty uzupełniające, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych przedmiotów został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.
Tygodniowy wymiar godzin w pięcioletnim cyklu kształcenia dla przedmiotu uzupełniającego wynosi co najmniej 2 godziny. Przedmioty uzupełniające ustala dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii uczniów danego oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).
11. W przypadku przedmiotów: geografia, biologia, chemia i fizyka dopuszcza się inny przydział godzin, przy założeniu, że w pięcioletnim cyklu kształcenia na przedmioty te przeznaczy się łącznie 16 godzin.
12. Wymiar godzin zajęć religii lub etyki określają przepisy wydane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 oraz z 2022 r. poz. 583).
13. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć wychowania do życia w rodzinie określają przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. poz. 78, z późn. zm.).
14. Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655).
ZAŁĄCZNIK Nr 4
Poz. | Obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą | Tygodniowy wymiar godzin w klasie | Razem w 4-letnim okresie nauczania | |||
VI | VII | VIII | IX | |||
Zakres pod | stawowy | |||||
1 | Język polski | 4 | 4 | 4 | 4 | 16 |
2 | Język obcy nowożytny | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
3 | Drugi język obcy nowożytny | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 |
4 | Filozofia lub plastyka, lub język łaciński i kultura antyczna | 1 | - | - | - | 1 |
5 | Historia | 2 | 2 | 2 | 1 | 7 |
6 | Historia i teraźniejszość | 2 | 1 | - | - | 3 |
7 | Podstawy przedsiębiorczości | 1 | 1 | - | - | 2 |
8 | Geografia | 2 | 1 | 1 | - | 4 |
9 | Biologia | 2 | 1 | 1 | - | 4 |
10 | Chemia | 2 | 1 | 1 | - | 4 |
11 | Fizyka | 2 | 1 | 1 | - | 4 |
12 | Matematyka | 3 | 4 | 3 | 4 | 14 |
13 | Informatyka | 1 | 1 | 1 | - | 3 |
14 | Edukacja dla bezpieczeństwa | 1 | - | - | - | 1 |
15 | Zajęcia z wychowawcą | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
Razem przedmioty w zakresie podstawowym i zajęcia z wychowawcą | 29 | 23 | 20 | 15 | 87 | |
Przedmioty w zakresie rozszerzonym | 3 | 3 | 4 | 4 | 14 | |
Razem na obowiązkowe zajęcia edukacyjne i zajęcia z wychowawcą | 32 | 26 | 24 | 19 | 101 | |
Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły | 3 | 3 | ||||
Ogółem | 104 | |||||
Religia/etyka | ||||||
Wychowanie do życia w rodzinie | ||||||
Dodatkowe zajęcia edukacyjne | ||||||
Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno -pedagogicznej |
* Realizowane zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego.
Objaśnienia do tabeli 2
1. Minimalny tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych dla uczniów niepełnosprawnych, w każdym roku szkolnym, wynosi po 2 godziny na ucznia.
2. Przedmiot podstawy przedsiębiorczości jest realizowany z uwzględnieniem zagadnień związanych z pojęciem dzieła sztuki (utworu) jako autonomicznego tworu stanowiącego towar, procesu obrotu dziełami sztuki (utworami) oraz prawnych aspektów obrotu dziełami sztuki (utworami).
3. Przedmiot historia jest realizowany w klasie IX nie dłużej niż do końca stycznia w danym roku szkolnym, z zachowaniem wymiaru godzin określonego na realizację tego przedmiotu w klasie IX.
4. Na przedmioty w zakresie rozszerzonym (dodatkowo poza wymiarem godzin określonym dla przedmiotów w zakresie podstawowym), wymienione w podstawie programowej kształcenia ogólnego, w czteroletnim okresie nauczania, należy przeznaczyć:
1) w przypadku języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie, historii muzyki, historii sztuki, historii tańca, języka łacińskiego i kultury antycznej oraz filozofii - po 8 godzin tygodniowo;
2) w przypadku języka obcego nowożytnego, historii, geografii, biologii, chemii, fizyki, matematyki oraz informatyki - po 6 godzin tygodniowo.
5. Dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe szkoły, a także specyfikę kształcenia w szkole artystycznej, ustala z uczniem do realizacji 2 przedmioty obowiązkowe, ujęte w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie rozszerzonym.
6. Dyrektor szkoły ustala jeden przedmiot spośród przedmiotów: filozofia, plastyka oraz język łaciński i kultura antyczna, który będzie realizowany w klasie VI.
7. Przedmioty w zakresie rozszerzonym, z wyjątkiem przedmiotów wymienionych w ust. 8, mogą być realizowane w klasach VI-IX.
8. Realizacja przedmiotów w zakresie rozszerzonym: wiedza o społeczeństwie, historia muzyki, historia sztuki, historia tańca, język łaciński i kultura antyczna oraz filozofia rozpoczyna się w klasie VI, VII lub VIII.
9. Jeżeli w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych w zakresie rozszerzonym uczeń wybierze przedmiot historia tańca, który zrealizował w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych, wymiar godzin tego przedmiotu uwzględnia się w ogólnej liczbie co najmniej 14 godzin przeznaczonych na przedmioty obowiązkowe w zakresie rozszerzonym.
10. Dyrektor szkoły, na wniosek uczniów oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej), w którym tygodniowy wymiar godzin przedmiotów realizowanych w zakresie rozszerzonym jest niższy niż 14:
1) może zwiększyć liczbę godzin przeznaczonych na przedmioty realizowane w zakresie rozszerzonym albo
2) może przydzielić godziny na przedmioty uzupełniające, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych przedmiotów został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania.
Tygodniowy wymiar godzin w czteroletnim okresie nauczania dla przedmiotu uzupełniającego wynosi co najmniej 2 godziny. Przedmioty uzupełniające ustala dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii uczniów danego oddziału (grupy oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyszkolnej).
11. W przypadku przedmiotów: geografia, biologia, chemia i fizyka dopuszcza się inny przydział godzin, przy założeniu, że w klasach VI-IX na przedmioty te przeznaczy się łącznie 16 godzin.
12. Wymiar godzin zajęć religii lub etyki określają przepisy wydane na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 oraz z 2022 r. poz. 583).
13. Wymiar godzin przeznaczonych na realizację zajęć wychowania do życia w rodzinie określają przepisy wydane na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz. U. poz. 78, z późn. zm.).
14. Zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej są realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082 oraz z 2022 r. poz. 655).
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »