Zmiana rozporządzenia w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji.
Dz.U.2018.403
Akt obowiązującyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ 1
z dnia 15 lutego 2018 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów, sposobu prowadzenia ewidencji egzaminatorów oraz trybu wpisywania i skreślania egzaminatorów z ewidencji
"egzaminu gimnazjalnego:",
"9) egzaminu ósmoklasisty z przedmiotów:
a) język polski, stanowiący załącznik nr 11 do rozporządzenia,
b) matematyka, stanowiący załącznik nr 12 do rozporządzenia,
c) język obcy nowożytny, stanowiący załącznik nr 13 do rozporządzenia,
d) biologia, chemia, fizyka, geografia oraz historia, stanowiący załącznik nr 14 do rozporządzenia.";
"a) nazwę zawodu, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 grudnia 2016 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. poz. 2094) lub rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. poz. 622 i 2356),
b) oznaczenia wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie, zgodnie z podstawą programową kształcenia w zawodach określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. poz. 184, z 2015 r. poz. 130 i 1123 oraz z 2016 r. poz. 894 i 1212) lub rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. poz. 860).",
"a) egzamin ósmoklasisty i egzaminy eksternistyczne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej dla dorosłych,
b) egzamin gimnazjalny i egzaminy eksternistyczne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej dla dorosłych i dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych,
c) egzamin maturalny, egzaminy eksternistyczne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w ramowym planie nauczania dotychczasowej sześcioletniej szkoły podstawowej dla dorosłych, dotychczasowego gimnazjum dla dorosłych i dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego dla dorosłych i egzaminy eksternistyczne z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej,",
"– trzycyfrowy kod odpowiednio egzaminu ósmoklasisty, egzaminu gimnazjalnego albo egzaminu maturalnego, z uwzględnieniem uprawnienia do sprawdzania i oceniania prac odpowiednio uczniów (słuchaczy) niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących lub uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - jeżeli egzaminator takie uprawnienie posiada,",
"– kod uprawnienia, zawierający kolejno sześć cyfr symbolu cyfrowego zawodu, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego określoną w rozporządzeniach, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 10 lit. a, znak "/", oddzielone znakiem "/" oznaczenia wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w tym zawodzie, zgodnie z podstawą programową kształcenia w zawodach określoną w rozporządzeniach, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 10 lit. b, a także znak "/" oraz cztery cyfry roku uzyskania uprawnienia wraz z informacją o posiadaniu uprawnienia do sprawdzania i oceniania prac odpowiednio zdających niesłyszących i słabosłyszących, niewidomych i słabowidzących lub uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim - jeżeli egzaminator takie uprawnienie posiada.",
"1a. Wpis do ewidencji egzaminatorów w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 9 lit. d, obejmuje także nazwę zawodu, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego określoną w rozporządzeniach, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 10 lit. a, oraz oznaczenia wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w tym zawodzie, zgodnie z podstawą programową kształcenia w zawodach określoną w rozporządzeniach, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 10 lit. b. Jeżeli co najmniej jedna z kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie została wyodrębniona jako kwalifikacja wspólna z innym zawodem lub zawodami, wpis obejmuje dodatkowo nazwę tego zawodu lub zawodów oraz oznaczenie tej kwalifikacji.";
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z PRZEDMIOTU - JĘZYK POLSKI1)
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z PRZEDMIOTU - JĘZYK POLSKI1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady2) | ćwiczenia | |||
1 | Egzamin ósmoklasisty w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien znać: 1) akty prawne regulujące system oceniania i egzaminowania; 2) zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 3) zasady oceniania i egzaminowania; 4) cele, strukturę i główne zasady przeprowadzania egzaminu, w tym zasady przeprowadzania egzaminu w warunkach i formie dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów (słuchaczy). | 3 | - |
2 | Zadania na egzaminie ósmoklasisty z przedmiotu - język polski | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określać rodzaje i formy zadań egzaminacyjnych oraz przydatność poszczególnych rodzajów zadań do sprawdzania wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego z języka polskiego; 2) przyporządkować do zadań egzaminacyjnych wymagania ogólne i szczegółowe określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego z języka polskiego; 3) analizować zasady oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych i rozumieć proces ich doskonalenia. | 1 | 1 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) stosować zasady oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych; 2) kwalifikować błędy w odpowiedziach do zadań egzaminacyjnych i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań egzaminacyjnych; 4) współpracować z egzaminatorami w zespole egzaminatorów. | 2 | 13 |
4 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania, prawa i obowiązki egzaminatora określone w przepisach prawa; 2) określić czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań egzaminacyjnych; 3) wymienić i omówić zasady etyki egzaminatora. | 1 | - |
Egzamin ze znajomości stosowania zasad oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych | 2 | |||
Razem godzin | 23 |
2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z PRZEDMIOTU - MATEMATYKA1)
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z PRZEDMIOTU - MATEMATYKA1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady2) | ćwiczenia | |||
1 | Egzamin ósmoklasisty w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien znać: 1) akty prawne regulujące system oceniania i egzaminowania; 2) zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 3) zasady oceniania i egzaminowania; 4) cele, strukturę i główne zasady przeprowadzania egzaminu, w tym zasady przeprowadzania egzaminu w warunkach i formie dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów (słuchaczy). | 3 | - |
2 | Zadania na egzaminie ósmoklasisty z przedmiotu - matematyka | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określać rodzaje i formy zadań egzaminacyjnych oraz przydatność poszczególnych rodzajów zadań do sprawdzania wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego z matematyki; 2) przyporządkować do zadań egzaminacyjnych wymagania ogólne i szczegółowe określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego z matematyki; 3) analizować zasady oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych i rozumieć proces ich doskonalenia. | 1 | 1 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) stosować zasady oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych; 2) kwalifikować błędy w odpowiedziach do zadań egzaminacyjnych i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań egzaminacyjnych; 4) współpracować z egzaminatorami w zespole egzaminatorów. | 2 | 12 |
4 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania, prawa i obowiązki egzaminatora określone w przepisach prawa; 2) określić czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań egzaminacyjnych; 3) wymienić i omówić zasady etyki egzaminatora. | 1 | - |
Egzamin ze znajomości stosowania zasad oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych | 2 | |||
Razem godzin | 22 |
2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.
ZAŁĄCZNIK Nr 3
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z PRZEDMIOTU - JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY1)
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z PRZEDMIOTU - JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady2) | ćwiczenia | |||
1 | Egzamin ósmoklasisty w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien znać: 1) akty prawne regulujące system oceniania i egzaminowania; 2) zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 3) zasady oceniania i egzaminowania; 4) cele, strukturę i główne zasady przeprowadzania egzaminu, w tym zasady przeprowadzania egzaminu w warunkach i formie dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów (słuchaczy). | 3 | - |
2 | Zadania na egzaminie ósmoklasisty z przedmiotu - język obcy nowożytny | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określać rodzaje i formy zadań egzaminacyjnych oraz przydatność poszczególnych rodzajów zadań do sprawdzania wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego z języka obcego nowożytnego; 2) posiadać świadomość związku wymagań ogólnych i szczegółowych określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego z języka obcego nowożytnego z deskryptorami zawartymi w Europejskim Systemie Opisu Kształcenia Językowego; 3) przyporządkować do zadań egzaminacyjnych wymagania ogólne i szczegółowe określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego z języka obcego nowożytnego; 4) analizować zasady oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych i rozumieć proces ich doskonalenia. | 1 | 1 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) stosować zasady oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych; 2) kwalifikować błędy w odpowiedziach do zadań egzaminacyjnych i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań egzaminacyjnych; 4) współpracować z egzaminatorami w zespole egzaminatorów. | 2 | 12 |
4 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania, prawa i obowiązki egzaminatora określone w przepisach prawa; 2) określić czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań egzaminacyjnych; 3) wymienić i omówić zasady etyki egzaminatora. | 1 | - |
Egzamin ze znajomości stosowania zasad oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych | 2 | |||
Razem godzin | 22 |
2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.
ZAŁĄCZNIK Nr 4
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z PRZEDMIOTÓW: BIOLOGIA, CHEMIA, FIZYKA, GEOGRAFIA ORAZ HISTORIA1)
RAMOWY PROGRAM SZKOLENIA KANDYDATÓW NA EGZAMINATORÓW W ZAKRESIE EGZAMINU ÓSMOKLASISTY Z PRZEDMIOTÓW: BIOLOGIA, CHEMIA, FIZYKA, GEOGRAFIA ORAZ HISTORIA1)
Lp. | Blok tematyczny | Cele szkolenia | Liczba godzin szkolenia | |
wykłady2) | ćwiczenia | |||
1 | Egzamin ósmoklasisty w systemie oceniania i egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien znać: 1) akty prawne regulujące system oceniania i egzaminowania; 2) zadania Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych; 3) zasady oceniania i egzaminowania; 4) cele, strukturę i główne zasady przeprowadzania egzaminu, w tym zasady przeprowadzania egzaminu w warunkach i formie dostosowanych do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów (słuchaczy). | 3 | - |
2 | Zadania na egzaminie ósmoklasisty z przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia oraz historia | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) określać rodzaje i formy zadań egzaminacyjnych oraz przydatność poszczególnych rodzajów zadań do sprawdzania wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego z danego przedmiotu; 2) przyporządkować do zadań egzaminacyjnych wymagania ogólne i szczegółowe określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego z danego przedmiotu; 3) analizować zasady oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych i rozumieć proces ich doskonalenia. | 1 | 1 |
3 | Sprawdzanie i ocenianie odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) stosować zasady oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych; 2) kwalifikować błędy w odpowiedziach do zadań egzaminacyjnych i oznaczać je; 3) stosować procedury związane ze sprawdzaniem i ocenianiem odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań egzaminacyjnych; 4) współpracować z egzaminatorami w zespole egzaminatorów. | 1 | 8 |
4 | Zadania i obowiązki egzaminatora. Etyczne i moralne aspekty egzaminowania | W wyniku realizacji bloku tematycznego uczestnik szkolenia powinien umieć: 1) wymienić zadania, prawa i obowiązki egzaminatora określone w przepisach prawa; 2) określić czynniki wpływające na wynik i porównywalność sprawdzania i oceniania przez egzaminatorów odpowiedzi uczniów (słuchaczy) do zadań egzaminacyjnych; 3) wymienić i omówić zasady etyki egzaminatora. | 1 | - |
Egzamin ze znajomości stosowania zasad oceniania odpowiedzi do zadań egzaminacyjnych | 2 | |||
Razem godzin | 17 |
2) Wykłady mogą być prowadzone w trybie kształcenia na odległość.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »