Zmiana rozporządzenia w sprawie programu ochrony środowiska przed hałasem.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.2786

Akt jednorazowy
Wersja od: 28 grudnia 2022 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA 1
z dnia 7 grudnia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie programu ochrony środowiska przed hałasem 2

Na podstawie art. 119a ust. 12 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 26 lipca 2021 r. w sprawie programu ochrony środowiska przed hałasem (Dz. U. poz. 1409) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 w pkt 5 w lit. d kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6) historię udziału społeczeństwa w opracowaniu dokumentu na zasadach, o których mowa w art. 119a ust. 5 ustawy.";

2)
w § 4 w ust. 1:
a)
w pkt 1 wyrazy "łącznie z wyznaczeniem obszarów cichych" zastępuje się wyrazami "łącznie ze środkami zachowania obszarów cichych",
b)
pkt 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2) zestawienie szacunków dotyczących zmniejszenia liczby osób:

a) dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości, obliczonej zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia,

b) dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu, obliczonej zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 2 do rozporządzenia,

c) dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci choroby niedokrwiennej serca wskutek oddziaływania hałasu drogowego, obliczonej, o ile dane są dostępne, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 3 do rozporządzenia;

3) długofalową strategię ukierunkowaną na określenie i realizację celów w zakresie ochrony przed hałasem, w tym także identyfikację obszarów, które powinny zostać wyznaczone jako obszary ciche w aglomeracji i poza aglomeracją;",

c)
pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6) zestawienie szacunkowych kosztów realizacji programu oraz ich źródeł finansowania, w tym szacunkowych kosztów realizacji poszczególnych działań, o których mowa w pkt 1, oraz ocenę efektywności kosztowej i ocenę relacji kosztów do korzyści, o ile są możliwe do oszacowania;";

3)
w § 6:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Harmonogram realizacji poszczególnych działań, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 i 3, określa się na podstawie wskaźnika o którym mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia.",

b)
uchyla się ust. 4 i 5,
c)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Kolejność realizacji zadań programu ustala się, zaczynając od terenów o najwyższej wartości wskaźnika o którym mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia.";

4)
dodaje się załączniki nr 1-3 do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załącznikach nr 1-3 do niniejszego rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR NA OBLICZENIE SZACUNKÓW DOTYCZĄCYCH ZMNIEJSZENIA LICZBY OSÓB DOTKNIĘTYCH SZKODLIWYM SKUTKIEM HAŁASU W POSTACI ZNACZNEJ UCIĄŻLIWOŚCI

1. Szacunek zmniejszenia liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych uciążliwości oblicza się zgodnie ze wzorem: gdzie poszczególne symbole oznaczają:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

1) - wskaźnik określający zmniejszenie liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości;

2) HA - szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznej uciążliwości;

3) x - źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska);

4) - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości obliczony dla sytuacji aktualnej, uzyskany ze strategicznych map hałasu;

5) - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości obliczony dla sytuacji przyszłej z podjęciem działań, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 26 lipca 2021 r. w sprawie programu ochrony środowiska przed hałasem;

6) - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości obliczony zgodnie ze wzorem:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

a) HA - szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznej uciążliwości,

b) x - źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska),

c) j - przedziały wartości wskaźnika hałasu ,

d) nj - liczbę osób narażonych na hałas z przedziału j wartości wskaźnika ,

e) - prawdopodobieństwo wystąpienia szkodliwego skutku hałasu w postaci znacznej uciążliwości pochodzącej od danego źródła hałasu wśród ludności narażonej na hałas w środowisku w danym przedziale wartości j, obliczone zgodnie ze wzorem:

- w przypadku dróg:

- w przypadku linii kolejowych:

- w przypadku lotnisk:

2. Wskaźnik oblicza się dla wartości środkowej wskaźnika hałasu w każdym z następujących przedziałów wartości j podanych w dB:

1) 55,0-59,9 dB;

2) 60,0-64,9 dB;

3) 65,0-69,9 dB;

4) 70,0-74,9 dB;

5) 75,0-79,9 dB;

6) większe lub równe 80 dB (≥ 80 dB).

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR NA OBLICZENIE SZACUNKÓW DOTYCZĄCYCH ZMNIEJSZENIA LICZBY OSÓB DOTKNIĘTYCH SZKODLIWYM SKUTKIEM HAŁASU W POSTACI ZNACZNYCH ZABURZEŃ SNU

1. Szacunek zmniejszenia liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu oblicza się zgodnie ze wzorem: gdzie poszczególne symbole oznaczają:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

1) - wskaźnik określający zmniejszenie liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu;

2) HSD - szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu;

3) x - źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska);

4) - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu obliczony dla sytuacji aktualnej, uzyskany ze strategicznych map hałasu;

5) - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu obliczony dla sytuacji przyszłej z podjęciem działań, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 26 lipca 2021 r. w sprawie programu ochrony środowiska przed hałasem;

6) - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu obliczony zgodnie ze wzorem:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

a) HSD - szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu,

b) x - źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska),

c) j - przedziały wartości wskaźnika hałasu

d) nj - liczbę osób narażonych na hałas z przedziału j wartości wskaźnika

e) - prawdopodobieństwo wystąpienia szkodliwego skutku hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu pochodzącego od danego źródła hałasu wśród ludności narażonej na hałas w środowisku w danym przedziale wartości j, obliczone zgodnie ze wzorem:

- w przypadku dróg:

- w przypadku linii kolejowych:

- w przypadku lotnisk:

2. Wskaźnik oblicza się dla wartości środkowej wskaźnika hałasu w każdym z następujących przedziałów wartości j podanych w dB:

1) 50,0-54,9 dB;

2) 55,0-59,9 dB;

3) 60,0-64,9 dB;

4) 65,0-69,9 dB;

5) 70,0-74,9 dB;

6) większe lub równe 75 dB (≥ 75 dB).

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR NA OBLICZENIE SZACUNKÓW DOTYCZĄCYCH ZMNIEJSZENIA LICZBY OSÓB DOTKNIĘTYCH SZKODLIWYM SKUTKIEM HAŁASU W POSTACI CHOROBY NIEDOKRWIENNEJ SERCA WSKUTEK ODDZIAŁYWANIA HAŁASU DROGOWEGO

1. Szacunek zmniejszenia liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci choroby niedokrwiennej serca wskutek oddziaływania hałasu drogowego 3  oblicza się zgodnie ze wzorem:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

1) - wskaźnik określający zmniejszenie liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci choroby niedokrwiennej serca wskutek oddziaływania hałasu drogowego;

2) IHD - szkodliwy skutek hałasu drogowego w postaci choroby niedokrwiennej serca;

3) - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci choroby niedokrwiennej serca wskutek oddziaływania hałasu drogowego obliczony na ocenianym obszarze y dla sytuacji aktualnej, uzyskany ze strategicznych map hałasu;

4) - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci choroby niedokrwiennej serca wskutek oddziaływania hałasu drogowego obliczony na ocenianym obszarze y dla sytuacji przyszłej z podjęciem działań, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 26 lipca 2021 r. w sprawie programu ochrony środowiska przed hałasem;

5) - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci choroby niedokrwiennej serca wskutek oddziaływania hałasu drogowego obliczony zgodnie ze wzorem:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

a) IHD - szkodliwy skutek hałasu drogowego w postaci choroby niedokrwiennej serca,

b) - odsetek przypadków choroby niedokrwiennej serca spowodowanej hałasem drogowym wśród ludności narażonej na względne ryzyko choroby niedokrwiennej serca obliczony zgodnie ze wzorem:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

- Pj - odsetek całkowitej liczby ludności P na ocenianym obszarze, który jest narażony na przedział wartości j wskaźnika hałasu

- RRj - ryzyko względne choroby niedokrwiennej serca w danym przedziale wartości j wskaźnika hałasu

c) Iy - współczynnik zachorowalności na chorobę niedokrwienną serca na ocenianym obszarze y, który można uzyskać na podstawie danych statystycznych dotyczących zdrowia w danym regionie lub w kraju, w którym znajduje się obszar y,

d) P - całkowitą liczbę ludności ocenianego obszaru y (suma ludności dla różnych pasm hałasu).

2. RRj dla większego niż 53 dB oblicza się z zastosowaniem środkowej wartości każdego przedziału wartości j wskaźnika hałasu zgodnie ze wzorem:

z tym że dla nieprzekraczającego 53 dB RR przyjmuje wartość 1.

3. Wskaźnik RRj oblicza się dla następujących przedziałów wartości j podanych w dB:

1) 55,0-59,9 dB;

2) 60,0-64,9 dB;

3) 65,0-69,9 dB;

4) 70,0-74,9 dB;

5) 75,0-79,9 dB;

6) większe lub równe 80 dB (≥ 80 dB).

1 Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1949).
2 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnoszącą się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku (Dz. Urz. UE L 189 z 18.07.2002, str. 12 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 7, str. 101, Dz. Urz. UE L 311 z 21.11.2008, str. 1, Dz. Urz. UE L 168 z 01.07.2015, str. 1, Dz. Urz. UE L 5 z 10.01.2018, str. 35, Dz. Urz. UE L 170 z 25.06.2019, str. 115, Dz. Urz. UE L 198 z 25.07.2019, str. 241, Dz. Urz. UE L 67 z 05.03.2020, str. 132 oraz Dz. Urz. UE L 269 z 28.07.2021, str. 65).
3 W przypadku hałasu kolejowego i lotniczego nie można obliczyć dokładnej liczby N przypadków IHD.