Zmiana rozporządzenia w sprawie pilotażu morskiego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.2037

Akt jednorazowy
Wersja od: 28 września 2023 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 6 września 2023 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie pilotażu morskiego

Na podstawie art. 107b ust. 6 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2023 r. poz. 1666) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 listopada 2017 r. w sprawie pilotażu morskiego (Dz. U. z 2018 r. poz. 38) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 9 w pkt 1 lit. e otrzymuje brzmienie:

"e) na zbiornikowce LNG - posiadanie uprawnienia pilotowego, o którym mowa w lit. d, przez okres co najmniej 24 miesięcy oraz udokumentowanie pilotowania co najmniej 5 statków o długości całkowitej powyżej 200 m w porcie właściwego rejonu pilotowego, w tym co najmniej 3 statków w stanie załadowania, oraz manewrowania tymi statkami, odbycie praktyki pilotowej na co najmniej 3 zbiornikowcach LNG o długości całkowitej powyżej 200 m, ukończenie, nie wcześniej niż w okresie 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o wydanie tego uprawnienia, szkolenia na symulatorze w zakresie manewrowania zbiornikowcami LNG w porcie właściwego rejonu pilotowego, którego program jest określony w załączniku nr 14a do rozporządzenia, potwierdzonego zaświadczeniem o ukończeniu szkolenia na symulatorze, które zostało wystawione przez szefa stacji pilotowej albo przez kierującego ośrodkiem szkolenia pilotów morskich, uznanych w zakresie szkolenia pilotów morskich, w którym pilot odbywał szkolenie;";

2)
w § 13 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Przed przystąpieniem do egzaminu na odnowienie dyplomu pilota morskiego jest wymagane ukończenie, nie wcześniej niż w okresie 12 miesięcy przed datą planowanego egzaminu na odnowienie tego dyplomu, szkolenia na symulatorze zgodnie z programem szkolenia dla pilotów morskich:

1) nieposiadających uprawnienia pilotowego na zbiornikowce LNG - określonym w załączniku nr 14 do rozporządzenia,

2) posiadających uprawnienie pilotowe na zbiornikowce LNG - określonym w załączniku nr 14b do rozporządzenia

- potwierdzonego zaświadczeniem o jego ukończeniu, wystawionym przez szefa stacji pilotowej albo kierującego ośrodkiem szkolenia pilotów morskich, uznanych w zakresie szkolenia pilotów morskich, w których pilot morski odbywał szkolenie.";

3)
w § 16 w ust. 2 w pkt 1:
a)
po lit. b dodaje się lit. ba i bb w brzmieniu:

"ba) ukończone minimum 12 miesięcy praktyki pływania na stanowisku kapitana na statkach o długości całkowitej powyżej 200 m,

bb) ukończone minimum 12 miesięcy praktyki pływania na stanowisku kapitana na holownikach o pojemności brutto powyżej 250, które operują w rejonie pilotowym, dla którego jest organizowany nabór, ",

b)
lit. c-e otrzymują brzmienie:

"c) posiadane przez kandydata aktualne uprawnienia pilotowe w rejonach pilotowych Gdynia - Hel - Władysławowo, Gdańsk - Elbląg lub Świnoujście - Szczecin,

d) posiadane przez kandydata aktualne uprawnienia pilotowe w innych rejonach pilotowych niż wymienione w lit. c,

e) posiadane przez kandydata aktualne uprawnienia pilotowe wydane przez administracje innych państw, ",

c)
w lit. f średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. g i h w brzmieniu:

"g) posiadane przez kandydata aktualne zwolnienia z pilotażu wydane dla portów rejonu pilotowego, dla którego jest przeprowadzany nabór,

h) posiadane przez kandydata aktualne zwolnienia z pilotażu wydane dla polskich portów innych niż określone w lit. g lub wydane przez administracje innych państw;";

4)
szczegółowy program szkolenia kandydatów na pilotów morskich określony w załączniku nr 10 do rozporządzenia w części II w tabeli w pkt 4. SYMULATOR otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
5)
harmonogram wykonywanych praktyk pilotowych dla rejonu pilotowego Gdańsk - Elbląg określony w załączniku nr 10 do rozporządzenia w części III w tabeli w pkt 1.2 HARMONOGRAM PRAKTYK PILOTOWYCH - PORT ELBLĄG, RZEKA ELBLĄG I ZALEW WIŚLANY otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia;
6)
załącznik nr 14 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 3 do niniejszego rozporządzenia;
7)
po załączniku nr 14 dodaje się załączniki nr 14a i 14b do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załącznikach nr 4 i 5 do niniejszego rozporządzenia;
8)
załącznik nr 19 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 6 do niniejszego rozporządzenia;
9)
załącznik nr 22 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 7 do niniejszego rozporządzenia;
10)
załącznik nr 23 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 8 do niniejszego rozporządzenia.
1. 
Uprawnienia na zbiornikowce LNG, wydane lub odnowione na podstawie § 9 pkt 1 lit. e lub § 10 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, zachowują ważność na okres, na który zostały wydane, pod warunkiem ukończenia w okresie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia szkolenia na symulatorze, którego program jest określony w załączniku nr 14a do rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.
2. 
Ukończenie szkolenia, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy osób, które przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia ukończyły szkolenie dla pilotów morskich, którego program jest określony w załączniku nr 14 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, obejmujące 22-godzinne szkolenie na symulatorze w zakresie manewrowania zbiornikowcami LNG w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu.
1. 
Dotychczasowe certyfikaty uznania zachowują ważność przez okres, na który zostały wydane.
2. 
Ośrodki szkolenia pilotów morskich i stacje pilotowe, posiadające uznanie ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej w rejonie pilotowym Świnoujście - Szczecin w zakresie szkolenia dla pilotów morskich, którego program jest określony w załączniku nr 14 do rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu dotychczasowym, obejmującego 22-godzinne szkolenie na symulatorze w zakresie manewrowania zbiornikowcami LNG w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu, mogą w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia wystąpić z wnioskiem do ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej o wydanie nowego certyfikatu uznania uwzględniającego zakres prowadzenia szkoleń, których programy są określone w załącznikach nr 14a i 14b do rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.
3. 
Nowy certyfikat uznania wydaje się na okres, na który został wydany dotychczasowy certyfikat.
4. 
Wydanie certyfikatu uznania, o którym mowa w ust. 2, jest jednoznaczne z unieważnieniem dotychczasowego certyfikatu.
5. 
Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego w § 1 w brzmieniu dotychczasowym.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

4. SYMULATORSZNWSPP
4.1. Procedury awaryjne podczas pilotażu morskiego2x6
1. Zapoznanie się z symulatorem manewrowym.

2. Podstawowe zasady mechaniki ruchu statku wykorzystywane przy manewrowaniu:

a) siły od działania pędników, sterów, urządzeń napędowo-sterujących,

b) siła poprzeczna od działania śruby,

c) Pivot Point,

d) oddziaływanie wiatru,

e) osiadanie i efekt brzegowy.

3. Awarie urządzeń napędowych i sterujących na torze podejściowym, torze wodnym, w kanale portowym:

a) awaria napędu,

b) awaria steru/sterów - zatrzymanie i utrzymanie statku na pozycji za pomocą manewrów napędem naprzód i wstecz,

c) awaria steru strumieniowego.

4. Awaria zasilania:

a) chwilowy zanik zasilania - blackout,

b) awaria agregatu - ograniczenie dostępnej mocy.

5. Holowanie eskortowe:

a) próba wężowa z holownikiem zamocowanym na rufie przy awarii steru,

b) przejście kanałem portowym z holownikiem zamocowanym na rufie przy awarii steru.

6. Awarie podczas współpracy z holownikiem na akwenie ograniczonym:

a) błędne zrozumienie instrukcji przez holownik, b) błędne wykonanie instrukcji przez holownik:

- opóźnione podanie holu,

- zerwanie holu,

c) błędny dobór parametrów holowników:

- niedostateczna moc,

- za długi/krótki hol.

7. Awaria wyposażenia nawigacyjnego - radaru.

4.2. Współpraca pilota morskiego z kapitanem i obsadą mostka - BRMx2x
1. Wzajemne relacje pilot morski - kapitan.

2. Uzgodnienia między kapitanem i pilotem morskim dotyczące planu przejścia pilotowego i jego ewentualnych modyfikacji:

a) planowana trasa i punkty zwrotu,

b) prędkości na poszczególnych odcinkach trasy,

c) plan awaryjny.

3. Przekazanie przez pilota morskiego kapitanowi i obsadzie mostka ważnej informacji lokalnej:

a) informacje dotyczące ruchu statków,

b) ostrzeżenia nawigacyjne dla danego rejonu,

c) newralgiczne miejsca przejścia pilotowego,

d) operacje portowe i informacja o nabrzeżu,

e) inne.

4. Przekazanie pilotowi morskiemu przez kapitana wszelkiej niezbędnej informacji dotyczącej statku i ładunku:

a) karta pilotowa,

b) informacja o właściwościach manewrowych statku,

c) ograniczenia wynikające z ewentualnych niesprawności systemów i urządzeń,

d) oczekiwania dotyczące nabrzeża i metody cumowania,

e) informacja o ładunkach niebezpiecznych na statku.

5. Uzgodnienie zasad wspomagania pilota morskiego przez obsadę mostka i załogę:

a) obserwacja ruchu statków,

b) ciągła kontrola i zapis pozycji statku,

c) obsługa urządzeń nawigacyjnych,

d) prowadzenie zapisów w dzienniku okrętowym,

e) utrzymywanie łączności z siłownią i łączności wewnętrznej,

f) zapewnienie obsady kotwicznej i manewrowej.

6. Zasada bieżącego informowania kapitana lub obsady mostka o podejmowanych przez pilota morskiego działaniach i istotnych manewrach.

7. Ocena stopnia wsparcia pilota morskiego ze strony kapitana i obsady mostka:

a) ilościowa obsada mostka i sposób przydziału obowiązków,

b) poziom znajomości statku i jego wyposażenia,

c) znajomość warunków lokalnych,

d) opanowanie języka angielskiego.

Szkolenie na symulatorze manewrowym odbywa się w minimalnym wymiarze 10 godzin, w tym:

- 2 godziny zajęć wprowadzających do obsługi symulatora wraz z omówieniem zagadnień teoretycznych niezbędnych do przeprowadzenia szkolenia,

- 6 godzin zajęć na symulatorze manewrowym w zakresie procedur awaryjnych podczas pilotażu,

- 2 godziny zajęć na symulatorze manewrowym w zakresie współpracy pilota morskiego z kapitanem i obsadą mostka.

Wiedza

Kandydat na pilota morskiego powinien znać: zasady manewrowania statkiem na akwenie ograniczonym przy skrajnie niesprzyjających warunkach atmosferycznych i hydrologicznych; procedury awaryjne obejmujące sytuacje mogące wystąpić w trakcie pilotażu, w tym awarie podczas współpracy z holownikami; zasady współpracy pilota morskiego z kapitanem i załogą statku.

Umiejętności

Kandydat na pilota morskiego powinien umieć: bezpiecznie manewrować w sytuacjach ekstremalnych i awaryjnych, normalnie niespotykanych w czasie wykonywania rutynowych czynności pilotowych, właściwie wykorzystując dostępne środki i systemy; odpowiednio wcześnie rozpoznawać potencjalne zagrożenia i podejmować działania zapobiegające; efektywnie współpracować z kapitanem, pozostałą obsadą mostka, służbą VTS i holownikami w sytuacjach szczególnych, awaryjnych, stresujących i ryzykownych.

Minimalne wymagania dotyczące kadry prowadzącej zajęcia dydaktyczne są określone w załączniku nr 20 do rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

1.2 Harmonogram praktyk pilotowych - Port Nowy Świat, Port Elbląg, rzeka Elbląg i Zalew Wiślany
Rejon portuRodzaj manewruSzczególne wymaganiaWskazana liczba praktykWypełnia praktykantWskazana liczba praktykWypełnia praktykant
Numer w zestawieniu praktykLiczba praktyk wykonanychNumer w zestawieniu praktykLiczba praktyk wykonanych
dowolna pora dnianoc
1. Manewrowanie
Port Nowy Świat od strony Zatoki Gdańskiej
Nabrzeże

południowe

wejście/ wyjście33
Nabrzeże

zachodnie

wejście/ wyjście33
Manewry z holownikiem (nabrzeża południowe i zachodnie)33
Nabrzeże północnozachodniewejście/ wyjście22
Nabrzeże północnowschodniewejście/ wyjście22
Śluzowanie w kierunku południowymwejście/ wyjście33
Manewry z holownikiem (nabrzeża północnozachodnie, północnowschodnie, śluzowanie)22
Port Nowy Świat od strony Zalewu Wiślanego
Nabrzeże południowo-zachodniewejście/ wyjście33
Nabrzeże południowowschodniewejście/ wyjście22
Śluzowanie w kierunku północnymwejście/ wyjście22
Manewry z holownikiem (nabrzeża południowozachodnie, południowowschodnie, śluzowanie)22
Tor Śluza - rzeka Elbląg (pilotaż trasowy)33
Wymagana liczba praktyk z użyciem holownika (mogą zawierać się w powyższych)77
Port Elbląg, rzeka Elbląg, Zalew Wiślany
Terminal towarowywejście/

wyjście

zestaw pchany/ statek z napędem3
Nabrzeże

Gdańskie

wejście/ wyjściezestaw pchany/ statek z napędem3
Glen Portwejście/ wyjściezestaw pchany/ statek z napędem3
Terminal pasażerskiwejście/ wyjściezestaw pchany/ statek z napędem3
Alstomwejście/ wyjściezestaw pchany/ statek z napędem3
Basen stoczniowywejście/ wyjściezestaw pchany/ statek z napędem3
Wymagana liczba praktyk z użyciem holownika (mogą zawierać się w powyższych)10
Łącznie obowiązkowa liczba praktyk4830
2. Zalecane praktyki - inne niewyszczególnione manewry, manewry nietypowe, rzadko występujące usługi pilotowe

ZAŁĄCZNIK Nr  3

PROGRAM SZKOLENIA DLA PILOTÓW MORSKICH NIEPOSIADAJĄCYCH UPRAWNIENIA PILOTOWEGO NA ZBIORNIKOWCE LNG

SYMULATORSZNWSPP
Procedury awaryjne podczas pilotażu morskiego2x6
1. Zapoznanie się z symulatorem manewrowym.

2. Podstawowe zasady mechaniki ruchu statku wykorzystywane przy manewrowaniu:

a) siły od działania pędników, sterów, urządzeń napędowo-sterujących,

b) siła poprzeczna od działania śruby,

c) Pivot Point,

d) oddziaływanie wiatru,

e) osiadanie i efekt brzegowy.

3. Awarie urządzeń napędowych i sterujących na torze podejściowym, torze wodnym, w kanale portowym:

a) awaria napędu,

b) awaria steru/sterów - zatrzymanie i utrzymanie statku na pozycji za pomocą manewrów napędem naprzód i wstecz,

c) awaria steru strumieniowego.

4. Awaria zasilania:

a) chwilowy zanik zasilania - blackout,

b) awaria agregatu - ograniczenie dostępnej mocy.

5. Holowanie eskortowe:

a) próba wężowa z holownikiem zamocowanym na rufie przy awarii steru,

b) przejście kanałem portowym z holownikiem zamocowanym na rufie przy awarii steru.

6. Awarie podczas współpracy z holownikiem na akwenie ograniczonym:

a) błędne zrozumienie instrukcji przez holownik, b) błędne wykonanie instrukcji przez holownik:

- opóźnione podanie holu,

- zerwanie holu,

c) błędny dobór parametrów holowników:

- niedostateczna moc,

- za długi/krótki hol.

7. Awaria wyposażenia nawigacyjnego - radaru.

Współpraca pilota morskiego z kapitanem i obsadą mostka - BRMx2x
1. Wzajemne relacje pilot morski - kapitan.

2. Uzgodnienia między kapitanem i pilotem morskim dotyczące planu przejścia pilotowego i jego ewentualnych modyfikacji:

a) planowana trasa i punkty zwrotu

b) prędkości na poszczególnych odcinkach trasy,

c) plan awaryjny.

3. Przekazanie przez pilota morskiego kapitanowi i obsadzie mostka ważnej informacji lokalnej:

a) informacje dotyczące ruchu statków,

b) ostrzeżenia nawigacyjne dla danego rejonu,

c) newralgiczne miejsca przejścia pilotowego,

d) operacje portowe i informacja o nabrzeżu,

e) inne.

4. Przekazanie pilotowi morskiemu przez kapitana wszelkiej niezbędnej informacji dotyczącej statku i ładunku:

a) karta pilotowa,

b) informacja o właściwościach manewrowych statku,

c) ograniczenia wynikające z ewentualnych niesprawności systemów i urządzeń,

d) oczekiwania dotyczące nabrzeża i metody cumowania,

e) informacja o ładunkach niebezpiecznych na statku.

5. Uzgodnienie zasad wspomagania pilota morskiego przez obsadę mostka i załogę:

a) obserwacja ruchu statków,

b) ciągła kontrola i zapis pozycji statku,

c) obsługa urządzeń nawigacyjnych,

d) prowadzenie zapisów w dzienniku okrętowym,

e) utrzymywanie łączności z siłownią i łączności wewnętrznej,

f) zapewnienie obsady kotwicznej i manewrowej.

6. Zasada bieżącego informowania kapitana lub obsady mostka

o podejmowanych przez pilota morskiego działaniach i istotnych manewrach.

7. Ocena stopnia wsparcia pilota morskiego ze strony kapitana i obsady mostka:

a) ilościowa obsada mostka i sposób przydziału obowiązków,

b) poziom znajomości statku i jego wyposażenia,

c) znajomość warunków lokalnych,

d) opanowanie języka angielskiego.,

Szkolenie na symulatorze manewrowym odbywa się w ciągu 2 dni w minimalnym wymiarze 10 godzin, w tym:

- 2 godziny zajęć wprowadzających do obsługi symulatora wraz z omówieniem zagadnień teoretycznych niezbędnych do przeprowadzenia szkolenia,

- 6 godzin zajęć na symulatorze manewrowym w zakresie procedur awaryjnych podczas pilotażu,

- 2 godziny zajęć na symulatorze manewrowym w zakresie współpracy pilota morskiego z kapitanem i obsadą mostka.

Wiedza

Pilot morski powinien znać: zasady manewrowania statkiem na akwenie ograniczonym przy skrajnie niesprzyjających warunkach atmosferycznych i hydrologicznych; procedury awaryjne obejmujące sytuacje mogące wystąpić w trakcie pilotażu, w tym awarie podczas współpracy z holownikami; zasady współpracy pilota morskiego z kapitanem i załogą statku.

Umiejętności

Pilot morski powinien umieć: bezpiecznie manewrować w sytuacjach ekstremalnych i awaryjnych, normalnie niespotykanych w czasie wykonywania rutynowych czynności pilotowych, właściwie wykorzystując dostępne środki i systemy; odpowiednio wcześnie rozpoznawać potencjalne zagrożenia i podejmować działania zapobiegające; efektywnie współpracować z kapitanem, pozostałą obsadą mostka, służbą VTS i holownikami w sytuacjach szczególnych, awaryjnych, stresujących i ryzykownych.

Minimalne wymagania dotyczące kadry prowadzącej zajęcia dydaktyczne są określone w załączniku nr 20 do rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

PROGRAM SZKOLENIA DLA PILOTÓW MORSKICH W ZAKRESIE MANEWROWANIA ZBIORNIKOWCAMI LNG

SYMULATORSZNWSPP
Manewrowanie zbiornikowcami LNG2x10
1. Wejście do portu, obrót i cumowanie.

2. Odcumowanie, wyjście z portu w stanie balastowym.

3. Zacięcie steru na torze wodnym.

4. Blackout w newralgicznej części toru wodnego.

5. Zerwany hol na obrotnicy.

6. Awaria holownika na obrotnicy.

7. Awaria napędu w czasie redukcji prędkości.

8. Zerwanie holu rufowego lub dziobowego lub awaria holownika w niewielkiej odległości od nabrzeża.

Szkolenie odbywa się na symulatorze manewrowym z wiernymi modelami statku typu LNG Qflex w stanie ładunkowym i balastowym, asystujących holowników oraz akwenu obejmującego tor podejściowy i port LNG w skrajnych warunkach hydrometeorologicznych dopuszczonych przepisami portowymi właściwego urzędu morskiego. Kierunek wiatru i prądu jest dobierany pod względem największego wpływu na cechy manewrowe statku typu LNG Qflex. Czas trwania szkolenia na symulatorze manewrowym to 2 dni w minimalnym łącznym wymiarze 12 godzin, w tym 2 godziny zajęć wprowadzających do obsługi symulatora wraz z omówieniem zagadnień teoretycznych niezbędnych do przeprowadzenia szkolenia.

Wiedza

Pilot morski pilotujący zbiornikowce LNG powinien znać: zasady manewrowania statkiem na akwenie ograniczonym przy skrajnie niesprzyjających warunkach atmosferycznych i hydrometeorologicznych, procedury awaryjne dotyczące sytuacji, które mogą wystąpić podczas pilotażu, w tym awarie podczas współpracy z holownikami.

Umiejętności

Pilot morski pilotujący zbiornikowce LNG powinien umieć: bezpiecznie manewrować w sytuacjach ekstremalnych i awaryjnych, niespotykanych w czasie wykonywania rutynowych czynności pilotowych, właściwie wykorzystując dostępne środki i systemy, odpowiednio wcześnie rozpoznawać potencjalne zagrożenia i podejmować działania zapobiegające, efektywnie współpracować z kapitanem, obsadą mostka, służbą VTS i holownikami w sytuacjach szczególnych, awaryjnych, stresujących i ryzykownych.

Minimalne wymagania dotyczące kadry prowadzącej zajęcia dydaktyczne są określone w załączniku nr 20 do rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

PROGRAM SZKOLENIA DLA PILOTÓW MORSKICH POSIADAJĄCYCH UPRAWNIENIE PILOTOWE NA ZBIORNIKOWCE LNG

SYMULATORSZNWSPP
Procedury awaryjne podczas pilotażu2x6
1. Zapoznanie się z symulatorem manewrowym.

2. Podstawowe zasady mechaniki ruchu statku wykorzystywane przy manewrowaniu:

a) siły od działania pędników, sterów, urządzeń napędowo-sterujących,

b) siła poprzeczna od działania śruby,

c) Pivot Point,

d) oddziaływanie wiatru,

e) osiadanie i efekt brzegowy.

3. Awarie urządzeń napędowych i sterujących na torze podejściowym, torze wodnym, w kanale portowym:

a) awaria napędu,

b) awaria steru/sterów - zatrzymanie i utrzymanie statku na pozycji za pomocą manewrów napędem naprzód i wstecz,

c) awaria steru strumieniowego.

4. Awaria zasilania:

a) chwilowy zanik zasilania - blackout,

b) awaria agregatu - ograniczenie dostępnej mocy.

5. Holowanie eskortowe:

a) próba wężowa z holownikiem zamocowanym na rufie przy awarii steru,

b) przejście kanałem portowym z holownikiem zamocowanym na rufie przy awarii steru.

6. Awarie podczas współpracy z holownikiem na akwenie ograniczonym:

a) błędne zrozumienie instrukcji przez holownik, b) błędne wykonanie instrukcji przez holownik:

- opóźnione podanie holu,

- zerwanie holu,

c) błędny dobór parametrów holowników:

- niedostateczna moc,

- za długi/krótki hol.

7. Awaria wyposażenia nawigacyjnego - radaru.

Współpraca pilota morskiego z kapitanem i obsadą mostka - BRMx2x
1. Wzajemne relacje pilot morski - kapitan.

2. Uzgodnienia między kapitanem i pilotem morskim dotyczące planu przejścia pilotowego i jego ewentualnych modyfikacji:

a) planowana trasa i punkty zwrotu,

b) prędkości na poszczególnych odcinkach trasy, c) plan awaryjny.

3. Przekazanie przez pilota morskiego kapitanowi i obsadzie mostka ważnej informacji lokalnej:

a) informacje dotyczące ruchu statków,

b) ostrzeżenia nawigacyjne dla danego rejonu, c) newralgiczne miejsca przejścia pilotowego, d) operacje portowe i informacja o nabrzeżu, e) inne.

4. Przekazanie pilotowi morskiemu przez kapitana wszelkiej niezbędnej informacji dotyczącej statku i ładunku:

a) karta pilotowa,

b) informacja o właściwościach manewrowych statku,

c) ograniczenia wynikające z ewentualnych niesprawności systemów i urządzeń,

d) oczekiwania dotyczące nabrzeża i metody cumowania, e) informacja o ładunkach niebezpiecznych na statku.

5. Uzgodnienie zasad wspomagania pilota morskiego przez obsadę mostka i załogę:

a) obserwacja ruchu statków,

b) ciągła kontrola i zapis pozycji statku,

c) obsługa urządzeń nawigacyjnych,

d) prowadzenie zapisów w dzienniku okrętowym,

e) utrzymywanie łączności z siłownią i łączności wewnętrznej, f) zapewnienie obsady kotwicznej i manewrowej.

6. Zasada bieżącego informowania kapitana lub obsady mostka

o podejmowanych przez pilota morskiego działaniach i istotnych manewrach.

7. Ocena stopnia wsparcia pilota morskiego ze strony kapitana i obsady mostka:

a) ilościowa obsada mostka i sposób przydziału obowiązków,

b) poziom znajomości statku i jego wyposażenia,

c) znajomość warunków lokalnych, d) opanowanie języka angielskiego.

Manewrowanie zbiornikowcami LNGx6x
1. Zacięcie steru na torze wodnym.

2. Blackout w newralgicznej części toru wodnego.

3. Zerwany hol na obrotnicy.

4. Awaria holownika na obrotnicy.

5. Awaria napędu w czasie redukcji prędkości.

6. Zerwanie holu lub awaria holownika w niewielkiej odległości od nabrzeża.

Szkolenie na symulatorze manewrowym odbywa się w ciągu 2 dni w minimalnym wymiarze 16 godzin, w tym:

- 2 godziny zajęć wprowadzających do obsługi symulatora wraz z omówieniem zagadnień teoretycznych niezbędnych do przeprowadzenia szkolenia,

- 6 godzin zajęć na symulatorze manewrowym w zakresie procedur awaryjnych podczas pilotażu,

- 2 godziny zajęć na symulatorze manewrowym w zakresie współpracy pilota morskiego z kapitanem i obsadą mostka,

- 6 godzin na symulatorze manewrowym z wiernymi modelami statku typu LNG Qflex w stanie ładunkowym i balastowym, asystujących holowników oraz akwenu obejmującego tor podejściowy i port LNG, w skrajnych warunkach hydrometeorologicznych dopuszczonych przepisami portowymi właściwego urzędu morskiego. Kierunek wiatru i prądu jest dobierany pod względem największego wpływu na cechy manewrowe statku typu LNG Qflex.

Wiedza

Pilot morski pilotujący zbiornikowce LNG powinien znać: zasady manewrowania statkiem na akwenie ograniczonym przy skrajnie niesprzyjających warunkach atmosferycznych hydrometeorologicznych, procedury awaryjne dotyczące sytuacji, które mogą wystąpić podczas pilotażu, w tym awarie podczas współpracy z holownikami.

Umiejętności

Pilot morski pilotujący zbiornikowce LNG powinien umieć: bezpiecznie manewrować w sytuacjach ekstremalnych i awaryjnych, niespotykanych w czasie wykonywania rutynowych czynności pilotowych, właściwie wykorzystując dostępne środki i systemy, odpowiednio wcześnie rozpoznawać potencjalne zagrożenia i podejmować działania zapobiegające, efektywnie współpracować z kapitanem, obsadą mostka, służbą VTS i holownikami w sytuacjach szczególnych, awaryjnych, stresujących i ryzykownych.

Minimalne wymagania dotyczące kadry prowadzącej zajęcia dydaktyczne są określone w załączniku nr 20 do rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

TABELA PUNKTÓW PRZYZNAWANYCH KANDYDATOM NA SZKOLENIA NA PILOTÓW MORSKICH I PRAKTYKI PILOTOWE

Lp.KryteriumWynikPunktyUwagi
1Znajomość języka angielskiego udokumentowana certyfikatem na poziomie co najmniej B1*)B1

B2

C1 lub powyżej

1 pkt

2 pkt

3 pkt

2Każde ukończone 12 miesięcy praktyki pływania na stanowisku kapitana na statkach o pojemności brutto powyżej 30001 x 12 miesięcy

2 x 12 miesięcy

3 x 12 miesięcy

4 x 12 miesięcy

5 x 12 miesięcy lub więcej

2 pkt

4 pkt

6 pkt

8 pkt

10 pkt

3Ukończone minimum 12 miesięcy praktyki pływania na stanowisku kapitana na statkach o długości całkowitej powyżej 300 m12 miesięcy lub więcej4 pktŁącznie dla lp. 3 i lp. 4 przyznaje się nie więcej niż 5 pkt
4Ukończone minimum 12 miesięcy praktyki pływania na stanowisku kapitana na statkach o długości całkowitej od 200 do 300 m12 miesięcy lub więcej2 pkt
5Ukończone minimum 12 miesięcy praktyki pływania na stanowisku kapitana na holownikach o pojemności brutto powyżej 250 w rejonie pilotowym, dla którego organizowany jest nabór12 miesięcy lub więcej2 pkt
6Posiadane uprawnienia pilotowe w rejonie pilotowym Gdańsk - Elbląg, Gdynia - Hel - Władysławowo lub Świnoujście - Szczecinza każde uprawnienie5 pktŁącznie dla lp. 6, lp. 7 i lp. 8 przyznaje się nie więcej niż 10 pkt
7Posiadane krajowe uprawnienia pilotowe w rejonach pilotowych innych niż wymienione w lp. 6za każde uprawnienie2 pkt
8Uprawnienia pilotowe wydane przez administracje innych państwza każde uprawnienie2 pkt
9Zwolnienia z pilotażu wydane dla portów rejonu pilotowego, dla którego przeprowadzany jest nabórniezależnie od liczby zwolnień dla:

- portu podstawowego - pozostałych portów

3 pkt

i pkt

Łącznie dla lp. 9 i lp. 10 przyznaje się nie więcej niż 4 pkt
10Zwolnienia z pilotażu wydane dla innych portów polskich lub przez administracje innych państwza każde zwolnienie1 pkt
11Świadectwo przeszkolenia w zakresie manewrowania dużymi statkami i statkami o nietypowych charakterystykach manewrowych2 pktAlternatywnie zaświadczenie o ukończeniu szkolenia w zakresie manewrowania dużymi statkami na modelach redukcyjnych
12Rozmowa kwalifikacyjna uwzględniająca omówienie doświadczenia kandydata w zakresie pływania w różnych rejonach oraz pływania w warunkach lodowych0-15 pktKażdy członek zespołu przyznaje 0-5 pkt.
*) Poziom B1 wg skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (CEFR) lub równoważny.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR SPRAWOZDANIA Z AUDYTU STACJI PILOTOWEJ LUB OŚRODKA SZKOLENIA PILOTÓW MORSKICH ORAZ WZÓR KARTY NIEZGODNOŚCI

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  8

WZÓR CERTYFIKATU UZNANIA STACJI PILOTOWEJ LUB OŚRODKA SZKOLENIA PILOTÓW MORSKICH W ZAKRESIE SZKOLENIA PILOTÓW MORSKICH

wzór
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. z 2021 r. poz. 937).