Zmiana rozporządzenia w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2021.1661

Akt jednorazowy
Wersja od: 9 września 2021 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI 1
z dnia 3 września 2021 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą

Na podstawie art. 47 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 1082) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2019 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą (Dz. U. poz. 1652 oraz z 2020 r. poz. 1388) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 11 w ust. 9 wyraz "lub" zastępuje się wyrazem "i";
2)
w załączniku nr 1:
a)
w części zatytułowanej "SZKOŁA PODSTAWOWA":
w części zatytułowanej "EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA Klasy I-III szkoły podstawowej" w części zatytułowanej "Treści nauczania - wymagania szczegółowe" w części zatytułowanej "Teksty kultury" część zatytułowana "Lektury uzupełniające (2 pozycje w każdym roku we fragmentach/całości, do samodzielnego lub wspólnego czytania/słuchania):" otrzymuje brzmienie:

"Lektury uzupełniające

(2 pozycje w każdym roku szkolnym, we fragmentach lub w całości do samodzielnego lub wspólnego czytania/słuchania):

Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych);

Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!;

Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą;

Dorota Gellner, Wścibscy;

Julita Grodek, Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie;

Tom Justyniarski, Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca;

Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka;

Piotr Kordyasz, Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły (fragmenty);

Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku;

Zofia Kossak-Szczucka, Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata;

Maria Krüger, Karolcia;

Joanna Papuzińska, Asiunia;

Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony;

Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją;

Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska;

Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba;

Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie;

Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze;

Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika, Dziadek i niedźwiadek;

Wybrane polskie komiksy, np.:

Henryk Jerzy Chmielewski, Tytus, Romek i Aʼ Tomek (do wyboru);

Janusz Christa, Kajko i Kokosz (do wyboru).

Czasopisma, strony internetowe, programy telewizyjne i radiowe (w miarę możliwości), filmy, popularne piosenki dla dzieci.",

w części zatytułowanej "JĘZYK POLSKI Klasy IV-VIII szkoły podstawowej" w części zatytułowanej "Treści nauczania - wymagania szczegółowe":
––
w części zatytułowanej "Klasy IV-VI" część zatytułowana "Teksty kultury" otrzymuje brzmienie:

"Teksty kultury

Lektura obowiązkowa:

Jan Brzechwa, Akademia pana Kleksa;

Janusz Christa, Kajko i Kokosz. Szkoła latania (komiks);

Ignacy Krasicki, wybrane bajki;

Adam Mickiewicz, Powrót taty, Pani Twardowska, Pan Tadeusz (fragmenty, w tym: opisy, zwyczaje i obyczaje, polowanie i koncert Wojskiego);

Bolesław Prus, Katarynka;

Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy;

Juliusz Słowacki, W pamiętniku Zofii Bobrówny;

Józef Wybicki, Mazurek Dąbrowskiego;

Wybrane podania, legendy i baśnie polskie;

Wybrane wiersze Władysława Bełzy, Jana Brzechwy, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Zbigniewa Herberta, Anny Kamieńskiej, Joanny Kulmowej, Adama Mickiewicza, Czesława Miłosza, Juliusza Słowackiego, Leopolda Staffa, Juliana Tuwima, Jana Twardowskiego oraz pieśni i piosenki patriotyczne, kolędy.

Lektura uzupełniająca

(2 pozycje w każdym roku szkolnym, we fragmentach lub w całości do samodzielnego lub wspólnego czytania/słuchania):

Adam Bahdaj, Kapelusz za 100 tysięcy;

Emilia Kiereś, Rzeka;

Janusz Korczak, Król Maciuś Pierwszy;

Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi;

Zofia Kossak-Szczucka, Topsy i Lupus;

Marcin Kozioł, Skrzynia Władcy Piorunów;

Stanisław Lem, Cyberiada (fragmenty);

Bolesław Leśmian, Klechdy sezamowe;

Kornel Makuszyński, wybrana powieść;

Andrzej Maleszka, Magiczne drzewo;

Małgorzata Musierowicz, wybrana powieść;

Ewa Nowak, Pajączek na rowerze;

Edmund Niziurski, Sposób na Alcybiadesa;

Longin Jan Okoń, Tecumseh;

Ferdynand Antoni Ossendowski, Słoń Birara;

Jacek Podsiadło, Czerwona kartka dla Sprężyny;

Henryk Sienkiewicz, Janko Muzykant;

Alfred Szklarski, wybrana powieść;

Wybrane pozycje z serii Nazywam się ... (np. Mikołaj Kopernik, Fryderyk Chopin, Maria Skłodowska--Curie, Jan Paweł II)

lub inne utwory literackie i teksty kultury, wybrane przez nauczyciela, np. film, spektakl.

Wybrane programy telewizyjne i radiowe, czasopisma (w miarę możliwości).",

––
w części zatytułowanej "Klasy VII i VIII" część zatytułowana "Teksty kultury" otrzymuje brzmienie:

"Teksty kultury

Lektura obowiązkowa:

Aleksander Fredro, Zemsta;

Jan Kochanowski, wybór fraszek, pieśni i trenów, w tym tren I, V, VII i VIII;

Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec;

Ignacy Krasicki, Żona modna;

Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka, Dziady część II, Pan Tadeusz, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie;

Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik;

Juliusz Słowacki, Balladyna;

Stefan Żeromski, Syzyfowe prace;

Sławomir Mrożek, Artysta;

Melchior Wańkowicz, Tędy i owędy (wybrany reportaż);

Wybrane wiersze Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Stanisława Barańczaka, Cypriana Kamila Norwida, Bolesława Leśmiana, Mariana Hemara, Jarosława Marka Rymkiewicza, Wisławy Szymborskiej, Kazimierza Wierzyńskiego, Jana Lechonia, Jerzego Lieberta oraz fraszki Jana Sztaudyngera i aforyzmy Stanisława Jerzego Leca.

Lektura uzupełniająca

(2 pozycje w każdym roku szkolnym, we fragmentach lub w całości do samodzielnego lub wspólnego czytania/słuchania):

Miron Białoszewski, Pamiętnik z powstania warszawskiego;

Arkady Fiedler, Dywizjon 303;

Barbara Kosmowska, Pozłacana rybka;

Zofia Kossak-Szczucka, Bursztyny (wybrane opowiadanie);

André Frossard, Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II;

Karolina Lanckorońska, Wspomnienia wojenne 22 IX 1939-5 IV 1945;

Bolesław Prus, Placówka;

Henryk Sienkiewicz, Krzyżacy, Sąd Ozyrysa;

Melchior Wańkowicz, Bitwa o Monte Casino (fragmenty);

lub inne utwory literackie i teksty kultury wybrane przez nauczyciela, w tym wiersze poetów współczesnych i reportaże.",

b)
w części zatytułowanej "LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE" w części zatytułowanej "JĘZYK POLSKI Klasy I-IV Liceum ogólnokształcące" w części zatytułowanej "Treści nauczania - wymagania szczegółowe" część zatytułowana "Lektura" otrzymuje brzmienie:

"Lektura

Teksty poznawane w całości - nie mniej niż 8 pozycji książkowych oraz wybrane przez nauczyciela teksty o mniejszej objętości, przy czym nie można pominąć autorów i utworów oznaczonych gwiazdką:

*Bogurodzica;

Gall Anonim, Kronika polska (fragmenty);

*Jan Kochanowski, wybrane pieśni, w tym: Pieśń IX ks. I, Pieśń V ks. II; psalmy, w tym Psalm 13, Psalm 47; tren IX, X, XI, XIX; Odprawa posłów greckich (fragmenty);

Andrzej Frycz Modrzewski, O poprawie Rzeczypospolitej (fragmenty);

Kronika Książąt Polskich, oprac. Jerzy Wojtczak-Szyszkowski;

Piotr Skarga, Kazania sejmowe (fragmenty);

Jan Chryzostom Pasek, Pamiętniki (fragmenty);

Ignacy Krasicki, Hymn do miłości ojczyzny;

Stanisław Staszic, Przestrogi dla Polski (fragmenty);

*Adam Mickiewicz, Oda do młodości, wybrane ballady, w tym Romantyczność, wybrane sonety z cyklu Sonety krymskie oraz inne wiersze, Konrad Wallenrod (fragmenty), Dziady część IV (fragmenty), Dziady część III (fragmenty);

Juliusz Słowacki, Kordian (fragmenty), wybrane wiersze, w tym Grób Agamemnona (fragmenty), Testament mój, Listy do Matki (fragmenty);

Cyprian Kamil Norwid, wybrane wiersze, w tym Fortepian Szopena;

Aleksander Fredro, Śluby panieńskie;

*Bolesław Prus, Lalka (fragmenty);

*Henryk Sienkiewicz, Potop (fragmenty), Listy z podróży do Ameryki (fragmenty);

Eliza Orzeszkowa, Nad Niemnem;

Adam Asnyk, wybór wierszy;

Maria Konopnicka, wybór wierszy;

wybrane wiersze następujących poetów: Jan Kasprowicz, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Leopold Staff; Stanisław Wyspiański, Wesele (fragmenty);

*Władysław Stanisław Reymont, Chłopi (tom I - Jesień) (fragmenty);

Stefan Żeromski, Rozdziobią nas kruki, wrony ..., Przedwiośnie, Ludzie bezdomni;

Ferdynand Antoni Ossendowski, Mocni ludzie, Ludzie, zwierzęta, bogowie;

Krystyna Lubieniecka-Baraniak, Gdy brat staje się katem;

Witold Gombrowicz, Ferdydurke (fragmenty);

wybrane wiersze następujących poetów: Bolesław Leśmian, Julian Tuwim, Jan Lechoń, Maria Pawlikowska-Jasnorzewska, Kazimiera Iłłakowiczówna, Julian Przyboś, Tadeusz Peiper, Józef Czechowicz, Krzysztof Kamil Baczyński, Tadeusz Gajcy;

Zofia Kossak-Szczucka, Pożoga. Wspomnienia z Wołynia 1917-1919, Błogosławiona wina;

Tadeusz Borowski, Proszę państwa do gazu, Ludzie, którzy szli;

Gustaw Herling-Grudziński, Inny świat;

Jarosław Iwaszkiewicz, wybrane opowiadanie;

Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem;

Józef Mackiewicz, Droga donikąd (fragmenty);

Kazimierz Moczarski, Rozmowy z katem (fragmenty);

wybrane wiersze następujących poetów: Miron Białoszewski, Tadeusz Różewicz, Jarosław Marek Rymkiewicz, *Wisława Szymborska, *Zbigniew Herbert, wybrane wiersze, w tym z tomów Pan Cogito oraz Raport z oblężonego Miasta, *Czesław Miłosz, Halina Poświatowska, Stanisław Barańczak, Jan Polkowski, Wojciech Wencel, Ryszard Krynicki, Adam Zagajewski;

Sławomir Mrożek, Tango;

Marek Nowakowski, Raport o stanie wojennym (wybrane opowiadanie); Górą "Edek" (z tomu Prawo prerii);

Witold Pilecki, Raport Witolda;

Wiesław Kielar, Anus mundi;

Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei (fragmenty), Tryptyk rzymski, Pamięć i tożsamość (fragmenty), Fides et ratio (fragmenty);

Karol Wojtyła, Przed sklepem jubilera;

Stefan Wyszyński, Zapiski więzienne;

Paweł Zuchniewicz, Ojciec wolnych ludzi. Opowieść o Prymasie Wyszyńskim;

Jacek Dukaj, Katedra (z tomu W kraju niewiernych);

Antoni Libera, Madame;

Andrzej Stasiuk, Miejsce (z tomu Opowieści galicyjskie);

Olga Tokarczuk, Profesor Andrews w Warszawie (z tomu Gra na wielu bębenkach);

wybrane utwory okresu stanu wojennego;

powojenna piosenka literacka - wybrane utwory Jacka Kaczmarskiego, Wojciecha Młynarskiego, Agnieszki Osieckiej oraz wybrane teksty Kabaretu Starszych Panów, a także utwory w wykonaniu Ewy Demarczyk.

Zalecane dzieła teatralne i filmowe:

Amadeusz, reż. Miloš Forman;

Dekalog, reż. Krzysztof Kieślowski, wybrane filmy z cyklu;

Dziady, reż. Konrad Swinarski;

Elektra, reż. Piotr Chołodziński;

Emigranci, reż. Kazimierz Kutz;

Kartoteka, reż. Krzysztof Kieślowski;

Kordian, reż. Jan Englert;

Lawa. Opowieść o "Dziadach" Adama Mickiewicza, reż. Tadeusz Konwicki;

Moralność pani Dulskiej, reż. Tomasz Zygadło;

Nad Niemnem, reż. Zbigniew Kuźmiński;

Noc listopadowa, reż. Andrzej Wajda;

Noce i dnie, reż. Jerzy Antczak;

Rewizor, reż. Jerzy Gruza;

Rękopis znaleziony w Saragossie, reż. Wojciech Jerzy Has;

Iwona, księżniczka Burgunda, reż. Zygmunt Hübner;

Sanatorium pod Klepsydrą, reż. Wojciech Jerzy Has;

Śluby panieńskie, reż. Andrzej Łapicki;

Wizyta starszej pani, reż. Jerzy Gruza;

Ziemia obiecana, reż. Andrzej Wajda;

Przerwanie działań wojennych, reż. Juliusz Machulski.

Teksty polecane do samokształcenia:

Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów, red. Jerzy Bralczyk;

Jan Błoński, Język właściwie użyty. Szkice o poezji polskiej drugiej połowy XX wieku;

Grażyna Borkowska, Pozytywiści i inni;

Włodzimierz Dłubacz, O kulturę filozofii;

Karol Estreicher, Historia sztuki w zarysie;

Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. Katarzyna Kłosińska;

Czesław Jaroszyński, Piotr Jaroszyński, Kultura słowa. Podstawy retoryki klasycznej;

Piotr Jaroszyński, Człowiek i nauka. Studium z filozofii kultury;

Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji kultury;

Teresa Kowalik, Przemysław Słowiński, Królewski dar. Co Polska i Polacy dali światu;

Jacek Kowalski, Niezbędnik Sarmaty;

Jakub Z. Lichański, Retoryka. Historia - Teoria - Praktyka, t. I i II;

Tadeusz Lubelski, Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty;

Jan Miodek, Słownik ojczyzny polszczyzny;

Anna Nasiłowska, Literatura okresu przejściowego 1975-1996;

O polską kulturę humanistyczną. Z Mieczysławem Albertem Krąpcem OP rozmawia Piotr Stanisław Mazur;

Popularna encyklopedia mass mediów, red. Józef Skrzypczak;

Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów, red. Edyta Bańkowska, Agnieszka Mikołajczuk;

Ryszard Przybylski, Klasycyzm, czyli prawdziwy koniec Królestwa Polskiego;

Zbigniew Raszewski, Krótka historia teatru polskiego;

Władysław Tatarkiewicz, Historia filozofii, Dzieje sześciu pojęć, Droga przez estetykę;

Mieczysław Tomaszewski, Muzyka w dialogu ze słowem. Próby, szkice, interpretacje.".

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. poz. 1848 i 2335).