Zmiana rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych.
Dz.U.2023.2041
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 26 września 2023 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych
"2) o przedmiocie głównym - należy przez to rozumieć następujące zajęcia edukacyjne:
a) w ogólnokształcącej szkole muzycznej I stopnia:
– w klasach I-VI - instrument główny,
– w klasach VII i VIII - instrument główny albo rytmikę,
b) w szkole muzycznej I stopnia - instrument główny,
c) w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia:
– w specjalnościach instrumentalistyka, instrumentalistyka jazzowa i teoria muzyki - specjalizację,
– w specjalnościach wokalistyka i wokalistyka jazzowa - śpiew,
– w specjalności rytmika - rytmikę,
– w specjalności lutnictwo - lutnictwo,
d) w szkole muzycznej II stopnia:
– w specjalnościach instrumentalistyka, instrumentalistyka jazzowa i teoria muzyki - specjalizację,
– w specjalnościach wokalistyka i wokalistyka jazzowa - śpiew,
– w specjalności rytmika - rytmikę,
e) w liceum sztuk plastycznych i w policealnej szkole plastycznej - specjalizację artystyczną,
f) w szkole baletowej - taniec klasyczny,
g) w szkole sztuki cyrkowej - sztukę cyrkową,
h) w policealnej szkole muzycznej:
– w specjalności wokalno-aktorskiej - śpiew,
– w specjalności wokalno-baletowej - śpiew i taniec.";
"§ 6. 1. Dyrektor szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne i kształcenie artystyczne zwalnia ucznia z uszkodzeniem słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie:
1) opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, albo
2) orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego
- z których wynika potrzeba zwolnienia z nauki tego języka.
2. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się "zwolniony" albo "zwolniona".";
"7. W przypadku gdy nie jest możliwe powołanie nauczyciela danego języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego w skład komisji przeprowadzającej egzamin klasyfikacyjny, o którym mowa w art. 164 ust. 3 i 4 ustawy - Prawo oświatowe, dla ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego jako przedmiotu obowiązkowego lub uczęszcza do oddziału w innej szkole na zajęcia z języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego, dyrektor szkoły artystycznej realizującej kształcenie ogólne i kształcenie artystyczne powołuje w skład komisji nauczyciela danego języka obcego nowożytnego albo języka łacińskiego zatrudnionego w innej szkole, w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.";
"2) w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia:
a) w specjalnościach instrumentalistyka, instrumentalistyka jazzowa, wokalistyka, wokalistyka jazzowa, lutnictwo i teoria muzyki - kształcenie słuchu,
b) w specjalności rytmika - improwizacja fortepianowa i kształcenie słuchu;",
"2a) w szkole muzycznej II stopnia:
a) w specjalnościach instrumentalistyka, instrumentalistyka jazzowa, wokalistyka, wokalistyka jazzowa i teoria muzyki - kształcenie słuchu,
b) w specjalności rytmika - improwizacja fortepianowa i kształcenie słuchu;";
"3. Uczeń szkoły artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne otrzymuje promocję odpowiednio do klasy programowo wyższej albo na semestr programowo wyższy z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji odpowiednio rocznej albo semestralnej uzyskał z zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z przedmiotu głównego.",
"3a. Przepisu ust. 3 nie stosuje się do ucznia klas I-III szkoły muzycznej I stopnia o sześcioletnim cyklu kształcenia.";
"b) dla specjalności rytmika - polegającą na:
– prezentacji zagadnień muzycznych z zakresu przedmiotu głównego,
– wykonaniu interpretacji ruchowej utworu muzycznego,
– realizacji improwizacji fortepianowej, ",
"d) w specjalności teoria muzyki:
– w specjalizacji podstawy kompozycji - polegającą na prezentacji w postaci papierowej lub elektronicznej zapisu partyturowego kompozycji przygotowanych przez ucznia w dwuletnim okresie nauczania; w przypadku kompozycji z udziałem środków elektroakustycznych dokonuje się prezentacji dźwiękowej tej kompozycji, przy czym jeżeli szkoła artystyczna nie dysponuje wyposażeniem niezbędnym do prezentacji dźwiękowej, uczeń zapewnia możliwość tej prezentacji,
– w specjalizacji podstawy dyrygowania - polegającą na przedstawieniu pracy dyrygenckiej z udziałem pianisty akompaniatora albo orkiestry, chóru, zespołu instrumentalnego, zespołu kameralnego lub zespołu wokalnego,
– w specjalizacji podstawy muzykologii - polegającą na przedstawieniu przygotowanej przez ucznia pisemnej pracy z zakresu przedmiotu głównego i jej obronie w formie ustnej;",
"1) część praktyczną polegającą na wykonaniu:
a) prezentacji zagadnień technicznych i układu choreograficznego z zakresu techniki tańca klasycznego,
b) prezentacji zagadnień technicznych i układu choreograficznego z zakresu techniki:
– tańca współczesnego lub
– tańca charakterystycznego;";
"§ 26a. 1. W szkole sztuki cyrkowej egzamin dyplomowy obejmuje:
1) część praktyczną polegającą na wykonaniu pokazu dyplomowego z zakresu przedmiotu głównego;
2) część teoretyczną z historii cyrku.
2. Przewodniczący komisji dyplomowej może dopuścić udział publiczności w części praktycznej, o której mowa w ust. 1 pkt 1.";
"1. W szkole policealnej muzycznej egzamin dyplomowy obejmuje:
1) część praktyczną polegającą na wykonaniu recitalu dyplomowego, pokazu dyplomowego albo prezentacji pracy dyplomowej z dziedziny odpowiedniej specjalności, których zakres umożliwia ocenę poziomu przygotowania zawodowego;
2) część teoretyczną z wybranych zagadnień z historii dziedziny.";
"1. Egzamin dyplomowy w części teoretycznej:
1) w formie ustnej, z wyjątkiem egzaminu z zajęć, o których mowa w § 24 ust. 1 pkt 2 lit. a, albo
2) w formie mieszanej z zajęć, o których mowa w § 24 ust. 1 pkt 2 lit. a, b i e
- trwa nie dłużej niż 60 minut, z których 20 minut uczeń otrzymuje na przygotowanie odpowiedzi.";
"§ 36. W przypadku części praktycznej egzaminu dyplomowego, o której mowa w:
1) § 24 ust. 1 pkt 1 lit. b, ustala się odrębne oceny dla:
a) prezentacji realizacji zagadnień muzycznych z zakresu przedmiotu głównego,
b) wykonania interpretacji ruchowej utworu muzycznego,
c) realizacji improwizacji fortepianowej;
2) § 25 ust. 1 pkt 1, ustala się odrębne oceny dla pracy z zakresu przedmiotu głównego oraz dla pracy z zakresu rysunku, malarstwa lub rzeźby, przy czym dla każdej z prac ustala się jedną ocenę, w przypadku gdy składa się na nią kilka części;
3) § 26 ust. 1 pkt 1, ustala się odrębne oceny dla wykonania prezentacji zagadnień technicznych i układu choreo graficznego z zakresu techniki tańca klasycznego oraz prezentacji zagadnień technicznych i układu choreograficznego z zakresu techniki tańca współczesnego lub prezentacji zagadnień technicznych i układu choreograficznego z zakresu techniki tańca charakterystycznego;
4) § 26a ust. 1 pkt 1 i § 27 ust. 1 pkt 1, ustala się jedną ocenę części praktycznej, w przypadku gdy składa się na nią kilka części lub pokazów.";
"1) w części praktycznej - co najmniej ocenę dostateczną, a w przypadku części praktycznej, o której mowa w:
a) § 24 ust. 1 pkt 1 lit. b - co najmniej oceny dostateczne z:
– prezentacji realizacji zagadnień muzycznych z zakresu przedmiotu głównego,
– wykonania interpretacji ruchowej utworu muzycznego,
– realizacji improwizacji fortepianowej,
b) § 25 ust. 1 pkt 1 - co najmniej oceny dostateczne z pracy z zakresu przedmiotu głównego oraz z pracy z zakresu rysunku, malarstwa lub rzeźby,
c) § 26 ust. 1 pkt 1 - co najmniej oceny dostateczne z wykonania prezentacji zagadnień technicznych i układu choreograficznego z zakresu techniki tańca klasycznego oraz prezentacji zagadnień technicznych i układu choreograficznego z zakresu techniki tańca współczesnego lub prezentacji zagadnień technicznych i układu choreograficznego z zakresu techniki tańca charakterystycznego;".
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »