Zmiana rozporządzenia w sprawie licencjonowania personelu lotniczego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2020.2356

Akt jednorazowy
Wersja od: 28 grudnia 2020 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 11 grudnia 2020 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie licencjonowania personelu lotniczego

Na podstawie art. 104 ust. 1 pkt 1-5 w związku z art. 94 ust. 8 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2020 r. poz. 1970) zarządza się, co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 2 września 2013 r. w sprawie licencjonowania personelu lotniczego (Dz. U. z 2018 r. poz. 839 i 1886) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2:
a)
w pkt 4 wyrazy "teoretycznej i praktycznej" zastępuje się wyrazami "teoretycznej lub praktycznej",
b)
pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8) licencjach - rozumie się przez to licencje dla specjalności personelu lotniczego, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 1, 3 i 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;",

c)
pkt 26 otrzymuje brzmienie:

"26) MML - rozumie się przez to licencję mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych nieobjętych rozporządzeniem nr 2018/1139 i rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 288);",

d)
uchyla się pkt 36,
e)
po pkt 38a dodaje się pkt 38b w brzmieniu:

"38b) rozporządzeniu nr 2018/1139 - rozumie się przez to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz. Urz. UE L 212 z 22.08.2018, str. 1);";

2)
w § 21 w ust. 1 wyrazy "załącznik III do rozporządzenia nr 216/2008" zastępuje się wyrazami "załącznik IV do rozporządzenia nr 2018/1139";
3)
w § 24 wyrazy "załączniku III do rozporządzenia nr 216/2008" zastępuje się wyrazami "załączniku IV do rozporządzenia nr 2018/1139";
4)
w § 37 w ust. 1 i 2 wyrazy "załączniku II do rozporządzenia nr 216/2008" zastępuje się wyrazami "załączniku I do rozporządzenia nr 2018/1139";
5)
w § 38:
a)
w ust. 4 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) ukończył z wynikiem pozytywnym szkolenie specjalistyczne w zakresie tego typu statku powietrznego w jednym z podmiotów, o których mowa w § 26 ust. 2, i posiada wpis typu statku powietrznego oraz praktyki do osobistego dokumentu praktyki lotniczej albo zaliczył egzamin teoretyczny i egzamin praktyczny na uprawnienie na typ statku powietrznego w zakresie MML;",

b)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Mechanik lotniczy posiadający licencję na obsługę techniczną statku powietrznego Part-66 w kategorii lub podkategorii B1, B2, B3 lub L, wydaną zgodnie z wymaganiami rozporządzenia nr 1321/2014, może poświadczać obsługę statków powietrznych objętych niniejszym rozporządzeniem, właściwych dla kategorii lub podkategorii licencji, z uwzględnieniem ograniczeń do niej wpisanych po spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 4.";

6)
w § 44:
a)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Licencje i uprawnienia, o których mowa w ust. 1, podlegają wymianie na odpowiadające im licencje i uprawnienia o tych samych nazwach.",

b)
uchyla się ust. 5,
c)
w ust. 6 wyrazy "2-5" zastępuje się wyrazami "2-4";
7)
w załączniku nr 3 do rozporządzenia pkt 6.2.2 i 6.2.3 otrzymują brzmienie:

"6.2.2. Praktyka. Kandydat powinien wykazać, że posiada następującą praktykę w obsłudze:

1) elementów:

a) płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych,

b) awioniki i systemów elektrycznych

- 1 rok pracy w charakterze mechanika obsługi płatowca i jego systemów lub awioniki;

2) statku powietrznego jako całości - 2 lata pracy w charakterze mechanika lotniczego obsługi technicznej wszystkich elementów statku powietrznego.

6.2.3. Uprawnienia lotnicze wpisane do licencji. Do MML wpisuje się co najmniej jedno z następujących uprawnień lotniczych do poświadczenia obsługi:

1) elementów statków powietrznych, odrębnie dla:

a) płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych,

b) awioniki i systemów elektrycznych;

2) statku powietrznego jako całości.";

8)
w załączniku nr 4 do rozporządzenia tabela otrzymuje brzmienie:
Uprawnienie lotnicze
Symbol literowy uprawnienia wpisywanego do licencjiNazwa w języku polskimNazwa w języku angielskim
123
Uprawnienia lotnicze wpisywane do licencji członków personelu lotniczego wchodzących w skład załogi statku powietrznego
TR ...uprawnienie dotyczące typu ...Type rating
FI 2(uprawnienie ograniczone) instruktora (szkolenia ogólnego) - klasy 2Flight instructor (restricted rating) - 2 class
FI 1(uprawnienie) instruktora (szkolenia ogólnego) - klasy 1Flight instructor (rating) - 1 class
TRI ...(uprawnienie) instruktora szkolenia typ ...Type rating instructor ...
TRI (MP) ...(uprawnienie) instruktora szkolenia typ z załogą wieloosobową ...Multi-pilot type rating instructor ...
IRuprawnienie do lotów według wskazań przyrządówInstrument rating
IRIuprawnienie instruktora szkolenia w lotach według wskazań przyrządówInstrument rating instructor
TPRuprawnienie pilota doświadczalnegoTest pilot rating
TPR 3/2/1uprawnienie pilota doświadczalnego klasy 3 albo 2, albo 1Test pilot rating 3 or 2 or 1 class
Uprawnienia lotnicze wpisywane do licencji mechaników lotniczych obsługi technicznej statków powietrznych nieobjętych rozporządzeniem nr 2018/1139 i rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji
AFPP(A)R(uprawnienie) dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych samolotuAirframe, power plant and electrical systems of aeroplane (rating)
AFPP(H)R(uprawnienie) dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych śmigłowcaAirframe, power plant and electrical systems of helicopter (rating)
AFPP(AG)R(uprawnienie) dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych wiatrakowcaAirframe, power plant and electrical systems of autogiro (rating)
AV(A)(uprawnienie) dotyczące awioniki i systemów elektrycznych statku powietrznegoAvionics of aircraft and electrical systems (rating)
TM(A)R(uprawnienie) dotyczące samolotu jako całościTotality of aeroplane (rating)
TM(H)R(uprawnienie) dotyczące śmigłowca jako całościTotality of helicopter (rating)
TM(AG)R(uprawnienie) dotyczące wiatrakowca jako całościTotality of autogiro (rating)
TM(AS)R(uprawnienie) dotyczące sterowca jako całościTotality of airship (rating)
TM(FB)R(uprawnienie) dotyczące balonu wolnego jako całościTotality of free balloon (rating)
TM(G)R(uprawnienie) dotyczące szybowca jako całościTotality of total glider (rating)
TM(MG)R(uprawnienie) dotyczące motoszybowca jako całościTotality of total motor glider (rating)
1. 
Licencja mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych i licencja mechanika lotniczego obsługi technicznej oraz wpisane do nich uprawnienia, wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.
2. 
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego dokonuje, na wniosek członka personelu lotniczego, wymiany jego licencji mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych lub licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej oraz uprawnień do nich wpisanych, wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, na licencje i uprawnienia zgodne z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu zmienianym w § 1 w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, z tym że:
1)
uprawnienie dotyczące płatowca samolotu o masie startowej poniżej 5700 kg AF(A) - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(A)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych samolotu;
2)
uprawnienie AFPP(A)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych samolotu o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(A)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych samolotu;
3)
uprawnienie AF(H) dotyczące płatowca śmigłowca o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(H)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych śmigłowca;
4)
uprawnienie AFPP(H)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych śmigłowca o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(H)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych śmigłowca;
5)
uprawnienie AF(AG) dotyczące płatowca wiatrakowca o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(AG)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych wiatrakowca;
6)
uprawnienie AFPP(AG)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych wiatrakowca o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(AG)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych wiatrakowca;
7)
uprawnienie PP(A) dotyczące zespołu napędowego samolotu o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(A)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych samolotu;
8)
uprawnienie PP(H) dotyczące zespołu napędowego śmigłowca o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(H)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych śmigłowca;
9)
uprawnienie PP(AG) dotyczące zespołu napędowego wiatrakowca o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AFPP(AG)R dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych wiatrakowca;
10)
uprawnienie AV(A) dotyczące awioniki samolotu o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AV(A) dotyczące awioniki i systemów elektrycznych statku powietrznego;
11)
uprawnienie AV(H) dotyczące awioniki śmigłowca o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AV(A) dotyczące awioniki i systemów elektrycznych statku powietrznego;
12)
uprawnienie AV(AG) dotyczące awioniki wiatrakowca o masie startowej poniżej 5700 kg - podlega wymianie na uprawnienie AV(A) dotyczące awioniki i systemów elektrycznych statku powietrznego.
3. 
Wymiana, o której mowa w ust. 2, następuje najpóźniej w dniu upływu ważności dotychczasowej licencji mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych oraz licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej.
4. 
Licencja mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych oraz licencja mechanika lotniczego obsługi technicznej wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, które utraciły swoją ważność, podlegają wymianie zgodnie z ust. 2 i 3 po wznowieniu ważności odpowiedniego uprawnienia.
5. 
Do licencji mechanika poświadczenia obsługi statków powietrznych oraz licencji mechanika lotniczego obsługi technicznej, wydanych w wyniku wymiany, wpisuje się tylko ważne uprawnienia.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. poz. 2257 oraz z 2020 r. poz. 1722, 1745, 1927 i 2006).