§ 1. - Zmiana rozporządzenia w sprawie licencjonowania personelu lotniczego.
Dz.U.2020.2356
Akt jednorazowy"8) licencjach - rozumie się przez to licencje dla specjalności personelu lotniczego, o których mowa w art. 94 ust. 6 pkt 1, 3 i 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;",
"26) MML - rozumie się przez to licencję mechanika lotniczego obsługi technicznej statków powietrznych nieobjętych rozporządzeniem nr 2018/1139 i rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 288);",
"38b) rozporządzeniu nr 2018/1139 - rozumie się przez to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz. Urz. UE L 212 z 22.08.2018, str. 1);";
"1) ukończył z wynikiem pozytywnym szkolenie specjalistyczne w zakresie tego typu statku powietrznego w jednym z podmiotów, o których mowa w § 26 ust. 2, i posiada wpis typu statku powietrznego oraz praktyki do osobistego dokumentu praktyki lotniczej albo zaliczył egzamin teoretyczny i egzamin praktyczny na uprawnienie na typ statku powietrznego w zakresie MML;",
"5. Mechanik lotniczy posiadający licencję na obsługę techniczną statku powietrznego Part-66 w kategorii lub podkategorii B1, B2, B3 lub L, wydaną zgodnie z wymaganiami rozporządzenia nr 1321/2014, może poświadczać obsługę statków powietrznych objętych niniejszym rozporządzeniem, właściwych dla kategorii lub podkategorii licencji, z uwzględnieniem ograniczeń do niej wpisanych po spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 4.";
"4. Licencje i uprawnienia, o których mowa w ust. 1, podlegają wymianie na odpowiadające im licencje i uprawnienia o tych samych nazwach.",
"6.2.2. Praktyka. Kandydat powinien wykazać, że posiada następującą praktykę w obsłudze:
1) elementów:
a) płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych,
b) awioniki i systemów elektrycznych
- 1 rok pracy w charakterze mechanika obsługi płatowca i jego systemów lub awioniki;
2) statku powietrznego jako całości - 2 lata pracy w charakterze mechanika lotniczego obsługi technicznej wszystkich elementów statku powietrznego.
6.2.3. Uprawnienia lotnicze wpisane do licencji. Do MML wpisuje się co najmniej jedno z następujących uprawnień lotniczych do poświadczenia obsługi:
1) elementów statków powietrznych, odrębnie dla:
a) płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych,
b) awioniki i systemów elektrycznych;
2) statku powietrznego jako całości.";
Uprawnienie lotnicze | ||
Symbol literowy uprawnienia wpisywanego do licencji | Nazwa w języku polskim | Nazwa w języku angielskim |
1 | 2 | 3 |
Uprawnienia lotnicze wpisywane do licencji członków personelu lotniczego wchodzących w skład załogi statku powietrznego | ||
TR ... | uprawnienie dotyczące typu ... | Type rating |
FI 2 | (uprawnienie ograniczone) instruktora (szkolenia ogólnego) - klasy 2 | Flight instructor (restricted rating) - 2 class |
FI 1 | (uprawnienie) instruktora (szkolenia ogólnego) - klasy 1 | Flight instructor (rating) - 1 class |
TRI ... | (uprawnienie) instruktora szkolenia typ ... | Type rating instructor ... |
TRI (MP) ... | (uprawnienie) instruktora szkolenia typ z załogą wieloosobową ... | Multi-pilot type rating instructor ... |
IR | uprawnienie do lotów według wskazań przyrządów | Instrument rating |
IRI | uprawnienie instruktora szkolenia w lotach według wskazań przyrządów | Instrument rating instructor |
TPR | uprawnienie pilota doświadczalnego | Test pilot rating |
TPR 3/2/1 | uprawnienie pilota doświadczalnego klasy 3 albo 2, albo 1 | Test pilot rating 3 or 2 or 1 class |
Uprawnienia lotnicze wpisywane do licencji mechaników lotniczych obsługi technicznej statków powietrznych nieobjętych rozporządzeniem nr 2018/1139 i rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji | ||
AFPP(A)R | (uprawnienie) dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych samolotu | Airframe, power plant and electrical systems of aeroplane (rating) |
AFPP(H)R | (uprawnienie) dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych śmigłowca | Airframe, power plant and electrical systems of helicopter (rating) |
AFPP(AG)R | (uprawnienie) dotyczące płatowca, zespołu napędowego i systemów elektrycznych wiatrakowca | Airframe, power plant and electrical systems of autogiro (rating) |
AV(A) | (uprawnienie) dotyczące awioniki i systemów elektrycznych statku powietrznego | Avionics of aircraft and electrical systems (rating) |
TM(A)R | (uprawnienie) dotyczące samolotu jako całości | Totality of aeroplane (rating) |
TM(H)R | (uprawnienie) dotyczące śmigłowca jako całości | Totality of helicopter (rating) |
TM(AG)R | (uprawnienie) dotyczące wiatrakowca jako całości | Totality of autogiro (rating) |
TM(AS)R | (uprawnienie) dotyczące sterowca jako całości | Totality of airship (rating) |
TM(FB)R | (uprawnienie) dotyczące balonu wolnego jako całości | Totality of free balloon (rating) |
TM(G)R | (uprawnienie) dotyczące szybowca jako całości | Totality of total glider (rating) |
TM(MG)R | (uprawnienie) dotyczące motoszybowca jako całości | Totality of total motor glider (rating) |