Zmiana rozporządzenia w sprawie licencji maszynisty.
Dz.U.2015.1432
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY I ROZWOJU 1
z dnia 24 sierpnia 2015 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie licencji maszynisty 2
"1. Zakres wiedzy i umiejętności objętych szkoleniem i egzaminem obejmuje następujące zagadnienia:
1) specyfikę i środowisko pracy maszynisty, w tym jego rolę i odpowiedzialność w ruchu kolejowym, wymagania zawodowe i predyspozycje niezbędne do wykonywania pracy na tym stanowisku;
2) technologię transportu kolejowego, w tym przepisy bezpieczeństwa i eksploatacji;
3) infrastrukturę kolejową;
4) radiołączność pociągową;
5) pociągi, ich składy oraz wymogi techniczne dotyczące lokomotyw, zespołów trakcyjnych, wagonów osobowych i towarowych oraz innego rodzaju taboru kolejowego;
6) zagrożenia występujące w ruchu kolejowym;
7) podstawowe zasady fizyki.",
"1a. Szkolenie kandydatów na maszynistów ubiegających się o licencję maszynisty obejmuje wiedzę ogólną z zakresu zagadnień, o których mowa w ust. 1, z uwzględnieniem zasad, które można zastosować niezależnie od określonego rodzaju i typu taboru kolejowego lub infrastruktury kolejowej.",
"3. W wyniku ukończonego szkolenia kandydat na maszynistę ubiegający się o licencję maszynisty powinien:
1) w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1:
a) znać podstawowe akty prawne i instrukcje dotyczące bezpieczeństwa kolei w zakresie związanym z wykonywaniem pracy na stanowisku maszynisty, w szczególności określające:
– zasady przyznawania uprawnień maszynistom,
– warunki wykonywania przewozu towarów niebezpiecznych i przewozów wojskowych,
– zasady ochrony środowiska i ochrony przeciwpożarowej w miejscu pracy,
b) rozumieć szczególne wymagania stawiane maszynistom, w tym wymagania zawodowe i osobowościowe niezbędne do wykonywania obowiązków maszynisty, polegające w szczególności na:
– jeździe przeważnie w pojedynczej obsadzie,
– zmiennym rytmie dobowym pracy,
– konieczności stosowania środków ochrony indywidualnej i innego wyposażenia,
– umiejętności posługiwania się dokumentacją związaną z pracą maszynisty, w tym bieżącego jej aktualizowania,
c) rozumieć, które zachowania są zgodne z zakresem odpowiedzialności maszynisty za kluczowe kwestie bezpieczeństwa ruchu kolejowego, i znać czynniki wpływające negatywnie na jego pracę, takie jak przyjmowanie określonych leków, alkoholu, narkotyków i innych substancji psychoaktywnych, choroby, stres, zmęczenie,
d) umieć wskazać dokumenty związane z wykonywaniem pracy na stanowisku maszynisty, w szczególności akty prawne, instrukcje i służbowe rozkłady jazdy,
e) umieć określić odpowiedzialność i zadania pracowników wykonujących czynności związane z bezpieczeństwem i prowadzeniem ruchu kolejowego,
f) rozumieć znaczenie dokładności wykonywania zadań i metod pracy,
g) rozumieć zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, w szczególności w zakresie zachowania na obszarze kolejowym, postępowania przy wsiadaniu do i wysiadaniu z pojazdu trakcyjnego, ergonomii, bezpieczeństwa personelu kolejowego i używanych środków ochrony indywidualnej,
h) znać sposoby radzenia sobie ze stresem i w sytuacjach ekstremalnych,
i) umieć stosować zasady ochrony środowiska w pracy maszynisty, w tym techniki jazdy minimalizujące negatywny wpływ na środowisko;
2) w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2:
a) znać postanowienia aktów prawnych, procedur i instrukcji z zakresu eksploatacji kolei,
b) umieć określić odpowiedzialność i zadania pracowników wykonujących czynności związane z eksploatacją kolei;
3) w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, znać:
a) budowę toru kolejowego i stacji kolejowych, w tym stacji rozrządowych,
b) budowle kolejowe,
c) techniki prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizację kolejową,
d) stosowane systemy zabezpieczenia ruchu i łączności,
e) urządzenia związane z bezpieczeństwem ruchu kolejowego, w szczególności urządzenia detekcji stanów awaryjnych taboru kolejowego i wykrywacze dymu w tunelach,
f) budowę sieci trakcyjnej;
4) w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 4:
a) znać zasady działania i znaczenie radiołączności pociągowej,
b) umieć wskazać pracowników, z którymi maszynista kontaktuje się w trakcie jazdy za pomocą urządzeń radiołączności pociągowej, w tym dyżurnego ruchu i członków drużyny pociągowej,
c) umieć identyfikować sytuacje, które wymagają nawiązania łączności za pomocą urządzeń radiołączności pociągowej,
d) znać metody nawiązywania łączności;
5) w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 5:
a) znać rodzaje trakcji,
b) umieć opisać elementy, systemy, układy i podzespoły pojazdu kolejowego,
c) znać sposoby oznakowania pojazdów kolejowych,
d) znać dokumenty, które powinny znajdować się w pojeździe kolejowym,
e) rozumieć zasadę działania poszczególnych rodzajów hamulców i znać sposoby obliczania masy hamującej,
f) umieć określić prędkość pociągu,
g) umieć wskazać maksymalne obciążenie i siły działające na sprzęg,
h) znać działanie i funkcje systemów sterowania pociągiem;
6) w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 6:
a) rozumieć zasady bezpieczeństwa ruchu kolejowego,
b) znać zagrożenia związane z ruchem kolejowym oraz różne środki stosowane do ich ograniczania,
c) umieć rozpoznawać zdarzenia mające znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego i znać sposoby reakcji w przypadku ich wystąpienia,
d) znać procedury mające zastosowanie do zdarzeń z udziałem ludzi, w szczególności dotyczące ewakuacji;
7) w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 7:
a) umieć określić rozkład sił działających na koła pojazdu kolejowego,
b) umieć określić czynniki wpływające na przyspieszenie i skuteczność hamowania,
c) rozumieć podstawowe pojęcia i zasady z zakresu elektrotechniki, a także znać metody pracy i warunki zachowania bezpieczeństwa przy urządzeniach elektroenergetycznych zainstalowanych w pojazdach kolejowych.";
"6) widzenie obuoczne - prawidłowe;",
"10) widzenie okiem prawym i lewym - prawidłowe.";
ZAŁĄCZNIK
PROGRAM ORAZ CZAS TRWANIA SZKOLENIA KANDYDATÓW NA MASZYNISTÓW UBIEGAJĄCYCH SIĘ O LICENCJĘ MASZYNISTY
PROGRAM ORAZ CZAS TRWANIA SZKOLENIA KANDYDATÓW NA MASZYNISTÓW UBIEGAJĄCYCH SIĘ O LICENCJĘ MASZYNISTY
Lp. | Tematy szkoleń | Liczba godzin szkolenia*) | ||
Wykłady | Zajęcia praktyczne | Razem | ||
1 | Specyfika i środowisko pracy maszynisty | 4 | - | 4 |
2 | Technologia transportu kolejowego. Podstawowe wiadomości o eksploatacji pojazdów kolejowych (rodzaje pojazdów i ich przeznaczenie eksploatacyjne) | 12 | - | 12 |
3 | Infrastruktura kolejowa - wybrane zagadnienia z zakresu: 1) budowy nawierzchni kolejowej oraz układów stacyjnych, 2) stosowanych systemów zabezpieczenia ruchu i łączności, 3) budowy sieci trakcyjnej, 4) budowli kolejowych. | 12 | 4 | 16 |
4 | Technika prowadzenia ruchu kolejowego | 60 | - | 60 |
5 | Sygnalizacja kolejowa | 40 | - | 40 |
6 | Hamulce kolejowe - typy, budowa, zasada działania, obsługa i próby działania | 20 | 16 | 36 |
7 | Wybrane zagadnienia z zakresu fizyki i elektrotechniki | 8 | 4 | 12 |
8 | Zagadnienia z zakresu pracy pracowników rewizji technicznej pociągów | 8 | 8 | 16 |
9 | Budowa pojazdów kolejowych | 28 | 8 | 36 |
10 | Urządzenia automatyki bezpieczeństwa pociągu oraz urządzenia czujności, prędkościomierze i radiołączność w pojazdach kolejowych | 8 | 8 | 16 |
11 | Zagrożenia występujące w ruchu kolejowym. Zasady postępowania w razie poważnego wypadku, wypadku, incydentu kolejowego i wydarzeń z ludźmi oraz sytuacji ekstremalnych mogących zaistnieć w czasie pracy maszynisty | 8 | 2 | 10 |
12 | Zagadnienia z zakresu przewozów towarów niebezpiecznych oraz przewozów wojskowych | 12 | - | 12 |
13 | Bezpieczeństwo i higiena pracy, udzielanie pierwszej pomocy | 10 | 2 | 12 |
14 | Ochrona przeciwpożarowa pojazdów kolejowych oraz terenów kolejowych (w tym pożary w tunelach) | 2 | 2 | 4 |
15 | Zasady prowadzenia i wypełniania podstawowych dokumentów związanych z pracą maszynisty | 8 | 4 | 12 |
SUMA: | 240 | 58 | 298 |
*) Godzina wykładów równa się 45 minutom, a zajęć praktycznych - 60 minutom.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »