§ 1. - Zmiana rozporządzenia w sprawie klasyfikacji statków powietrznych.
Dz.U.2018.1040
Akt jednorazowyUML. Statek powietrzny bezzałogowy lekki | K3. Specjalna | UML-150. Bezzałogowy statek powietrzny | MTOM >25 kg i ≤ 150 kg |
K5. Niekwalifikowana | UML-25. Bezzałogowy statek powietrzny | MTOM ≤ 25 kg |
UL. | K6. | H. Historyczna | UL-A. Samolot UL-G. Szybowiec (E0/E1/E2) UL-MG. Motoszybowiec UL-H. Śmigłowiec UL-AG. Wiatrakowiec UL-B. Balon UL-AS. Sterowiec UL-HG1. Lotnia bez napędu UL-HG2. Lotnia z napędem UL-PHG. Motolotnia UL-PPGG. Motoparalotnia UL-PG. Paralotnia bez napędu | UL-PPG. Paralotnia z napędem UL-GG. Wiroszybowiec UL-O. Skrzydłowiec (ornitopter) UL-HP. Mięśniolot UL-M1. Hybryda bez napędu UL-M2. Hybryda z napędem UL-P1. Spadochron osobowy (R/J1/J2) UL-P2. Spadochronowy system ratowniczy UL-P3. Spadochron towarowy | UL-P1.: - R. Ratowniczy - J1. Główny - J2. Zapasowy K6. - MTOM ≤ 600kg K4. - dodatkową charakterystykę poszczególnych podkategorii określono w tabeli nr 3 | |
Urządzenie latające2) | ||||||
A. Amatorska | ||||||
R. Replika | ||||||
E. Eksperymentalna | ||||||
K4. Kwalifikowana | ||||||
K5. Niekwalifikowana | UL-P25. Spadochron towarowy | MTOM ≤ 25 kg3) | ||||
UL-70. Jednoosobowe bez napędu | Masa własna ≤ 70 kg | |||||
UL-115. Jednoosobowe z napędem | Masa własna ≤ 115 kg | ". |
K5 | Niekwalifikowana | Masa własna ≤ 70 kg | UL-70. Jednoosobowe bez napędu | - używane wyłącznie w celach sportowych lub rekreacyjnych, - dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu, lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-70, UL-115, - niebędące lotnią lub paralotnią bez napędu, lotnią lub paralotnią z napędem, motoparalotnią lub spadochronem osobowym |
Masa własna ≤ 115 kg | UL-115. Jednoosobowe z napędem - pojemność zbiorników paliwa nie przekracza 20 l, - nie jest w stanie na pełnej mocy w locie poziomym przekroczyć prędkości 102 km/h (prędkości cechowanej - CAS), - obciążenie powierzchni nośnej pustego urządzenia latającego, bez pilota i paliwa, nie przekracza 10 kg/m2, - masa startowa nie przekracza 200 kg | |||
MTOM ≤ 25 kg | UL-P25. Spadochrony towarowe | - dla których nie wydano żadnego krajowego lub zagranicznego certyfikatu, świadectwa lub innego dokumentu dopuszczającego egzemplarz lub typ do lotu lub dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań dla danej klasy, kategorii lub podkategorii, w tym deklaracji wyrobu z wyjątkiem nieobowiązkowej deklaracji wyrobu do podkategorii UL-P25 |