Zmiana "Regulaminu przewozu osób, bagażu i przesyłek ekspresowych na kolejach żelaznych".

Dziennik Ustaw

Dz.U.1938.32.283

Akt jednorazowy
Wersja od: 7 maja 1938 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 25 kwietnia 1938 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami Sprawiedliwości, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa i Reform Rolnych w sprawie zmiany "Regulaminu przewozu osób, bagażu i przesyłek ekspresowych na kolejach żelaznych".

Na podstawie art. 4 pkt 8 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. Nr 57, poz. 580) w brzmieniu, nadanym jej rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 30 października 1930 r., zmieniającym i uzupełniającym przepisy ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. Nr 76, poz. 599), oraz na podstawie art. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Komunikacji (Dz. U. R. P. Nr 97, poz. 567) zarządzam co następuje:
W "Regulaminie przewozu osób, bagażu i przesyłek ekspresowych na kolejach żelaznych", stanowiącym załącznik do rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 11 grudnia 1935 r. (Dz. U. R. P. Nr 91, poz. 580), wprowadza się następujące zmiany:
1)
W § 4 pkt 1 dodaje się jako ustęp drugi:

"Spory między podróżnymi co do otwierania lub zamykania drzwi i urządzeń wentylacyjnych, gaszenia światła lub używania urządzeń ogrzewczych rozstrzyga konduktor".

2)
W § 7 pkt 1 wyrazy "prawny (zapłaty" zmienia się na "prawny. (Zapłaty".
3)
W § 8 w ustępie drugim po wyrazie "nadawcy" dodaje się "albo odbiorcy", a wyrazy "na zlecenie" zastępuje się przez wyrazy "na rachunek".
4)
W § 14
a)
w pkt 10 w ustępie drugim skreśla się w zdaniu pierwszym wyraz "przynajmniej" i dodaje się jako zdanie drugie:

"Przy nieparzystej ilości przedziałów jednej klasy przydziela się o jeden przedział więcej dla palących";

b)
pkt 11 otrzymuje brzmienie:

"11. Podróżnym płci męskiej powyżej lat 14 nie wolno zajmować miejsc w przedziale dla kobiet. W razie przepełnienia w innych przedziałach konduktor może przydzielić takim podróżnym miejsca w przedziale dla kobiet za zgodą wszystkich kobiet, jadących w przedziale. Konduktor powinien uprzedzić takich podróżnych o obowiązku zwolnienia tych miejsc z chwilą, gdy okażą się one potrzebne dla kobiet lub gdy kobiety, wsiadające w drodze, nie zgodzą się na pozostawanie takich podróżnych w przedziale".

5)
W § 17
a)
w pkt 1 dodaje się w końcu ustępu pierwszego: "Dopłata dla dzieci, wymienionych w § 12 pkt 2, wynosi pojedynczą cenę biletu według taryfy normalnej, nie mniej niż 5 zł";
b)
w pkt 3 dodaje się przed dotychczasowym tekstem tego punktu jako pierwszy ustęp:

"Przy obliczaniu dopłaty, którą ma zapłacić podróżny bez ważnego biletu, zalicza się zapłaconą już, w danym razie, należność za przejazd, jeżeli wynika ona od razu z samego biletu".

6)
W § 19 pkt 1 lit. b) w ostatnim zdaniu ustępu pierwszego po wyrazach "zwraca się im" dodaje się "na warunkach, przewidzianych w § 25".
7)
W § 21 w końcu ustępu pierwszego pkt 1 dodaje się:

"Zakaz ten nie dotyczy nabitej krótkiej broni palnej, o ile jadący ma ją przy sobie".

8)
W § 22
a)
pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Przedmioty, które wbrew przepisom pkt 1 i 2 paragrafu niniejszego zostały zabrane jako bagaż ręczny, kolej może umieścić w wagonie bagażowym i pobrać za ich przewóz opłatę taryfową za przewóz bagażu od stacji wyjazdu podróżnego oraz dopłatę 5 zł. Jeżeli stacji wyjazdu podróżnego nie można natychmiast ustalić bez wszelkiej wątpliwości, pobiera się tę opłatę od stacji wyjazdu pociągu";

b)
w pkt 4 pod lit. b) przed wyrazem "psy" dodaje się "inne".
9)
W § 25 pkt 12 po wyrazach "paragrafu niniejszego" dodaje się "oraz § 19".
10)
W § 27 pkt 4 dodaje się w końcu zdania:

"z tym uzupełnieniem, że przepisy te odnosić się mają również do roszczeń wygasłych według przepisu § 25 pkt 12".

11)
W § 31 pkt 10 wyrazy "z zastrzeżeniem, że jego zważenie i zapłata za przewóz nastąpi dopiero na stacji przeznaczenia lub na stacji pośredniej przed wydaniem bagażu" zastępuje się przez:

"tylko do stacji przeznaczenia, posiadającej ekspedycję bagażową, na której nastąpi zważenie bagażu i zapłata za przewóz".

12)
W § 35 pkt 2 w ustępie drugim po wyrazach "w przypadkach" dodaje się "i na warunkach".
13)
W § 38 pkt 1 pod lit. b) dodaje się:

"Kolej wypłaca odszkodowanie mniejsze od tej ryczałtowej kwoty, jeżeli udowodni, że wysokość szkody była niższa".

14)
W § 42 pkt 2 w ustępie pierwszym wyrazy "czwartej od każdego tysiąca" zastępuje się przez "czterotysięcznej".
15)
W § 46 dodaje się jako pkt 5:

"5. Kolej obowiązana jest wniesioną reklamację załatwić jak najrychlej na piśmie. W razie choćby częściowego uwzględnienia reklamacji, kolej ponosi koszty doręczenia odpowiedzi i należnej kwoty. Nie dotyczy to jednak przesyłania zwrotów (§ 35)".

16)
W § 52 po wyrazach "według przepisów §§" dodaje się "35 pkt 3".
17)
W § 53 dodaje się jako pkt 3:

"3. Koleje mogą między sobą zawierać co do roszczeń zwrotnych szczególne umowy bądź z góry, bądź dla pewnego specjalnego przypadku".

18)
W § 54 pkt 1 skreśla się wyrazy "pociągami ruchu osobowego".
19)
W § 55 pkt 9 w zdaniu pierwszym do wyrazach "ruchu osobowego" dodaje się "lub innymi pociągami specjalnie wyznaczonymi dla przewozu takich przesyłek", w zdaniu drugim po wyrazie "Pociągi" dodaje się "ruchu osobowego" zaś jako zdanie ostatnie dodaje się: "Rozkłady jazdy pociągów, specjalnie wyznaczonych do przewozu przesyłek ekspresowych, powinny być wywieszone na odnośnych stacjach".
20)
W § 59
a)
w pkt 1 dodaje się jako ostatni ustęp:

"Odbiorca może przy wydaniu przesyłki ekspresowej zażądać sprawdzenia jej wagi w swej obecności. Za dokonanie tej czynności kolej pobiera opłatę, przewidzianą w taryfie. Opłatę tę zwraca się odbiorcy, jeżeli stwierdzony będzie brak wagi, za który odpowiada kolej.";

b)
w pkt 2 ustępie pierwszym zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"O przybyciu przesyłek, które nadeszły między godz. 15 a godz. 8 rano dnia następnego wysyła się zawiadomienie najpóźniej do godz. 10 tego dnia następnego";

c)
w pkt 7 "(pkt 5)" zmienia się na "(pkt 4)".
21)
W § 62 pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7. Nadawca traci prawo do zmiany umowy o przewóz, gdy kolej po nadejściu przesyłki do stacji przeznaczenia zawiadomiła o tym odbiorcę lub gdy odbiorca po nadejściu przesyłki do stacji przeznaczenia zażądał jej wydania stosownie do przepisów § 59 pkt 1".

22)
W § 68
a)
w tytule po wyrazach "za opóźnione wydanie" dodaje się "(przekroczenie terminu dostawy)";
b)
w pkt 3 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:

"3. W razie przekroczenia terminu dostawy (§ 59 pkt 1) do wysokości odszkodowania stosuje się odpowiednio przepisy § 41".

W zdaniu drugim tegoż punktu po wyrazach "opóźnione wydanie" dodaje się "(przekroczenie terminu dostawy)".

23)
W § 69 pkt 6 po wyrazach "pkt 4" dodaje się "i 5".
24)
W § 72 w tytule i w pkt 4 po wyrazach "opóźnione wydanie" dodaje się "(przekroczenie terminu dostawy)".
25)
W § 73 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Kolej przyjmuje bagaż na przechowanie najdłużej na przeciąg 4 tygodni. Na żądanie podróżnego, złożone na piśmie, kolej może przyjąć bagaż na przechowanie na czas dłuższy, ustalony w porozumieniu z podróżnym".

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 15 maja 1938 r.