Zmiana postanowień o bezpośredniej komunikacji towarowej pomiędzy Polską i Austrją.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1924.40.434

Akt jednorazowy
Wersja od: 14 maja 1924 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOLEI ŻELAZNYCH
z dnia 5 maja 1924 r.
w przedmiocie zmiany postanowień o bezpośredniej komunikacji towarowej pomiędzy Polską i Austrją.

Na mocy dekretu z dnia 7 lutego 1919 r. o tymczasowem przekazaniu Ministrowi Komunikacji prawa wydawania przepisów o przewozie osób, bagażu i towarów oraz ustalania taryf przewozowych na kolejach polskich (Dz. P. P. P. № 14 poz. 152) i w porozumieniu z Ministrami Skarbu oraz Przemysłu i Handlu zarządza się co następuje:
Do rozporządzenia Ministra Kolei Żelalaznych z dnia 14 września 1922 r. (Dz. U. R. P. № 83, poz. 746 i № 104, poz. 962 z 1922 r., oraz № 46, poz. 314 z 1923 r.) wprowadza się następujące zmiany:

Postanowienia przewozowe.

a)
W punkcie 2) Do artykułu 6 (Treść listu przewozowego) w ustępie b):

1) pierwsze dwa zdania rozpoczynające się od słowa "Nadawca i t d. aż do słów: nie przyjmuje się", zastąpić brzmieniom następującem: "Nadawca ma wskazać w liście przewozowym graniczne stacje przejściowe, z. jednego państwa do drugiego";

2) w spisie granicznych stacyj przejściowych pod 1) po słowach "Tĕšsin (Cieszyn)" skreślić słowa "státni nadraži (gł. dworzec)", a pod 2) nazwą stacji austrjackiej "Laa Bundesbahnhof" zmienić na "Laa a. d. Thaya";

3) w przedostatnim zdaniu skreślić słowa "1) w komunikacji bezpośredniej i t. d. aż do słów Herby; 2)";

b)
w punkcie 4) Do artykułu 9 (Cechowanie przesyłek) uwagę na dole stronicy zastąpić następująco:

"*Uwaga. Za zaopatrzenie przesyłki (w zastępstwie nadawcy) w adres odbiorcy pobiera się na stacji polskiej od każdej sztuki przesyłki 25 jednostek taryfowych;

c)
w punkcie 6) Do artykułu 11 (Obliczanie przewoźnego) w ostatniem zdaniu drugiego ustępu skreślić słowa "na Polskim Śląsku Górnym i";
d)
rozdział B "Postanowienia taryfowe. Wagony prywatne" zastąpić brzmieniem następujące m:

"B. Postanowienia taryfowe.

Wagony prywatne.

1) Wagony prywatnych właścicieli są to wagony, przydzielone do taboru pewnej kolei i stanowiące własność firm prywatnych albo przez te firmy odnajęte do wyłącznego użytku na czas dłuższy od osoby trzeciej tub od kolei, mianowicie:

a) wagony kotły (cysterny, wagony-rezerwoary, wagony z trwale umocowanemi beczkami, zbiornikami, kadziami lub innemi naczyniami i wagony tanki);

b) inne wagony specjalnie urządzone do przewozu ściśle określonych towarów.

O przydzieleniu takich wagonów decyduje ten Zarząd kolejowy, do którego taboru wagon ma być włączony.

Do wagonów prywatnych nie wolno właścicielowi ładować innych towarów, jak te, do których przewozu są przeznaczone. Wagonów takich nie wolno używać do przewozu, innych towarów jak te, które są wyszczególnione niżej w punkcie 9.

2) Próżne wagony prywatnych właścicieli mają być nadawane do przewozu za międzynarodowemi listami przewozowemi.

3) Prawo rozporządzania, wagonem prywatnym służy wyłącznie właścicielowi, z wyjątkami wymienionemi w punktach 4 i 5.

Wagonem próżnym rozporządza właściciel wagonu za pomocą listu przewozowego, który ma jako nadawca podpisać i przesłać na stacjo, nadania wagonu próżnego.

4) Osoba trzecia, pragnąca nadać do przewozu wagon prywatny w stanie ładownym lub próżnym, obowiązana jest złożyć stacji nadania równocześnie z listem przewozowym pisemne zaświadczenie właściciel;-) o zgodzie jego co do danego przewozu.

Zaświadczenie właściciela nie jest wymagano w tych wypadkach, kiedy odbiorca wagonu, wysłanego przez właściciela w stanie próżnym, nadaje go w stanie załadowanym na tej samej stacji, na którą przybył wagon próżny.

Przez czas trwania takiego przewozu zawiesza się prawo właściciela zarządzania wagonem. Nadawca jest uprawniony do dawania wszelkich dodatkowych zleceń, przewidzianych w artykule 15 K. M., o ile są one w granicach wyże) wymienionego rozporządzenia dopuszczalne.

5) Odbiorca przesyłki, która przybyła w wagonie prywatnego właściciela, może rozporządzać wagonem tylko pod warunkiem okazania zaświadczenia, wymienionego w p. 4, ust. 1.

6) Kolej jest uprawniona, opróżnione wagony prywatne, nadeszłe w stanie ładownym, w braku odmiennego zlecenia właściciela-w myśl przepisów kolei uczestniczących w przewozie zwracać na stację macierzystą, na rachunek właściciela, sporządzając w jego imieniu odnośny list przewozowy. Jeśli stacja jest zmuszona według powyższego postanowienia sama sporządzić międzynarodowy list przewozowy na wagon próżny, powinna to uczynić jako mandatarjusz właściciela, w jego imieniu i na jego koszt, zawiadamiając równocześnie stację macierzystą poleconym listem służbowym, że wagon próżny odesłała z powrotem i z jakiej przyczyny. W tym wypadku za sporządzenie listu przewozowego liczy się następujące opłaty ekspedycyjne:

na stacji polskiej - 7 jednostek taryfowych

na stacji austrjackiej zgodnie z umową, zawartą z Rządem austrjackim - 1.000 koron austrjackich.

Tak samo postępuje kolej w tych wypadkach, kiedy wagon prywatny próżny, przybyły pod naładunek, nie będzie w ciągu 8 dni po przybyciu nadany w stanie ładownym - o ile w tym terminie nie nadejdzie odmienne zlecenie właściciela.

Nie dotyczy to jednak wagonów, stojących na bocznicach prywatnych.

7) Za szkodę, powstałą wskutek przekroczenia terminu dostawy wagonu próżnego, kolej odpowiada jedynie w granicach, przewidzianych w art. 40 (1), (2) i 41 K.M.

W razie przekroczenia terminu dostawy przesyłek, przewożonych w wagonach prywatnych, odpowiedzialność kolei nie zwiększa się z tytułu opóźnionego zwrotu wagonu.

8) Za zaginięcie lub uszkodzenie wagonu, prywatnego albo za zaginięcie części składowych wagonu, kolej odpowiada wyłącznie na podstawie warunków umowy o zaliczeniu wagonu do taboru danej kolei.

Terminy, przewidziane w art. 33 i 36 K. M, nie mają zastosowania do wagonów prywatnych.

Roszczenia o odszkodowania wolno zgłaszać tylko właścicielowi wagonu i to tylko do zarządu kolei macierzystej:

9) Do przewozu są tylko dopuszczone:

A. Wagony-kotły prywatnych właścicieli.

Postanowienia taryfowe kolei wysyłającej określają, jakie towary wolno przewozić w wagonach-kotłach prywatnych właścicieli.

B. Inne wagony prywatnych właścicieli.

Do przewozu w innych wagonach prywatnych są dopuszczone:

piwo, oraz używane, próżne beczki od piwa, ryby, oraz woda do przewozu ryb, mięso świeże i świeżo bite zwierzęta domowe. Przewoźne za te towary oblicza się według taryf wewnętrznych kolei uczestniczących w przewozie.

10) Ubezpieczenie dostawy próżnych wagonów prywatnych jest niedopuszczalne.

11) Przewóz próżnych wagonów prywatnych dokonywa się na podstawie taryf kolei uczestniczących w przewozie bezpłatnie albo według taryfy ulgowej, o ile na liście przewozowym poza wskazaniem odnośnych taryf zamieszczone są przez nadawcę dane następujące:

a) w rubryce "Nazwa towaru" - oznaczenie "wagon próżny" wraz z wyjaśnieniem przyczyny przewozu w stanie próżnym,

b) w rubryce "wagony" - cecha przynależności, numer wagonu i nazwa stacji macierzystej,

c) żądanie przewozu bezpłatnego albo zastosowania taryfy ulgowej przez użycie słów "przewieźć bezpłatnie albo według taryfy ulgowej (ze befördern frachtfrei oder gegen ermässigte Fracht)".

Do próżnych wagonów prywatnych, nadanych jako przesyłki pośpieszne stosuje się postanowienia i taryfy kolei uczestniczących w przewozie.

12) Wyznaczenie dozorcy do obsługi specjalnych urządzeń wagonów prywatnych (aparatów chłodniczych, zbiorników na wodę, urządzeń maszynowych i t. p.) jest obowiązkiem nadawcy albo odbiorcy.

13) Do spraw, nie objętych powyższemi przepisami, stosuje się postanowienia, zawarte w rozporządzeniu, wymienionym na wstępie".

§  2.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 15 maja 1924 r.