Art. 25. - Zmiana niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.12.136

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 stycznia 2005 r.
Art.  25.

W ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 pkt 12 otrzymuje brzmienie:

"12) opiekę uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej,";

2)
w art. 2:
a)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) ośrodki szkolno-wychowawcze, w tym specjalne, dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, realizację obowiązku szkolnego,"

b)
pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,"

c)
pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8) Ochotnicze Hufce Pracy - w zakresie kształcenia i wychowania ich uczestników,";

3)
w art. 3 pkt 13 otrzymuje brzmienie:

"13) podstawie programowej - należy przez to rozumieć obowiązkowe, na danym etapie kształcenia, zestawy celów i treści nauczania oraz umiejętności, a także zadania wychowawcze szkoły, które są uwzględniane odpowiednio w programach wychowania przedszkolnego i programach nauczania oraz umożliwiają ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzaminacyjnych,";

4)
w art. 5:
a)
w ust. 2 wyrazy "ust. 3a-4" zastępuje się wyrazami "ust. 3a i 3b",
b)
skreśla się ust. 4,
c)
ust. 5b otrzymuje brzmienie:

"5b. Przepisy ust. 5 i 5a nie ograniczają możliwości zakładania i prowadzenia przez jednostki samorządu terytorialnego szkół i placówek, których prowadzenie nie należy do ich zadań własnych, a także ich przekazywania, w drodze porozumienia, innym jednostkom samorządu terytorialnego.",

d)
skreśla się ust. 6b;
5)
w art. 5a ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki jest zadaniem oświatowym:

1) gmin - w przedszkolach oraz szkołach, o których mowa w art. 5 ust. 5,

2) powiatów - w szkołach i placówkach, o których mowa w art. 5 ust. 5a,

3) samorządów województw - w szkołach, placówkach, zakładach kształcenia i placówkach doskonalenia nauczycieli, o których mowa w art. 5 ust. 6.";

6)
w art. 7:
a)
w ust. 1 w pkt 5 po wyrazach "przeprowadzania egzaminów" dodaje się wyrazy "i sprawdzianów",
b)
w ust. 3 w pkt 2 po wyrazach "przeprowadzania egzaminów" dodaje się wyrazy "i sprawdzianów";
7)
w art. 9 w ust. 1 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1) sześcioletnią szkołę podstawową, w której w ostatnim roku nauki przeprowadza się sprawdzian,

2) trzyletnie gimnazjum, w którym w ostatnim roku nauki przeprowadza się egzamin, dające możliwość dalszego kształcenia w liceum profilowanym lub w szkole zawodowej.";

8)
w art. 9a w ust. 2 w pkt 5 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje pkt 6 w brzmieniu:

"6) koordynowanie działań okręgowych komisji egzaminacyjnych w celu zapewnienia jednolitości i jakości realizowanych przez nie zadań, w tym ustalanie na podstawie pytań, zadań i testów, o których mowa w art. 9c ust. 2 pkt 2, zestawów do przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w danym roku szkolnym.";

9)
w art. 9c w ust. 2:
a)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) przygotowywanie, w porozumieniu z Centralną Komisją Egzaminacyjną, pytań, zadań i testów do przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów,"

b)
po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

"2a) opracowywanie, w porozumieniu z Centralną Komisją Egzaminacyjną, i ogłaszanie informatorów zawierających w szczególności opis zakresu sprawdzianów i egzaminów oraz kryteria oceniania,";

10)
w art. 22:
a)
w ust. 2 w pkt 12 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje pkt 13 w brzmieniu:

"13) zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i placówkach, które powinny tworzyć warunki służące zaspokajaniu potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia, w szczególności wspomagać rozwój ucznia i efektywność uczenia się.";

b)
dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Minister właściwy do spraw sprawiedliwości, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania, określi, w drodze rozporządzenia, organizację roku szkolnego w szkołach, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, z uwzględnieniem w szczególności specyfiki organizacji pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej w tych zakładach i schroniskach oraz zapewnienia wykonywania orzeczeń sądowych.";

11)
w art. 30 w ust. 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) sejmiku województwa,";

12)
w art. 31:
a)
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) sprawuje nadzór pedagogiczny nad publicznymi i niepublicznymi szkołami i placówkami oraz placówkami doskonalenia nauczycieli, w tym nad niepublicznymi placówkami doskonalenia nauczycieli o zasięgu ogólnokrajowym, które znajdują się na obszarze danego województwa,"

b)
skreśla się pkt 3,
c)
pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5) wykonuje zadania organu wyższego stopnia w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego:

a) w stosunku do organów jednostek samorządu terytorialnego - w sprawach szkół publicznych, zakładanych i prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne, oraz szkół i placówek niepublicznych,

b) w stosunku do dyrektorów szkół - w sprawach z zakresu obowiązku szkolnego i obowiązku nauki oraz w sprawach skreślenia uczniów z listy uczniów,"

d)
dodaje się pkt 6-13 w brzmieniu:

"6) realizuje politykę oświatową państwa, a także współdziała z organami jednostek samorządu terytorialnego w tworzeniu i realizowaniu odpowiednio regionalnej i lokalnej polityki oświatowej, zgodnych z polityką oświatową państwa,

7) organizuje olimpiady, konkursy, turnieje, przeglądy oraz inne formy współzawodnictwa i prezentacji osiągnięć uczniów szkół na obszarze województwa,

8) współdziała z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi,

9) bada potrzeby nauczycieli w zakresie doskonalenia oraz inicjuje i koordynuje działania związane z doskonaleniem nauczycieli, współdziałając z organami prowadzącymi szkoły i placówki, a także może podejmować działania wspomagające materialnie i organizacyjnie doskonalenie nauczycieli, w szczególności promować nowatorstwo dydaktyczno-wychowawcze,

10) wspomaga działania w zakresie organizowania egzaminów i sprawdzianów w szkołach,

11) współdziała z organami jednostek samorządu terytorialnego w zakresie kształtowania i rozwoju bazy materialnej szkół i placówek,

12) współdziała z właściwymi organami, organizacjami i innymi podmiotami w sprawach dotyczących warunków rozwoju dzieci i młodzieży, w tym w przeciwdziałaniu zjawiskom patologii społecznej, a także może wspomagać działania tych podmiotów,

13) koordynuje, wspomaga i nadzoruje organizację wypoczynku dzieci i młodzieży na obszarze województwa w okresie ferii letnich i zimowych.";

13)
po art. 32a dodaje się art. 32b w brzmieniu:

"Art. 32b. W przypadku publicznych i niepublicznych szkół prowadzących kształcenie w zawodach podstawowych dla żeglugi morskiej i śródlądowej kurator oświaty sprawuje nadzór pedagogiczny we współdziałaniu z ministrem właściwym do spraw transportu, w zakresie realizowania w procesie kształcenia w tych szkołach postanowień Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht z dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201 i z 1999 r. Nr 30, poz. 286).";

14)
w art. 33 w ust. 2 w pkt 3 po wyrazach "obowiązku szkolnego" dodaje się wyrazy "oraz obowiązku nauki";
15)
w art. 35:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania:

1) sprawuje nadzór pedagogiczny nad szkołami oraz placówkami doskonalenia nauczycieli, o których mowa w art. 5 ust. 3b,

2) nadzoruje i koordynuje wykonywanie nadzoru pedagogicznego na terenie kraju, w szczególności nadzoruje działalność kuratorów oświaty w tym zakresie.",

b)
dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. W celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 2 oraz w art. 21, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania w szczególności:

1) ustala podstawowe kierunki realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, w szczególności zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego,

2) kontroluje sprawność i efektywność nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez kuratorów oświaty oraz przestrzeganie przepisów obowiązujących w tym zakresie,

3) może żądać od kuratorów oświaty informacji, dokumentów i sprawozdań okresowych lub dotyczących określonej sprawy albo rodzaju spraw,

4) może organizować szkolenia, narady i konferencje kuratorów oświaty.",

c)
w ust. 2a na końcu dodaje się wyrazy "oraz nad szkołami w tych zakładach i schroniskach, a także nad szkołami przy zakładach karnych, z wyjątkiem nadzoru nad nauczaniem przedmiotów ogólnokształcących";
16)
po art. 35 dodaje się art. 35a w brzmieniu:

"Art. 35a. 1. Nadzór pedagogiczny nad publicznymi i niepublicznymi placówkami opiekuńczo-wychowawczymi oraz ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi, działającymi na podstawie przepisów o pomocy społecznej, regulują te przepisy, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Kurator oświaty sprawuje nadzór pedagogiczny nad szkołami działającymi w placówkach, o których mowa w ust. 1.";

17)
w art. 36a po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Wymogu przeprowadzania konkursu na stanowisko dyrektora nie stosuje się do szkół prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne nie będące jednostkami samorządu terytorialnego.";

18)
w art. 58:
a)
w ust. 2 dodaje się drugie zdanie w brzmieniu:

"Szkole publicznej, prowadzonej przez osobę fizyczną lub osobę prawną inną niż gmina, nie ustala się obwodu, chyba że osoba prowadząca wystąpi z takim wnioskiem.",

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Założenie szkoły publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną wymaga zezwolenia właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego, której zadaniem jest prowadzenie szkół publicznych danego typu, wydanego po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty, a w przypadku szkół artystycznych - ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.";

19)
w art. 60 skreśla się ust. 2a;
20)
w art. 62:
a)
ust. 1a otrzymuje brzmienie:

"1a. Szkoła podstawowa i gimnazjum nie mogą być łączone w zespół.",

b)
po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:

"1b. Przepis ust. 1a nie dotyczy szkół artystycznych, szkół sportowych, szkół z oddziałami sportowymi, szkół mistrzostwa sportowego, szkół z oddziałami integracyjnymi, szkół specjalnych, szkół z oddziałami specjalnymi, szkół dwujęzycznych oraz szkół dla mniejszości narodowych i szkół z oddziałami dla mniejszości narodowych, a także szkół, o których mowa w art. 5 ust. 3b. Szkoły te mogą być łączone w zespoły na zasadach określonych przez organ prowadzący.";

21)
skreśla się art. 68d;
22)
art. 71 otrzymuje brzmienie:

"Art. 71. 1. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określa, w drodze rozporządzenia:

1) rodzaje i szczegółowe zasady działania placówek publicznych, o których mowa w art. 2 pkt 3, 5 i 7, warunki pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz może określić wysokość i zasady odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach,

2) szczegółowe zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz innych poradni specjalistycznych,

3) szczegółowe zasady działania publicznych bibliotek pedagogicznych.

2. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, powinno uwzględniać realizację przez placówki zadań i celów edukacyjnych, wychowawczych, rekreacyjnych oraz opiekuńczych, a także zapewnienie warunków bezpieczeństwa wychowanków.

3. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno uwzględniać realizację przez poradnie zadań w zakresie udzielania pomocy dzieciom i młodzieży, w tym w wyborze kierunku dalszego kształcenia i zawodu oraz wspierania rodziny.

4. Rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, powinno uwzględniać realizację przez biblioteki pedagogiczne zadań w zakresie wspierania procesu kształcenia i doskonalenia nauczycieli oraz pomocy bibliotekom szkolnym.";

23)
skreśla się art. 71a;
24)
w art. 71b:
a)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Indywidualnym nauczaniem obejmuje się dzieci i młodzież, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.",

b)
po ust. 2 dodaje się ust. 3-7 w brzmieniu:

"3. Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania wydają zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych publicznych poradniach specjalistycznych.

4. Od orzeczeń, o których mowa w ust. 3, rodzice dziecka mogą złożyć w terminie 14 dni od dnia otrzymania orzeczenia odwołanie do kuratora oświaty.

5. Starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, za zgodą rodziców, zapewnia odpowiednią formę kształcenia, a dyrektor szkoły, do której uczęszcza uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, organizuje indywidualne nauczanie.

6. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, skład zespołów orzekających, tryb ich powołania, szczegółowe zasady działania tych zespołów, tryb postępowania odwoławczego, wzory orzeczeń oraz szczegółowe zasady kierowania dzieci i młodzieży do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania. Rozporządzenie powinno uwzględniać jak najpełniejszą realizację potrzeb dziecka, a także zapewnić możliwość dostosowania form kształcenia do aktualnych możliwości psychofizycznych dziecka.";

25)
art. 72 otrzymuje brzmienie:

"Art. 72. Dzieciom i młodzieży pozbawionym całkowicie lub częściowo opieki rodzicielskiej, a także dzieciom i młodzieży niedostosowanym społecznie organizuje się opiekę i wychowanie na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej.";

26)
w art. 79:
a)
w ust. 1 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 1a.",
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:

"1a. Szkoła publiczna, przedszkole publiczne i placówka publiczna prowadzone przez jednostkę samorządu terytorialnego, będące zakładem budżetowym, pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych oraz z dotacji przewidzianej w budżecie tej jednostki na zadania oświatowe, o których mowa w art. 5a ust. 2.

1b. Do dotacji, o których mowa w ust. 1a, nie stosuje się przepisu art. 19 ust. 10 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255 oraz z 2000 r. Nr 6, poz. 69).";

27)
art. 80 otrzymuje brzmienie:

"Art. 80. 1. Przedszkola i szkoły publiczne nie wymienione w art. 79 prowadzą gospodarkę finansową według zasad określonych przez organ lub podmiot prowadzący szkołę.

2. Przedszkola, o których mowa w ust. 1, otrzymują na każdego ucznia z budżetu gminy dotację w wysokości równej wydatkom przewidzianym na jednego ucznia w przedszkolach publicznych prowadzonych przez gminę.

3. Szkoły, o których mowa w ust. 1, otrzymują na każdego ucznia dotację z budżetu jednostki samorządu terytorialnego obowiązanej do prowadzenia odpowiedniego typu i rodzaju szkół, w wysokości równej wydatkom przewidzianym na jednego ucznia w szkołach tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez tę jednostkę samorządu terytorialnego.

4. Szczegółowe zasady udzielania dotacji, o których mowa w ust. 2 i 3, określa organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.";

28)
w art. 83 w ust. 1 w pkt 3 po wyrazach "w szkole podstawowej" dodaje się wyrazy "lub gimnazjum";
29)
w art. 90:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Dotacje dla niepublicznych szkół i przedszkoli, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługują w wysokości nie niższej niż 50% ustalonych w budżecie odpowiednio danej gminy lub powiatu wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach lub szkołach publicznych tego samego typu i rodzaju w przeliczeniu na jednego ucznia, pod warunkiem że osoba prowadząca niepubliczną szkołę lub przedszkole poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów, nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. W przypadku braku na terenie gminy lub powiatu odpowiednio przedszkola publicznego lub szkoły publicznej danego typu i rodzaju, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę lub powiat na prowadzenie przedszkola publicznego lub szkoły publicznej danego typu lub rodzaju.",

b)
ust. 3a otrzymuje brzmienie:

"3a. Placówki niepubliczne, o których mowa w art. 2 pkt 5 i 7, oraz internaty otrzymują dotacje z budżetu powiatu w wysokości równej średnim wydatkom bieżącym ponoszonym na jednego wychowanka w tego samego typu placówce publicznej, a w przypadku niepublicznych ośrodków umożliwiających realizację obowiązku szkolnego dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży upośledzonym umysłowo ze sprzężonymi niesprawnościami, w wysokości równej średnim wydatkom bieżącym ponoszonym na jednego wychowanka w publicznym, specjalnym ośrodku szkolno-wychowawczym - pod warunkiem, że osoba prowadząca placówkę przedstawi organowi właściwemu do udzielania dotacji, nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji, planowaną liczbę wychowanków."