Art. 15. - Zmiana niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.12.136

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 stycznia 2005 r.
Art.  15.

W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 14, poz. 60, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 75, poz. 332, z 1993 r. Nr 47, poz. 212, z 1994 r. Nr 127, poz. 627, z 1997 r. Nr 6, poz. 31, Nr 80, poz. 497, Nr 106, poz. 677 i Nr 123, poz. 780 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1126) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 4:
a)
w ust. 1 skreśla się pkt 12 i oznaczenie ust. 1,
b)
skreśla się ust. 2;
2)
w art. 5:
a)
w ust. 1 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4) drogi dojazdowe do ogólnodostępnych przejść granicznych obsługujących ruch osobowy i towarowy bez ograniczeń ciężaru całkowitego pojazdów (zespołu pojazdów) lub wyłącznie ruch towarowy bez ograniczeń ciężaru całkowitego pojazdów (zespołu pojazdów),"

b)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Przebieg dróg krajowych ustala, w drodze rozporządzenia, minister właściwy do spraw transportu po zasięgnięciu opinii właściwych zarządów województw, a w miastach na prawach powiatu - właściwych zarządów miast.";

3)
w art. 6 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Przebieg dróg wojewódzkich ustala sejmik województwa w planie regionalnym po zasięgnięciu opinii zarządów powiatów, na obszarze których przebiega droga, a w miastach na prawach powiatu - opinii zarządów miast.";

4)
w art. 6a:
a)
w ust. 2 wyrazy "rad gmin" zastępuje się wyrazami "zarządów gmin", a wyrazy "rad sąsiednich powiatów" zastępuje się wyrazami "zarządów sąsiednich powiatów",
b)
w ust. 3 wyrazy "rad gmin" zastępuje się wyrazami "zarządów gmin";
5)
w art. 7:
a)
w ust. 2 wyrazy "właściwej rady powiatu" zastępuje się wyrazami "właściwego zarządu powiatu",
b)
w ust. 3 wyrazy "rada gminy" zastępuje się wyrazami "zarząd gminy";
6)
w art. 10 w ust. 1 dodaje się drugie zdanie w brzmieniu:

"Pozbawienie drogi dotychczasowej kategorii i zaliczenie jej do innej kategorii następuje do końca trzeciego kwartału, z mocą od dnia 1 stycznia następnego roku.";

7)
w art. 13:
a)
w ust. 2:
po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:

"1a) przejazdy po autostradach budowanych i eksploatowanych lub wyłącznie eksploatowanych jako płatne w trybie przepisów o autostradach płatnych,"

w pkt 4 kropkę zastępuje się przecinkiem oraz dodaje pkt 5 i 6 w brzmieniu:

"5) przejazdy przez obiekty mostowe,

6) wjazd i poruszanie się po drogach strefy śródmiejskiej.",

b)
w ust. 2a po wyrazie "drogowym" dodaje się wyrazy "lub niezgodnie z warunkami podanymi w zezwoleniu",
c)
w ust. 3:
w zdaniu wstępnym wyrazy "w ust. 2" zastępuje się wyrazami "w ust. 2 pkt 2, 3, 5 i 6",
w pkt 3 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje pkt 4 w brzmieniu:

"4) innych wskazanych przez radę miasta w odniesieniu do dróg strefy śródmiejskiej.",

d)
ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady wprowadzania opłat, o których mowa w ust. 2 pkt 2-5 i ust. 2a, oraz organ właściwy do ustalania stawek opłat i organ właściwy do ich pobierania, z uwzględnieniem w szczególności: kategorii pojazdów, czasu parkowania i organizacji ruchu lokalnego.

5. Zasady ustalania i pobierania opłat za przejazdy autostradami, o których mowa w ust. 2 pkt 1a, regulują przepisy o autostradach płatnych.";

8)
po art. 13a dodaje się art. 13b w brzmieniu:

"Art. 13b. 1. Ustanowienie strefy śródmiejskiej, o której mowa w art. 13 ust. 2 pkt 6, jest możliwe, jeżeli:

1) strefa nie obejmuje drogi krajowej,

2) istnieje układ dróg wojewódzkich umożliwiających ominięcie strefy,

3) strefa obsługiwana jest przez lokalny transport zbiorowy,

4) zapewniony jest system parkingów,

5) sposób pobierania opłat nie utrudnia ruchu i nie powoduje zagrożeń w ruchu.

2. Organem właściwym do ustanowienia strefy śródmiejskiej jest rada gminy.

3. Rada gminy, ustanawiając strefę śródmiejską, określa:

1) granice strefy,

2) wysokość opłaty,

3) przejazdy pojazdów zwolnionych z opłaty,

4) przejazdy pojazdów, od których pobierane są opłaty obniżone,

5) tryb pobierania opłaty.

4. Opłata, o której mowa w art. 13 ust. 2 pkt 6, stanowi dochód gminy.

5. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady ustalania przez radę gminy strefy śródmiejskiej. W szczególności w rozporządzeniu określa się warunki i sposób ustalania granic strefy, tryb i zakres opiniowania projektu ustanawiania strefy śródmiejskiej przez organy zarządzające drogami i ruchem na drogach oraz wymagania odnośnie do sposobu pobierania opłat.";

9)
w art. 18 w ust. 2:
a)
w pkt 5 wyrazy "których trasa przekracza granice państwa" zastępuje się wyrazami "jeżeli miejsce rozpoczęcia i zakończenia przejazdu znajduje się na obszarze różnych województw lub trasa przejazdu przekracza granice państwa",
b)
w pkt 6 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje pkt 7 w brzmieniu:

"7) zarządzanie ruchem na drogach krajowych.";

10)
w art. 19:
a)
w ust. 2 wyrazy "z zastrzeżeniem ust. 3" zastępuje się wyrazami "z zastrzeżeniem ust. 3, 5 i 6",
b)
w ust. 3 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje wyrazy "z wyjątkiem zadań, o których mowa w art. 20 pkt 1, 8 i 17, z zastrzeżeniem ust. 3a.",
c)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Minister właściwy do spraw transportu może udzielić zgody, na warunkach określonych w drodze decyzji administracyjnej, na zajęcie pasa drogowego autostrady płatnej w celu umieszczenia urządzeń infrastruktury technicznej i innych obiektów nie związanych z tą autostradą.",

d)
dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. W granicach miasta stołecznego Warszawy zarządcą dróg publicznych:

1) krajowych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych,

2) wojewódzkich i powiatowych

- jest zarząd miasta stołecznego Warszawy. ";

11)
w art. 20 w pkt 16 skreśla się wyrazy "poza obszarami zabudowanymi";
12)
w art. 21:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Zarządca drogi, o którym mowa w art. 19 ust. 2 pkt 2-4 oraz ust. 5 i 6, może wykonywać swoje obowiązki przy pomocy jednostki organizacyjnej będącej zarządem drogi, utworzonej odpowiednio przez sejmik województwa, radę powiatu, radę miasta stołecznego Warszawy lub radę gminy. Jeżeli jednostka taka nie została utworzona, zadania zarządu drogi wykonuje zarządca.",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Zarządca drogi może upoważnić pracowników, odpowiednio: urzędu marszałkowskiego, starostwa, urzędu miasta, urzędu miasta stołecznego Warszawy lub gminy albo pracowników jednostki organizacyjnej będącej zarządem drogi, do załatwiania spraw w jego imieniu, w ustalonym zakresie, a w szczególności do wydawania decyzji administracyjnych.";

13)
w art. 22 w ust. 2 wyraz "podróżnych" zastępuje się wyrazami "uczestników ruchu oraz pod reklamy" oraz dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"Przepisu art. 43 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 115, poz. 741, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 49, poz. 484 i Nr 86, poz. 966 oraz z 2000 r. Nr 6, poz. 70) nie stosuje się.";

14)
w art. 34 wyrazy "art. 4 ust. 1 pkt 1 i 2" zastępuje się wyrazami "art. 4 pkt 1 i 2";
15)
w art. 37 w ust. 2 po wyrazie "utrzymywać" dodaje się wyrazy "zieleń, w tym";
16)
w art. 40:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Prowadzenie robót w pasie drogowym wymaga zezwolenia właściwego zarządcy drogi, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 2.",

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Za zajęcie pasa drogowego i za umieszczenie w nim urządzeń nie związanych z funkcjonowaniem dróg pobiera się opłaty, a za niedotrzymanie warunków określonych w zezwoleniu lub zajęcie pasa bez zezwolenia pobiera się kary pieniężne, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 2.";

17)
w art. 40a wyrazy "art. 13 ust. 2" zastępuje się wyrazami "art. 13 ust. 2 pkt 1-5";
18)
w art. 41 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Minister właściwy do spraw transportu, w drodze rozporządzenia, ustala sieć dróg krajowych oraz na wniosek właściwego zarządcy dróg wojewódzkich - sieć dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku na pojedynczą oś do 100 kN (10 t), a na oś składową osi wielokrotnej od 57,5 kN (5,75 t) do 80 kN (8 t) w zależności od rozstawu osi składowych."