Art. 13. - Zmiana niektórych ustaw w związku z utworzeniem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Dz.U.2016.2003
Akt utracił mocW ustawie z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. poz. 489, z 2012 r. poz. 591 oraz z 2016 r. poz. 1250) wprowadza się następujące zmiany:
"Art. 6. Organy wiodące w zakresie swojej właściwości, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji, są obowiązane do tworzenia i wdrożenia systemów szkoleń obejmujących w szczególności zagadnienia z zakresu tworzenia, aktualizacji i udostępniania metadanych, finansowanych z własnych środków budżetowych lub współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.";
"Art. 13. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji tworzy i utrzymuje geoportal infrastruktury informacji przestrzennej jako centralny punkt dostępu do usług, o których mowa w art. 9 ust. 1, w pełnym zakresie tematycznym i terytorialnym infrastruktury.
2. Minister właściwy do spraw informatyzacji prowadzi publicznie dostępną ewidencję zbiorów oraz usług danych przestrzennych objętych infrastrukturą i nadaje im jednolite identyfikatory.
3. Organ administracji zgłasza do ewidencji, o której mowa w ust. 2, zbiory oraz usługi danych przestrzennych objętych infrastrukturą niezwłocznie po utworzeniu tych zbiorów lub uruchomieniu tych usług, powiadamiając o zgłoszeniu właściwy organ wiodący.
4. Obowiązek, o którym mowa w ust. 3, nie dotyczy zbiorów zawierających dane niejawne.
5. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia, zakres informacji objętych ewidencją zbiorów oraz usług danych przestrzennych, sposób jej prowadzenia, treść i wzór zgłoszenia zbioru objętego infrastrukturą oraz dotyczących tego zbioru usług, a także tryb nadawania identyfikatorów tym zbiorom, mając na uwadze dostosowanie zakresu informacji gromadzonych w ewidencji do zadań organów wiodących, procesów tworzenia metadanych oraz wykorzystanie technologii teleinformatycznej do ujednolicenia i automatyzacji procesu zgłaszania zbioru danych.";
"Art. 18. 1. Tworzenie, utrzymywanie i rozwijanie infrastruktury jest koordynowane przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.
2. Minister właściwy do spraw informatyzacji przekazuje Komisji Europejskiej informacje i sprawozdania dotyczące tworzenia i funkcjonowania infrastruktury.
Art. 19. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji, wykonując zadania, o których mowa w art. 18:
1) opracowuje projekty planów udziału organów administracji w tworzeniu i funkcjonowaniu infrastruktury;
2) monitoruje, we współpracy z organami wiodącymi, przebieg prac w zakresie tworzenia i funkcjonowania infrastruktury oraz jej rozwoju;
3) organizuje przedsięwzięcia i prowadzi działania wspierające rozwój infrastruktury;
4) współpracuje z wojewodami i jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie ich działań dotyczących tworzenia i funkcjonowania infrastruktury;
5) określa w ramach dwustronnych porozumień zakres i warunki wymiany danych o obiektach położonych na granicach między Rzecząpospolitą Polską i państwami sąsiednimi oraz przylegających do tych granic, kierując się dążeniem do zapewnienia spójności danych w ramach europejskiej infrastruktury informacji przestrzennej.
2. Główny Geodeta Kraju współpracuje z ministrem właściwym do spraw informatyzacji w wykonywaniu zadań, o których mowa w ust. 1.
3. W ramach współpracy Główny Geodeta Kraju w szczególności:
1) sporządza projekty informacji i sprawozdań, o których mowa w art. 18 ust. 2, i przekazuje je ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji;
2) dokonuje z organami wiodącymi niezbędnych uzgodnień mających na celu zapewnienie kompletności infrastruktury pod względem tematycznym, obszarowym i zmienności w czasie, jak też zapobieganie zbędnemu pozyskiwaniu tych samych danych przez więcej niż jeden organ administracji i przekazuje ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji wyniki tych uzgodnień;
3) przygotowuje lub opiniuje na wniosek ministra właściwego do spraw informatyzacji projekty dwustronnych porozumień dotyczące zakresu i warunków wymiany danych o obiektach położonych na granicach między Rzecząpospolitą Polską i państwami sąsiednimi oraz przylegających do tych granic.
4. Minister właściwy do spraw informatyzacji odpowiada za kontakty z Komisją Europejską w sprawach określonych ustawą.
5. Minister właściwy do spraw informatyzacji może upoważnić Głównego Geodetę Kraju do współpracy z Komisją Europejską w sprawach określonych ustawą.";
"2. Organy wiodące uzgadniają z ministrem właściwym do spraw informatyzacji plany określające zakres i metodykę działań związanych z realizacją zadań, o których mowa w ust. 1.";
"Art. 21. 1. Przy ministrze właściwym do spraw informatyzacji działa Rada Infrastruktury Informacji Przestrzennej, zwana dalej "Radą".
2. Do zadań Rady należy:
1) opiniowanie, na wniosek ministra właściwego do spraw informatyzacji, projektów aktów prawnych, standardów, przedsięwzięć organizacyjnych, naukowych i edukacyjnych, planów i sprawozdań dotyczących infrastruktury, w tym dotyczących koordynacji i współdziałania oraz kontaktów z Komisją Europejską;
2) występowanie z inicjatywami dotyczącymi usprawnienia infrastruktury pod względem organizacyjnym i technicznym oraz rozszerzenia jej zakresu tematycznego.
3. Opinie, o których mowa w ust. 2 pkt 1, Rada przedstawia w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku oraz udostępnia w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw informatyzacji.
4. Przewodniczący Rady przekazuje ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji, w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku:
1) plan pracy Rady na dany rok kalendarzowy;
2) sprawozdanie z działalności Rady za rok poprzedni.
5. Plan pracy Rady oraz sprawozdanie, o których mowa w ust. 4, udostępnia się w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw informatyzacji.";
"8) przedstawiciele innych organów administracji rządowej w randze sekretarza lub podsekretarza stanu wyznaczeni przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw informatyzacji;",
"10) czterej przedstawiciele instytucji naukowych lub organizacji pozarządowych powołani przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.",
"2. Kandydaci na członków Rady, o których mowa w ust. 1 pkt 10, mogą być zgłaszani ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji przez zainteresowane instytucje i organizacje.
3. Minister właściwy do spraw informatyzacji powołuje przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady spośród jej członków oraz udostępnia w Biuletynie Informacji Publicznej informację o składzie osobowym Rady.
4. Obsługę administracyjną prac Rady zapewnia minister właściwy do spraw informatyzacji.",