Art. 13. - Zmiana niektórych ustaw w związku z utworzeniem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2016.2003

Akt utracił moc
Wersja od: 12 grudnia 2016 r.
Art.  13. 

W ustawie z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej (Dz. U. poz. 489, z 2012 r. poz. 591 oraz z 2016 r. poz. 1250) wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 6 otrzymuje brzmienie:

"Art. 6. Organy wiodące w zakresie swojej właściwości, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji, są obowiązane do tworzenia i wdrożenia systemów szkoleń obejmujących w szczególności zagadnienia z zakresu tworzenia, aktualizacji i udostępniania metadanych, finansowanych z własnych środków budżetowych lub współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej.";

2)
art. 13 otrzymuje brzmienie:

"Art. 13. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji tworzy i utrzymuje geoportal infrastruktury informacji przestrzennej jako centralny punkt dostępu do usług, o których mowa w art. 9 ust. 1, w pełnym zakresie tematycznym i terytorialnym infrastruktury.

2. Minister właściwy do spraw informatyzacji prowadzi publicznie dostępną ewidencję zbiorów oraz usług danych przestrzennych objętych infrastrukturą i nadaje im jednolite identyfikatory.

3. Organ administracji zgłasza do ewidencji, o której mowa w ust. 2, zbiory oraz usługi danych przestrzennych objętych infrastrukturą niezwłocznie po utworzeniu tych zbiorów lub uruchomieniu tych usług, powiadamiając o zgłoszeniu właściwy organ wiodący.

4. Obowiązek, o którym mowa w ust. 3, nie dotyczy zbiorów zawierających dane niejawne.

5. Minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia, zakres informacji objętych ewidencją zbiorów oraz usług danych przestrzennych, sposób jej prowadzenia, treść i wzór zgłoszenia zbioru objętego infrastrukturą oraz dotyczących tego zbioru usług, a także tryb nadawania identyfikatorów tym zbiorom, mając na uwadze dostosowanie zakresu informacji gromadzonych w ewidencji do zadań organów wiodących, procesów tworzenia metadanych oraz wykorzystanie technologii teleinformatycznej do ujednolicenia i automatyzacji procesu zgłaszania zbioru danych.";

3)
art. 18 i art. 19 otrzymują brzmienie:

"Art. 18. 1. Tworzenie, utrzymywanie i rozwijanie infrastruktury jest koordynowane przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.

2. Minister właściwy do spraw informatyzacji przekazuje Komisji Europejskiej informacje i sprawozdania dotyczące tworzenia i funkcjonowania infrastruktury.

Art. 19. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji, wykonując zadania, o których mowa w art. 18:

1) opracowuje projekty planów udziału organów administracji w tworzeniu i funkcjonowaniu infrastruktury;

2) monitoruje, we współpracy z organami wiodącymi, przebieg prac w zakresie tworzenia i funkcjonowania infrastruktury oraz jej rozwoju;

3) organizuje przedsięwzięcia i prowadzi działania wspierające rozwój infrastruktury;

4) współpracuje z wojewodami i jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie ich działań dotyczących tworzenia i funkcjonowania infrastruktury;

5) określa w ramach dwustronnych porozumień zakres i warunki wymiany danych o obiektach położonych na granicach między Rzecząpospolitą Polską i państwami sąsiednimi oraz przylegających do tych granic, kierując się dążeniem do zapewnienia spójności danych w ramach europejskiej infrastruktury informacji przestrzennej.

2. Główny Geodeta Kraju współpracuje z ministrem właściwym do spraw informatyzacji w wykonywaniu zadań, o których mowa w ust. 1.

3. W ramach współpracy Główny Geodeta Kraju w szczególności:

1) sporządza projekty informacji i sprawozdań, o których mowa w art. 18 ust. 2, i przekazuje je ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji;

2) dokonuje z organami wiodącymi niezbędnych uzgodnień mających na celu zapewnienie kompletności infrastruktury pod względem tematycznym, obszarowym i zmienności w czasie, jak też zapobieganie zbędnemu pozyskiwaniu tych samych danych przez więcej niż jeden organ administracji i przekazuje ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji wyniki tych uzgodnień;

3) przygotowuje lub opiniuje na wniosek ministra właściwego do spraw informatyzacji projekty dwustronnych porozumień dotyczące zakresu i warunków wymiany danych o obiektach położonych na granicach między Rzecząpospolitą Polską i państwami sąsiednimi oraz przylegających do tych granic.

4. Minister właściwy do spraw informatyzacji odpowiada za kontakty z Komisją Europejską w sprawach określonych ustawą.

5. Minister właściwy do spraw informatyzacji może upoważnić Głównego Geodetę Kraju do współpracy z Komisją Europejską w sprawach określonych ustawą.";

4)
w art. 20 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Organy wiodące uzgadniają z ministrem właściwym do spraw informatyzacji plany określające zakres i metodykę działań związanych z realizacją zadań, o których mowa w ust. 1.";

5)
art. 21 otrzymuje brzmienie:

"Art. 21. 1. Przy ministrze właściwym do spraw informatyzacji działa Rada Infrastruktury Informacji Przestrzennej, zwana dalej "Radą".

2. Do zadań Rady należy:

1) opiniowanie, na wniosek ministra właściwego do spraw informatyzacji, projektów aktów prawnych, standardów, przedsięwzięć organizacyjnych, naukowych i edukacyjnych, planów i sprawozdań dotyczących infrastruktury, w tym dotyczących koordynacji i współdziałania oraz kontaktów z Komisją Europejską;

2) występowanie z inicjatywami dotyczącymi usprawnienia infrastruktury pod względem organizacyjnym i technicznym oraz rozszerzenia jej zakresu tematycznego.

3. Opinie, o których mowa w ust. 2 pkt 1, Rada przedstawia w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku oraz udostępnia w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw informatyzacji.

4. Przewodniczący Rady przekazuje ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji, w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku:

1) plan pracy Rady na dany rok kalendarzowy;

2) sprawozdanie z działalności Rady za rok poprzedni.

5. Plan pracy Rady oraz sprawozdanie, o których mowa w ust. 4, udostępnia się w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw informatyzacji.";

6)
w art. 22:
a)
w ust. 1:
pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8) przedstawiciele innych organów administracji rządowej w randze sekretarza lub podsekretarza stanu wyznaczeni przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw informatyzacji;",

pkt 10 otrzymuje brzmienie:

"10) czterej przedstawiciele instytucji naukowych lub organizacji pozarządowych powołani przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.",

b)
ust. 2-4 otrzymują brzmienie:

"2. Kandydaci na członków Rady, o których mowa w ust. 1 pkt 10, mogą być zgłaszani ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji przez zainteresowane instytucje i organizacje.

3. Minister właściwy do spraw informatyzacji powołuje przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady spośród jej członków oraz udostępnia w Biuletynie Informacji Publicznej informację o składzie osobowym Rady.

4. Obsługę administracyjną prac Rady zapewnia minister właściwy do spraw informatyzacji.",

c)
w ust. 6 wyrazy "Minister właściwy do spraw administracji publicznej" zastępuje się wyrazami "Minister właściwy do spraw informatyzacji".