Art. 25. - Zmiana niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.2185

Akt jednorazowy
Wersja od: 26 października 2022 r.
Art.  25. 

W ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 1500, 1488 i 1933) wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 81d otrzymuje brzmienie:

"Art. 81d. 1. Firma inwestycyjna zawiadamia Komisję o zawarciu umowy, o której mowa w art. 81a ust. 2, w terminie 14 dni od dnia jej zawarcia. W zawiadomieniu firma inwestycyjna określa zakres czynności powierzonych innemu przedsiębiorcy lub przedsiębiorcy zagranicznemu.

2. Firma inwestycyjna zawiadamia Komisję o istotnej zmianie, rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy, o której mowa w art. 81a ust. 2, w terminie 14 dni od dnia tego zdarzenia. Za istotną zmianę umowy uważa się w szczególności zmianę zakresu czynności powierzonych innemu przedsiębiorcy lub przedsiębiorcy zagranicznemu. W takim przypadku zawiadomienie określa nowy zakres powierzonych czynności oraz wskazuje, jakie zmiany zostały wprowadzone w umowie.";

2)
w art. 82:
a)
w ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia po wyrazie "maklerskiej" dodaje się wyrazy "składany przez podmiot nieposiadający statusu domu maklerskiego",
b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składany przez dom maklerski, zawiera:

1) informacje, o których mowa w art. 1 lit. a i b, art. 5 lit. a, art. 6 lit. a, c i e-l oraz art. 7 rozporządzenia 2017/1943;

2) informacje, o których mowa w art. 2 i art. 3 rozporządzenia 2016/824 - w przypadku gdy wniosek dotyczy prowadzenia ASO;

3) informacje, o których mowa w art. 2 i art. 6 rozporządzenia 2016/824 - w przypadku gdy wniosek dotyczy prowadzenia OTF, a w przypadku gdy przedmiotem obrotu na OTF mają być produkty energetyczne sprzedawane w obrocie hurtowym, które muszą być wykonywane przez dostawę - także informacje o takich produktach, w zakresie, jaki zgodnie z przepisami rozporządzenia 2016/824, jest wymagany wobec klas aktywów w rozumieniu art. 1 pkt 2 tego rozporządzenia;

4) informacje wskazujące, w jaki sposób wnioskodawca zamierza zapewnić zgodność działalności z art. 19 ust. 3 oraz art. 59 ust. 2 i 3 rozporządzenia 1031/2010 - w przypadku gdy wnioskowana działalność będzie obejmować nabywanie lub zbywanie na rachunek dającego zlecenie instrumentów finansowych na aukcjach organizowanych przez platformę aukcyjną.",

c)
w ust. 2:
w pkt 4 wyrazy "regulamin ochrony" zastępuje się wyrazami "projekt regulaminu ochrony",
w pkt 4b wyraz "procedury" zastępuje się wyrazami "projekt procedur",
w pkt 4c wyraz "procedury" zastępuje się wyrazami "projekt procedur",
w pkt 10 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 11 w brzmieniu:

"11) listę akcjonariuszy, udziałowców lub wspólników wnioskodawcy.",

d)
po ust. 2a dodaje się ust. 2b w brzmieniu:

"2b. Na potrzeby przekazania informacji określonych w ust. 1 pkt 1 oraz ust. 1a pkt 1, za organ zarządzający, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia 2017/1943, uznaje się zarząd oraz radę nadzorczą.";

3)
w art. 82a ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zatrudnianie przez firmę inwestycyjną, na podstawie umowy o pracę, osób posiadających tytuł doradcy inwestycyjnego lub maklera papierów wartościowych uważa się za spełnienie wymogów, o których mowa w ust. 1.";

4)
w art. 111:
a)
w ust. 2 we wprowadzeniu do wyliczenia po wyrazie "bank" dodaje się przecinek i wyrazy "który nie posiada statusu banku prowadzącego działalność maklerską, ",
b)
ust. 2a otrzymuje brzmienie:

"2a. Do wniosku, o którym mowa w ust. 2 lub 2b, dołącza się:

1) projekt procedur oraz opis rozwiązań i systemów, o których mowa w art. 16 ust. 2 rozporządzenia 596/2014;

2) projekt procedur oraz opis rozwiązań i systemów, o których mowa w art. 16 ust. 1 rozporządzenia 596/2014 - w przypadku gdy wnioskodawca zamierza organizować ASO lub OTF;

3) projekt regulaminu ochrony przepływu informacji poufnych oraz stanowiących tajemnicę zawodową;

4) listę akcjonariuszy lub udziałowców wnioskodawcy.",

c)
po ust. 2a dodaje się ust. 2b i 2c w brzmieniu:

"2b. Wniosek o udzielenie zezwolenia złożony przez bank prowadzący działalność maklerską zawiera:

1) informacje, o których mowa w art. 1 lit. a i b, art. 5 lit. a, art. 6 lit. a, c i e-l oraz art. 7 rozporządzenia 2017/1943;

2) informacje, o których mowa w art. 2 i art. 3 rozporządzenia 2016/824 - w przypadku gdy wniosek dotyczy prowadzenia ASO;

3) informacje, o których mowa w art. 2 i art. 6 rozporządzenia 2016/824 - w przypadku gdy wniosek dotyczy prowadzenia OTF, a w przypadku gdy przedmiotem obrotu na OTF mają być produkty energetyczne sprzedawane w obrocie hurtowym, które muszą być wykonywane przez dostawę - także informacje o takich produktach, w zakresie, jaki zgodnie z przepisami rozporządzenia 2016/824, jest wymagany wobec klas aktywów w rozumieniu art. 1 pkt 2 tego rozporządzenia;

4) informacje wskazujące, w jaki sposób wnioskodawca zamierza zapewnić zgodność działalności z art. 19 ust. 3 oraz art. 59 ust. 2 i 3 rozporządzenia 1031/2010 - w przypadku gdy wnioskowana działalność będzie obejmować nabywanie lub zbywanie na rachunek dającego zlecenie instrumentów finansowych na aukcjach organizowanych przez platformę aukcyjną.

2c. Na potrzeby przekazania informacji określonych w ust. 2 pkt 1 oraz ust. 2b pkt 1, za organ zarządzający, o którym mowa w art. 4 rozporządzenia 2017/1943, uznaje się zarząd oraz radę nadzorczą.".