Art. 22. - Zmiana niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców.
Dz.U.2022.2185
Akt jednorazowyW ustawie z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 1523, 1488 i 1933) wprowadza się następujące zmiany:
"7. Towarzystwo zawiadamia Komisję o utworzeniu funduszu inwestycyjnego, o którym mowa w ust. 1a, niezwłocznie po jego wpisaniu do rejestru funduszy inwestycyjnych, załączając kopię wypisu aktu notarialnego zawierającego statut funduszu inwestycyjnego oraz informację o dacie wpisu do rejestru funduszy inwestycyjnych i łącznej wysokości wpłat zebranych do funduszu.";
"8. Niezwłocznie po wpisaniu funduszu inwestycyjnego do rejestru funduszy inwestycyjnych fundusz doręcza Komisji kopię wyciągu z tego rejestru oraz kopię wypisu aktu notarialnego zawierającego statut funduszu.";
"9. Fundusz inwestycyjny zawiadamia Komisję o terminach dokonanych ogłoszeń oraz o treści ogłoszeń, załączając do zawiadomienia kopię wypisu aktu notarialnego zawierającego zmiany statutu oraz jednolity tekst statutu, a także składa wniosek do sądu rejestrowego o wpisanie do rejestru zmiany statutu, załączając do wniosku jego jednolity tekst wraz z informacją o dokonaniu ogłoszeń i o terminach ich dokonania, a w przypadkach, o których mowa w ust. 8 pkt 1a i ust. 8d - wraz z uchwałą zgromadzenia inwestorów.";
"2. Osoby zapisujące się na jednostki uczestnictwa albo na certyfikaty inwestycyjne dokonują wpłat do funduszu inwestycyjnego i otrzymują potwierdzenie wpłat w postaci elektronicznej pozwalającej na utrwalenie jego treści na trwałym nośniku informacji lub, na wniosek takiej osoby, w postaci papierowej.",
"2a. W przypadku gdy fundusz inwestycyjny otwarty nie posiada danych wystarczających do przesłania osobie zapisującej się na jednostki uczestnictwa albo na certyfikaty inwestycyjne potwierdzenia, o którym mowa w ust. 2, w postaci elektronicznej pozwalającej na utrwalenie jego treści na trwałym nośniku informacji, przekazuje osobie zapisującej się na jednostki uczestnictwa albo na certyfikaty inwestycyjne potwierdzenie w postaci papierowej bez konieczności złożenia wniosku przez osobę zapisującą się na jednostki uczestnictwa albo na certyfikaty inwestycyjne.";
"10. Niezwłocznie po wpisaniu funduszu inwestycyjnego do rejestru funduszy inwestycyjnych, fundusz wydaje certyfikaty inwestycyjne, na warunkach i w sposób, które zostały określone w statucie funduszu i prospekcie emisyjnym albo w warunkach emisji, oraz doręcza Komisji kopię wyciągu z tego rejestru.";
"1. Oświadczenia woli składane w związku z nabywaniem lub żądaniem odkupienia przez fundusz inwestycyjny jednostek uczestnictwa, nabywaniem lub wykupem certyfikatów inwestycyjnych oraz inne oświadczenia woli związane z uczestnictwem w funduszu mogą być wyrażone w postaci elektronicznej z zachowaniem wymogów gwarantujących autentyczność i wiarygodność oświadczenia woli.
2. Dokumenty związane z nabywaniem lub żądaniem odkupienia przez fundusz inwestycyjny jednostek uczestnictwa, nabywaniem lub wykupem certyfikatów inwestycyjnych oraz inne oświadczenia woli związane z uczestnictwem w funduszu mogą być sporządzane w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 2070 oraz z 2022 r. poz. 1087), jeżeli dokumenty te będą w sposób należyty utworzone, utrwalone, przechowywane i zabezpieczone.";
"1. Fundusz inwestycyjny otwarty sporządza i niezwłocznie przekazuje uczestnikowi funduszu potwierdzenie zbycia lub odkupienia jednostek uczestnictwa w postaci elektronicznej pozwalającej na utrwalenie jego treści na trwałym nośniku informacji lub, na wniosek uczestnika, w postaci papierowej, chyba że uczestnik wyraził zgodę na przekazywanie tych potwierdzeń w innych terminach.",
"1a. W przypadku gdy fundusz inwestycyjny otwarty nie posiada danych wystarczających do przesłania uczestnikowi potwierdzenia, o którym mowa w ust. 1, w postaci elektronicznej pozwalającej na utrwalenie jego treści na trwałym nośniku informacji, przekazuje uczestnikowi potwierdzenie w postaci papierowej bez konieczności złożenia wniosku przez uczestnika.";
"Art. 222f. Informacje i dokumenty, których przekazanie realizuje obowiązek informacyjny nałożony na towarzystwo, fundusz inwestycyjny, likwidatora funduszu inwestycyjnego, depozytariusza i zarządzającego ASI, są przekazywane Komisji w postaci elektronicznej za pomocą systemu teleinformatycznego udostępnionego przez Komisję, w formacie danych zgodnym z formatem danych systemu teleinformatycznego Komisji udostępnionym na jej stronie internetowej.";