Art. 133. - Zmiana niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1998.106.668

Akt obowiązujący
Wersja od: 27 października 2000 r.
Art.  133.

W ustawie z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 96, poz. 591) wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 5 i 6 otrzymują brzmienie:

"Art. 5. 1. Linie kolejowe dzielą się na:

1) linie o znaczeniu państwowym,

2) linie o znaczeniu wojewódzkim,

3) pozostałe linie.

2. Rada Ministrów ustala, w drodze rozporządzenia, po zasięgnięciu opinii zarządu kolei wykaz linii kolejowych, które ze względów gospodarczych, społecznych, obronnych lub ekologicznych mają znaczenie państwowe.

3. Rada Ministrów ustala, w drodze rozporządzenia, po zasięgnięciu opinii zarządu kolei oraz właściwego sejmiku województwa, wykaz linii kolejowych o znaczeniu wojewódzkim.

Art. 6. 1. Likwidacji linii kolejowej lub jej części dokonuje zarząd kolei, po uprzednim zawieszeniu przewozów co najmniej przez sześć miesięcy i po uzyskaniu opinii sejmiku województwa i rad powiatów, na terenie których przebiega ta linia, w przypadku zaś odcinka linii kolejowej przebiegającego wyłącznie na terenie jednego powiatu - po uzyskaniu opinii rady tego powiatu, na zasadach określonych przepisami prawa przewozowego.

2. Jeśli w procesie opiniowania wniosku o likwidację linii kolejowej, organ, o którym mowa w ust. 1, wystąpi z wnioskiem do zarządu kolei o przejęcie likwidowanej linii, zarząd kolei przekazuje ją nieodpłatnie.

3. Opinia, o której mowa w ust. 1, wydawana jest w terminie trzech miesięcy od dnia złożenia wniosku o jej wydanie.

4. Koszty likwidacji linii kolejowych są finansowane z budżetu państwa.";

2)
dodaje się art. 6a w brzmieniu:

"6a. Grunty zajęte pod linie kolejowe są zwolnione od opłat z tytułu użytkowania wieczystego.";

3)
w art. 21:
a)
dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Inwestycje oraz koszty utrzymania linii kolejowych o znaczeniu wojewódzkim mogą być finansowane z budżetu samorządu województwa.",

b)
w ust. 5 wyrazy "o lokalnym znaczeniu" zastępuje się wyrazami ", o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3,"
c)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Inwestycje, o których mowa w ust. 1, 1a i 5, mogą być dofinansowane z innych źródeł.";

4)
art. 22 otrzymuje brzmienie:

"Art. 22. 1. Przewoźnicy kolejowi wykonujący przewozy pasażerskie na obszarze kraju otrzymują z budżetu państwa dotację przedmiotową na wyrównanie utraconych przychodów z tytułu obowiązujących ustawowych ulg w krajowych przewozach pasażerskich, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

2. Wysokość dotacji, o której mowa w ust. 1, określa ustawa budżetowa.";

5)
art. 27 otrzymuje brzmienie:

"Art. 27. 1. Organem właściwym do udzielania, odmowy udzielania, zmiany i cofania koncesji na działalność gospodarczą polegającą na:

1) zarządzaniu liniami kolejowymi,

2) wykonywaniu przewozów kolejowych,

jest minister właściwy do spraw transportu, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. Organem właściwym do udzielania, odmowy udzielania, zmiany i cofania koncesji na działalność gospodarczą prowadzoną wyłącznie na obszarze jednego województwa, a polegającą na:

1) zarządzaniu liniami kolejowymi,

2) wykonywaniu przewozów kolejowych,

jest właściwy wojewoda.";

6)
w art. 39 na końcu dodaje się wyrazy "lub wojewodę";
7)
w art. 43 w ust. 1 i w art. 45 wyrazy "rejonowy organ rządowej administracji ogólnej" zastępuje się wyrazem "starosta".