Zmiana i uzupełnienie przepisów, dotyczących ustroju Najwyższego Trybunału Administracyjnego, oraz stosunek służbowy sędziów Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1928.13.94

Akt utracił moc
Wersja od: 7 lutego 1928 r.

ROZPORZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 7 lutego 1928 r.
o zmianie i uzupełnieniu przepisów, dotyczących ustroju Najwyższego Trybunału Administracyjnego, oraz o stosunku służbowym sędziów Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

Na podstawie art. 44 ust. 6 Konstytucji i ustawy z dnia 2 sierpnia 1926 r. o upoważnieniu Prezydenta Rzeczypospolitej do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy (Dz. U. R. P. Nr. 78, poz. 443) postanawiam co następuje:

Do najwyższego Trybunału Administracyjnego stosuje się odpowiednio dotyczące Sądu Najwyższego przepisy art. 47 § 1, 48, 60 - 66, 69 § 1, 70, 71 § 1, 72, 73, 79-82, 91 §§ 2 i 3, 95, 96 § 3, 97-101, 106, 108, 109 z wyjątkiem lit. c) § 1, 110-127, 129 - 131, 133 - 136, 141, 142, 143 § 1, 145-188, 283 § 2 i 284 § 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 6 lutego 1928 r. - prawa o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. R. P. Nr. 12, poz. 93), o ile dalsze artykuły niniejszego rozporządzenia nie zawierają odmiennych postanowień.

Punkty f) i g) art. 82 wyżej wymienionego rozporządzenia z dnia 6 lutego 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 12, poz. 93) stosuje się jedynie do tych sędziów Najwyższego Trybunału Administracyjnego, którzy w myśl art. 6 ustawy o Najwyższym Trybunale Administracyjnym (Dz. U. R. P. z 1926 r. Nr. 68, poz. 400) powinni posiadać kwalifikacje na urząd sędziowski.

Krewny do czwartego lub powinowaty do drugiego stopnia włącznie sędziego Najwyższego Trybunału Administracyjnego nie może zostać sędzią Najwyższego Trybunału Administracyjnego. Od tego postanowienia można odstąpić za zgodą Ogólnego Zgromadzenia Najwyższego Trybunału Administracyjnego i Prezesa Rady Ministrów.

Przy stosowaniu art. 125 powołanego rozporządzenia z dnia 6 lutego 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 12, poz. 93) do sędziów Najwyższego Trybunału Administracyjnego wyraz "sądowych" w § 3 tego artykułu należy zastąpić wyrazem "państwowych".

Na sędziów Najwyższego Trybunału Administracyjnego nie mogą być nakładane kary dyscyplinarne, przewidziane w art. 130 lit. d) i e) wyżej wymienionego rozporządzenia z dnia 6 lutego 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 12, poz. 93).

Do orzekania w sprawach dyscyplinarnych sędziów Najwyższego Trybunału Administracyjnego powołane są sądy następujące:

a)
Sąd Dyscyplinarny Najwyższego Trybunału Administracyjnego, orzekający w pierwszej instancji w składzie trzech sędziów Najwyższego Trybunału Administracyjnego;
b)
Wyższy Sąd Dyscyplinarny Najwyższego Trybunału Administracyjnego, orzekający w drugiej instancji w składzie pięciu sędziów Najwyższego Trybunału Administracyjnego w sprawach, rozpoznanych w pierwszej instancji przez Sąd Dyscyplinarny Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

Przewodniczącym Sądu Dyscyplinarnego Najwyższego Trybunału Administracyjnego jest najstarszy po Pierwszym Prezesie prezes Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

Przewodniczącym Wyższego Sądu Dyscyplinarnego Najwyższego Trybunału Administracyjnego jest Pierwszy Prezes Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

Członków Sądu Dyscyplinarnego Najwyższego Trybunału Administracyjnego w liczbie sześciu - w tem jednego zastępcę przewodniczącego, oraz członków Wyższego Sądu Dyscyplinarnego Najwyższego Trybunału Administracyjnego w liczbie dziesięciu - w tem jednego zastępcę przewodniczącego - wybiera Ogólne Zgromadzenie Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

Prokuratorem dyscyplinarnym w Sądzie Dyscyplinarnym oraz w Wyższym Sądzie Dyscyplinarnym Najwyższego Trybunału Administracyjnego jest wyznaczony przez Prezesa Rady Ministrów sędzia Najwyższego Trybunału Administracyjnego. Wyznaczenie następuje przed końcem każdego roku kalendarzowego na rok następny.

Posiedzenia Sądu Dyscyplinarnego i Wyższego Sądu Dyscyplinarnego Najwyższego Trybunału Administracyjnego odbywają się w obecności protokulanta, którym jest członek Sekretarjatu Prawniczego Najwyższego Trybunału Administracyjnego, wyznaczony przez Pierwszego Prezesa Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

Przewidziane w art. 284 § 1 wyżej wymienionego rozporządzenia z dnia 6 lutego 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 12, poz. 93) uprawnienia władzy mianującej obejmują w stosunku do sędziów Najwyższego Trybunału Administracyjnego jedynie prawo przeniesienia w stan spoczynku.

Czynności, które w myśl wyżej wymienionego rozporządzenia z dnia 6 lutego 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 12, poz. 93) oraz w myśl art. 7 niniejszego rozporządzenia winny być dokonane w pewnych terminach kalendarzowych, winny być - o ile chodzi o rok 1928 - dokonane do dnia 1 maja 1928 r.

Przepis powyższy nie narusza w niczem postanowienia art. 283 § 2 rozporządzenia z dnia 6 lutego 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 12, poz. 93) z tem, że postanowienia tego artykułu stosuje się tylko do końca roku 1928.

Uprawnienia, zastrzeżone w wyżej wymienionem rozporządzeniu z dnia 6 lutego 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 12, poz. 93) Ministrowi Sprawiedliwości, przysługują w stosunku do Najwyższego Trybunału Administracyjnego Prezesowi Rady Ministrów, a uprawnienia, zastrzeżone "kierownikowi sądu" lub Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego, przysługują w stosunku do Najwyższego Trybunału Administracyjnego Pierwszemu Prezesowi Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

Obwieszczenia, które w myśl powołanego rozporządzenia mają być dokonywane w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Sprawiedliwości, winny być ogłaszane, o ile chodzi o Najwyższy Trybunał Administracyjny, w Monitorze Polskim.

Wykonanie niniejszego rozporządzenia porucza się Prezesowi Rady Ministrów.

Rozporządzenie niniejsze, jak również powołane w art. 1 przepisy rozporządzenia z dnia 6 lutego 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 12, poz. 93), o ile dotyczą Najwyższego Trybunału Administracyjnego, wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.

Równocześnie w art. 6 ust. 2 ustawy o Najwyższym Trybunale Administracyjnym (Dz. U. R. P. z 1926 r. Nr. 68, poz. 400) skreśla się wyrazy: "sędziów zaś z pośród kandydatów, wybranych każdorazowo w liczbie potrójnej przez zgromadzenie prezesów i sędziów Najwyższego Trybunału Administracyjnego (Ogólne Zgromadzenie Trybunału)", w art. 8 powołanej ustawy skreśla się wyrazy: "który sprawy, dotyczące prezesów i sędziów, wnosi na Ogólne Zgromadzenie Trybunału", a zdanie drugie ustępu pierwszego oraz ustęp drugi art. 23 powołanej ustawy uchyla się. Pozostałe przepisy powołanej ustawy pozostają w mocy.