Zm.: ustawa o rozwoju systemu oświaty i wychowania.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1984.49.253

Akt jednorazowy
Wersja od: 26 października 1984 r.

USTAWA
z dnia 10 października 1984 r.
o zmianie ustawy o rozwoju systemu oświaty i wychowania.

W ustawie z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. Nr 32, poz. 160, z 1971 r. Nr 12, poz. 115, z 1972 r. Nr 16, poz. 114 i z 1975 r. Nr 45, poz. 234) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 10 ust. 3 skreśla się;
2)
w art. 11:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Praktyczna nauka zawodu stanowi część procesu kształcenia i wychowania w zasadniczych szkołach zawodowych i odbywa się:

1) w uspołecznionych i nie uspołecznionych zakładach pracy,

2) w indywidualnych gospodarstwach rolnych,

3) w szkolnych gospodarstwach rolnych,

4) w warsztatach szkolnych (pracowniach).",

b)
dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Przedsiębiorstwa państwowe i inne uspołecznione zakłady pracy uczestniczą w realizacji zadań systemu oświaty i wychowania w celu zapewnienia wykwalifikowanych kadr, a w szczególności:

1) prowadzą praktyczną naukę zawodu dla uczniów szkół zawodowych,

2) biorą udział w kształceniu politechnicznym uczniów szkół ogólnokształcących,

3) prowadzą doskonalenie zawodowe pracowników,

4) udzielają szkołom pomocy w wyposażaniu warsztatów szkolnych (pracowni).";

3)
w art. 12:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Zasadnicze szkoły zawodowe mogą działać również jako szkoły przyzakładowe bądź pod opieką patronacką branżowo odpowiednich uspołecznionych zakładów pracy.",

b)
w ust. 3 po wyrazie "przyzakładowych" dodaje się wyrazy "lub sprawowania opieki patronackiej nad zasadniczymi szkołami zawodowymi kształcącymi kadry na ich potrzeby oraz zakres tej opieki w celu zapewnienia realizacji programu nauczania";
4)
w art. 13 i następnych wyrazy "Minister Oświaty" użyte w różnych przypadkach zastępuje się wyrazami "Minister Oświaty i Wychowania" w tych samych przypadkach;
5)
w art. 18 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:

"6. Przepisy art. 11 ust. 3 i 3a stosuje się odpowiednio do szkół określonych w ust. 1 i 4.";

6)
art. 19 otrzymuje brzmienie:

"Art. 19. Szkoły średnie, o których mowa w art. 18 ust. 1 i 4, mogą być organizowane na zasadach określonych w art. 12 i w art. 13 ust. 2.";

7)
w art. 22 w zdaniu pierwszym wyrazy "prezydiami rad narodowych" zastępuje się wyrazami "organami nadzorującymi szkoły", a zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Minister Oświaty i Wychowania określa, w drodze rozporządzenia, formy tego współdziałania.";

8)
w art. 24 użyte wyrazy "Centralną Radą Związków Zawodowych" zastępuje się wyrazami "po zasięgnięciu opinii organów właściwych związków zawodowych";
9)
w art. 27 w ust. 3 wyrazy "w porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych" skreśla się;
10)
w art. 28 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Minister Oświaty i Wychowania ustala zasady działania oraz czas trwania nauki w szkołach i placówkach wymienionych w ust. 1, zgodnie z art. 36a.";

11)
w art. 30 ust. 4 skreśla się;
12)
art. 34, 35 i 36 otrzymują brzmienie:

"Art. 34. 1. Kształcenie nauczycieli i wychowawców odbywa się w szkołach wyższych oraz w innych zakładach kształcenia nauczycieli.

2. Formy i zasady działania zakładów kształcenia nauczycieli, nie będących szkołami wyższymi, ustala Minister Oświaty i Wychowania zgodnie z art. 36a.

3. Utworzenie, przekształcenie lub likwidacja zakładów kształcenia nauczycieli, nie będących szkołami wyższymi, wymaga zgody Ministra Oświaty i Wychowania.

4. Minister Oświaty i Wychowania organizuje przy udziale organów, o których mowa w art. 35 ust. 2 doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców oraz ustala formy i zakres tego doskonalenia.

Art. 35. 1. Do zakresu działania Ministra Oświaty i Wychowania należy zapewnienie jednolitego systemu kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem właściwości rad narodowych, określonej ustawą o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego, z wyłączeniem spraw objętych ustawą o szkolnictwie wyższym.

2. W zakresie kształcenia zawodowego Minister Oświaty i Wychowania wykonuje swoje zadania przy udziale właściwych ministrów, kierowników urzędów centralnych i zarządów centralnych związków spółdzielczych. Organy te uczestniczą w określaniu programów nauczania i zapewnianiu środków i warunków ich realizacji w zakresie specjalistycznych przedmiotów nauczania, a w szczególności podręczników i pomocy dydaktycznych w zawodach podstawowych dla reprezentowanych przez nie branż, oraz w ocenianiu efektywności kształcenia w zawodzie.

3. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określa organy, o których mowa w ust. 2, oraz zasady i zakres ich współdziałania.

Art. 36. 1. W dziedzinach objętych zakresem swego działania Minister Oświaty i Wychowania sprawuje koordynację oraz nadzór nad:

1) terenowymi organami administracji państwowej o właściwości szczególnej w zakresie określonym w art. 147 ust. 5 ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego,

2) innymi organami i jednostkami organizacyjnymi w sprawach funkcjonowania systemu oświaty i wychowania.

2. Nadzór nad terenowymi organami administracji państwowej o właściwości szczególnej w zakresie funkcjonowania szkolnictwa rolniczego i gospodarki żywnościowej, służby zdrowia oraz kultury i sztuki sprawują również odpowiednio Ministrowie: Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Kultury i Sztuki.";

13)
dodaje się art. 36a i 36b w brzmieniu:

"Art. 36a. 1. Minister Oświaty i Wychowania, w celu określonym w art. 35 ust. 1, w drodze rozporządzenia, ustala:

1) zasady tworzenia sieci szkolnej,

2) klasyfikację zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego.

2. Dla realizacji celu określonego w art. 35 ust. 1 Minister Oświaty i Wychowania ustala zasady działania wszystkich typów szkół, zwanych dalej "szkołami", innych placówek oświatowo-wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych, zwanych dalej "innymi placówkami", z zastrzeżeniem postanowień art. 37, a w szczególności określa:

1) statuty poszczególnych typów szkół i innych placówek.

2) plany nauczania,

3) programy nauczania, podręczniki i pomoce dydaktyczne dla przedmiotów ogólnokształcących i ogólnozawodowych, zapewnia je oraz ustala normy wyposażenia szkół w pomoce dydaktyczne do tych przedmiotów,

4) działalność dydaktyczną, kierunki pracy wychowawczej oraz organizację roku szkolnego,

5) warunki przyjmowania uczniów i wychowanków do szkół i innych placówek oraz przechodzenia z jednych typów szkół do drugich,

6) zasady przyznawania uczniom pomocy materialnej i korzystania przez nich z opieki wychowawczej,

7) zasady klasyfikowania i promowania uczniów, przeprowadzania egzaminów oraz przyznawania tytułów, wydawania świadectw i dyplomów stwierdzających kwalifikacje uzyskiwane po ukończeniu szkół.

3. Zadanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jest realizowane na wniosek organów określonych w art. 35 ust. 2, natomiast zadania, o których mowa w ust. 2, są realizowane po zasięgnięciu opinii tych organów.

4. Ministrowie Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz Zdrowia i Opieki Społecznej, a także inni ministrowie, kierownicy urzędów centralnych i zarządy centralnych związków spółdzielczych, w porozumieniu z Ministrem Oświaty i Wychowania, mogą ustalać dodatkowe, stosowne do właściwości zawodów poszczególnych branż, zasady funkcjonowania szkół i innych placówek.

Art. 36b. Minister Oświaty i Wychowania może dla celów eksperymentalnych ustalić szczególne zasady organizowania szkół i innych placówek po zasięgnięciu opinii organów właściwych do ich powołania.";

14)
art. 37 otrzymuje brzmienie:

"Art. 37. 1. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określa zasady organizacji kształcenia i wychowania w szkołach i innych placówkach kształcenia artystycznego.

2. Ministrowie Oświaty i Wychowania oraz Kultury i Sztuki w stosunku do szkół i innych placówek kształcenia artystycznego ustalą szczegółowe zasady współdziałania przy wykonywaniu zadań wymienionych w art. 36a ust. 2.";

15)
dotychczasowa treść art. 38 otrzymuje oznaczenie ust. 1 oraz dodaje się ust. 2 w brzmieniu:

"2. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia określa szkoły i inne placówki o znaczeniu ponadwojewódzkim lub szczególnym, które mogą być prowadzone i utrzymywane poza systemem rad narodowych, organy lub jednostki organizacyjne uprawnione do ich prowadzenia oraz obowiązki i uprawnienia tych organów i jednostek.";

16)
art. 41 otrzymuje brzmienie:

"Art. 41. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określa zasady:

1) organizowania praktycznej nauki zawodu, prawa i obowiązki uczniów oraz szkół zawodowych, a także jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 11 ust. 3, prowadzących praktyczną naukę zawodu,

2) finansowania praktycznej nauki zawodu, o której mowa w pkt 1,

3) ponoszenia kosztów kształcenia przez zakład pracy zatrudniający absolwentów zasadniczych szkół zawodowych, nie wyszkolonych przez ten zakład,

4) udziału zakładów pracy w kształceniu politechnicznym uczniów szkół ogólnokształcących."

Tracą moc:

1)
ustawa z dnia 7 kwietnia 1949 r. o likwidacji analfabetyzmu (Dz. U. Nr 25, poz. 177 i z 1952 r. Nr 11, poz. 66),
2)
ustawa z dnia 15 lutego 1952 r. o zmianie form organizacji nauczania początkowego dorosłych (Dz. U. Nr 11, poz. 66).

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.