Zm.: ustawa o rozwoju systemu oświaty i wychowania.
Dz.U.1984.49.253
Akt jednorazowyUSTAWA
z dnia 10 października 1984 r.
o zmianie ustawy o rozwoju systemu oświaty i wychowania.
W ustawie z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. Nr 32, poz. 160, z 1971 r. Nr 12, poz. 115, z 1972 r. Nr 16, poz. 114 i z 1975 r. Nr 45, poz. 234) wprowadza się następujące zmiany:
"3. Praktyczna nauka zawodu stanowi część procesu kształcenia i wychowania w zasadniczych szkołach zawodowych i odbywa się:
1) w uspołecznionych i nie uspołecznionych zakładach pracy,
2) w indywidualnych gospodarstwach rolnych,
3) w szkolnych gospodarstwach rolnych,
4) w warsztatach szkolnych (pracowniach).",
"3a. Przedsiębiorstwa państwowe i inne uspołecznione zakłady pracy uczestniczą w realizacji zadań systemu oświaty i wychowania w celu zapewnienia wykwalifikowanych kadr, a w szczególności:
1) prowadzą praktyczną naukę zawodu dla uczniów szkół zawodowych,
2) biorą udział w kształceniu politechnicznym uczniów szkół ogólnokształcących,
3) prowadzą doskonalenie zawodowe pracowników,
4) udzielają szkołom pomocy w wyposażaniu warsztatów szkolnych (pracowni).";
"1. Zasadnicze szkoły zawodowe mogą działać również jako szkoły przyzakładowe bądź pod opieką patronacką branżowo odpowiednich uspołecznionych zakładów pracy.",
"6. Przepisy art. 11 ust. 3 i 3a stosuje się odpowiednio do szkół określonych w ust. 1 i 4.";
"Art. 19. Szkoły średnie, o których mowa w art. 18 ust. 1 i 4, mogą być organizowane na zasadach określonych w art. 12 i w art. 13 ust. 2.";
"Minister Oświaty i Wychowania określa, w drodze rozporządzenia, formy tego współdziałania.";
"2. Minister Oświaty i Wychowania ustala zasady działania oraz czas trwania nauki w szkołach i placówkach wymienionych w ust. 1, zgodnie z art. 36a.";
"Art. 34. 1. Kształcenie nauczycieli i wychowawców odbywa się w szkołach wyższych oraz w innych zakładach kształcenia nauczycieli.
2. Formy i zasady działania zakładów kształcenia nauczycieli, nie będących szkołami wyższymi, ustala Minister Oświaty i Wychowania zgodnie z art. 36a.
3. Utworzenie, przekształcenie lub likwidacja zakładów kształcenia nauczycieli, nie będących szkołami wyższymi, wymaga zgody Ministra Oświaty i Wychowania.
4. Minister Oświaty i Wychowania organizuje przy udziale organów, o których mowa w art. 35 ust. 2 doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców oraz ustala formy i zakres tego doskonalenia.
Art. 35. 1. Do zakresu działania Ministra Oświaty i Wychowania należy zapewnienie jednolitego systemu kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem właściwości rad narodowych, określonej ustawą o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego, z wyłączeniem spraw objętych ustawą o szkolnictwie wyższym.
2. W zakresie kształcenia zawodowego Minister Oświaty i Wychowania wykonuje swoje zadania przy udziale właściwych ministrów, kierowników urzędów centralnych i zarządów centralnych związków spółdzielczych. Organy te uczestniczą w określaniu programów nauczania i zapewnianiu środków i warunków ich realizacji w zakresie specjalistycznych przedmiotów nauczania, a w szczególności podręczników i pomocy dydaktycznych w zawodach podstawowych dla reprezentowanych przez nie branż, oraz w ocenianiu efektywności kształcenia w zawodzie.
3. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określa organy, o których mowa w ust. 2, oraz zasady i zakres ich współdziałania.
Art. 36. 1. W dziedzinach objętych zakresem swego działania Minister Oświaty i Wychowania sprawuje koordynację oraz nadzór nad:
1) terenowymi organami administracji państwowej o właściwości szczególnej w zakresie określonym w art. 147 ust. 5 ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego,
2) innymi organami i jednostkami organizacyjnymi w sprawach funkcjonowania systemu oświaty i wychowania.
2. Nadzór nad terenowymi organami administracji państwowej o właściwości szczególnej w zakresie funkcjonowania szkolnictwa rolniczego i gospodarki żywnościowej, służby zdrowia oraz kultury i sztuki sprawują również odpowiednio Ministrowie: Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Kultury i Sztuki.";
"Art. 36a. 1. Minister Oświaty i Wychowania, w celu określonym w art. 35 ust. 1, w drodze rozporządzenia, ustala:
1) zasady tworzenia sieci szkolnej,
2) klasyfikację zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego.
2. Dla realizacji celu określonego w art. 35 ust. 1 Minister Oświaty i Wychowania ustala zasady działania wszystkich typów szkół, zwanych dalej "szkołami", innych placówek oświatowo-wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych, zwanych dalej "innymi placówkami", z zastrzeżeniem postanowień art. 37, a w szczególności określa:
1) statuty poszczególnych typów szkół i innych placówek.
2) plany nauczania,
3) programy nauczania, podręczniki i pomoce dydaktyczne dla przedmiotów ogólnokształcących i ogólnozawodowych, zapewnia je oraz ustala normy wyposażenia szkół w pomoce dydaktyczne do tych przedmiotów,
4) działalność dydaktyczną, kierunki pracy wychowawczej oraz organizację roku szkolnego,
5) warunki przyjmowania uczniów i wychowanków do szkół i innych placówek oraz przechodzenia z jednych typów szkół do drugich,
6) zasady przyznawania uczniom pomocy materialnej i korzystania przez nich z opieki wychowawczej,
7) zasady klasyfikowania i promowania uczniów, przeprowadzania egzaminów oraz przyznawania tytułów, wydawania świadectw i dyplomów stwierdzających kwalifikacje uzyskiwane po ukończeniu szkół.
3. Zadanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jest realizowane na wniosek organów określonych w art. 35 ust. 2, natomiast zadania, o których mowa w ust. 2, są realizowane po zasięgnięciu opinii tych organów.
4. Ministrowie Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz Zdrowia i Opieki Społecznej, a także inni ministrowie, kierownicy urzędów centralnych i zarządy centralnych związków spółdzielczych, w porozumieniu z Ministrem Oświaty i Wychowania, mogą ustalać dodatkowe, stosowne do właściwości zawodów poszczególnych branż, zasady funkcjonowania szkół i innych placówek.
Art. 36b. Minister Oświaty i Wychowania może dla celów eksperymentalnych ustalić szczególne zasady organizowania szkół i innych placówek po zasięgnięciu opinii organów właściwych do ich powołania.";
"Art. 37. 1. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określa zasady organizacji kształcenia i wychowania w szkołach i innych placówkach kształcenia artystycznego.
2. Ministrowie Oświaty i Wychowania oraz Kultury i Sztuki w stosunku do szkół i innych placówek kształcenia artystycznego ustalą szczegółowe zasady współdziałania przy wykonywaniu zadań wymienionych w art. 36a ust. 2.";
"2. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia określa szkoły i inne placówki o znaczeniu ponadwojewódzkim lub szczególnym, które mogą być prowadzone i utrzymywane poza systemem rad narodowych, organy lub jednostki organizacyjne uprawnione do ich prowadzenia oraz obowiązki i uprawnienia tych organów i jednostek.";
"Art. 41. Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia, określa zasady:
1) organizowania praktycznej nauki zawodu, prawa i obowiązki uczniów oraz szkół zawodowych, a także jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 11 ust. 3, prowadzących praktyczną naukę zawodu,
2) finansowania praktycznej nauki zawodu, o której mowa w pkt 1,
3) ponoszenia kosztów kształcenia przez zakład pracy zatrudniający absolwentów zasadniczych szkół zawodowych, nie wyszkolonych przez ten zakład,
4) udziału zakładów pracy w kształceniu politechnicznym uczniów szkół ogólnokształcących."
Tracą moc:
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (13)
Akty zmieniane liczba obiektów na liście: (2)
Akty uchylane liczba obiektów na liście: (11)
- Kwalifikacje nauczycieli i wychowawców szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych podległych Ministrowi Obrony Narodowej.
- Kwalifikacje nauczycieli i wychowawców szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych podległych Ministrowi Żeglugi.
- Kwalifikacje nauczycieli i wychowawców szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych podległych Ministrowi Przemysłu Chemicznego.