Zm.: ustawa - Kodeks postępowania administracyjnego.
Dz.U.1990.34.201
Akt jednorazowyUSTAWA
z dnia 24 maja 1990 r.
o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego.
W ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 1980 r. Nr 9, poz. 26 i Nr 27, poz. 111, z 1982 r. Nr 7, poz. 55 i Nr 45, poz. 289, z 1983 r. Nr 41, poz. 185, z 1984 r. Nr 34, poz. 183, z 1986 r. Nr 47, poz. 228, z 1987 r. Nr 21, poz. 123 i Nr 33, poz. 186 oraz z 1989 r. Nr 20, poz. 107) wprowadza się następujące zmiany:
"1) przed organami administracji państwowej oraz organami samorządu terytorialnego w należących do właściwości tych organów sprawach indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych,
2) w sprawach rozstrzygania sporów o właściwość między organami administracji państwowej i organami samorządu terytorialnego oraz między tymi organami a sądami",
"1) państwowych i komunalnych jednostek organizacyjnych";
"Art. 2. Kodeks postępowania administracyjnego normuje ponadto postępowanie przed organami państwowymi, organami samorządowymi, organami państwowych i komunalnych jednostek organizacyjnych oraz przed organami organizacji społecznych w sprawach skarg i wniosków (dział VIII).";
"§ 1. Przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje się do postępowania w sprawach karnych skarbowych.",
"3) organach administracji państwowej - rozumie się przez to naczelne i centralne organy administracji państwowej, terenowe organy administracji rządowej, organy samorządu terytorialnego, a także organy wymienione w art. 1 § 2",
"6) organach samorządu terytorialnego - rozumie się przez to organy gmin, ich związków lub kolegia odwoławcze przy sejmikach.";
"Art. 6. Organy administracji państwowej działają na podstawie przepisów prawa.";
"Art. 17. Organami wyższego stopnia w rozumieniu kodeksu są:
1) w stosunku do organów gmin w sprawach należących do zadań własnych gmin - kolegia odwoławcze przy sejmikach, a w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej - wojewodowie,
2) w stosunku do kierowników rejonowych urzędów rządowej administracji ogólnej - wojewodowie, a w stosunku do wojewodów - właściwi w sprawie ministrowie,
3) w stosunku do innych organów administracji rządowej, państwowych i komunalnych jednostek organizacyjnych - odpowiednie organy nadrzędne i właściwi ministrowie,
4) w stosunku do organów organizacji społecznych - odpowiednie organy wyższego stopnia tych organizacji, a w razie ich braku - organ państwowy sprawujący nadzór nad ich działalnością.";
"1) w stosunku do organów administracji państwowej, organów samorządu terytorialnego oraz organów państwowych i komunalnych jednostek organizacyjnych - Prezes Rady Ministrów i właściwi ministrowie";
"Art. 22. § 1. Spory o właściwość rozstrzygają:
1) między organami gmin w jednym województwie w sprawach należących do zadań własnych gmin - wspólne dla nich kolegium odwoławcze przy sejmiku,
2) między organami gmin w różnych województwach w sprawach należących do zadań własnych gmin - właściwe kolegia odwoławcze przy sejmikach działające wspólnie,
3) między organami gmin w jednym województwie w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej - wojewoda,
4) między organami gmin w różnych województwach w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej - minister właściwy do spraw administracji,
5) między kierownikami rejonowych urzędów rządowej administracji ogólnej - wspólny dla nich wojewoda,
6) między kierownikami rejonowych urzędów rządowej administracji ogólnej w różnych województwach oraz między wojewodami - minister właściwy do spraw administracji,
7) między terenowymi organami rządowej administracji ogólnej a organami administracji specjalnej - minister właściwy do spraw administracji po porozumieniu z organem sprawującym nadzór nad organem pozostającym w sporze z terenowym organem rządowej administracji ogólnej,
8) między organami administracji rządowej innymi niż wymienione w pkt 5-7 - wspólny dla nich organ wyższego stopnia, a w razie braku takiego organu - minister właściwy do spraw administracji,
9) między organami administracji państwowej, gdy jednym z nich jest naczelny organ administracji państwowej - Prezes Rady Ministrów.
§ 2. Spory o właściwość między organami samorządu terytorialnego a terenowymi organami administracji rządowej rozstrzyga sąd administracyjny.";
"§ 3. Jeżeli kolegium odwoławcze przy sejmiku na skutek wyłączenia jego członków nie może załatwić sprawy, minister właściwy do spraw administracji wyznaczy do załatwienia sprawy kolegium odwoławcze w innym województwie.";
"Art. 27a. § 1. Organy gminy podlegają także wyłączeniu od załatwienia sprawy, w której stroną jest gmina.
§ 2. W przypadku określonym w § 1 sprawę załatwia organ innej gminy wyznaczony przez:
1) kolegium odwoławcze przy sejmiku - w sprawach należących do zadań własnych gmin,
2) wojewodę - w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.";
"Art. 124. § 1. Postanowienie powinno zawierać: oznaczenie organu administracji państwowej, datę jego wydania, oznaczenie strony lub stron albo innych osób biorących udział w postępowaniu, powołanie podstawy prawnej, rozstrzygnięcie, pouczenie, czy i w jakim trybie służy na nie zażalenie lub skarga do sądu administracyjnego (art. 196 § 3 pkt 1) oraz podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby upoważnionej do jego wydania.
§ 2. Postanowienie powinno zawierać uzasadnienie faktyczne i prawne, jeżeli służy na nie zażalenie lub skarga do sądu administracyjnego oraz gdy wydane zostało na skutek zażalenia na postanowienie.";
"Art. 125. § 1. Postanowienia, od których służy stronom zażalenie lub skarga do sądu administracyjnego, doręcza się na piśmie.
§ 2. W przypadkach wymienionych w art. 14 § 2 postanowienia mogą być stronom ogłaszane ustnie.
§ 3. Postanowienie, które może być zaskarżone do sądu administracyjnego, doręcza się stronie wraz z pouczeniem o dopuszczalności wniesienia skargi oraz uzasadnieniem faktycznym i prawnym.";
"§ 4. Od decyzji wydanej w I instancji przez kolegium odwoławcze przy sejmiku w sprawach należących do zadań własnych gmin odwołanie nie służy. Przepis § 3 stosuje się odpowiednio.";
"§ 3. W sprawach należących do zadań własnych gminy do zmiany lub uchylenia decyzji, o której mowa w § 1 oraz w art. 155, właściwe są organy gminy.";
"Stwierdzenie nieważności decyzji wydanej przez kolegium odwoławcze przy sejmiku należy do właściwego naczelnego organu administracji państwowej.";
"§ 2. Uprawnienia określone w § 1 w stosunku do decyzji wydanych przez kierowników rejonowych urzędów rządowej administracji ogólnej oraz organy gmin w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej przysługują także wojewodzie.";
"Art. 196. § 1. Decyzja organu administracji państwowej może być zaskarżona do sądu administracyjnego z powodu jej niezgodności z prawem.
§ 2. Przepisy niniejszego działu stosuje się do decyzji organów, o których mowa w art. 1 § 1 pkt 1 i § 2, wydanych w postępowaniach określonych w kodeksie lub w innych ustawach szczególnych.
§ 3. Przepisy niniejszego działu stosuje się odpowiednio również do postanowień:
1) o odmowie dopuszczenia organizacji społecznej do udziału w postępowaniu, o odmowie przywrócenia terminu do wniesienia odwołania, o zawieszeniu postępowania, o odmowie podjęcia zawieszonego postępowania, o zatwierdzeniu i odmowie zatwierdzenia ugody, w sprawie sprostowania i wyjaśnienia decyzji, o stwierdzeniu niedopuszczalności odwołania, o uchybieniu terminu do wniesienia odwołania oraz w sprawie kosztów postępowania,
2) o rozstrzygnięciu zarzutów w sprawie prowadzenia postępowania egzekucyjnego lub zabezpieczającego w administracji oraz o umorzeniu lub odmowie umorzenia tych postępowań.
§ 4. Przepisów § 1-3 nie stosuje się, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej w sprawach:
1) wynikających z nadrzędności i podległości organizacyjnej w stosunkach między organami administracji państwowej,
2) wynikających z podległości służbowej w urzędach organów administracji państwowej oraz w innych państwowych jednostkach organizacyjnych,
3) odmowy powołania lub mianowania na stanowiska kierownicze i do pełnienia funkcji w organach państwowych, chyba że obowiązek powołania lub mianowania wynika z przepisów prawa,
4) dyscyplinarnych,
5) udzielania wiz, przyznawania prawa azylu, uzyskiwania zezwolenia na pobyt stały i wydalania, chyba że cudzoziemiec przebywa legalnie w Rzeczypospolitej Polskiej,
6) należących do właściwości Urzędu Patentowego i Komisji Odwoławczej przy tym Urzędzie,
7) należących do właściwości innych sądów.";
"Art. 200. § 1. Skargę do sądu administracyjnego wnosi się za pośrednictwem organu, który wydał zaskarżoną decyzję w ostatniej instancji. Termin do wniesienia skargi uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem skarga została wniesiona bezpośrednio do sądu administracyjnego; sąd przekazuje niezwłocznie taką skargę właściwemu organowi w celu nadania jej dalszego biegu.
§ 2. Organ administracji państwowej, o którym mowa w § 1, przekazuje skargę wraz z aktami sprawy do sądu administracyjnego w terminie trzydziestu dni od dnia jej wniesienia. Może też w tym terminie, jeżeli uzna skargę w całości za słuszną, zmienić lub uchylić decyzję na zasadach określonych w art. 207 § 2.
§ 3. Decyzja wydana na podstawie § 2 nie może być w tym samym trybie zmieniona lub uchylona.
§ 4. W przypadku uchylenia decyzji z przyczyn określonych w art. 145 § 1 stosuje się odpowiednio art. 153.
§ 5. Organ administracji państwowej, przekazując skargę sądowi administracyjnemu, jest obowiązany wnieść równocześnie odpowiedź na tę skargę, w której wskazuje przyczyny jej nieuwzględnienia oraz przedstawia stanowisko wobec wszystkich zawartych w niej zarzutów.
§ 6. Jeżeli skarga wraz z aktami sprawy nie zostanie przekazana sądowi w terminie określonym w § 2, wykonanie decyzji ulega wstrzymaniu z mocy prawa.";
"§ 3. Przepisu § 2 nie stosuje się w sprawach z zakresu powszechnego obowiązku obrony; w tych sprawach sąd wyznacza rozprawę nie później niż w ciągu 7 dni od wpłynięcia skargi do sądu, chyba że zachodzą przeszkody formalne.";
"§ 7. W sprawach skarg na decyzje i postanowienia, wydane w innym postępowaniu niż uregulowane w kodeksie, przepisy § 1-6 stosuje się z uwzględnieniem przepisów regulujących postępowanie, w którym wydano zaskarżoną decyzję lub postanowienie.";
"Art. 216a. § 1. Przepisy niniejszego działu stosuje się odpowiednio do skarg na uchwałę organu gminy i rozstrzygnięcie nadzorcze oraz stanowisko organu określone w ustawie o samorządzie terytorialnym.
§ 2. Skargę na uchwałę, o której mowa w art. 101 ustawy o samorządzie terytorialnym, można wnieść do sądu administracyjnego w imieniu własnym lub reprezentując grupę mieszkańców gminy.
Art. 216b. § 1. Z wnioskiem o rozpatrzenie sporu, o którym mowa w art. 22 § 2, mogą występować:
1) zainteresowany organ samorządu terytorialnego lub terenowy organ administracji rządowej - gdy uznają się równocześnie za właściwe do załatwienia sprawy (spór pozytywny),
2) strona - gdy w sprawie za niewłaściwy uznaje się zarówno organ samorządu terytorialnego, jak i terenowy organ administracji rządowej (spór negatywny),
3) minister właściwy do spraw administracji,
4) Prokurator Generalny.
§ 2. Sąd administracyjny po przeprowadzeniu rozprawy wydaje postanowienie, w którym wyznacza organ właściwy do załatwienia sprawy.
§ 3. W kwestiach nie unormowanych w § 1 i 2 do postępowania o rozpatrzenie sporu o właściwość stosuje się odpowiednio przepisy niniejszego działu.";
"§ 1. Organy państwowe, organy samorządu terytorialnego i inne organy samorządowe oraz organy organizacji społecznych - rozpatrują oraz załatwiają skargi i wnioski w ramach swojej właściwości.";
"Art. 229. Jeżeli przepisy szczególne nie określają innych organów właściwych do rozpatrywania skarg, jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej zadań lub działalności:
1) rady gminy - sejmik samorządowy, a w stosunku do sejmiku samorządowego - Prezes Rady Ministrów,
2) organów samorządu terytorialnego w sprawach należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej - wojewoda,
3) zarządu gminy - rada gminy,
4) wójta, burmistrza (prezydenta miasta) w sprawach należących do zadań własnych gminy - zarząd gminy,
5) kierownika rejonowego urzędu rządowej administracji ogólnej - wojewoda,
6) wojewody w sprawach podlegających rozpatrzeniu według przepisów kodeksu - właściwy minister, a w innych sprawach Prezes Rady Ministrów,
7) innego terenowego organu administracji rządowej, przedsiębiorstwa państwowego lub innej państwowej jednostki organizacyjnej - organ wyższego stopnia lub sprawujący bezpośredni nadzór,
8) ministra - Rada Ministrów,
9) innego organu centralnego i jego kierownika - organ, któremu podlega.";
"Art. 257. Zwierzchni nadzór nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków składanych do sądów sprawuje Krajowa Rada Sądownictwa, a do innych organów i jednostek organizacyjnych - Prezes Rady Ministrów.";
"2) właściwi rzeczowo ministrowie we współdziałaniu z ministrem właściwym do spraw administracji - gdy chodzi o skargi załatwiane przez terenowe organy administracji rządowej, a wojewodowie - gdy chodzi o skargi załatwiane przez kierowników rejonowych urzędów rządowej administracji ogólnej,
3) terenowe organy administracji rządowej - gdy chodzi o skargi załatwiane przez jednostki organizacyjne nadzorowane przez te organy,",
"5) Prezes Rady Ministrów i wojewodowie - gdy chodzi o skargi załatwiane przez organy samorządu terytorialnego oraz komunalne jednostki organizacyjne.";
W sprawach, w których do dnia wejścia w życie niniejszej ustawy decyzje lub postanowienia nie mogły być zaskarżone do sądu administracyjnego, przepisy działu VI Kodeksu postępowania administracyjnego stosuje się, jeżeli postępowanie w tych sprawach zostało wszczęte po wejściu w życie niniejszej ustawy.
Z wyjątkiem przepisów dotyczących spraw wymienionych w art. 196 § 4 Kodeksu postępowania administracyjnego, tracą moc wszelkie przepisy szczególne ograniczające dopuszczalność zaskarżenia decyzji administracyjnych do sądu administracyjnego.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (3)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (3)
- Kto powinien upoważnić pracownika organu do reprezentowania gminy - rada gminy czy wójt?
- Czy w sytuacji, kiedy właścicielem działki jest gmina, z której zalewana jest inna nieruchomość, należy wystąpić do SKO czy do wojewody z wnioskiem o wyznaczenie innego burmistrza?
- Czy inwestor powinien do projektu budowlanego dołączyć decyzję administracyjną na lokalizowanie w pasie drogowym obiektów budowlanych?