Zm.: rozporządzenie z dnia 6 lipca 1932 r. w sprawie wykonania ustawy o zarobkowym przewozie osób i towarów pojazdami mechanicznymi.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1936.93.654

Akt jednorazowy
Wersja od: 29 grudnia 1936 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 11 grudnia 1936 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Spraw Wewnętrznych, Spraw Wojskowych, Przemysłu i Handlu, Sprawiedliwości, Poczt i Telegrafów oraz Skarbu o zmianie rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 6 lipca 1932 r. w sprawie wykonania ustawy o zarobkowym przewozie osób i towarów pojazdami mechanicznymi.

Na podstawie art. 6 ust. (1) i art. 12 ustawy z dnia 14 marca 1932 r. o zarobkowym przewozie osób i towarów pojazdami mechanicznymi (Dz. U. R. P. Nr 32, poz. 336) zarządza się co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Komunikacji z dnia 6 lipca 1932 r. (Dz. U. R. P. Nr 95, poz. 821) wprowadza się zmiany następujące:
1)
w § 4 ust. (2) otrzymuje brzmienie:

"(2) Za przewóz towarów na oznaczonym obszarze w rozumieniu art. 2, 3, 4 i 5 należy uważać przewóz od i do stacji kolejowych w granicach wyznaczonych powiatów, jak również przewóz między miejscowościami w granicach tych powiatów.";

w tym samym paragrafie dodaje się nowy ustęp - z kolei trzeci - o brzmieniu:

"(3) Koncesje, wydawane na przewóz tylko pewnego rodzaju towarów pojazdami mechanicznymi, specjalnie przystosowanymi do przewozu takich towarów, tudzież na przewóz sezonowych produktów, mogą zawierać uprawnienie do wykonywania przewozów na dowolnych liniach w całym Państwie.";

dotychczasowy ustęp trzeci oznacza się jako ustęp czwarty;

2)
w § 5 dodaje się zdanie drugie:

"Porozumienie to nie jest potrzebne, jeżeli chodzi o przewozy, wymienione w § 4 ust. (3).";

3)
w § 31 ust. (2) otrzymuje brzmienie:

"(2) Ubiegający się o koncesję na linię, linie lub sieci linii przewozowych powinien nadto podać projektowane taryfy przewozowe (maksymalne).";

w tym samym paragrafie dodaje się nowy ustęp:

"(3) Ubiegający się o koncesję na przewóz towarów na oznaczonym obszarze powinien przedstawić władzy, udzielającej koncesji, odpis umowy, zawartej z przedsiębiorstwem "Polskie Koleje Państwowe", o udziale w wykonywaniu przewozów z koleją (komunikacje kombinowane).";

4)
§ 33 otrzymuje brzmienie:

"§ 33. Otrzymujący koncesję na przewóz towarów na linię, linie lub sieci linii przewozowych obowiązany jest przedstawiać do zatwierdzenia władzy, udzielającej koncesji, taryfy na przewóz towarów, i nie wolno mu pobierać za przewóz opłat wyższych niż zatwierdzone przez władzę. Poza tym do taryf przewozowych mają odpowiednie zastosowanie przepisy § 9 ust. (2) i (3) i §§ 10 i 11.";

5)
§ 37 otrzymuje brzmienie:

"§ 37. Przy równych warunkach pierwszeństwo do otrzymania koncesji mają ubiegający się o koncesję, którzy zobowiążą się do używania i utrzymywania w odpowiednim stanie pojazdów mechanicznych całkowicie lub częściowo wyprodukowanych w kraju, tudzież odpowiadających specjalnym wymaganiom obrony Państwa.";

6)
w § 38 w ust. (1) pkt 1) otrzymuje brzmienie:

"1) ubiegający się o koncesję posiada dostatecznie silne podstawy finansowe oraz potrzebną fachowość do prowadzenia przedsiębiorstwa przewozowego i daje gwarancję solidnego wypełniania obowiązków koncesjonariusza;";

w tym samym paragrafie dodaje się nowy ustęp:

"(3) Koncesje nie będą wydawane osobom prawnym, których zadaniem nie jest wykonywanie zarobkowego przewozu samochodami. Podstawę do oceny tej okoliczności stanowi statut lub rejestr handlowy albo rejestr spółdzielni.";

7)
§ 39 skreśla się.
8)
§ 41 otrzymuje brzmienie:

"§ 41. (1) Otrzymujący koncesję powinien złożyć opłatę za czynności urzędowe, związane z udzieleniem koncesji, w następującej wysokości:

1) za czynności urzędowe, związane z nadaniem koncesji na przewóz osób po 1,5 gr od każdej jednostki iloczynu z ilości miejsc dla podróżnych w pojazdach mechanicznych (bez rezerwowych) przez średnią długość linii w kilometrach, nie mniej jednak niż 30 zł;

2) za czynności urzędowe, związane z nadaniem koncesji na przewóz towarów na linii, liniach lub sieci linii przewozowych po 10 gr od każdej jednostki iloczynu z ilości ton nośności pojazdów mechanicznych przez średnią długość linii w kilometrach, nie mniej jednak niż 30 zł;

3) za czynności urzędowe, związane z nadaniem koncesji na oznaczonym obszarze po 30 zł od jednej tony nośności pojazdu.

(2) Za czynności urzędowe w sprawie koncesji z prawem wyłączności pobiera się opłatę w podwójnej wysokości.";

9)
§ 42 otrzymuje brzmienie:

"§ 42. Opłaty, wymienione w § 41, uiszcza się gotówką za pośrednictwem Pocztowej Kasy Oszczędności, na dochód Państwowego Funduszu Drogowego.";

10)
§ 44 otrzymuje brzmienie:

"§ 44. (1) Koncesje mogą być udzielane na okres do 25 lat.

(2) Koncesjonariuszowi, który wykaże się zainwestowaniem kapitału na budowę garażów, warsztatów, magazynów lub innych urządzeń, związanych z wykonywaniem przewozów, wojewódzka władza administracji ogólnej - z zachowaniem przepisu § 38 - przedłuży lub wyda nową koncesję na obsługiwane przez niego linie, co najmniej na czas niezbędny do amortyzacji dokonanych wkładów".

Koncesje na przewóz towarów na linię, linie lub sieci linii przewozowych, wydane przez wojewódzkie władze administracji ogólnej przed i po wejściu w życie rozporządzenia niniejszego, uprawniać będą w okresie czasu na który zostały wydane, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 1938 r., do wykonywania przez koncesjonariusza zarobkowego przewozu towarów na dowolnych liniach w całym Państwie, z wyjątkiem tych linii, co do których Minister Komunikacji zastrzeże swej kompetencji udzielanie koncesji.
W okresie czasu do dnia 31 grudnia 1938 r. opłata jednorazowa za czynności urzędowe, związane z wydaniem koncesji na przewóz towarów pojazdami mechanicznymi na linie przewozowe, obliczana będzie w myśl § 41 ust. (1) pkt 3).
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1937 r.