Zm.: rozporządzenie z dnia 30 listopada 1931 r. o kwalifikacjach oficerów w polskiej marynarce handlowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1935.15.84

Akt jednorazowy
Wersja od: 7 marca 1935 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU I HANDLU
z dnia 20 lutego 1935 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Spraw Wojskowych o zmianie niektórych postanowień rozporządzenia z dnia 30 listopada 1931 r. o kwalifikacjach oficerów w polskiej marynarce handlowej.

Na podstawie art. 6 pkt. 10 i art. 7 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 listopada 1930 r. o bezpieczeństwie statków morskich (Dz. U. R. P. Nr. 80, poz. 632) zarządzam co następuje:
W rozporządzeniu Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 30 listopada 1931 r. wydanem w porozumieniu z Ministrem Spraw Wojskowych o kwalifikacjach oficerów w polskiej marynarce handlowej (Dz. U. R. P. z 1932 r. Nr. 4, poz. 24) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 5 ust. 3 po słowach: "z wyjątkiem pasażerskich" dodaje się słowa "oraz wszelkiemi statkami w żegludze przybrzeżnej";
2)
w § 10 zmienia się brzmienie pkt. b) jak następuje:

"b) wykazać się 12-miesięczną praktyką, odbytą po otrzymaniu dyplomu kapitana żeglugi małej w charakterze pomocnika kierownika statku (kapitana) w żegludze wielkiej lub też 36-miesięczną praktyką w charakterze pomocnika kierownika statku (kapitana) w żegludze małej; w przypadku odbycia praktyki cenzusowej częściowo w żegludze wielkiej, częściowo w małej, każde 3 miesiące pływania w żegludze małej będzie zaliczane jako jeden miesiąc pływania w żegludze wielkiej; kandydaci, którzy nie wykażą się co najmniej 9-miesięczną praktyką w żegludze wielkiej, muszą złożyć egzamin uzupełniający według programu i regulamin, upalonego przez Ministra Przemysłu i Handlu";

3)
w § 15 zmienia się brzmienie pkt. b) jak następuje:

"b) wykazać się 30-miesięczną praktyką w warsztatach budowy lub naprawy maszyn okrętowych i na statkach przy obsłudze maszyn, a w tem co najmniej 6 miesięcy w warsztatach budowy lub naprawy maszyn okrętowych i co najmniej 12 miesięcy praktyki na statkach przy obsłudze maszyn; praktyka przy obsłudze maszyn na statkach rzecznych może być zaliczona co najwyżej w ilości 12 miesięcy, przyczem 2 miesiące tej praktyki będą zaliczane jako jeden miesiąc praktyki na statkach morskich;

4)
w § 17 zmienia się brzmienie pkt. b) jak następuje:

"b) wykazać się praktyką, odbytą w żegludze morskiej przy obsłudze maszyn okrętowych w charakterze pomocnika kierownika maszyn na statkach 1 lub II kategorji po otrzymaniu dyplomu mechanika okrętowego II-ej klasy, w ilości: 24 miesięcy, jeżeli co najmniej 12 miesięcy praktyki odbytych zostanie na statkach I kategorji lub 36 miesięcy, jeżeli praktyka jest odbywana na statkach II kategorji.

W przypadkach odbycia praktyki cenzusowej na dyplom mechanika okrętowego I klasy częściowo na statkach I lub II kategorji, każde dwa miesiące praktyki na statkach kategorii II będą zaliczane jako jeden miesiąc praktyki na siatkach I kategorii".

5)
§ 21 pkt. "a" nadaje się brzmienie następujące:

"a) osoby, które w innych państwach uzyskały dyplomy oficerów służby nawigacyjnej; zmiana dyplomu cudzoziemskiego na dyplom polski następuje w trybie, określonym w § 28 rozporządzenia niniejszego, po wysłuchaniu opinji Komisji Kwalifikacyjnej - na zasadzie swobodnej oceny równoważności dyplomów: przy braku zupełnej równoważności dyplom zamienny może być wydany z ograniczeniem uprawnień albo z zastrzeżeniem dodatkowych egzaminów lub cenzusów praktyki przed uzyskaniem wyższych dyplomów polskich;".

6)
w § 21 pkt. "b" zamiast słów: "o ile wykażą się praktyką żeglarską na statkach marynarki wojennej" wstawia się słowa: "o ile wykażą się praktyką żeglarską w kampanji morskiej na okrętach marynarki wojennej polskiej lub cudzoziemskiej";
7)
w § 22 pkt. "a" nadaje się brzmienie następujące:

"a) osoby, które w innych państwach uzyskały dyplom oficerów służby mechanicznej; zamiana dyplomu cudzoziemskiego na dyplom polski następuje w trybie, określonym w § 28 rozporządzenia niniejszego, po wysłuchaniu opinji Komisji Kwalifikacyjnej - na zasadzie swobodnej oceny równoważności dyplomów; przy braku zupełnej równoważności dyplom zamienny może być wydany z ograniczeniem uprawnień albo z zastrzeżeniem dodatkowych egzaminów lub cenzusów praktyki przed uzyskaniem wyższych dyplomów polskich;".

8)
po § 22 wstawia się § 22a treści następującej:

"Oficerowie polskiej marynarki handlowej, którzy uzyskali dyplomy polskie przed wejściem w życie ustawy z dnia 6 lipca 1923 r. o stanowiskach oficerskich w polskiej marynarce handlowej (Dz. U. R. P. Nr . 75, poz. 588) nie mogą być awansowani na stanowiska wyższe, jeżeli uzyskali dyplomy bez zachowania warunków, wymaganych wyżej powołaną ustawą lub rozporządzeniem niniejszem, chyba że wymagane warunki były wypełniane już po uzyskaniu dyplomów";

9)
w § 23 pkt. "a" i "b" wyrazy "statkami" zmienia się na wyrazy "okrętami".
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.