Zm.: rozporządzenie z dnia 24 września 1926 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe".
Dz.U.1930.82.641
Akt jednorazowyROZPORZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 29 listopada 1930 r.
w sprawie zmian i uzupełnień rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe".
W rozporządzeniu Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. R. P. Nr. 97, poz. 568) wprowadza się następujące zmiany i uzupełnienia:
"Organom przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" służą wszystkie publiczno-prawne uprawnienia dotychczasowego państwowego zarządu kolejowego";
"Art. 3. Przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe" będzie wpisane do rejestru handlowego. Wpisaniu do rejestru handlowego ulega firma, siedziba i przedmiot przedsiębiorstwa. Prokury nie wpisuje się do rejestru handlowego, natomiast wpisaniu do rejestru handlowego ulegają imiona i nazwiska osób, uprawnionych do podpisywania skryptów dłużnych i weksli w imieniu przedsiębiorstwa";
"Przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe" prowadzi eksploatację wszystkich linij kolejowych, zarządzanych dotychczas przez Ministerstwo Komunikacji, i w tym celu obejmuje w zarząd powierniczy i użytkowanie cały ich majątek nieruchomy. Majątek ruchomy, przeznaczony do użytku kolei państwowych, z całym istniejącym zapasem gotówki i zapasem materjałów, przechodzi na własność przedsiębiorstwa";
"Art. 6. Cały majątek, oddany w myśl art. 4 przedsiębiorstwu "Polskie Koleje Państwowe" w użytkowanie i powierniczy zarząd lub na własność przedsiębiorstwa, wyodrębnia się z ogólnego majątku Skarbu Państwa.
Majątek nieruchomy, oddany przedsiębiorstwu "Polskie Koleje Państwowe" w powierniczy zarząd i użytkowanie, odpowiada za pożyczki i zobowiązania, zaciągnięte przez przedsiębiorstwo, oraz za pożyczki i zobowiązania, które były zaciągnięte przez Skarb Państwa przed utworzeniem przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" i które korzystały ze specjalnego zabezpieczenia na tym majątku. Majątek ten nie może być obciążony żadnemi innemi pożyczkami i zobowiązaniami Skarbu Państwa.
Inwentaryzacja i oszacowanie majątku, oznaczonego w ust. 1, dokonane zostaną według zasad, które ustala Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Skarbu";
"Art. 7. Wszelkie nieruchomości, przeznaczone do użytku kolei, stają się z chwilą nabycia ich przez przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe" własnością Skarbu Państwa, przedsiębiorstwo zaś zatrzymuje je w swojem użytkowaniu i powierniczym zarządzie.
Z przekazanego mu do użytkowania i powierniczego zarządu majątku przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe" może - w granicach zwykłego zarządu - wynajmować oraz wydzierżawiać wszelkie nieruchomości, może również zbywać, w granicach planu finansowego (art. 12), tabor kolejowy.
Zbywanie majątku nieruchomego może być dokonane tylko w granicach upoważnień ustawowych";
"Art. 8. Na swe potrzeby przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe" może zaciągać krótkoterminowe pożyczki, nie przewyższające w sumie 10% ogólnego dochodu eksploatacyjnego brutto, wykazanego w ostatniem rocznem zamknięciu rachunkowem. Pożyczki te będą spłacane z bieżących dochodów przedsiębiorstwa. Ogólne zasady, na jakich pożyczki te mogą być zaciągane, ustala Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
Zaciąganie pożyczek wyższych i długoterminowych oraz zaciąganie jakichkolwiek pożyczek przez emitowanie obligacyj, wreszcie zaciąganie wszelkich zobowiązań obciążających nieruchomości, może nastąpić tylko w granicach upoważnień ustawowych";
"Art. 10. Przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe" zarządza kolejami, znajdującemi się w zarządzie państwowym, a nie stanowiącemi własności Państwa. Wszystkie wydatki, wypływające z gwarancyj na rzecz tych kolei, pokrywane dotąd z funduszów państwowych, pokrywać będzie przedsiębiorstwo, co nie uchyla odpowiedzialności Skarbu Państwa za te wydatki w granicach gwarancyj, objętych przez Skarb Państwa.
Minister Komunikacji może poruczyć przedsiębiorstwu lub poszczególnym jego organom wykonywanie przysługujących mu uprawnień nadzorczych nad kolejami, nie zarządzanemi przez przedsiębiorstwo";
"Art. 11. Przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe" wolne jest od wszelkich podatków, danin i opłat publicznych, od których wolny jest Skarb Państwa";
"Art. 14. Fundusze specjalne przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" będą tworzone na podstawie rozporządzeń Rady Ministrów, wydanych na wniosek Ministra Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Skarbu";
"b) procentów i amortyzacji pożyczek tudzież zobowiązań, obciążających majątek Skarbu Państwa, oddany w zarząd powierniczy i użytkowanie lub na własność przedsiębiorstwu "Polskie Koleje Państwowe";
w punkcie c) po słowie "opłat" dodaje się słowa "i gwarancyj", w punkcie d) skreśla się cytat "(art. 13, 14 i 15)", a punkt e) skreśla się całkowicie;
"Art. 16. Bezpośredni zarząd przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" sprawuje Minister Komunikacji.
Ustrój Ministerstwa Komunikacji określa Statut Ministerstwa Komunikacji, zatwierdzany uchwałą Rady Ministrów na wniosek Ministra Komunikacji".
"Art. 17. Sieć kolejowa przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" dzieli się na okręgi dyrekcyjne, w których bezpośredni zarząd sprawami przedsiębiorstwa wykonują Dyrektorzy Kolei Państwowych, mianowani przez Ministra Komunikacji.
Dla centralnego prowadzenia poszczególnych agend przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" mogą być tworzone, na podstawie uchwał Rady Ministrów, osobne urzędy przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe", podlegające bezpośrednio Ministrowi Komunikacji.
Ustrój i zakres działania wszystkich urzędów przedsiębiorstwa oraz granice Dyrekcyj Okręgowych Kolei Państwowych ustala Minister Komunikacji.
Ilość i siedziby Dyrekcyj Okręgowych Kolei Państwowych ustala Rada Ministrów na wniosek Ministra Komunikacji".
"Art. 18. Dokumenty imieniem przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" podpisują uprawnione do tego osoby, umieszczając swój podpis pod pieczęcią: Przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe".
Skrypty dłużne i weksle, wystawiane przez przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe", podpisują bądź Minister Komunikacji, bądź dwie osoby, z pośród osób, upoważnionych do tego przez Ministra Komunikacji i wpisanych do rejestru handlowego".
"Minister Komunikacji po porozumieniu z Ministrem Skarbu przedstawia Radzie Ministrów:";
"Ministrowi Komunikacji służy prawo przenoszenia poszczególnych urzędników Ministerstwa Komunikacji do służby w przedsiębiorstwie "Polskie Koleje Państwowe";
"Stosunek służbowy pracowników przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" - z wyjątkiem zatrudnionych na mocy umowy o pracę (kontraktowych, czasowych i t. p.) - ustala rozporządzenie Rady Ministrów";
"Art. 28. Pracownicy przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" będą uważani za urzędników w rozumieniu prawa karnego".
"Art. 29. Od decyzyj, wydanych w najwyższej instancji przez władze przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" w sprawach, o których mowa w art. 23, 24, 25 i 26, służy pracownikom, objętym art. 23 ust. 1, prawo skargi do Najwyższego Trybunału Administracyjnego w trybie i na zasadach ustawy z dnia 3 sierpnia 1922 r. o Najwyższym Trybunale Administracyjnym (Dz. U. R. P. z 1926 r. Nr. 68, poz. 400), a w szczególności na zasadach postanowień art. 1 ust. 1 - 3, art. 2, art. 3 lit. a), b), c) i f), art. 4 i art. 5 tejże ustawy".
"Art. 30. Do pracowników przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe", zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, będą mieć zastosowanie przepisy prawne z dziedziny świadczeń socjalnych, ochrony pracy i ubezpieczeń społecznych, w zakresie obowiązującym w stosunku do kolei państwowych";
"o ile zaś chodzi o postanowienia art. 3 i 18 Ministrowi Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości".
Wykonanie niniejszego rozporządzenia porucza się Ministrowi Komunikacji. Upoważnia się Ministra Komunikacji do ogłoszenia w drodze obwieszczenia w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej jednolitego tekstu rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. R. P. Nr. 97, poz. 568) z uwzględnieniem zmian, wprowadzonych niniejszem rozporządzeniem.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »