Zm.: rozporządzenie z dnia 13 lipca w sprawie uposażenia niektórych kategorii pracowników przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" oraz o częściowym uregulowaniu warunków wynagrodzenia robotników zatrudnionych w przedsiębiorstwie "Polskie Koleje Państwowe".

Dziennik Ustaw

Dz.U.1956.32.148

Akt jednorazowy
Wersja od: 30 lipca 1956 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 lipca 1956 r.
o zmianie rozporządzenia z dnia 13 lipca 1952 r. w sprawie uposażenia niektórych kategorii pracowników przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" oraz o częściowym uregulowaniu warunków wynagrodzenia robotników zatrudnionych w przedsiębiorstwie "Polskie Koleje Państwowe".

Na podstawie art. 2 ust. 2 dekretu z dnia 21 kwietnia 1954 r. o niektórych prawach i obowiązkach pracowników kolejowych (Dz. U. Nr 16, poz. 59) zarządza się, co następuje:
W "Tabeli stanowisk i stawek uposażenia", stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 lipca 1952 r. w sprawie uposażenia niektórych kategorii pracowników przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. z 1952 r. Nr 34, poz. 241, z 1953 r. Nr 10, poz. 34, z 1954 r. Nr 20, poz. 75 i z 1955 r. Nr 38, poz. 240) w działach służby: "Państwowe Koleje Linowe", "Stacje", "Wagonownie", "Elektrowozownie" i "Stanowiska wspólne wszystkich służb i biur" ustala się dla niektórych stanowisk stawki uposażenia określone w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
Pracownicy kolei dojazdowych otrzymują uposażenie zasadnicze ustalone dla analogicznych stanowisk w jednostkach służbowych kolei normalnotorowych, z tym że:
1)
jednostki służbowe odpowiednich klas kolei dojazdowych zaliczone zostają o jedną klasę niżej w stosunku do odpowiednich jednostek kolei normalnotorowych;
2)
stanowisko dyżurnego ruchu I i II kl. kolei dojazdowych zaliczone zostaje do stanowiska dyżurnego ruchu II i III klasy kolei normalnotorowych, stanowiska zaś starszego rewidenta wagonów i rewidenta wagonów kolei dojazdowych zaliczone zostają do stanowisk rewidenta wagonów I kl. i rewidenta wagonów II kl. kolei normalnotorowych.
Uprawnieni do premiowania pracownicy służby przewozów (b. pracownicy służby handlowej) otrzymują premię na zasadach regulaminu premiowania pracowników służby przewozów (b. pracowników służby handlowej) zatrudnionych na stacjach kolei normalnotorowych, stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia.
1.
Pracownicy drużyn lokomotywowych i konduktorskich kolei normalnotorowych i dojazdowych przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" otrzymują wynagrodzenie według systemu akordowego.
2.
Podstawą do obliczenia zarobku akordowego określonego w ust. 1 jest ilość wykonanych pociągo-kilometrów oraz stawka akordowa, a dla drużyn lokomotywowych kolei normalnotorowych w ruchu towarowym przy pociągach towarowych przeznaczonych do przewozu ładunków masowych, niemasowych i towarowych zwykłych - ilość wykonanych brutto-tonno-kilometrów oraz stawka akordowa.
3.
Zarobek akordowy pracownika stanowi ilość wykonanych pociągo-kilometrów w danym miesiącu pomnożona przez stawkę akordową za jeden pociągo-kilometr, a dla drużyn lokomotywowych kolei normalnotorowych w ruchu towarowym zarobek akordowy stanowi ilość wykonanych brutto-tonno-kilometrów w danym miesiącu pomnożona przez stawkę akordową.
4.
Podstawą obliczenia stawki akordowej jest miesięczna stawka wynagrodzenia wyjściowego oraz miesięczna norma pociągo-kilometrów bądź brutto-tonno-kilometrów.
1.
Pracownicy drużyn lokomotywowych niezależnie od zarobku akordowego otrzymują premię za oszczędne zużycie paliwa i premię za utrzymanie stanu technicznego lokomotywy.
2.
Premia za właściwe utrzymanie lokomotywy może być przyznana w wysokości do 10% zarobku akordowego.
3.
Premia określona w ust. 2 w wyjątkowych przypadkach może być podwyższona do 20% na zasadach określonych przez Ministra Kolei.
4.
Szczegółowe zasady premiowania, o których mowa w ust. 1, oraz szczegółowe zasady systemu akordowego określi Minister Kolei po zasięgnięciu opinii Zarządu Głównego Związku Zawodowego Pracowników Kolejowych.
1.
Pracownicy drużyn lokomotywowych zatrudnieni na lokomotywach manewrowych opłacani są według systemu czasowo-premiowego i otrzymują premię za właściwe utrzymanie lokomotywy w wysokości do 10% stawki taryfowej, premię za oszczędne zużycie paliwa oraz premię przewidzianą dla pracowników stacji.
2.
Pracownicy drużyn lokomotywowych, zatrudnieni na lokomotywach manewrowych na stacjach, gdzie obowiązuje system akordowo-premiowy, opłacani są według dotychczasowych zasad.
3.
Minister Kolei w trybie określonym w § 4 ust. 1 ustali stawki wyjściowe dla pracowników wymienionych w ust. 2.
1.
Minister Kolei w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Kolejowych i Prezesem Państwowej Komisji Płac ustala tabelę stawek wynagrodzenia wyjściowego, stawek taryfowych oraz wysokość dodatków dla starszych maszynistów.
2.
Stawka taryfowa stanowi uposażenie zasadnicze i wypłacana jest pracownikom objętym systemem akordowym jako zaliczka na poczet zarobku akordowego.
3.
Jeżeli miesięczny zarobek akordowy jest niższy od stawki taryfowej, pracownikowi wypłaca się wynagrodzenie w wysokości stawki taryfowej.
4.
Minister Kolei zalicza parowozownię i stację do poszczególnych kategorii.
5.
Na okres zimowy Minister Kolei może podnieść stawki wynagrodzeń wyjściowych do 10%.
Jedną piątą miesięcznego zarobku akordowego wypłacanego pracownikom drużyn lokomotywowych i konduktorskich uważa się za diety. Kwoty wypłacone z tego tytułu nie podlegają podatkowi od wynagrodzeń.
1.
Robotnicy akordowi, zatrudnieni przy robotach budowlano-montażowych, otrzymują wynagrodzenie według stawek akordowych III strefy, obowiązujących powszechnie w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych objętych zbiorowym układem pracy w budownictwie, a przy robotach remontowo-mechanicznych - według stawek obowiązujących w zakładach naprawczych taboru kolejowego.
2.
Robotnicy dniówkowi i dniówkowo-premiowi otrzymują wynagrodzenie według stawek dniówkowych III strefy, obowiązujących powszechnie w przedsiębiorstwach budowlano- montażowych, objętych zbiorowym układem pracy w budownictwie, przy czym stawki niższe od 2,60 zł za godzinę podwyższa się do 2,60 zł.
Skreśla się załączniki nr 2 i nr 3 do wymienionego w § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 lipca 1952 r., a w załączniku nr 1 w działach służby "Stacje" i "Parowozownie" stanowisko "awizator".
1.
Pracownicy, których ogólne miesięczne wynagrodzenie obliczone na zasadzie niniejszego rozporządzenia jest niższe od faktycznego wynagrodzenia miesięcznego przed wprowadzeniem w życie rozporządzenia, otrzymują przez okres zatrudnienia na danym stanowisku dodatek wyrównawczy w wysokości wynikającej z różnicy dotychczasowego i obecnego miesięcznego wynagrodzenia.
2.
Wypłata dodatku wyrównawczego, o którym mowa w ust. 1, pracownikom drużyn lokomotywowych może być dokonywana przejściowo do czasu podstawienia parowozu do mycia kotła.
3.
Dodatek wyrównawczy pracownikom drużyn lokomotywowych nie przysługuje lub ulega odpowiedniemu zmniejszeniu, jeżeli różnica w zarobkach powstała wskutek obniżenia się premii za oszczędność paliwa.
Minister Kolei w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Pracowników Kolejowych i Prezesem Państwowej Komisji Płac może:
1)
tworzyć nowe stanowiska nie przewidziane w dotychczasowej tabeli stanowisk i stawek uposażenia przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe",
2)
określać i zmieniać uposażenie przywiązane do tych stanowisk,
3)
znosić istniejące stanowiska, przewidziane w tabeli stanowisk,
4)
wprowadzać i zmieniać regulaminy premiowania,
5)
dokonywać zmian tabeli płac dla robotników zatrudnionych przy robotach budowlano-montażowych, remontowo-mechanicznych i utrzymaniu urządzeń drogowych, elektrotechnicznych, elektrotrakcyjnych i mechanicznych w służbie drogowej, elektrotechnicznej, elektrotrakcyjnej i mechanicznej kolei normalnotorowych i wąskotorowych oraz kolei linowych, stanowiącej załącznik nr 8 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 kwietnia 1954 r. zmieniającego zasady wynagradzania pracowników przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. Nr 20, poz. 75).
Upoważnia się Ministra Kolei do wydania jednolitego tekstu załączników do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 lipca 1952 r. w sprawie uposażenia niektórych kategorii pracowników przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. z 1952 r. Nr 34, poz. 241, z 1953 r. Nr 10, poz. 34, z 1954 r. Nr 20, poz. 75 i z 1955 r. Nr 38, poz. 240 oraz z 1956 r. Nr 32, poz. 148) z ustaleniem nowej, ciągłej numeracji.
1.
Wykonanie rozporządzenia porucza się Ministrowi Kolei, Ministrowi Finansów, Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Prezesowi Państwowej Komisji Płac.
2.
Upoważnia się Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów do wprowadzenia w planach operatywnych odpowiednich zmian wynikających z wejścia w życie niniejszego rozporządzenia w granicach niezbędnych do jego realizacji.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą w zakresie uregulowanym w §§ 4-8 od dnia 1 lipca 1956 r., a w pozostałym zakresie od dnia 1 sierpnia 1956 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

WYKAZ ZMIAN "TABELI STANOWISK I STAWEK UPOSAŻENIA" STANOWIĄCEJ ZAŁĄCZNIK DO ROZPORZĄDZENIA RADY MINISTRÓW Z DNIA 13 LIPCA 1952 R.

W poszczególnych działach służby wprowadza się następujące zmiany:

w dziale służby "Państwowe Koleje Linowe":

Lp.Dział służbyStanowiskoKwota uposażenia zasadniczegoWspółczynnik premiowyOznaczenie czasu pracy
123456
1.Państwowe Koleje Linowemaszynista kolei linowych800 - 900--
2.kasjer biletowo-bagażowy800 - 900--
3.konduktor600 - 700--
4.toromistrz500 - 700--
w dziale służby: "Stacje":
1.Stacjekierownik sortowni1.200 - 1.4001,0N
2.kierownik oddziału wagonowego1.200 - 1.400--
3.starszy mechanik drukarek biletowych1.200 - 1.400--
4.starszy kasjer towarowy1.100 - 1.200--
5.kierownik kas biletowo-bagażowych (biletowych)1.100 - 1.200--
6.kierownik zbiornicy przelewów1.100 - 1.200--
7.starszy taksator1.000 - 1.200--
8.mechanik drukarek biletowych1.000 - 1.200--
9.kierownik magazynu przesyłek drobnych1.000 - 1.100--
10.kasjer towarowy1.000 - 1.100--
11.kierownik regulacji i likwidacji przesyłek1.000 - 1.100--
12.starszy kasjer biletowo-bagażowy (biletowy)1.000 - 1.100--
13.kierownik okręgowego składu likwidacyjnego 950 - 1.050--
14.starszy magazynier handlowy 950 - 1.0501,0-
15.kierownik punktów ładunkowych 900 - 1.000--
16.kierownik oddziału obsługi podróżnych 900 - 1.000--
17.taksator 800 - 1.000--
18.kasjer biletowo-bagażowy I kl. 800 - 1.000--
19.starszy rejestrator wagonów850 - 950--
20.odprawiacz pociągów850 - 950--
21.starszy ajent zdawczy850 - 950--
22.rzemieślnik (naprawa wózków)850 - 950--
23.starszy planista850 - 950--
24.dyspozytor ładunków drobnych800 - 950--
25.magazynier handlowy800 - 9501,0-
26.referent regulacyjny800 - 950--
27.ajent zdawczy750 - 900--
28.rachmistrz kasowy750 - 900--
29.kasjer biletowo-bagażowy II kl.700 - 900--
30.starszy magazynowy750 - 8501,0-
31.magazynier okręgowego składu likwidacyjnego750 - 850--
32.kierownik świetlicy dworcowej700 - 800--
33.tłumacz700 - 800--
34.wagowy przysięgły700 - 800--
35.rejestrator wagonów700 - 880--
36.robotnik ekspedycji towarowej i osobowo-bagażowej (magazynowy)650 - 750--
37.pomocnik kasjera towarowego700 - 850--
38.kierownik radiowęzła700 - 800--
39.pomocnik rzemieślnika700 - 800--
40.informator600 - 700--
41.zapowiadacz radiowęzła600 - 700--
42.świetlicowy600 - 700--
43.bileter500 - 600--
44.porządkowy (inspekcyjny)600 - 700--
w dziale służby: "Wagonownie":
Lp.Dział służbyStanowiskoKwota uposażenia zasadniczego w wagonowniWspółczynnik premiowyOznaczenie czasu pracy
we wszystkich wagonowniachI kl. (typ duży)II kl. (typ średni)III kl. (typ mały)
123456789
1Wagonowniestarszy rewident wagonów850 - 1.000-----
2rewident wagonów I kl.700 - 850-----
3rewident wagonów II kl.650 - 800-----
4smarownik500 - 600-----
w dziale służby: "Elektrowozownie":
Lp.Dział służbyStanowiskoKwota uposażenia zasadniczego w elektrowozowniWspółczynnik premiowyOznaczenie czasu pracy
I klasyII klasy
1234567
1Elektrowozowniestarszy rewident wagonów 850 - 1.000850 - 1.000--
2rewident wagonów I kl.700 - 850700 - 850--
3rewident wagonów II kl.650 - 800650 - 800--
4smarownik500 - 600500 - 600--
w dziale służby: "Stanowiska wspólne wszystkich służb i biur":
Lp.Dział służbyStanowiskoKwota uposażenia zasadniczegoWspółczynnik premiowyOznaczenie czasu pracy
123456
1Stanowiska wspólne wszystkich służb i biurawizator500 - 600--

ZAŁĄCZNIK Nr 2

REGULAMIN PREMIOWANIA PRACOWNIKÓW SŁUŻBY PRZEWOZÓW (B. PRACOWNIKÓW HANDLOWYCH), ZATRUDNIONYCH NA STACJACH KOLEI NORMALNOTOROWYCH

§  1.
Regulamin ustala zasady premiowania pracowników służby przewozów, zatrudnionych w ekspedycjach towarowych i na sortowniach drobnicy stacji kolei normalnotorowych.
§  2.
1.
Pracownicy służby przewozów, zatrudnieni w sortowniach przy formowaniu wagonów zbiorowych, a mianowicie: kierownicy sortowni, starsi magazynierzy i magazynierzy handlowi, starsi magazynowi oraz pracownicy planujący prace sortownicze otrzymują premię za osiągnięcie planowanego procentu załadunku drobnicy do wagonów zbiorowych I kategorii (bezpośrednich).
2.
Premię za osiągnięcie planowanego procentu przesyłek drobnych załadowanych do wagonów I kategorii (bezpośrednich) ustala się w wysokości 10% uposażenia zasadniczego.
3.
Za każdy procent podwyższenia planowanego procentu załadunku drobnicy do wagonów I kategorii (bezpośrednich) premia wzrasta o 1% uposażenia zasadniczego.
4.
Premia przypadająca w myśl postanowień ust. 2-3 ulega zmniejszeniu o 30% za osiągnięcie planowanego załadunku statycznego wagonów zbiorowych I, II i III kategorii (bezpośrednich, odcinkowych i przeładunkowych) poniżej 96%.
5.
Przez planowy procent załadunku drobnicy na dany miesiąc rozumie się procentową wielkość masy towarowej przesyłek drobnych załadowanych do wagonów I kategorii (bezpośrednich) ustaloną przez naczelnika oddziału przewozów w stosunku do ogólnej wielkości masy przesyłek drobnych, przerabianej przez daną sortownię.
6.
Plan załadunku drobnicy w wagonach I kategorii (bezpośrednich) oraz załadunku statycznego dla wagonów (I, II i III kategorii) ustala dla każdej sortowni każdomiesięcznie oddział przewozów.
§  3.
1.
Pracownicy służby przewozów, zatrudnieni w magazynach ekspedycji towarowej nie posiadającej sortowni, a mianowicie magazynierzy handlowi, starsi magazynowi (układacze) i robotnicy magazynowi, jeżeli nie są wynagradzani według zasad akordowych, otrzymują premię za sformowane wagony zbiorowe I kategorii (bezpośrednie) o załadowanym tonażu przesyłek drobnych najmniej 5 tonn.
2.
Premię za każdy sformowany wagon I kategorii (bezpośredni) odpowiadający warunkowi wymienionemu w ust. 1 ustala się w wysokości 12 zł.
3.
Za każdą następną tonnę załadowaną do wagonu I kategorii (bezpośredniego) wysokość premii wzrasta o 2 zł.
4.
Premia ustalona w myśl ust. 2 i 3 przysługuje pracownikom wymienionym w ust. 1 (biorącym bezpośredni udział w formowaniu wagonu) w równym stosunku (udziale) bez względu na stanowisko.
5.
Za nieprawidłowe sformowanie wagonów bezpośrednich, za wadliwe ułożenie przesyłek, uszkodzenie lub przetrzymanie przesyłek ponad czas dozwolony przepisami premia nie przysługuje.
§  4.
Poszczególni lub wszyscy pracownicy ekspedycji tracą częściowo lub całkowicie prawo do premii w przypadku stwierdzenia danych do premii niezgodnych z rzeczywistością lub niedbałego i niewłaściwego wykonania ciążących na nich obowiązków służbowych.
§  5.
1.
Robotnicy zatrudnieni w sortowniach i wytypowanych ekspedycjach przy robotach ładunkowych otrzymują wynagrodzenie akordowe w granicach od 5 zł do 8 zł za przerobioną (załadowaną, wyładowaną lub przeładowaną) tonnę masy towarowej (drobnicy).
2.
Wynagrodzenie akordowe robotnika (magazynowego) oblicza się za rzeczywiście przeładowany tonaż, przypadający średnio na 1 robotnika (magazynowego) zespołu.
3.
Wykaz sortowni i ekspedycji, w których należy stosować system akordowy, oraz wysokość stawek akordowych dla poszczególnych jednostek za jedną tonę przerobioną masy towarowej drobnicy ustala Ministerstwo Kolei.